InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Geneesmiddelen tijdens de bevalling

Geneesmiddelen tijdens de bevalling

Geneesmiddelen tijdens de bevalling Geneesmiddelen tijdens de bevalling kunnen gebruikt worden om een dreigende vroeggeboorte tegen te houden of juist het opwekken van de bevalling. Hiervoor zijn verschillende middelen geschikt waarbij oxytocine de belangrijke weeënopwekker is en bètasympathicometica de belangrijkste groep weeënremmers. Pijnbestrijding tijdens de bevalling middels medicijnen is mogelijk door een injectie met een pijnstiller, pijnstillers via een infuus of een ruggenprik.

Geneesmiddelen tijdens de bevalling

Tijdens de bevalling kan het gebruik van geneesmiddelen nodig zijn om de werking van de baarmoeder te beïnvloeden. In sommige gevallen is er bijvoorbeeld behoefte aan het opwekken van de bevalling, of juist het tegengaan van een dreigende vroeggeboorte. Bepaalde geneesmiddelen kunnen hiervoor gebruikt worden.

Geneesmiddelen die de bevalling op gang kunnen brengen worden gebruikt wanneer er een gevaar is voor de gezondheid van de moeder of het ongeboren kind. In de meeste gevallen is er in een dergelijk geval sprake van een zwangerschap die te lang duurt of een slecht groeiende foetus. De bevalling kan ook juist tegengehouden worden, bijvoorbeeld wanneer er sprake is van een te korte zwangerschapsduur.

Geneesmiddelen bij een dreigende vroeggeboorte

De bevalling wordt in gang gezet door het hormoon oxytocine. Dit hormoon zorgt er voor dat het gladde spierweefsel in de baarmoeder ritmisch samen gaat trekken waardoor de baby als het ware uit de baarmoeder gedreven wordt. Er ontstaan dan namelijk weeën.

In sommige gevallen komt de bevalling echter te vroeg op gang. Hiervan is sprake wanneer de foetus nog onvoldoende gerijpte longen heeft om zelfstandig te kunnen leven buiten de baarmoeder. In een dergelijk geval worden geneesmiddelen toegediend die het gladde spierweefsel van de baarmoeder juist ontspannen. Deze middelen behoren tot de groep van bètasympathicometica. Deze middelen hebben echter niet enkel effect op de spieren in de baarmoeder maar ook op onder andere het hart. Men moet daarom altijd alert zijn op hartafwijkingen bij het gebruik van dergelijke middelen. Veelgebruikte weeënremmers zijn:
  • Fenoterol
  • Indometacine
  • Nifedipine

Geneesmiddelen voor het opwekken van de bevalling

Wanneer de bevalling uitblijft of wanneer en onvoldoende weeënactiviteit is kan men geneesmiddelen toedienen die weeën opwekken, zogenaamde weeënopwekkers. Deze middelen bevatten oxyctocine. Oxytocine moet intraveneus (in de aderen) of intramusculair (in het spierweefsel) toegediend worden. Voorzichtigheid is geboden bij het gebruik van oxytocine. Bij te sterke en frequente weeën kan de placenta namelijk een soort van dichtgeknepen worden waardoor de bewegingsruimte van de foetus sterk beperkt wordt. Wanneer het kind zich al ingedaald is in het baringskanaal kunnen te sterke weeën een scheur in het baarmoederslijmvlies of het geboortekanaal veroorzaken.

Geneesmiddelen met secale-alkaloïden hebben eveneens een invloed op de spiersamentrekkingen van de baarmoeder. Deze middelen mogen echter niet gebruikt worden zolang het kind nog niet geboren is en zolang de placenta zich nog in de baarmoeder bevindt. Deze middelen kunnen echter wel gebruikt worden om bloedingen te stelpen. Bekende middelen zijn ergometrine en methylergometrine.

Prostaglandines hebben een vergelijkbare werking met oxytocine. Deze kunnen gebruikt worden bij een normaal lopende zwangerschap of een abortus provocatus. Prostaglandines worden heel snel door het lichaam afgebroken en dienen daarom via een infuus continu toegediend te worden.

Pijnbestrijding tijdens de bevalling

Bevallen is voor de meeste vrouwen een zeer pijnlijke aangelegenheid. Er zijn diverse manieren om de pijn te verlichten tijdens de bevalling maar in het geval van ernstige pijn kan men het gebruik van pijnstillers overwegen. Wanneer je pijnbestrijdende middelen tijdens de bevalling wilt dien je te bevallen in het ziekenhuis omdat thuis geen medicatie ter bestrijding van de pijn gegeven mag worden. Alle geneesmiddelen komen immers ook bij de baby terecht en deze dient daarom goed in de gaten gehouden te worden. Pijnbestrijding kan op diverse manieren:
  • Injectie met een pijnstiller
  • Pijnstiller via infuus
  • Ruggenprik

Injectie met een pijnstiller

Wanneer de geboorte nog minstens drie uur op zich laat wachten kan er een injectie gegeven worden met een middel dat de pijnprikkels vermindert. In de meeste gevallen betreft dit een injectie met pethidine (een morfine achtige stof).

Pijnstiller via infuus

Met een infuus met pomp kan je zelf de mate van pijnbestrijding bepalen. Over het algemeen betreft het een infuus met remifentanil. Remifentanil is een middel dat snel beschikbaar is maar waarvan de werkzaamheid niet in alle onderzoeken aangetoond is.

Ruggenprik

De ruggenprik wordt als de meest effectieve vorm van pijnbestrijding beschouwd. Bij een bevalling wordt meestal gekozen voor een epidurale anesthesie waarbij het onderlichaam niet volledig verdoofd wordt. Wanneer dit het geval zou zijn zou je namelijk niet meer kunnen persen.
Gerelateerde artikelen
Oxytocine: hormoonOxytocine: hormoonOxytocine is een hormoon dat in de hersenen wordt aangemaakt en bij vrouwen voorkomt. Ook komt dit hormoon voor bij mann…
Bevalling: medische ingreepBevalling: medische ingreepSoms loopt de bevalling niet zoals gewenst. Voor de gezondheid van kind én moeder, wordt er dan gekozen voor een medisch…
Is de bevalling echt zo pijnlijk?Is de bevalling echt zo pijnlijk?De meeste zwangere vrouwen zijn bang voor de bevalling. Ze zien vooral erg op tegen de pijn. Vooral vrouwen die voor de…
Pijnloos bevallen moet in elk ziekenhuis kunnenPijnloos bevallen moet in elk ziekenhuis kunnenEen landelijke richtlijn schrijft voor dat vrouwen recht hebben op pijnloos bevallen. Toch kan dat niet in één op de dri…
De ontwikkeling van je baby; 22 weken zwangerIn week 22 van een zwangerschap weegt een baby zo'n 450 gram en is ongeveer 29 centimeter lang. Vrijwel alle zwangere vr…
Bronnen en referenties
  • Bütterhof, J.J.F. & van Opdorp, F.A.C. Geneesmiddeleninformatie (2009) http://www.medicinfo.nl/%7B09833d38-1e20-49e6-b488-5ea6cba37936%7D/d_sv6098

Reageer op het artikel "Geneesmiddelen tijdens de bevalling"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 01-02-2010
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!