InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Zwanger door voorvocht

Zwanger door voorvocht

Zwanger door voorvocht Kan je zwanger raken door voorvocht? Vaak wordt er beweerd dat dit onmogelijk is, maar in voorvocht bevinden zich soms zaadcellen. Theoretisch gezien zou je dus zwanger kunnen worden door alleen voorvocht. De vraag is hoe vaak dit voorkomt en of het nodig is om voorzorgsmaatregelen te nemen. Want wie niet zwanger wil worden kan beter maar voorzichtig zijn. De kans op een zwangerschap wordt daarnaast ook nog bepaald door factoren zoals leeftijd en gezondheid.

Wat is voorvocht?

Voorvocht is het vocht dat bij de man uit de penis komt nog voordat hij een orgasme heeft beleefd. Dit vocht ontstaat bij seksuele opwinding. Het voorvocht heeft als doel om te dienen als glijmiddel en om urineresten in de plasbuis te verwijderen. Vlak bij de prostaat bevinden zich twee klieren die het voorvocht produceren. Het voorvocht dat naar buiten komt wordt vaak vlak voor de zaadlozing geloosd. Toch wil het voorvocht niet zeggen dat de man ook daadwerkelijke een zaadlozing gaat krijgen.

Zaadcellen in het voorvocht

In het voorvocht bevindt zich soms een kleine hoeveelheid zaadcellen. Deze zaadcellen zijn net zo normaal als de zaadcellen die zich in het sperma bevinden. Voorvocht bevat dus geen misvormde of 'onvruchtbare' zaadcellen, tenminste niet meer of minder dan in sperma. Gemiddeld is 70 procent van alle zaadcellen misvormd of niet in staat een eicel te bevruchten. Dat is een hoog percentage, maar aangezien er bij een zaadlozing ongeveer 250 miljoen zaadcellen vrijkomen, zal ruim 75 miljoen zaadcellen geschikt zijn voor bevruchting.

In het voorvocht zitten dus ook soms zaadcellen. Dit is een kleine hoeveelheid en is daar achter gebleven wanneer de man niet lang daarvoor een orgasme heeft gehad. Hoewel de hoeveelheid zaadcellen zeer klein blijft, is de kans wel aanwezig dat een vrouw er zwanger van kan raken.

Vooraf plassen

Urine breekt zaadcellen af. Voorvocht heeft als doel de pH in de urinebuis te neutraliseren, zodat de zaadcellen die tijdens de zaadlozing meekomen probleemloos door de urinebuis kunnen zonder af te sterven. Mannen die van te voren nog geplast hebben, hebben verse urine in de urinebuis. De kans dat de zaadcellen die in de urinebuis zaten dan in leven blijven, is nihil. Het voorvocht dat naar buiten komt zal dus geen levende zaadcellen bevatten door achtergebleven urine.

Kans op een zwangerschap

Een stel dat op een normale manier zwanger probeert te raken, heeft de volgende kansen op een zwangerschap:
  • Binnen drie maanden is 50 procent zwanger
  • Binnen zes maanden is 70 procent zwanger
  • Binnen 12 maanden is 85 procent zwanger
  • Binnen 2 jaar is 97 procent zwanger

Soms gebruiken stellen 'voor het zingen de kerk uit' als voorbehoedsmiddel. Dit wordt ook wel heel mooi coïtus interruptus genoemd. Deze methode bestaat uit het terugtrekken van de penis uit de vrouw voordat er een zaadlozing aankomt. De man moet hiervoor een zaadlozing aan komen voelen. Jonge mannen voelen dit vaak nog niet voldoende, daarom is deze methode zal zeker niet geschikt voor de 'beginners' of voor mannen die zich niet kunnen beheersen. De betrouwbaarheid van deze methode bedraagt 65 tot 85 procent. Dit hangt af van de hoeveelheid voorvocht met eventueel aanwezige zaadcellen en of een man op tijd terug trekt. Gemiddeld raakt 15 tot 35 procent van de vrouwen die deze methode gebruikt (ongewenst) zwanger. In theorie zou deze methode voor 100 procent betrouwbaar moeten zijn, maar dat is dus zeker niet het geval. De betrouwbaarheid wordt wel verhoogd wanneer er alleen gevreeën wordt buiten de vruchtbare periode om. Middels ovulatietesten kan bepaald worden wanneer de vrouw vruchtbaar is. Wanneer dit gecombineerd wordt met coïtus interruptus kan de betrouwbaarheid oplopen tot wel 97 procent.

