InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Bewegingen van de baby tijdens de zwangerschap

Bewegingen van de baby tijdens de zwangerschap

Bewegingen van de baby tijdens de zwangerschap Heel veel aanstaande moeders vragen zich halverwege de zwangerschap af wanneer ze hun baby in de buik gaan voelen. Vol spanning wacht je op de eerste beweging van je baby! Dit kan alleen enorm verschillen per persoon. Luister vooral naar je eigen lichaam en heb vooral veel geduld. Het is een wonderlijk gevoel als je de kleine voelt voor de eerste keer.

Wanneer gaat de baby bewegen?

Bron: DigitalMarketingAgency, PixabayBron: DigitalMarketingAgency, Pixabay
Vanaf ongeveer 7 weken begint de foetus te bewegen. De ledematen beginnen te groeien en zijn armen en benen beginnen vorm te krijgen. Vanaf ongeveer 10 weken gaat de baby ademhalingsbewegingen oefenen. Hij kan nog niet echt ademhalen, maar maakt deze bewegingen alvast om bij de geboorde instinctief adem te halen. Ook kan hij zijn hoofd draaien en begint hij zijn armen en benen los van zijn lichaam te bewegen. Vanaf 15 weken zitten alle gewrichten en ledematen op hun plek. De baby is druk aan het schoppen en strekken om alles te leren te gebruiken.

Wanneer kun je de baby voelen?

Bij een eerste zwangerschap voel je meestal de baby vanaf 20 weken. Omdat het gevoel moeilijk te omschrijven is, kan dit al veel eerder het geval zijn, alleen weet je dit dan niet. Sommige twijfelen of de bewegingen de darmen zijn of toch echt de baby. De meeste vrouwen beschrijven het gevoel als: vlinders, luchtbellen, plopjes, kriebels of een hard bobbeltje of plekje op je buik. Bij een tweede zwangerschap herken je het gevoel meestal wel en zul je eerder de bewegingen opmerken.

Wees vooral geduldig

Ook al voel je met 20 weken nog niks, dan hoeft dit nog niks te betekenen. Heb geduld want voor je het weet voel je je baby elke dag. Neem vooral ook je rust en neem ook de tijd om je baby goed te voelen. Meestal is hij het actiefst voordat je gaat slapen of als je opstaat. Ook wil het wel eens helpen om een warm bad of douche te nemen.

Een aantal factoren kunnen ook invloed hebben op het bewegen en voelen

  • Ligging van de placenta. Als de placenta aan de voorkant van de baarmoeder zit, kun je de baby in het begin moeilijker voelen. Na 28 weken is je baby zo krachtig dat dit wel kan.
  • Houding. Als je ligt, voel je de bewegingen beter dan wanneer je staat. Neem ook de tijd om je baby te voelen en neem je rustmomenten. Leer het bewegingspatroon van je baby kennen.
  • Alcohol, roken of medicatie. De baby kan wat slomer zijn als je gebruikmaakt van kalmerende middelen. Ook kan alcohol of roken invloed hebben op de bewegingen.

Als je de baby een dag niet voelt, is dit niet erg. Het kan zijn dat het vruchtwater toeneemt en je moeilijker de bewegingen kunt voelen. Ook krijgt de baby naar mate de zwangerschap vordert steeds minder ruimte, dus op een gegeven moment nemen drukke omwentelingen wat af. Vanaf 24 weken kunnen anderen ook de bewegingen voelen. Vanaf 28 weken zou je de baby elke dag even moeten voelen. Neem hiervoor ook even de tijd. Je baby voelt jouw aanrakingen en zal naar je hand toegaan. In dit laatste trimester zijn de bewegingen van de baby niet meer te missen en kun je er zelfs blauwe plekken aan overhouden. Rond week 32 zijn de bewegingen meestal het heftigst. Als je het niet vertrouwt kun je altijd even met je verloskundige of gynaecoloog contact opnemen. Blijf er niet te lang mee lopen, want waarschijnlijk ben je na een telefoontje wel helemaal weer gerustgesteld.

Contact maken met de baby

De baby zit nog heerlijk warm en rustig in je buik, maar krijgt al genoeg mee van de omgeving. Vrijwel alle zintuigen worden al gebruikt, ter voorbereiding op de buitenwereld. Je kunt de baby al heen en weer wiegen in de buik. Leg je handen in je zij, net onder je taille.Til je buik iets op en wieg hem heen en weer. Druk aan een kant zachtjes op je buik en herhaal dit ook aan de andere kant.

Je kunt de baby al in de buik gezond leren eten. Je kunt er al voor zorgen dat hij al aan verschillende soorten smaken gaat wennen, eet dus gevarieerd en vooral gezond, om je baby een zo goed mogelijke start te geven. Rond week 16 ontwikkelt de baby steeds beter zijn gehoor en zijn ogen. Begin al voor de geboorte met zingen of praten tegen je baby. Als je niet houdt van zingen kun je ook klassieke muziek opzetten.

Lees verder

© 2016 - 2019 Heleen86, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Je baby voelen in de buikJe baby voelen in de buikWanneer je als zwangere vrouw je baby voor het eerst voelt, is dat een heel mooi en speciaal moment. Maar wanneer mag je…
De ontwikkeling van je baby; 21 weken zwangerDe ontwikkeling van je baby; 21 weken zwangerVanaf week 21 zal de baby flink in gewicht gaan groeien; dit geldt dus ook voor een zwangere vrouw. De buik wordt dan oo…
De ontwikkeling van je baby; 17 weken zwangerDe ontwikkeling van je baby; 17 weken zwangerIn week 17 van een zwangerschap is het soms mogelijk al 'iets' van de ongeboren baby te voelen. De baby weegt nu ongevee…
De ontwikkeling van je baby; 16 weken zwangerDe ontwikkeling van je baby; 16 weken zwangerIn week 16 is een ongeboren kindje al zo'n 15 centimeter lang. Vrouwen die voor een tweede of volgende keer zwanger zijn…
De ontwikkeling van je baby; 27 weken zwangerDe ontwikkeling van je baby; 27 weken zwangerIn week 27 is een ongeboren baby zo'n 34 centimeter lang, en weegt ruim 800 gram. De ogen van de baby openen zich in wee…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: TawnyNina, Pixabay
  • http://www.24baby.nl/zwanger/gezondheid/baby-voelen-bewegen/
  • http://www.verloskundigenpraktijkaanvang.nl/doc/jebabyvoelenbewegen.pdf
  • Afbeelding bron 1: DigitalMarketingAgency, Pixabay

Reageer op het artikel "Bewegingen van de baby tijdens de zwangerschap"

Infoteur: Heleen86
Laatste update: 22-02-2017
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Babyverzorging
Medische informatie…
Schrijf mee!