InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Pijnlijke beenkramp tijdens de zwangerschap

Pijnlijke beenkramp tijdens de zwangerschap

Zwangerschap is met van alle ongemakken voorzien. Pijnlijke krampen in de benen zijn daar een van. Je kunt er echter mee leren om gaan en ze zelfs helemaal voorkomen. Een pijnlijk neveneffect van zwangerschap, kunnen de nachtelijke beenkrampen zijn. Deze krampen slaan het meest toe als je in een diepe slaap bent en tegen het einde van het tweede trimester van de zwangerschap. Door het volgen van een aantal richtlijnen en ongeveer twee minuten aan beenoefeningen, heb je geen last meer van de pijnlijke krampen.

Wat veroorzaakt de kramp in de benen?

Wanneer je zwanger bent, gaat je lichaam door een grote metamorfose en het extra gewicht op je benen hebben een grote impact op je spieren. Beenkrampen gebeurt je vaak ís nachts als gevolg van veel factoren, zoals gewichtstoename, uitdroging, slechte bloedsomloop en vitaminetekort. Door het bevorderen van de circulatie, goed eten en wat hulp van je echtgenoot, vergroot je de kans om deze pijnen die je broodnodige rust verstoren te verminderen.
Door de ongemakken in je lichaam, probeer je een zo ontspannen mogelijke houding aan te nemen. Na enige tijd zorgt deze houding echter weer voor kramp op andere plekken.
Verder kunnen de spanning en stress de krampen veroorzaken. Door de spanning ben je onbewust bezig met het aanspannen van je spieren.

Zwangerschap en vitaminen

Zorg ervoor je prenatale vitamines te nemen tijdens de zwangerschap. Het zorgt er voor dat je voldoende calcium, magnesium en kalium krijgt, wat de kans op pijnlijke krampen in de benen aanzienlijk vermindert. Het eten van een banaan per dag kan het niveau aan kalium verhogen en helpt ook de krampen in je been te verminderen.

Uitdroging

Zorg dat je voldoende vocht binnen krijgt. Veel zwangere vrouwen willen voorkomen dat ze ís nachts het bed uit moeten om te plassen en vermeiden het drankje voor het slapen gaan. Maar uitdroging kan problemen met spieren veroorzaken en verhogen dan ook de kans op het hebben van kramp in de benen.

Circulatie

Circulatie en de bloedsomloop zijn erg belangrijk als je zwanger bent en kunnen je echt helpen de frequentie van pijn en de pijn zelf te minimaliseren. Als je last hebt van terugkerende problemen met krampen in de benen en andere pijnen, overweeg dan om een nachtelijk bad te nemen, wat kan helpen tegen zwelling en de bloedsomloop bevordert.
Vraag je partner of hij/zij voor het slapen gaan je dijen en kuiten wil masseren.

Oefeningen

Voordat je naar bed gaat, til je been op en buig je tenen een paar keer. Draai vervolgens je enkels met de klok mee tien keer en tien keer tegen de klok in. Doe dan het andere been.
Verder kun je proberen te voorkomen om ongemakkelijke houdingen aan te nemen. Probeer zo veel mogelijk je lichaam in een natuurlijke houding te laten zitten en liggen.

Verloskundige

Overleg je kramp ook met de verloskundige. Neem contact op als je nog even moet wachten voor je weer een controle hebt. Twijfel niet om je arts in te schakelen als de kramp te veel en te hevig wordt.
© 2013 - 2019 Evertse, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Kramp en spierkramp tijdens de zwangerschapKramp en spierkramp tijdens de zwangerschapHevige kramp en spiertrekken tijdens de zwangerschap is heel vervelend en een veelvuldig voorkomend probleem onder zwang…
Zwangerschap en HIVZwangerschap en HIVZwanger zijn is mooi en behoort zonder zorgen te zijn, maar voor de vrouw die met HIV besmet is zijn er terecht zorgen o…
Cursus tijdens de zwangerschap: ZwangerschapsgymnastiekHet is aan te raden om tijdens de zwangerschap een cursus te doen. Deze cursus bereidt je voor op de bevalling, de komst…
Zwanger: een te zwakke baarmoederhalsZwanger: een te zwakke baarmoederhalsNormaal is tijdens het volbrengen van een zwangerschap de baarmoederhals van de zwangere vrouw gesloten. Pas als de weeë…
Bronnen en referenties
  • http://www.bukisa.com

Reageer op het artikel "Pijnlijke beenkramp tijdens de zwangerschap"

Infoteur: Evertse
Gepubliceerd: 05-08-2013
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!