InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Zwanger worden, hoe gaat dat het best?

Zwanger worden, hoe gaat dat het best?

Zwanger worden, hoe gaat dat het best? Zwanger worden lijkt veel mensen gewoon te overkomen, maar anderen hebben meer moeite om zwanger te raken. Wanneer je zwanger wilt raken is er een aantal dingen waar je op kunt letten, om zo zwangerschap te bevorderen.

Zwanger worden

Iedereen weet dat er om zwanger te worden twee mensen nodig zijn: een man en een vrouw. Wanneer je samen het besluit hebt genomen zwanger te worden, dan wil je graag dat je dat ook zo vlug mogelijk bent. Iedere maand dat de vrouw weer ongesteld wordt in plaats van dat de menstruatie uitblijft, is dan weer een teleurstelling. Zwanger worden gaat bij sommigen erg gemakkelijk, zij zijn meteen de eerste maand zwanger. Bij anderen duurt het wat langer en bij nog weer anderen wil het helaas helemaal niet lukken. De laatste groep mensen zal moeten kijken of zij via medische weg toch zwanger kunnen raken. Voor de andere stellen hieronder een aantal tips die zwangerschap kunnen bevorderen.

Tips voor de vrouw

  1. Het allerbelangrijkste voor de vrouw is op te letten wanneer ze vruchtbaar is. Leer je eigen lichaam zo goed mogelijk kennen. Let goed op je vaginale afscheiding. Circa 8 tot 10 dagen na het einde van je menstruatie zul je merken dat je meer vaginaal vocht verliest. Dit vocht is helder en een beetje slijmerig van aard. Het lijkt een beetje op rauw eiwit. Wanneer je merkt dat je meer vochtig bent dan anders, en het vocht is wat slijmerig en helder, dan is het bijna zeker dat je op dat moment vruchtbaar bent. Je bent vruchtbaar vanaf ongeveer 5 dagen voor de ovulatie tot 1 dag er na. Wanneer je in deze periode seks hebt, zal er kans zijn om zwanger te raken. De spermacellen van de man kunnen een aantal dagen overleven in de baarmoeder, zodat seks op de dag van de ovulatie niet persé vereist is.
  2. Wanneer je twijfelt of je je eigen vruchtbare periode aan je lichaam kunt aflezen, dan kun je ook gebruik maken van een ovulatiestest. Net als met een zwangerschapstest, wordt er gebruik gemaakt van een urinemonster om te testen of je vruchtbaar bent. Vrij op het moment dat de ovulatietest aangeeft dat je vruchtbaar bent. Wanneer je na drie maanden gebruik van de ovulatietest nog steeds geen vruchtbare periode geconstateerd hebt, raadpleeg dan je huisarts.
  3. Wanneer je last hebt van overgewicht, probeer dan wat af te vallen. Overgewicht kan een belemmering zijn voor zwangerschap.
  4. Heb je juist ondergewicht, dan kan vruchtbaarheid ook uitblijven. Vaak merkt een vrouw al dat zij te mager is, doordat de menstruaties uitblijven. Raadpleeg je huisarts of dietist over hoe je kunt aankomen.
  5. Doe het rustig aan. Stress kan een belemmering zijn om zwanger te raken. Plan je werk goed en wissel af met voldoende pauzes. Lange dagen overwerken is af te raden in de periode dat je zwanger wilt raken
  6. Niet te intensief sporten. Zet, wanneer je gewend bent intensief te sporten, je trainingen op een lager pitje. Een matige training van een uurtje per dag is voldoende.
  7. Kijk naar de medicijnen die je gebruikt. Antihistaminica (middelen tegen allergieën) zorgen ervoor dat niet alleen je neusslijmvliezen minder vocht produceren, maar ook zorgen ze voor minder vaginaal vocht. Dit vaginaal vocht is juist nodig om een spermacel zich naar een zaadcel toe te kunnen laten verplaatsen.
  8. Gebruik geen Ibuprofen meer als pijnstiller. Ibuprofen kan de hormoonbalans verstoren, waardoor een bevruchte eicel zich niet in de baarmoederwand kan hechten. Ga beter over op paracetamol.
  9. Stop met roken en drinken.

Tips voor de man

  1. Onthoud je van seks. Dit klinkt raar, maar als het je lukt om een aantal dagen vóór de ovulatie van je partner geen seks te hebben, dan zullen er bij je volgende ejaculatie meer spermacellen vrijkomen, dan wanneer je iedere dag seks hebt.
  2. Draag geen strak ondergoed, maar boxershorts. Strak zittend ondergoed is niet goed voor de temperatuur van het sperma. Wanneer je een boxer draagt zal de temperatuur van de balzak lager zijn, waardoor het sperma gezonder en actiever is.
  3. Stop met roken! Roken is dodelijk voor het mannelijk zaad. Stoppen met roken zal je vruchtbaarheid alleen maar ten goede komen.
  4. Stop met drinken, of gebruik alcohol zeer terughoudend. Teveel alcohol tast de kwaliteit van het sperma aan.

Tips voor de vrouw én de man

  1. Ga niet te krampachtig om met seks tijdens je wens om zwanger te worden. Gedurende een week verplicht iedere dag seks is niet nodig. Probeer op een ontspannen manier met de zwangerschapswens om te gaan.
  2. Ga samen op vakantie. Vaak is een periode van rust bevorderlijk voor het ontstaan van een zwangerschap.
  3. En vooral: geniet van elkaar, ga seks niet alleen maar zien als een middel om zwanger te raken, maar blijf er ook van genieten.
Gerelateerde artikelen
10 tips om snel zwanger te worden10 tips om snel zwanger te wordenDe meeste stellen zijn wel even bezig om zwanger te worden. Zelfs de meest gezonde mensen hebben een kans van 20 procent…
Wanneer vruchtbaar, eisprong, testen, innesteling, bevallingWanneer vruchtbaar, eisprong, testen, innesteling, bevallingWanneer je zwanger wilt worden heb je te maken met diverse data waarmee je rekening moet houden. Lees in dit artikel wan…
Ovulatietest: hoe werkt het en welke ovulatietesten zijn er?Ovulatietest: hoe werkt het en welke ovulatietesten zijn er?Wanneer je zwanger wilt worden kan het handig zijn om te weten wanneer je eisprong plaatsvindt. Een ovulatietest kan je…
Wanneer ben je het meest vruchtbaar?Wanneer ben je het meest vruchtbaar?Er zijn diverse methoden om te bepalen wanneer je als vrouw het meest vruchtbaar bent. Ovulatietesten zijn hier goede hu…
Bronnen en referenties
  • Readers Digest

Reageer op het artikel "Zwanger worden, hoe gaat dat het best?"

Infoteur: Ceetee
Gepubliceerd: 02-01-2009
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!