InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Boekrecensie: Het complete zwangerschapskookboek

Boekrecensie: Het complete zwangerschapskookboek

Boekrecensie: Het complete zwangerschapskookboek Gezond eten tijdens de zwangerschap is goed voor je kindje en je lichaam. Je bent beter bestand tegen de fysieke veranderingen en ook na de zwangerschap is het belangrijk om gezond te eten. Je lijf doorstaat een hoop en als je borstvoeding gaat geven is goede voeding essentieel. Het complete zwangerschapskookboek biedt naast lekkere recepten ook veel achtergrondinformatie over voeding tijdens je zwangerschap. Een handig boek als aanvulling op je kookboeken!

Algemene gegevens

  • Titel: Het complete zwangerschapskookboek
  • Auteur: Fiona Wolcock
  • Jaar van uitgave: 2003
  • ISBN: 90 269 2757 6

De auteur: Fiona Wilcock

Fiona Wilcock was lerares huishoudkunde en werd daarna doctorandus op het gebied van voeding. Haar interesse ligt op het gebied van voeding voor zwangere vrouwen. Ze werkt voor de Britse Nutrition Foundation en heeft jarenlang artikelen over voeding gepubliceerd in het tijdschrift Mother and Baby. Ze is getrouwd en heeft twee kinderen.

Het boek

Het boek begint met een uiteenzetting van de belangrijke feiten over zwangerschap en eten. De belangrijke vitaminen en mineralen worden besproken evenals de voedingstoffen die zwangere vrouwen niet mogen eten. Daarnaast wordt ook de vegetarische zwangere vrouw niet vergeten en wordt uitgelegd hoe je als zwangere vegetariër toch aan je voedingsstoffen komt.

Menutips

Na deze inleiding worden er menutips gegeven. De zwangerschap wordt opgedeeld in 10 delen: 0-8 weken, 9-12 weken, 13-16 weken, 17-20 weken, 21-24 weken, 25-28 weken, 29-32 weken, 33-36 weken, 37-40 weken en 40+ weken. Per deel wordt er ingegaan op de specifieke behoefte van de zwangere en de baby.

Er worden tips gegeven over de voeding en er is een weekmenu opgesteld. In elk deel is er een stukje “uitgelicht”, waarin er een bepaalde voedingsstof wordt besproken. Zo wordt bijvoorbeeld in het deel 0-8 weken foliumzuur besproken en verteld in welke voedingsmiddelen veel foliumzuur zit (asperge, avocado, rode biet, kousenband, spruitjes, kanteloep, verrijkt ontbijtproduct, sinaasappels, spinazie, volkorenbrood en –pasta).

Recepten

De recepten bij de bijbehorende menu’s vind je terug in het laatste hoofdstuk van het boek. Daarnaast zijn hier extra recepten aan toegevoegd, zodat je zelf nog meer kunt variëren. Een voorbeeld van een aantal recepten:
  • Cashew-courgette-risotto met gemengde groene sla
  • Eenvoudige rundergoulash met aardappelpuree en broccoli
  • Pompoen-wortelsoep
  • Kipfilet gevuld met spinazie en prosciutto met rijst en groene sla
  • Mango-passievrucht dessert
  • Kip met cherrytomaatjes met doperwten en aardappels
  • Penne met zalm en asperges en groene salade

Mijn mening over het Zwangerschapskookboek

Het boek bood mij veel achtergrondinformatie over voeding tijdens de zwangerschap. Zelf heb ik de menu’s niet gevolgd, maar wel eruit gepikt wat mij lekker leek en dit gemaakt. De tips in het boek vond ik toepasselijk. Daarnaast is de indeling van de zwangerschap duidelijk.
De uitleg dat per periode andere voedingsstoffen belangrijk zijn, vulde mijn informatie goed aan. Daarnaast werden er ook “gewone tips” voor tijdens de zwangerschap gegeven die ik met plezier heb gelezen, zoals slaaptips en tips bij moeheid.

De recepten zijn ook allemaal snel te maken (behalve de stoofpotten natuurlijk) en dit is ook erg wenselijk tijdens je zwangerschap. Vaak ben je dan moe en heb je geen zin om nog een uur aan het eten te moeten besteden.

Het complete zwangerschapskookboek is een goede aanvulling op je voorraad kookboeken als je zwanger bent. Het geeft aan welke voedingsstoffen belangrijk zijn en geeft je hier lekkere recepten bij. Daarnaast krijg je een heleboel tips over eten tijdens je zwangerschap.
© 2010 - 2019 Cato, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Voedsel en zwangerschapVoedsel en zwangerschapAls je zwanger bent moet je altijd rekening houden met wat je wel mag eten en wat niet. Ook heeft tijdens de zwangerscha…
Wat eet ik tijdens de zwangerschap?Wat eet ik tijdens de zwangerschap?Als je zwanger bent moet je extra goed op je voeding letten. Alles wat jij eet komt ook bij je ongeboren kind. Koop de j…
Foliumzuur tijdens de zwangerschapFoliumzuur tijdens de zwangerschapTegenwoordig is foliumzuur een hot item: was er tot een aantal jaar geleden nog vrij weinig bekend over foliumzuur, nu w…
Bronnen en referenties
  • F. Wilcock (2003). Het complete zwangerschapskookboek. Houten: Unieboek.

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Het complete zwangerschapskookboek"

Infoteur: Cato
Laatste update: 02-02-2016
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!