Tips om zwanger te worden

Zwanger worden: het is een wens van veel vrouwen. Maar wat nu als het niet direct lukt? Dit artikel geeft tips om zwanger te worden.
De gemiddelde leeftijd van vrouwen in Nederland op het moment van geboorte van het eerste kind, is het hoogste ter wereld. Toch komt er voor vrijwel iedereen een moment om die ene essentiële vraag te beantwoorden: wil ik kinderen? En als eenmaal het besluit genomen is, maar het lukt niet, is de teleurstelling vaak des te groter. Daarom geven we je informatie en tips hoe je de kans op zwangerschap zo groot mogelijk kunt maken

Wacht niet te lang

De maatschappij lijkt tegenwoordig steeds beter planbaar. Ook zwanger worden wordt vaak uitgesteld omdat er nog geen (stabiele) relatie is, de opleiding nog niet af is, of omdat het werk zo leuk is en de carrière er niet onder mag leiden. Toch is het aan te bevelen niet te lang te wachten. Boven je 35e wordt het steeds moeilijker om zwanger te worden.

De kans dat je zwanger wordt hangt namelijk sterk af van je leeftijd. De onderstaande cijfers geven aan hoe sterk dit verband is:

LeeftijdKans op zwangerschap
2525%
3012%
406%

Een orgasme helpt!

Dat het orgasme van de man noodzakelijk is voor bevruchting is evident. Het is echter ook belangrijk dat de vrouw een orgasme heeft. Het vrouwelijke orgasme zorgt er namelijk voor dat:

1. De vagina vochtig wordt; het hoge zuurstofgehalte en de zuurtegraad van dit vocht hebben een positief effect op het sperma. De zaadcellen hebben hierdoor meer kans op overleven en kunnen zich bovendien eenvoudiger voortbewegen.
2. De baarmoeder zich samentrekt; het mannelijke zaad wordt hierdoor richting de eicel geduwd.

Het is het beste als de vrouw een orgasme heeft ná de zaadlozing van de man.

Seks om de dag

Om de kans op bevruchting zo groot mogelijk te maken, is het het beste om elke twee dagen seks te hebben. Vaker seks betekent dat de kwaliteit van het zaad niet goed genoeg is.De zaadcellen leven gemiddeld twee a vier dagen, maar kunnen wel tot een week blijven leven blijven.

Missionarishouding beste standje

De traditionele missionarishouding wordt gezien als beste positie voor de bevruchting. Hierbij ligt de vrouw op haar rug met haar benen wijd op bed.

Tips voor optimale bevruchting:
  • De man moet zijn penis zo diep mogelijk in de vagina houden
  • Na het terugtrekken van de penis, kan de vrouw de schaamlippen van de vrouw zacht samendrukken om te voorkomen dat het zaad weglekt
  • Blijf na de bevruchting nog twintig minuten op je rug liggen zodat de zwaartekracht de zaadcellen op weg helpt naar de eicellen.
© 2009 - 2020 Fjjansen, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Kan ik nu zwanger zijn?Zelfs soms als mensen veilig hebben gevreeën vragen ze zich nog af of ze wellicht zwanger, het kan zijn dat als u het ec…
Zwanger worden: kansen en cijfersZwanger worden: kansen en cijfersHoe snel een vrouw zwanger raakt en wat de kans op een miskraam is, zijn afhankelijk van een heleboel factoren, zoals vr…
SchijnzwangerschapMisselijk zijn, een dikkere buik krijgen, vaak moeten plassen, en “overtijd” zijn. Allemaal symptomen van zwangerschap,…

Vroeggeboorte en levensvatbaarheid van de babyVroeggeboorte en levensvatbaarheid van de babyIn het ideale geval wordt een baby na 40 weken zwangerschap geboren. Wanneer de baby echter eerder geboren wordt hoeft d…
Zwangerschapsmisselijkheid, wat help hier tegen?Zwangerschapsmisselijkheid, wat help hier tegen?U zag uzelf als een stralende madonna, een van die zwangere vrouwen die mooier worden met het verstrijken van de maanden…
Bronnen en referenties
  • Bron: www.zwangerworden.nl

Reageer op het artikel "Tips om zwanger te worden"

Reacties

Shondell, 04-07-2013 18:03 #2
Wat moet ik doen als ik te veel kleine eicellen heb en die moeilijk of niet groeien?

Sharvanni, 06-01-2011 11:14 #1
Hallo ik ben sharvanni en heb een vraagje ik heb een vriendin en wij willen samen een kindje maar is het dan ook mogelijk dat er weefsel bij haar word afgenomen en bij mij word toegebracht

groetjes

Infoteur: Fjjansen
Gepubliceerd: 17-12-2009
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!