InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Verzorg jezelf na een bevalling

Verzorg jezelf na een bevalling

De zwangerschap van je kind is een spannende en prachtige ervaring. Maar het kan veel stress voor je lichaam opleveren. Het is vaak moeilijk om tijd voor jezelf te vinden, maar dit is cruciaal voor je eigen welzijn na de bevalling. In dit artikel lees je meer over hoe dit te doen.

Vraag naar hulp

Gun jezelf voldoende tijd om te slapen en te ontspannen nadat je baby is geboren. Vraag anderen in huis om te helpen bij het verschonen van de luier, of de kleine in bad te doen. Opa en oma willen graag een keer oppassen om jezelf even een pauze te geven.
Baby’s leren een band te krijgen met meerdere mensen. Het toestaan van anderen om je te helpen met je baby, zal de baby een kans geven om een band te creëren met andere familieleden.
Na het voeden van de baby, kun je zelf een douche gaan nemen terwijl een ander familie lid de kleine een boertje laat doen en de luier verschoont. Tegen de tijd dat je klaar bent met een fijne ontspannende douche, de baby en jij zullen klaar zijn voor het broodnodige slaapje.

Boodschappen

Het kost energie om boodschappen te doen en een grote uitdaging om dit te doen met een pasgeboren kind. Vraag familieleden en vrienden om je een paar weken te helpen met het doen van de boodschappen. Je kunt hen vragen op te passen terwijl je korte uitstapjes maakt. Vergeet niet dat je lichaam tijd nodig heeft om te bestellen van de bevalling.

Zorg voor je behoeften

Geef je lichaam de tijd om te herstellen van de zwangerschap en de bevalling. Je hebt extra rust nodig. Zorg dat je hulp krijgt bij het koken, het huishoudelijk werk en andere taken die je gewend bent zelf te doen. Het is belangrijk om gezond te blijven eten, om het beste te kunnen geven aan de baby.
Het verzorgen van de baby is een mooie ouderschap ervaring. Op hetzelfde moment is het een zeer vermoeiende ervaring. Accepteer dat, tenzij iemand je helpt, het niet mogelijk zal zijn om zorg te dragen voor jezelf en je huis schoon te houden. Alles om je heen hoeft dan ook niet perfect schoon te zijn de eerste paar maanden.
Stress heeft veel effecten op het lichaam. Neem de tijd om te ontspannen en jezelf te verwennen. Het is belangrijk om te proberen de spanning te beperken, zodat je lichaam sneller kan genezen. Je moet in staat kunnen zijn om te ontspannen en te genieten van deze tijd.
Communiceer met anderen om je heen en vraag hen om hulp of raad. Vertel hen als er iets is dat je dwars zit. Je emoties kunnen een achtbaan zijn direct nadat de baby geboren is. Realiseer je dat dit normaal is en vraag anderen om je heen om geduld. Je lichaam gaat zich weer aanpassen naar de normale hormoonspiegels.

Dieet

Sla het diëten over nadat de baby geboren is. Concentreer je op het eten van voedzame voeding. Zelfs als je geen borstvoeding geeft, is het belangrijk om gezond te eten. Zodoende kom je weer in conditie. Neem de tijd om in overleg met de huisarts, iedere dag een beetje te bewegen. Op die manier kun je zorgen dat je spieren weer een beetje wennen aan het dagelijks leven, zonder de dikke buik. Bouw het sporten rustig op en doe dit zeker niet overhaast. Je lichaam kan tot negen maanden na de bevalling de tijd nodig hebben om zich aan te passen aan de normale situatie.
© 2013 - 2019 Evertse, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Zwangerschap en HIVZwangerschap en HIVZwanger zijn is mooi en behoort zonder zorgen te zijn, maar voor de vrouw die met HIV besmet is zijn er terecht zorgen o…
Aspirine tijdens de zwangerschapAspirine tijdens de zwangerschapAspirine (acetylsalicylzuur) heeft een pijnstillende, een ontstekingsremmende en een koortswerende werking en wordt dan…
Cursus tijdens de zwangerschap: ZwangerschapsyogaHet is aan te raden om tijdens de zwangerschap een cursus te doen. Deze cursus bereidt je voor op de bevalling, de komst…
De ontwikkeling van je baby; 39 weken zwangerDe ontwikkeling van je baby; 39 weken zwangerEen spannende week breekt aan; de baby kan elk moment geboren worden. Toch is de kans best groot dat de baby nog even bl…
Bronnen en referenties
  • http://www.bukisa.com

Reageer op het artikel "Verzorg jezelf na een bevalling"

Infoteur: Evertse
Gepubliceerd: 05-08-2013
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!