Zwanger, wat nu?

Wanneer je door voorvocht zwanger bent geraakt, is dit schrikken. Je verwacht het tenslotte niet. Een (inwendige) echo kan meer zekerheid geven over de zwangerschapsduur, voor het geval je hierover nog zou twijfelen. Je kan nu samen met je partner bespreken wat jullie willen en gaan doen. De zwangerschap kan afgebroken worden wanneer jullie echt geen kindje willen. Dit heet een abortus. Hiervoor ga je naar een abortuskliniek of naar een ziekenhuis. Tot drie weken over tijd kan er ook nog gebruik worden gemaakt van de abortuspil. Een ander optie is het laten bestaan van de zwangerschap. Jullie hebben heel wat maanden de tijd om je voor te bereiden op de komst van een kindje. Sommige vrouwen kiezen ervoor om de baby geboren te laten worden en het dan af te staan voor adoptie. Dit is een moeilijke keus. Gelukkig is hier hulp bij te krijgen, welke keus je ook gaat maken. Vraag de huisarts om meer informatie hierover.
Gerelateerde artikelen
Kan ik zwanger zijn?Kan ik zwanger zijn?Seks zonder condoom, de pil vergeten hebben, een gescheurd condoom en de eerste keer seks. Kan je daar zwanger van worde…
Kan ik nu zwanger zijn?Zelfs soms als mensen veilig hebben gevreeën vragen ze zich nog af of ze wellicht zwanger, het kan zijn dat als u het ec…
Negatieve zwangerschapstest: toch zwanger?Het doen van een zwangerschapstest is voor veel vrouwen een spannende aangelegenheid: zal je wel zwanger zijn of toch ni…
Een vals positief resultaat van een zwangerschapstestEen vals positief resultaat van een zwangerschapstestEen vals positief resultaat van een zwangerschapstest kan veel oorzaken hebben zoals medicijngebruik, hormonen of zeep.…
Zwangerschapssymptomen: wanneer een zwangerschapstest doen?Zwangerschapssymptomen: wanneer een zwangerschapstest doen?Wanneer je zwangerschapssymptomen en een zwanger gevoel hebt, wil je op een gegeven moment toch graag weten of je al dan…
Bronnen en referenties
  • Anticonceptiemethoden.nl/index.php?p=50

Reageer op het artikel "Zwanger door voorvocht"

Reacties

Anoniem, 01-05-2016 11:55 #11
Ik had mijn laatste menstruatie op 3 april en heb een cyclus van 24 dagen nu ben ik nog niet ongesteld geworden. We hebben wel sex gehad maar dan ging mijn vriend voor het zingen de kerk uit dat hebben we meerdere keren gedaan. Ik heb nu hele gevoelige borsten en gerommel onderin mijn buik maar geen menstruatiekrampen. Ik heb een test gedaan van de Action en die gaf aan negatief weet niet hoe betrouwbaar die zijn. Kan ik toch zwanger zijn?

Loesje, 21-09-2015 18:19 #10
Hi ik heb vandaag seks gehad met me vriend we deden het zonder condoom maar hij was niet in me klaar gekomen maar me vriendin beweert dat ik zwanger kan zijn van zijn voorvocht wat moet ik doen?

Anoniem, 20-09-2015 12:49 #9
Ik ben nu bijna 30 weken zwanger. Door voorvocht! Dus het kan zeker! Nu is het kindje hier heel erg welkom dus geen probleem. Maar als je echt niet zwanger wilt worden dan moet je niet vertrouwen op 'voor het zingen de kerk uit'!

