InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Floradix: voldoende ijzer tijdens en na de zwangerschap

Floradix: voldoende ijzer tijdens en na de zwangerschap

Floradix: voldoende ijzer tijdens en na de zwangerschap Tijdens en na de zwangerschap is gezonde voeding van groot belang. De inname van voldoende vitaminen en ijzer is belangrijk voor een goede weerstand en een stabiele hb-waarde van het bloed. Vooral na een bevalling met veel bloedverlies kan de hb-waarde flink gedaald zijn. Vaak worden dan ijzerpillen voorgeschreven, maar Floradix voorziet ook prima in de ijzerbehoefte en bevat tevens extra vitaminen om snel weer op te knappen.

Floradix

Floradix is verkrijgbaar in vloeibare vorm en tabletten. Het vult de ijzervoorraad snel aan, omdat het ferrogluconaat bevat, een goed opneembare vorm van ijzer. Omdat het ook vitaminen, kruiden, vruchten en groenten bevat, wordt de ijzeropname ondersteunt en verhoogt het de weerstand.

Ingrediënten

Floradix bevat wortel, brandnetel, spinazie, kweekwortel, angelikawortel, venkel, bruine algen, hibiscus, peren, druiven, zwarte bessen, sinaasappelschil en -sap, bramen, kersen en bieten en de volgende vitaminen:

Werkstof per 20 mg% van de dagelijkse behoefte
ijzer1,5 mg107%
vitamine B11,6 mg114%
vitamine B21,8 mg113%
vitamine B60,8 mg40%
vitamine B121,2 mcg120%

Het is glutenvrij, bevat geen alcohol en geen kunstmatige toevoegingen.

Gebruiksaanwijzing

Per dag 2 x 10 ml of 1 x 20 ml. Bij het elixer is de dop een handig maatbekertje. Een half uur voor de maaltijd innemen. Niet met koffie, melkproducten of zwarte thee innemen, hierdoor neemt het lichaam minder ijzer op. Per voorkeur innemen met een glas vruchtensap, dit bevordert de opname van ijzer. Het elixer is 3 tot 4 weken houdbaar, de tabletten 5 6 weken. Het elixer in de koelkast bewaren.

Tijdens de zwangerschap

Normaal gesproken hebben vrouwen 15 mg ijzer per dag nodig. In de zwangerschap loopt dit op tot 20 mg per dag. IJzer is van levensbelang. Het lichaam maakt het mineraal niet zelf aan, we moeten er via ons voedsel voor zorgen dat we voldoende binnenkrijgen. Tijdens de zwangerschap is ijzer o.a. belangrijk voor het zuurstoftransport tussen moeder en foetus. Het blijkt dat het moeilijk is tijdens de zwangerschap voldoende ijzer binnen te krijgen via de normale voeding.

In de eerste weken van de zwangerschap voelt een vrouw zich vaak vermoeid, lusteloos en kan last hebben van bleke huid en koude rillingen, ondanks voldoende warmte. Het lichaam maakt grote veranderingen door en de extra behoefte aan ijzer kan o.a. de veroorzaker zijn van deze klachten. Het lichaam heeft meer zuurstof nodig en maakt daarom extra rode bloedcellen aan om in deze behoefte te voorzien. Dit heeft tot gevolg dat je hb-waarde, de concentratie van hemoglobine in je lichaam, kan dalen. Extra ijzeropname van het lichaam is dus heel belangrijk.

Ook extra vitaminen B zijn belangrijk in de zwangerschap. Ze zorgen voor een gezonde huid, bevorderen de stofwisseling en dragen bij aan een goede weerstand. Maar ook het ongeboren kindje heeft deze vitaminen nodig. Ze zijn erg belangrijk bij de stofwisseling van eiwitten, vetten en koolhydraten in het lichaam en zorgen voor de omzetting van voeding in bouwstenen die het lichaam nodig heeft om een baby te laten groeien. Ook voor de aanmaak van het erfelijk materiaal en de vorming van het centrale zenuwstelsel is een aantal van deze B-vitaminen belangrijk.

Na de zwangerschap

Tijdens de bevalling is het mogelijk dat je veel bloed verliest en je hb-waarde plotseling sterk is afneemt. Vaak wordt bij een te lage hb-waarde staalpillen voorgeschreven om de ijzerwaarde op te schroeven. Het innemen van Floradix is een goed alternatief en door de meeste huisartsen en verloskundigen geaccepteerd. Overleg wel altijd eerst met een deskundige. Het voordeel van Floradix is dat het ook vitaminen bevat die je weerstand en de opname van ijzer ondersteunen. Staalpillen hebben vaak verstopping als bijwerking, maar Floradix stimuleert juist de darmwerking.

Veel vrouwen hebben erg veel baat bij het innemen van Floradix. Het is vooral tijdens en na je bevalling belangrijk het ijzergehalte en weerstand op peil te houden en deze kruidenelixer voorziet in deze behoefte. Misschien kan het smaakje je erg tegenstaan, maar de positieve uitwerking weegt toch het zwaarst.
Gerelateerde artikelen
Cursus tijdens de zwangerschap: ZwangerschapsyogaHet is aan te raden om tijdens de zwangerschap een cursus te doen. Deze cursus bereidt je voor op de bevalling, de komst…
De ontwikkeling van je baby; 22 weken zwangerIn week 22 van een zwangerschap weegt een baby zo'n 450 gram en is ongeveer 29 centimeter lang. Vrijwel alle zwangere vr…
Cursus tijdens de zwangerschap: ZwangerschapsgymnastiekHet is aan te raden om tijdens de zwangerschap een cursus te doen. Deze cursus bereidt je voor op de bevalling, de komst…
TweelingzwangerschapTweelingzwangerschapAls de zwangerschapstest is uitgevoerd en er blijkt sprake te zijn van een zwangerschap, is er natuurlijk blijdschap en…
Zwanger en vegetariërTijdens de zwangerschap is voeding heel belangrijk. Het is nodig dat je de juiste voedingsstoffen binnen krijgt door een…
Bronnen en referenties
  • www.salus.nl

Reageer op het artikel "Floradix: voldoende ijzer tijdens en na de zwangerschap"

Reacties

Sonja, 16-12-2014 15:57 #3
Hallo iedereen,
ik heb voor de eerste maal Floralix gekocht ik had veel problemen met andere pillen dus maar siroop, nu mijn vraag is heeft die ook bijwerkingen?

Emmie Canton, 14-09-2014 13:35 #2
Gebruik voor de eerste keer dit product, had een hoog tekort aan ijzer. Hoe vaak per dag en hoelang zou ik dit moeten gebruiken? Reactie infoteur, 15-09-2014
Beste Emmie,

De voorschriften geven aan: per dag 2 x 10 ml of 1 x 20 ml.
Ik neem aan dat je ijzer binnen bepaalde tijd weer gemeten wordt. Ik zou tot die tijd zeker doorgaan en dan laten onderzoeken of je ijzergehalte inderdaad is gestegen.

Vriendelijke groet,
Nicolette

R. S., 16-04-2013 15:17 #1
Prima spul, floradix! Ook tijdens de menstruatie. Wat in de tekst staat klopt echter niet, de tabletten zijn wel jaren goed te houden ipv 5 tot 6 weken. Staat op de verpakking vermeld inclusief uiterste gebruiksdatum.

Infoteur: Nicolette
Laatste update: 10-02-2010
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!