InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Zwanger en veranderde eetlust

Zwanger en veranderde eetlust

Zwanger en veranderde eetlust Bijna vijfentachtig procent van de zwangere vrouwen heeft er wel last van, zin in heel ander eten dan dat ze normaal gesproken eten. Een veel gehoorde voorkeur zijn de augurken. Er wordt vaak aangenomen dat een zwangere vrouw zin heeft in augurken, maar het komt veel vaker voor dat ze juist zin heeft in chocolade, snoep, koek of iets anders zoets. De oorzaak van de vreemde eetlust is nog onduidelijk, maar het zou best eens kunnen zijn dat het een nuttig verschijnsel is waar best aan toegegeven mag worden.

Veranderde eetlust

Van de zwangere vrouwen die een veranderde eetlust hebben tijdens de zwangerschap, hebben de meeste een voorkeur voor zoetigheid. Ruim veertig procent van de vrouwen heeft namelijk meer zin in zoete dingen zoals chocolade, snoep en ijs. Maar ook de behoefte aan zout eten is groot, maar liefst drieëndertig procent van de zwangere vrouwen is dol op zout eten zoals bijvoorbeeld chips en zoute nootjes. Daarnaast heeft zeventien procent van de zwangere vrouwen meer behoefte aan gekruid eten. Slechts een klein percentage geeft de voorkeur aan de augurken en de rolmopsen. Maar een kleine tien procent van de zwangere eet namelijk graag zuur voedsel. Een zwangere vrouw die dagelijks een pot augurken opentrekt komt niet zo vaak voor, maar het gerucht blijkt dus ook geen fabeltje te zijn.

Oorzaken

Er zijn meerdere oorzaken mogelijk voor de veranderde eetlust tijdens een zwangerschap. Een voordehand liggende verklaring is dat de veranderde hormonen de oorzaak zijn voor de voorliefde voor een bepaald voedingsmiddel. Daarnaast kan de oorzaak gezocht worden in een tekort aan een bepaalde voedingsstof die je lichaam wil aanvullen. Ook speelt het feit dat een zwangere vrouw een grotere energiebehoefte heeft een rol in de veranderde eetlust. Tenslotte kunnen emoties een oorzaak zijn van de grote behoefte aan bepaalde voedingsmiddelen.

Hormonen

Tijdens de zwangerschap verandert de hormoonhuishouding in het lichaam, wat een invloed kan hebben op de eetlust. Kort na de bevruchting wordt HCG door het embryo geproduceerd. Dit hormoon dient ter ondersteuning voor de groei van de baby, en is dus van groot belang. Het hormoon kan zorgen voor een misselijk gevoel, waardoor de eetlust vaak aan het begin van de zwangerschap minder zal zijn. Naast HCG is er tijdens de zwangerschap een grotere hoeveelheid progesteron die de bekkenwand verstevigd, de placenta beschermd en afstoting van het embryo helpt te voorkomen. Daarnaast zorgt een verhoogde hoeveelheid oestrogeen voor de ontwikkeling van de baby in de baarmoeder. Het zorgt voor een verhoogde bloedtoevoer waardoor de smaakpapillen extra gevoelig worden en dit kan de voorkeur voor een bepaald soort eten verklaren.

Tekort voedingsstoffen

De behoefte aan bepaalde voedingsstoffen is voor een zwangere vrouw vaak groter dan voor een niet zwangere vrouw. Er is vitamine C nodig voor een goede weerstand, extra ijzer is nodig voor de aanmaak van extra bloed en dus rode bloedcellen, extra vitamine D en calcium is nodig voor de aanmaak van het skelet van de baby en extra foliumzuur helpt onder andere een open ruggetje bij de baby te voorkomen. Het vermoeden is dat een behoefte aan een bepaald voedingsmiddel betekent dat je een tekort aan een bepaalde voedingsstof hebt. Zo kan het zijn dat de trek in sinaasappels voortkomt uit een tekort aan vitamine C, en dat behoefte aan rood vlees komt door een tekort aan ijzer. In dit geval is het dus verstandig om toe te geven aan de veranderde eetlust, je lichaam geeft immers aan het nodig te hebben. Toch zijn er ook gevallen waarin je beter niet toe kunt geven aan de veranderde eetlust. Er zijn namelijk vrouwen die zin krijgen in dingen zoals krijt, zeep of aarde. Ook deze vreemde eetlust wordt vaak veroorzaakt door een tekort aan mineralen en is ook wel bekend als de aandoening Pica.

Verhoogde energiebehoefte

Gemiddeld wordt de energiebehoefte tijdens de zwangerschap met vijftien procent verhoogd. Zwangere vrouwen merken dit meestal doordat ze extra honger hebben. Maar deze verhoogde energiebehoefte kan er ook voor zorgen dat je juist zin krijgt in voedsel met veel calorieën, zoals chocolade en patat met mayonaise. Toch is het niet verstandig hieraan toe te geven. De vette en vaak suikerrijke extraatjes bevatten vaak meer extra energie dan je lichaam nodig heeft. Daarnaast is het verstandiger om deze extra energiebehoefte juist aan te vullen met gezonde voedingsmiddelen, zodat je lichaam ook de extra voedingsstoffen binnen krijgt die het tijdens de zwangerschap nodig heeft.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.oudersvannu.nl/zwanger-zijn/week-5/voeding/voeding-voeding/zwangerschapslusten/

Reageer op het artikel "Zwanger en veranderde eetlust"

Infoteur: Mrst
Gepubliceerd: 27-02-2015
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Zwanger en eten
Medische informatie…
Schrijf mee!