InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Myoomenucleatie: uitpellen vleesbomen buitenzijde baarmoeder

Myoomenucleatie: uitpellen vleesbomen buitenzijde baarmoeder

Myoomenucleatie: uitpellen vleesbomen buitenzijde baarmoeder Vleesbomen kunnen veel bloedingen en pijnlijke klachten veroorzaken, waardoor het functioneren van de vrouw wordt belemmerd. Daarnaast kan het grote invloed uitoefenen tijdens een zwangerschap. Het is dan ook noodzaak om de vergroeiingen te behandelen of chirurgisch te verwijderen. Wat houdt myoomenucleatie in en hoe kan het tot verklevingen of soms het verwijderen van de baarmoeder leiden?

Myoomenucleatie

Wat zijn vleesbomen?

Op de baarmoederwand kunnen vergroeiingen voorkomen, welke als vertakkingen groeien. Daarbij kan het formaat uiteenlopen van enkele millimeters tot centimeters. Door toedoen van een hoog oestrogeengehalte zoals dat bij een zwangerschap het geval is wordt de groei extra gestimuleerd. Deze aandoening is vaak van toepassing voor of tijdens de eerste zwangerschap. Omdat de aandoening broos is en een groot formaat kan aannemen, kan het veel overlast veroorzaken. Daarnaast kan het ook buiten de baarmoeder groeien, waardoor het in de schede voor problemen zorgt. Hoe kan enucleatie helpen om de vergroeiingen te verwijderen en wat zijn de consequenties daarvan?

Gevolgen van myomen

Omdat de myomen relatief broos zijn, bestaat de kans dat het breekt. Daardoor worden bloedingen veroorzaakt, welke ook buiten de menstruatie om voorkomen. Oftewel de vrouw kan veel bloed verliezen en daarbij pijnen hebben. Raakt de vrouw daarnaast zwanger dan kan het de innesteling bemoeilijken, waarnaast het ook de zwangerschap extra onder druk zet. Door oestrogeen groeit de aandoening snel in formaat, waardoor de ongeboren vrucht teveel overlast ondervindt. Het kan dus leiden tot een miskraam.

Myoomenucleatie en buikoperatie

Om een vergrote eierstok of vleesbomen te verwijderen, wordt net achter de baarmoedermond een sneetje in de buikwand gemaakt. Via die opening worden de vleesbomen geleidelijk aan uitgepeld. Dit is alleen maar mogelijk indien de myomen relatief klein van formaat zijn, of als het steelachtige loshangende vleesbomen betreft. In dat geval kan het weefsel als het ware van de baarmoederwand worden geschraapt. Bij dezee ingreep kan de vrouw veel bloedverlies hebben. Vaak zal een bloedtransfusie noodzakelijk zijn, om het bloedverlies te compenseren.

Verwijderen baarmoeder

Het kan voorkomen dat de bloedingen tijdens de ingreep dermate heftig zijn, dat het leven potentieel in gevaar komt. In dat geval zal bij teveel bloedverlies de baarmoeder noodgedwongen verwijderd moeten worden. Uiteraard volgt deze procedure slechts in de meest urgente omstandigheden, omdat daarmee het leven wordt gespaard. Laat u voor de procedure dus uitvoerig informeren naar de slagingskansen van de ingreep.

Verklevingen en zwangerschap

Doordat myomen zijn weggeschraapt kan er littekenweefsel ontstaan, waarbij verklevingen voorkomen. Het houdt in dat normaal van elkaar gescheiden weefsel aan elkaar gaat plakken en vergroeien. Zeker als de vrouw menstrueert kan het aanzienlijke pijnen veroorzaken. Daarnaast vormt het eveneens een probleem bij het zwanger worden. De baarmoederwand is na de ingreep aangetast, waarbij verklevingen een goede innesteling van een bevruchte eicel kunnen verhinderen. Oftewel de vruchtbaarheid van de vrouw kan afnemen door toedoen van enucleatie.

Keizersnede noodzakelijk

Indien de baarmoederwand bij de ingreep open is gemaakt, is relatief veel schade aangericht. Ook verklevingen en littekenweefsel na de ingreep tasten de werking van de baarmoeder aan. Is de vrouw echter wel zwanger geworden en komen de weeën op gang, dan wordt altijd een keizersnede toegepast. Dit om het kind, maar ook de vrouw te beschermen.

Laat u altijd informeren naar de gevolgen van myoomenucleatie en informeer eveneens naar de alternatieven. Denk aan de inname van progestativa of het toepassen van emobilisatie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vleesboom in de baarmoeder, wat te doen?Vleesboom in de baarmoeder, wat te doen?De baarmoeder is een zeer belangrijk orgaan omdat deze de vrouw in staat stelt kinderen te krijgen. Er zijn echter diver…
Vleesboom in of aan de baarmoederVleesboom in of aan de baarmoederEen vleesboom bevindt zich aan de buitenkant of de binnenkant van de baarmoeder. Het komt dus ook alleen bij vrouwen voo…
Myosure: vleesboom verwijderd, baarmoeder intactMyosure: vleesboom verwijderd, baarmoeder intactDe diagnose 'vleesboom' kan weleens tot vervreemding leiden: een groeisel in je baarmoeder? Toch is de vleesboom veel ge…
Onvruchtbaar en verminderd vruchtbaarheidOnvruchtbaar en verminderd vruchtbaarheidOnvruchtbaar zijn is een nachtmerrie voor iedere vrouw die zwanger wil worden. Vooral als het blijkt dat deze onvruchtba…
Bronnen en referenties
  • http://www.atriummc.nl/index.php?id=18309
  • http://www.nvog.nl//Sites/Files/0000000411_laparoscopische_operatie.pdf

Reageer op het artikel "Myoomenucleatie: uitpellen vleesbomen buitenzijde baarmoeder"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 21-03-2017
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Vruchtbaarheid
Medische informatie…
Schrijf mee!