InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Zwangerschap en spastische darmen

Zwangerschap en spastische darmen

Het leven met spastische darmen is veelal met wat aanpassingen in het eet en leefpatroon aardig vol te houden, maar wat als de hormonen tijdens de zwangerschap alles in de war gooien? Hoe ga je om met je 'nieuwe' smaak en wat kan je doen om toch van de zwangerschap te kunnen genieten?

Wat zijn spastische darmen?

Om meer duidelijkheid te geven volgt hier een kleine uitleg over spastische darmen, ook wel het prikkelbaar darm syndroom ofwel PDS genoemd. PDS is een onschuldige maar zeer vervelende ziekte, het kan je leven erg beinvloeden. De klachten verschillen per persoon en ieder dag kan anders zijn.

De meest voorkomende symptomen zijn:
  • pijn en / of kramperig gevoel in de buik, dit kan op ieder plek in de buik voorkomen.
  • diaree en/of verstopping, dit kan afwisselend voorkomen en van dag tot dag en moment tot moment verschillen.
  • het gevoel van een brok in de keel hebben.
  • winderigheid.
  • opgeblazen gevoel.
  • opgezette buik.
  • vermoeidheid.
  • misselijkheid.
  • naast deze klachten zijn er ook nog vele klachten buiten het maagdarmkanaal mogelijk.

De klachten kunnen zo erg worden dat het dagelijks functioneren in gevaar komt. Veel PDS patienten zijn ook bang om de deur uit te gaan omdat ze plotseling erge pijn en / of diaree kunnen krijgen. Soms is ook psychologische hulp nodig om deze angst te verminderen. De oorzaak van PDS is tot op heden nog niet bekend, wel is bekend dat stress van grote invloed is en ook bepaalde voedingsmiddelen kunnen een rol spelen. Meer informatie over PDS is te vinden in Als je last hebt van een spastische/prikkelbare darm.

Vervelende zwangerschapsklachten in combinatie met PDS

De meeste mensen kennen de 'standaard' zwangerschapsklachten zoals misselijkheid en/of braken, vermoeidheid en obstipatie en vaak is dit vervelend maar het hoort er nou eenmaal bij en zoals vele mensen zeggen; zwanger zijn is een gezonde ziekte!

Maar wat als je nou ook nog eens last hebt van spastische darmen? Dit kan geen probleem zijn maar het kan de klachten ook flink verergeren! Zo kan een verstopping door de hormonen nog erger worden. Door het groeien van de baarmoeder krijgen je maag en darmen minder ruimte waardoor je de klachten nog heftiger kan ervaren.

Ook het veranderen van je smaak kan een grote invloed hebben. Bijvoorbeeld als je als PDS patient niet goed reageert op lactose. Dan ga je op zoek naar vervangende producten! Maar onder invloed van de hormonen kan het best zijn dat je deze producten niet meer kan luchten of zien en juist de melkproducten (met lactose) als enige nog kan eten.

Tja, wat doe je dan? Of niets eten waardoor je je ook erg vervelend voelt en je je zorgen gaat maken over de baby in je buik, of toch maar voor de producten met lactose kiezen zodat je tenminste iets binnen krijgt maar waardoor de PDS weer heftig opspeelt. Een lastige keuze maar vaak wordt dan toch voor de laatste optie gekozen met alle gevolgen van dien.

Stress

Dan is er nog een bijkomende factor: Stress! Zoals eerder al vermeld kan PDS op zich je leven al erg beperken. Vaak vertellen PDS patienten niet snel dat ze last hebben van spastische darmen, al is het alleen maar omdat je vaak kan rekenen op onbegrip van de omgeving.

Bij een zwangerschap willen de meeste mensen wachten met het grote nieuws tot ze voorbij de 1e drie maanden zijn, maar juist deze 3 maanden zijn vaak heel zwaar, in deze tijd zijn de hormonen het meest in de weer, je lichaam moet aan de nieuwe situatie wennen en de misselijkheid en smaak verandering doen zijn intrede. Dus ook juist nu kunnen de PDS klachten heviger zijn. Je probeert dan als zwangere vrouw het dagelijks leven toch zo veel mogelijk door te laten gaan, je probeert je erdoor heen te slepen en te doen alsof er niets aan de hand is, maar dit lukt niet altijd en dat kan ongemerkt voor veel stress zorgen!

