InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Wat is anorexia nervosa?

Wat is anorexia nervosa?

Wat is anorexia nervosa? Anorexia is een psychische ziekte. Veel mensen hebben er wel eens van gehoord, maar weinig weten werkelijk wat het precies is. Anorexia Nervosa houdt in dat mensen op een verkeerde manier afvallen en hun gezondheid op het spel zetten. Wat is anorexia nervosa nou eigenlijk en waarom is het zo ontzettend gevaarlijk?
In dit artikel wordt gesproken over ‘ze’ en ‘haar’ wanneer het over iemand gaat met anorexia. De ziekte kan echter ook voorkomen bij mannen.

Wat is anorexia nervosa?

Anorexia nervosa wordt ook vaak anorexia genoemd. Het is een eetstoornis waar veel mensen last van hebben. Iemand met anorexia heeft doorgaans de wens om veel af te vallen. Het zelfbeeld van iemand met deze eetstoornis is zodanig in de war, dat ze niet doorheeft hoe dun ze werkelijk is.

Om af te vallen worden er vaak extreme maatregelen genomen. Iemand met anorexia is de hele dag bezig met afvallen. Ze vraagt zich bijvoorbeeld af hoeveel calorieën iets heeft en hoe lang het duurt tot ze die calorieën weer kwijt is. Ook zal ze er alles aan doen om zo weinig mogelijk te eten. Dit kan bijvoorbeeld door het eten stiekem te verstoppen of om het aan iemand anders te geven. Als iemand met anorexia toch het idee heeft te veel gegeten te hebben, is de kans groot dat het eten weer uitgebraakt wordt. Hoewel anorexia veel lichamelijke klachten heeft, is het toch echt een psychische ziekte en komt vaak voort uit de angst om dik te worden. De oorzaken kunnen echter erg divers zijn en wetenschappers weten nog steeds niet precies waarom de één wel een eetstoornis ontwikkelt en de ander niet.

Anorexia in cijfers

  • 95% van de anorexia-patiënten is vrouw.
  • In Nederland zijn er vermoedelijk 5600 mensen met anorexia
  • Ieder jaar komen er 1300 patiënten bij
  • Ongeveer 10 procenten van de patiënten sterft aan de ziekte
  • Ongeveer 45 procent van de patiënten herstelt volledig
  • Ongeveer 25 procent van de patiënten herstelt niet van de eetstoornis
  • De meeste anorexia-patiënten ontwikkelen de ziekte tussen hun 12e en 18e

Hoe weet je of je anorexia hebt?

Heb je anorexia? De kans is groot dat je dat zelf niet erkent of herkent. Veel anorexiepatiënten denken namelijk dat het bij hen niet zo erg is. Toch is het belangrijk om te erkennen dat er een probleem is. Enkele kenmerken zijn:

  • Veel bezig zijn met eten
  • Jezelf veelvuldig wegen (vaak meerdere keren per dag)
  • Je baalt als je – voor je idee – te veel gegeten hebt
  • Je braakt het eten dat je te veel gegeten hebt weer uit
  • Je gebruikt laxeermiddelen
  • Je plant het eten op een dag zorgvuldig en probeert je hier ook aan te houden
  • Het voelt niet goed als je niet bent afgevallen
  • Er zijn lichamelijke klachten (zoals stoppende menstruatie, donshaar of concentratieproblemen)
  • Je probeert je eetgedrag geheim te houden voor anderen

Bij twijfel kun je het beste naar een dokter gaan. Ook als je denkt dat er niets aan de hand is. De eerste stap van een genezing is namelijk het accepteren dat je een probleem hebt.

Risicofactoren

Iedereen kan anorexia krijgen. Veel mensen denken dat anorexiepatiënten voornamelijk jonge meisjes zijn. Toch is ongeveer één op de tien patiënten een man. Ook kan het je overkomen op elke leeftijd. Wel zijn er bepaalde factoren die mee kunnen spelen:

  • Puberteit. Het is inderdaad zo dat anorexia zich vaak bij jonge mensen ontwikkeld. Dit is de leeftijd waarop je op zoek gaat naar jezelf en ook onzeker kunt worden over je lichaam.
  • Genen. De kans op anorexia is ook groter wanneer iemand in je familie een eetstoornis heeft (gehad), is het goed mogelijk dat ook jij anorexia zult krijgen.
  • Emoties. Mensen die last hebben van emoties en zich zorgen maken om de mening van anderen, hebben een verhoogde kans op anorexia.
  • Seksueel misbruik. Uit diverse onderzoeken is gebleken dat mensen die seksueel misbruikt zijn, later een grotere kans hebben op een eetstoornis.
  • Ontevredenheid. Iemand die ontevreden is over haar uiterlijk, kan later anorexia ontwikkelen.
  • Eigen persoonlijkheid. De persoonlijkheid van iemand is ook van belang. Vroegere ervaringen kunnen een persoonlijkheid zodanig veranderen dat iemand vatbaarder is voor eetstoornissen.

Ook zonder deze risicofactoren is de kans op een eetstoornis aanwezig. Natuurlijk is het ook heel goed mogelijk dat je helemaal geen eetstoornis ontwikkeld, ondanks dat je toch een risicofactor bezit.

Verschil tussen anorexia en boulimia?

Anorexia en boulimia worden heel erg vaak door elkaar gehaald door mensen. Toch zit er een groot verschil tussen beide ziektes. Iemand met boulimia heeft constant de drang om te eten. Mensen met boulimia hebben een vreetbui en krijgen dan een schuldgevoel, waardoor ze daarna hun eten weer uitbraken. Iemand met anorexia heeft dit soort vreetbuien meestal niet en is vooral bezig om zo min mogelijk te eten. Patiënten met boulimia hebben minder vaak ondergewicht dan patiënten met anorexia.
© 2012 - 2019 Writingsuus, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Anorexia en Boulimia NervosaIedereen heeft wel eens van de eetstoornissen Anorexia en Boulimia Nervosa gehoord. Veel mensen weten er dus wel het nod…
Informatie over eetstoornissenTegenwoordig komt een eetstoornis vaak voor. Veel mensen snappen niet waarom mensen zoveel afvallen. Hoe zit dat precies…
Anorexia nervosa: oorzaken, symptomen, behandeling, prognoseAnorexia nervosa: oorzaken, symptomen, behandeling, prognoseJe bent ervan overtuigd dat je te zwaar bent ook al vinden mensen uit je omgeving het tegengestelde. Nagenoeg iedereen p…
Bronnen en referenties
  • http://www.novarum.nl
  • http://www.proud2beme.nl
  • A. van Elburg – Jongeren met eetstoornissen (Koninklijke Van Gorcum b.v. 9789023239574)
  • H Bloks – Eetstoornissen en overgewicht (Nieuwezijds B.V. 9789057122132)

Reageer op het artikel "Wat is anorexia nervosa?"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 16-06-2015
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!