InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Werken als verloskundige

Werken als verloskundige

Werken als verloskundige Het beroep van verloskundige is financieel zeer aantrekkelijk. Er zijn weinig hoogopgeleide starters die meer verdienen. Het salaris is dus goed. Een opleiding tot verloskundige kan op hbo- of universitair niveau worden gevolgd. Daarnaast kan iemand nog opgeleid worden tot echoscopist. Veel studenten wijken uit naar België voor hun studie, omdat er in Nederland voor de studie geloot moet worden. De meeste verloskundigen zijn vrouw. Lees er alles over in dit artikel. Het is misschien niet het oudste beroep ter wereld, maar dan waarschijnlijk het een-na-oudste beroep ter wereld, namelijk het beroep van verloskundige. Een verloskundige begeleid een vrouw bij de bevalling en tijdens het verloop van de zwangerschap. Gedurende deze periode zijn zij verantwoordelijk voor de gezondheid van kind en moeder. Zij houden het eerste toezicht en zullen indien nodig doorverwijzen naar een medisch specialist. De meeste verloskundigen werken zelfstandig of zijn verbonden aan een groepspraktijk of ziekenhuis. Indien een verloskundige zelfstandig werkt kan zij zich laten inhuren door verschillende praktijken of ziekenhuizen. Het voordeel is meer zelfstandigheid en doorgaans een beter salaris. Tegelijkertijd zijn de financiële risico’s ook hoger, bijvoorbeeld in het geval dat iemand arbeidsongeschikt raakt. Het is voor een verloskundige ook makkelijk om in het buitenland aan de slag te gaan met een Nederlands of Belgisch diploma. Deze worden ook internationaal erkend.

De meeste verloskundigen zijn vrouw

Het overgrote deel van de verloskundige is vrouw. Dit is traditioneel zo gegroeid, omdat vrouwen zich nu eenmaal het gezelschap van vrouwen verkiezen boven dat van mannen tijdens een bevalling. In Nederland is ongeveer 98 procent van de verloskundigen vrouw. Mannen die werken als verloskundigen lopen er vooral tegenaan dat allochtone vrouwen geen behoefte hebben aan hun begeleiding.
Daarnaast verkiezen ook veel Nederlandse vrouwen een vrouwelijke verloskundige boven een mannelijke verloskundige.

Salaris van een verloskundige

Het beroep van verloskundige is een van de best verdienende beroepen voor net afgestudeerden. Wie in loondienst werkt bij een ziekenhuis verdient fulltime meteen al een brutosalaris van 2.700 euro. Dit kan oplopen tot 4.000 euro. Iemand met een eigen praktijk verdient ongeveer honderdduizend euro. Daarbij wordt er vanuit gegaan dan iemand de zorg draagt voor 120 vrouwen, van zwangerschap tot kraambed. Van die honderdduizend euro gaan nog wel allemaal kosten af, zoals verzekeringspremies, een auto en huur van een praktijkruimte. Toch houdt een verloskundige die het een beetje verstandig aanpakt zo nog de helft van dat bedrag over.

Opleiding tot verloskundige

In Nederland worden verschillende opleidingen tot verloskundige aangeboden. Hiervoor wordt wel geloot. Daarom wijken veel studenten uit naar België waar de opleiding korter duurt. Verder biedt de Universiteit van Amsterdam de Master of Science Verloskunde aan. Daar leren studenten een meer wetenschappelijke benadering. De opleiding is in het leven geroepen om meer onderzoek te stimuleren naar zaken rondom de zwangerschap.

Werkzaamheden van een verloskundige

Een verloskundige heeft verschillende verantwoordelijkheden. Zo controleert de verloskundige regelmatig het verloop van de zwangerschap en adviseert de toekomstige moeder regelmatig. Ook ondersteunt ze vervolgens bij de bevalling. Daarbij overlegt ze indien nodig met medische specialisten, zoals gynaecologen, kinderartsen en kraamverzorgenden.

Vaardigheden waar een verloskundige over moet beschikken

Als verloskundige moet je wel over een aantal vaardigheden beschikken. Zo moet je over goede communicatieve vaardigheden beschikken. Het is belangrijk dat je met mensen van verschillende achtergronden helder kan communiceren en zaken duidelijk kan uitleggen. Het is belangrijk dat de zwangere vrouw heldere mondelinge instructies ontvangt. Verder moet je goed kunnen luisteren en inleven. Als laatste is het belangrijk dat je stressbestendig bent en onder zware situaties helder kan blijven denken. Er zullen genoeg momenten komen dat er bij een zwangerschap complicaties optreden. Dan is het zaak je werk goed te blijven doen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: TawnyNina, Pixabay
  • http://www.carrieretijger.nl/beroep/gezondheidszorg/medisch/verloskundige

Reageer op het artikel "Werken als verloskundige"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 08-12-2015
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!