InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Zwangerschap vanaf 3 maanden

Zwangerschap vanaf 3 maanden

Zwangerschap vanaf 3 maanden Een zwangerschap omvat drie periodes van drie maanden. Vanaf 12 weken tot 28 weken (vanaf 3 maanden) van de zwangerschap vindt de tweede periode plaats. Vanaf het begin van je zwangerschap merk je veel veranderingen in je lichaam. Deze veranderingen gaan door in de tweede periode van je zwangerschap, niet alleen wat betreft je lichaam, maar de zwangerschap zorgt ook voor veranderingen aangaande je baarmoeder, huid, nagels, haar en slijmvliezen.

Baarmoeder

Met 12 weken gaat je baarmoeder boven je schaambeen uitkomen. De verloskundige kan het topje van de baarmoeder voelen door de buikwand heen. Met twintig weken bereikt de top van de baarmoeder je navel. Je baarmoeder komt vanaf 20 weken iedere week ongeveer een centimeter hoger. De verloskundige of gyneagoloog meet met een lint de hoogte van de top van de baarmoeder omdat hieraan te zien is of de baby en de baarmoeder in de juiste mate groeien. Vanaf 16 weken is meestal echt te zien dat je zwanger bent. Maar deze vlieger gaat niet altijd op, want dit kan ook het geval zijn wanneer je 12 weken zwanger bent of soms pas bij 28 weken. Dit is afhankelijk van het feit of je voor de eerste keer zwanger bent, en je postuur en lichaamsgewicht.

Vergeetachtigheid

Veel zwangere vrouwen krijgen nu last van vergeetachtigheid. Ook verwerken vrouwen vanaf 13 weken zwangerschap, informatie langzamer. Een reden hiervoor kan zijn dat zwangere vrouwen slechter slapen. Maar ook omega 3 vetzuren spelen hierin een rol. De hoeveelheid vetzuren die nodig zijn voor de ontwikkeling van de hersentjes en het zenuwstelsel van de baby doet de hoeveelheid vetzuren in het bloed van de zwangere vrouw dalen. Daarom wordt ook aangeraden om visoliecapsules tijdens de zwangerschap te slikken. Niet alleen je baby krijgt zo voldoende vetzuren binnen, maar jij zelf ook. Dit kan je tijdens, maar ook na de zwangerschap goed gebruiken. Hersenen van zwangere vrouwen krimpen namelijk met 8%. (vandaar ook concentratiestoornissen, vergeetachtigheid tijdens en na de zwangerschap). Deze 8% krijgen ze weliswaar weer terug, maar dit kan even duren.

Winderigheid

Het kan zijn dat je last van winderigheid krijgt in deze fase van de zwangerschap, ook oprispingen en boeren kunnen een rol gaan spelen. Hier is niet veel aan te doen. Je kunt alleen proberen om verstopping te vermijden, door voldoende voedingsvezels te nemen en regelmatig te bewegen. Vergeet ook niet om voldoende water te drinken.

Nagels en haren

Je nagels kunnen door je zwangerschap erg sterk worden en veel sneller gaan groeien. Maar ook je haren gaan in de meeste gevallen sneller groeien en je krijgt een vollere haardos, omdat haren niet uitvallen. Helaas vallen de haren die op het hoofd bleven tijdens de zwangerschap, hierna evengoed uit. Het zijn de oestrogenen die ervoor zorgen dat je haar er vol en goed uitziet. (bij een minderheid van zwangere vrouwen is dit overigens niet het geval, die hebben juist een doffere en dunnere haardos.)

Brandend maagzuur

Lastig ook: brandend maagzuur. Als je zwanger bent kun je hier veelvuldig last van hebben. Het brandende maagzuur wordt veroorzaakt door progesteron. Progesteron zorgt voor een tragere stoelgang en spijsvertering en ook voor een slappere sluitspier van de maagingang. Maar ook is de groter wordende baarmoeder de oorzaak. De baarmoeder drukt de maag een beetje naar boven. Het gezegde dat brandend maagzuur tijdens zwangerschap zorgt voor een baby met veel haar is onzin. Om brandend maagzuur in te dammen kun je beter kleinere porties eten die je verdeeld over de dag, droge crackers bij de hand hebben (neutraliseren maagzuur), geen gekruid en vet voedsel eten, niet eten voordat je gaat slapen.