Lois, 18-09-2015 15:34 #8
Hallo ik ben een meisje van 16 en ik heb een vraag:
ik heb dinsdag (15-09) heel lang (ong. 2 uur) onveilig seks gehad met mijn vriend. Hij is niet klaargekomen in mij, maar in mijn mond. Mijn vriendin zegt dus nu dat ik zwanger kan zijn door zijn voorvocht dat er waarschijnlijk is uitgekomen. Vorige week had ik mijn ovulatie dus de week van 7-09 tot 13-09. Mijn moeder weet nog niet dat ik seks heb gehad en ben nu dus heel bang. Is er een kans dat ik zwanger kan zijn? Help!
(ga volgende week een zwangerschapstest doen met mijn vriendin)

Anoniem, 09-09-2015 09:21 #7
Het is zeer zeker niet netjes van mij geweest. Een woensdag heb ik het medicijn pregnyl in de avond ingespoten. Donderdag avond gemeenschap gehad met mijn vriend. Nacht van vrijdag op zaterdag gemeenschap gehad met een andere man, hij is niet klaargekomen. Is de kans ontzettend groot dat het van die andere man is? Ik hoop dat ik een reactie krijg…

Anoniem, 19-07-2015 12:46 #6
Hoi een meisje en ik hebben niet echt sex gehad maar wel dat ie er 1 min is in gegaan. Maar ze is al een paar dagen niet ongesteld geworden. Woensdag as zou ze een week niet ongesteld moeten zijn. Is het zijn dat ze zwanger is. En hoe voorkomen we dit dat ze niet zwanger kan raken nu. HELP!

107033, 05-04-2015 08:30 #5
Hallo allemaal ik heb echt heel erge hulp nodig.
Ik en mijn vriendin hebben misschien een soort van onveilige seks gehad.
Zij lag omgedraaid op haar buik en ik ging met mijn penis tussen haar billen in we weten niet zeker of hij erin zat ja of nee, mijn vriendin wist het ook niet zeker maar dacht het wel. Het kon ook zijn dat hij er alleen langs gleed want het ging best soepel maar ik voelde niet echt of hij erin zat want voelde niet echt wat warms/nats
Daarna heb ik op me penis gekeken en ik zag geen voorvocht zitten (dat zit dan meestal toch op de penis?) we zijn nu allebei heel erg bang dus ik hoop dat u ons een beetje gerust kunt stellen. (Over ongeveer 2 weken zou ze ongesteld moeten worden en over 3 dagen begint haar meest vruchtbare periode)

Anoniem, 16-11-2014 21:40 #4
Ik heb seks gehad met mijn vriendin en mijn condoom is gescheurd en er is voorvocht in haar vagina gekomen en het is nu al een paar weken geleden en nu krijgt ze elke dag buikpijn wat denken jullie?

Pipo, 16-11-2014 17:27 #3
Van voorvocht kan je zeker weten zwanger raken!
dat is bewezen door mensen die daar gespecialiseerd in zijn! 85% van de mensen raakt zeker zwanger!

Lien, 04-05-2014 17:30 #2
Mijn vriend en ik hebben deze ochtend onveilig seks gehad (Ik ben gestopt met de pil, omdat ik die 'troep' niet meer in mijn lijf wil). Nu was ik genoodzaakt andere 'troep' binnen te nemen, stom van mij. Ik heb ongeveer 9 uur na de seks de morning after pil genomen. Mijn vriend is NIET klaargekomen in mij. Ik denk dat de kans dat ik zwanger zou zijn redelijk klein is, of vergis ik mij? Reactie infoteur, 17-05-2014
De kans op een zwangerschap is inderdaad erg klein, maar is nooit uit te sluiten.

Harm, 20-01-2014 14:26 #1
Niks van waar…
http://www.scientias.nl/voor-het-zingen-de-kerk-uit-werkt-dat-echt-niet/64477
http://www.nvsh.nl/opinie/voorlichtingVoorvocht.htm

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 12-06-2015
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 11
Medische informatie…
Schrijf mee!