Soms is het echter toch verstandig om een aantal mensen in te lichten! Zo kan je bijvoorbeeld de werkgever of een bedrijfsarts in vertrouwen nemen en de situatie uitleggen. Neem eventueel wat folders of informatie van internet mee over spastische darmen zodat je ook wat kunt tonen, dit maakt je vaak wat sterker. Zeker bij een zwangerschap is het belangrijk om goed te luisteren naar je lichaam. Als het niet gaat dan gaat het niet. Een bedrijfsarts moet altijd netjes omgaan met de informatie die je hem geeft zal je ook netjes behandelen en begrip tonen. Je kan ook naar je huisarts, al is het alleen maar om je hart te luchten en begrip te krijgen.

Er bestaan geen medicijnen die alles oplossen en in combinatie met een zwangerschap blijven er sowieso nog weinig middeltjes over maar een arts kan je ook rust voorschrijven. En dan zijn we dus weer terug bij de Stress! Neem dus ook zoveel mogelijk rust, probeer stress te vermijden en ga uitproberen welke voedingsmiddelen je nu wel kunt hebben. Hier zijn geen goede handleidingen voor te vinden want het verschilt van persoon per persoon en het zal dus ook wel even duren voor je iets gevonden hebt maar hou vol! Het komt echt. Bedenk ook dat de hormonen tussen de 12e en 16e week weer tot rust komen en je lichaam grotendeels gewend zal zijn.

Nog een belangrijke tip die vaak onderschat wordt; zoek een leuke hobby die niet al te veel energie kost, ga naaien, breien, tekenen of wat dan ook maar zoek afleiding waarbij je je kan ontspannen, tijd voor jezelf is belangrijk, op deze manier kan je alles om je heen even loslaten.

Tot slot: Blijf niet denken dat andere mensen je een aansteller vinden maar kies voor jezelf en je kindje, jullie zijn het belangrijkste en als het met jullie goed gaat komt de rest vanzelf!
© 2008 - 2019 Lindam, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Natuurlijke middelen tegen constipatie en spastische darmEen spastische darm hebben betekent afwisselend diarree hebben en dan weer verstopt zitten. Een spastische darm kan best…
Als je last hebt van een spastische/prikkelbare darmAls je last hebt van een spastische/prikkelbare darmWanneer je last hebt van een spastische darm (ookwel prikkelbare darmsyndroom genoemd) is dat erg vervelend. Gelukkig is…
Bronnen en referenties
  • www.pdsb.nl

Reageer op het artikel "Zwangerschap en spastische darmen"

Reacties

Claudia, 22-02-2016 01:52 #2
Ik heb ook PDS en ben nu 18 weken en 2 dagen zwanger en sinds mijn 16 week zijn helaas de darmklachten heftig aanwezig, soms denk ik wel eens als die weeën nog erger zijn gaat de bevalling nooit lukken. Zo veel pijn kan het doen.

Ik heb geen speciaal eet patroon genomen omdat het bij mij niet aan stofjes ligt maar gewoon aan de dag zelf.

"Ronren"
Ik ben 5 jaar bezig geweest om erachter te komen wat ik heb. Dus de kans dat ze er bij uw vrouw achterkomen is erg klein denk iků

Ook wordt er vaak gezegd dat de artsen het PDS noemen als er gewoon niks gevonden kan worden maar er wel klachten blijven.

Ronren, 06-07-2009 19:23 #1
Mijn vrouw, heeft nu problemen met haar darmen, nu in de 32 e week. Hier kan ik niets over vinden op internet, bij de doktoren en verloskundigen, gynacologen komen we ook niet verder. Is hier iemand die wel iets weet?

Infoteur: Lindam
Gepubliceerd: 17-10-2008
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!