Pijn in onderbuik of liezen

Het kan voorkomen dat je zeurende pijn in onderbuik en/of liezen hebt. Wanneer je abrupt opstaat kan deze pijn verergeren en de pijn zakt weg wanneer je gaat liggen. Dit is bandenpijn. Aan beide kanten van de baarmoeder liggen banden die de top van de baarmoeder en de schaamlippen met elkaar verbinden. De baarmoeder groeit, dus de banden worden opgerekt. Het is naar en pijnlijk, maar hoort bij de zwangerschap. Meestal verdwijnt het na 24 weken. Harde buiken (kortdurende krampen) kunnen ook voorkomen, dit zijn zogeheten oefenweeën.

Verstopte neus, bloedneus en bloedend tandvlees

Je bloedvolume neemt tijdens zwangerschap toe, hierdoor kan er bloedverlies optreden uit de bloedvaatjes in je neus en tandvlees. Je kan dit bloeden stoppen door lichte druk uit te oefenen op de plek. Gebruik een zachtere tandenborstel. Wanneer het bloeden vaak voorkomt en hevig is, moet je contact opnemen met verloskundige of arts. Eveneens door het toegenomen bloedvolume kan je neusslijmvlies opzwellen en hierdoor kan je neus dichtzitten. Eventueel kan je neusdruppels nemen (lees goed de gebruiksaanwijzing, je mag dit maar beperkt gebruiken), ze zijn onschadelijk en zorgen voor een goed vochtigheidsgehalte in de neus.

Je huid

Op je onderbuik kan je een donkere streep krijgen: van navel tot aan schaambeen. Dit is de Linea Nigra. Bij vrouwen met een donkere huidskleur zie je deze lijn duidelijker. Vrouwen met een lichte huidskleur hoeven deze lijn niet te krijgen. Er kunnen zwangerschapsvlekken op je gezichtshuid komen: donkerdere vlekken die door de zon nog donkerder kunnen worden. De hormonen oestrogeen en progesteron veroorzaken veranderingen in pigmentcellen. Rode vlekken kunnen plotseling verschijnen op je huid, dit komt door de oestrogenen die opeenhopingen van bloedvaatjes veroorzaken. Dit verdwijnt na de bevalling. Het oestrogeengehalte kan tevens zorgen voor rode handpalmen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Eerste symptomen van zwangerschapEerste symptomen van zwangerschapHet lichaam van de vrouw geeft al vaak signalen/symptomen, voordat een zwangerschaptest kan aangeven dat er sprake is va…
Symptomen van zwangerschapSymptomen van zwangerschapAls je zwanger bent, dan wordt heel je hormoonhuishouding op zijn kop gezet. Het is namelijk best een ingrijpende verand…
Veranderingen in het lichaam van de zwangere vrouwVeranderingen in het lichaam van de zwangere vrouwHet lichaam van de zwangere vrouw is aan een heleboel verandering onderhevig tijdens de zwangerschap. De meest vervelend…
Zwangerschap, de eerste maandenZwangerschap, de eerste maandenHet begin van je zwangerschap is spannend. Er gebeurt van alles in je lichaam wanneer je zwanger bent. Je borsten worden…
Ik ben over tijd, Ben ik zwanger?Ik ben over tijd, Ben ik zwanger?Elke vrouw zal andere verschijnselen hebben welke aangeven dat ze zwanger is. Het meest voorkomende teken is een latere…

Reageer op het artikel "Zwangerschap vanaf 3 maanden"

Reactie

Danielle (Onzeker )help, 31-08-2009 21:35 #1
Hallo, mijn naam is Danielle
ik heb un vraagje,
er staat '' zwanger schap vanaf 3maand''
maar.
ik ben nu dus 12a13 dagen overtijd, ik zou eigelijk 17 augustus ongesteld moeten worden.
Ik heb heel veel last van brandend maagzuur, ook heb ik last van steken in me zij, onderbuik enn soms ook krampen…
ik heb ook heel erg veel last van mn tepel. en mn borsten zijn ook gevoelig.
ook heb ik een beetje ja hmm, un drukkend gevoel boven men vagina net iets onder men buik.
en heel veel last van me onder rug,
En ik slaap ook heel slecht.

ik zou jullie willen vragen als jullie weten wat dit is? Of kan zijn?
of iemand met ervaring, of iemand die het ook heeft gehad, mij even zouden kunnen helpen
mijn email adres is - Daniellehartjedavey@hotmail.com!
ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Groetjes.

Infoteur: Ssandra3108
Laatste update: 16-10-2011
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!