Progeria, versneld oud worden

Letterlijk betekent progeria 'versneld ouder worden'. Kinderen hebben deze ziekte. Kinderen met progeria hebben vaak hart- en longproblemen, en hebben moeite met lopen. De symptomen die bij ouderen vaak voorkomen, komen nu dus bij deze kinderen voor door de ziekte progeria.

Progeria

Progeria betekend dus letterlijk ´versneld ouder worden´, want dit is precies wat de ziekte doet. Het zorgt ervoor dat je sneller ouder wordt.

Progeria is een zeldzame, maar heftige ziekte. Kinderen die lijden aan deze ziekte, merken dat ze steeds meer achteruit gaan en beseffen dit ook. Ze zijn goed bij qua geest en zien dat andere tieners veel meer kunnen dan wat ze zelf kunnen. Ze willen ook 'normaal' zijn en voelen zich minderwaardig. Progeria is een ongeneselijke ziekte, het wordt niet meer beter en het gaat telkens achteruit. Er komen verouderingssymptomen voor die normaal alleen bij oudere mensen voorkomen. Medicijnen kunnen het wat remmen, maar er zijn (nog) geen medicijnen die de ziekte helemaal kunnen genezen.

Er wordt geschat dat op ongeveer 1 op de 8 miljoen geboortes progeria voorkomt. Er zijn op dit moment wereldwijd maar ongeveer 45 kinderen die aan deze ziekte lijden. Kinderen met progeria worden elk kalenderjaar ongeveer 8 tot 10 levensjaren ouder. Dit neemt dan natuurlijk ook lichamelijke klachten met zich mee, zoals moeite met lopen, hart problemen, en problemen met ademen. De geest ontwikkelt zich gewoon normaal, de kinderen kunnen ook gewoon naar school en weten net zoveel als een normaal kind. Dat maakt de ziekte vaak nog tragischer, want ze zien dat andere kinderen ´normaal´ zijn, en er normaal uit zien.

De gemiddelde levensverwachting van een kind mer progeria is maar 13 jaar. Progeria-kinderen komen daarom ook nooit in de puberteit, en ze ontwikkelen dan ook geen geslachtshormonen. Er zijn helaas niet veel artsen die deze ziekte goed kennen en er wat mee kunnen. Er zijn wel medicijnen die het ziekteproces kunnen remmen, en het verouderen kunnen minderen, maar de ziekte is helaas niet te genezen.

Kenmerken van progeria

De kenmerken van iemand met progeria kun je al snel herkennen. Als de baby 1 jaar oud is valt het al op dat het hoofd veel groter is ten opzichte van het lichaam. Het lichaam groeit heel traag, daarom is het hoofd vaak veel groter dan het lichaam zelf.

Kinderen met progeria hebben voornamelijk een groot hoofd, en zijn zelf erg klein, omdat de groei van het lichaam achterblijft. De meeste kinderen met progeria zijn ongeveer 1 meter lang en ongeveer 13 kilo. Hele duidelijke symptomen zijn dat ze een gerimpelde, dunne huid hebben, en vaak zijn de bloedvaten ook goed zichtbaar. De huid langs de mond en neus kan wat blauw zijn. Vaak hebben ze geen haren, geen wimpers en geen wenkbrauwen, ze hebben een spitse neus, bolle ogen en uitstekende oren.

Maar niet alleen aan het uiterlijk zien we verschillen, ook fysiek hebben deze kinderen problemen. Al vroeg worden hun gewrichten stijf, ze kunnen artrose krijgen, een herseninfarct, en beroertes.

Is progeria erfelijk?

Progeria is niet erfelijk. Bijna altijd is iemand met progeria de eerste en de enige in de familie met deze aandoening. Het is een zeldzame genetische verandering, het lijkt te komen zonder reden. Progeria is ook en erg zeldzame ziekte. In heel Europa zijn er maar 10 bekende gevallen die deze ziekte hebben, en wereldwijd zijn er ongeveer 45 kinderen die aan deze ziekte lijden.
© 2012 - 2020 Stacey, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Progeria: versneld ouder wordenProgeria: versneld ouder wordenProgeria is een zeldzame aangeboren ziekte, waarbij het lichaam in een versneld tempo ouder wordt. Het kind ziet er bij…
Progeria - Werner SyndroomProgeria - Werner SyndroomVeroudering is een natuurlijk proces, wat hoort bij het menselijk leven. Progeria is een woord voor "versneld ouder word…
Progeria: Versnelde lichamelijke verouderingProgeria: Versnelde lichamelijke verouderingProgeria is een zeldzame genetische aandoening waarbij het lichaam van een patiënt snel veroudert. Een kind ziet er hier…
Progeria - Hutchinson-Gilford Progeria SyndroomProgeria - Hutchinson-Gilford Progeria SyndroomVeroudering is een natuurlijk proces wat hoort bij het leven. Bij sommige zeldzame ziekten wordt het verouderingsproces…

De waarheid over antibioticaDe waarheid over antibioticaIedereen heeft wel eens antibiotica gekregen voor een aandoening of een infectie. Antibiotica zijn zelfs de meest voorge…
Darmkanker: symptomen, diagnose, behandeling en prognoseDarmkanker: symptomen, diagnose, behandeling en prognoseDarmkanker (ook wel coloncarcinoom genoemd) is een kankersoort die veel opduikt. Bij de meeste mensen gaat het om kanker…
Bronnen en referenties
  • http://hayleyspage.com/
  • http://progeriafacts.blogspot.com/

Reageer op het artikel "Progeria, versneld oud worden"

Reacties

Anita Engelen-Ryssens, 06-09-2014 11:00 #3
Graag had ik wat meer informatie.Ik ken een progeria patiëntje.Hij is 1 j. van mei. Maar als ik deze kindjes zie. die worden uiterlijk normaal geboren.Bij het lieve kleine mannetje dat ik ken. Hij werd geboren met de typische kenmerken.Aders op het hoofdje. De typische grote oogjes en het scherpe neusje.Heeft van in het begin zuurstof, Cpap en sondevoeding gekregen.
Komt dit nog meer voor.Lees alleen maar dat het tijdens de eerste levensjaren stillaan verandert.
Groetjes
Anita

Cor, 02-01-2014 15:13 #2
Even een vraagje, is dit al op te merken tijdens de zwangerschap? Wij zijn 4 maanden zwanger en alle is ok maar zijn kin groeit niet echt mee.

Chris, 13-03-2013 00:02 #1
Graag wil ik reageren op de inhoud van de laatste alinea. Progeria is namelijk WEL erfelijk. In Belgie is een aantal jaren geleden een tweede kindje met Progeria geboren binnen hetzelfde gezinů

Infoteur: Stacey
Laatste update: 20-11-2014
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!