InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Plan je bevalling: thuis, ziekenhuis en het geboorteplan

Plan je bevalling: thuis, ziekenhuis en het geboorteplan

TNO onderzoek wijst uit dat ongeveer 70% van de Nederlandse ouders thuis zou willen bevallen. Om medische redenen lukt dit niet altijd, maar 25-30% bevalt alsnog thuis. 95% van de vrouwen die thuis bevalt, kijkt er positief op terug. 90% wil de volgende keer ook thuis bevallen. En van de ziekenhuisbevallers wil 65% nog een keer in het ziekenhuis bevallen. Thuis bevallen wordt dus hoog gewaardeerd, waar meer dan 50.000 vrouwen per jaar voor kiezen. Keuzes, je moet er ook een hoop maken gedurende je leven. Een van die belangrijke momenten is de geboorte van je kindje. Ga ik thuis of in het ziekenhuis bevallen, wil ik gelijk huid op huid contact of liever het kind eerst later controleren?

Keuze tussen thuis of ziekenhuis

Voordelen van een thuisbevalling

  1. Als je thuis bevalt heb je een hoop privacy en je hebt je eigen spullen om je heen
  2. Je kunt doen en laten wat je wilt: dansen, douchen, lopen, enz
  3. Eventuele oudere kinderen kunnen erbij aanwezig zijn
  4. Thuis is het rustiger
  5. Thuis loop je geen kans op ziekenhuisbacteriën
  6. Het kost je minder geld, mocht je niet volledig verzekerd zijn

Voordelen van een ziekenhuisbevalling

  1. Pijnstilling door middel van medicatie
  2. Heeft de ruimte, mocht je thuis weinig ruimte hebben
  3. Je hoeft niet meer al persend op pad naar het ziekenhuis. 30% van de vrouwen die aan een thuisbevalling begint moet alsnog naar het ziekenhuis. Voor vrouwen van wie het de eerste bevalling is ligt dit percentage zelfs op 51%, redenen zijn: een te traag verlopende bevalling en de vraag om medische pijnbestrijding.
  4. Je wordt niet afgeleid door dagelijkse beslommeringen

Verkeerde beelden die de keuze tussen thuis/ziekenhuis misschien onbewust beïnvloeden

In het ziekenhuis zou volgens enkelen veiliger zijn, niets is minder waar. Thuisbevallingen zijn net zo veilig als ziekenhuisbevallingen. Dit verkeerde beeld kan ook ontstaan zijn door de relatief hoge kindersterfte in Nederland vergeleken met omliggende landen. Het blijkt moeilijk hier een verklaring voor te vinden, maar 'onveilige' thuisbevallingen is er in ieder geval geen van. Factoren die wel van invloed zijn: gemiddeld zijn de vrouwen ouder tijdens hun zwangerschap, roken gemiddeld meer en baren gemiddeld meer meerlingen. Ook zijn we terughoudend in het redden van extreem vroeg geboren kindjes, terwijl andere landen hier wel eerder moeite voor doen. Maar zelfs als al deze factoren in beschouwing worden genomen verklaard het de verhoogde sterfte niet. En dan blijkt thuisbevalling een makkelijk doelwit, want andere landen kennen dit nauwelijks. Daar mag men alleen in het ziekenhuis bevallen. Het geeft veel rotzooi thuis. Nee, want in principe ruimt de kraamhulp alles op. Mijn partner kan anders niet blijven. Dit is afhankelijk van het ziekenhuis waarin je zou willen bevallen, er zijn tegenwoordig namelijk kraamsuites in ziekenhuizen waarin de man de eerste nacht bij het nieuwe gezin kan blijven slapen.

Overige keuzes die kunt maken en kunt vast leggen

Door een geboorteplan te schrijven leg je je keuzes vast, natuurlijk kun je voor en tijdens de bevalling nog terug komen op deze keuzes. Maar het is ook bedoeld als een manier om de bevalling voor te bereiden met de mensen die je gaan begeleiden tijdens de bevalling. Houd rekening met hen tijdens het schrijven van je plan, het moet namelijk in korte tijd gelezen kunnen worden en het moet begrijpelijk zijn. Houd het daarom eenvoudig en houd het bij één A4. Eerst moet je je verdiepen in alle kennis die er over bevallingen is, het kan de wensen die je hebt beïnvloeden. Zo is huid op huid contact na de geboorte erg goed voor de ontwikkeling van de moeder-kind relatie. Deze kennis kan ervoor zorgen dat je dit wilt opnemen in je geboorteplan. Ook de keuze van pijnbestrijding is afhankelijk van de kennis die je hierover hebt. In het geboorteplan staat: wie je bij je bevalling in de kamer wil, waar je graag zou willen bevallen, welke houdingen je tijdens de bevalling prettig lijken, hoe je om wil gaan met de pijn (pijnbestrijding) en wat je wensen zijn rondom de geboorte en vlak hierna. Het blijft een plan, dus wees erop voorbereid dat je bevalling anders loopt dan verwacht en maak van je wensen geen eisen.

Tips: zelf de baby aanpakken als het geboren wordt, als jij zelf naar de operatiekamer zou moeten: lekker bij papa met huid op huid contact én je kunt al wat druppeltjes afgekolfde moedermelk meenemen in een infectiespuit om deze gelijk d.m.v. fingerfeeding aan de baby te geven, mocht de borst niet gelijk lukken.
© 2013 - 2019 Brigitte_, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
De ontwikkeling van je baby; 22 weken zwangerIn week 22 van een zwangerschap weegt een baby zo'n 450 gram en is ongeveer 29 centimeter lang. Vrijwel alle zwangere vr…
Informatie rondom de bevalling: de thuisbevallingInformatie rondom de bevalling: de thuisbevallingZo'n vijfentwintig procent van alle vrouwen bevalt thuis. Een dergelijke bevalling wordt ook wel de 'thuisbevalling' gen…
Is de bevalling echt zo pijnlijk?Is de bevalling echt zo pijnlijk?De meeste zwangere vrouwen zijn bang voor de bevalling. Ze zien vooral erg op tegen de pijn. Vooral vrouwen die voor de…
Het bevallingsplanIn het buitenland is het de normaalste zaak gang van zaken dat een zwangere vrouw samen met haar partner een bevallings-…
Informatie rondom de bevalling: bevallen in het ziekenhuisInformatie rondom de bevalling: bevallen in het ziekenhuisMeer dan zeventig procent van alle bevallingen vindt plaats in het ziekenhuis. Een dergelijke bevalling (zonder medische…

Reageer op het artikel "Plan je bevalling: thuis, ziekenhuis en het geboorteplan"

Infoteur: Brigitte_
Gepubliceerd: 17-12-2013
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!