InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Verschillende soorten zwangerschapstesten

Verschillende soorten zwangerschapstesten

Zwangerschapstesten bestaan al vele eeuwen. Gelukkig zijn de nieuwe methodes toch echt iets betrouwbaarder dan de bizarre manieren die men vroeger gebruikte. Zou u graag uw urine in een kikker spuiten om te kijken of u zwanger bent? Gelukkig worden in dit artikel ook de huidige zwangerschapstesten uitvoerig besproken. Veel lees plezier!

Vroegere zwangerschapstesten

Zwangerschapstesten bestaan al vele eeuwen. Deze eeuwen oude testmethodes gaven wetenschappelijk gezien geen enkele garantie op een juiste uitslag. Het was te vergelijken met het opgooien van een munt. Wat voor bizare testmethodes men door de eeuwen heen allemaal verzonnen heeft kunt u hieronder lezen.

Veterpotje

Een van de testmethodes was het veterpotje. Hierbij werd een veter aangestoken. De scherpe lucht die de brandende veter veroorzaakte zou een zwangere vrouw laten kokhalzen. Deze methode slaat natuurlijk helemaal nergens op, toch is deze methode lang in Europa gebruikt.

Kikkers

Toen de medische wetenschap zich begon te ontwikkelen kwam men erachter dat zwangere vrouwen bepaalde hormonen aan gingen maken. Men kwam toen op het idee om kikkers te injecteren met urine van de mogelijk zwangere vrouwen. Als de vrouw inderdaad zwanger was, gingen de bloedplaatjes van de geinjecteerde kikker na een aantal dagen van vorm veranderen. Ook kon men dan aan de zwemvliezen van de kikker aflezen of een vrouw zwanger was of niet.

Egypte

In het vroege Eygypte had men een helemaal apparte methode verzonnen. Een mogelijk zwangere vrouw moest een mengels drinken van meloensap en melk van een moeder die recent bevallen was van een zoon. Als de mogelijk zwangere vrouw door dit mengels moest overgeven, dan was ze in verwachting.

Zwangerschapstesten tegenwoordig

Tegenwoordig maken medici eigenlijk alleen nog maar gebruik van een immunologische bepaling van het hormoon humaan chorion gonadotrofine. Als een vrouw zwanger is kan dit hormoon in de eerste 10 weken na de bevruchting terug gevonden worden.

Predictor

Predictor werd in 1971 geïntroduceerd als de allereerste zwangerschapstest voor thuisgebruik. Dit was de eerste test waarmee vrouwen zelf konden testen of ze zwanger waren of niet. In de eerste jaren dat de Predictor op de markt was, durfden veel vrouwen nog niet zelf in een winkel om een zwangerschapstest te vragen. In foldertjes stonden daarom ook briefjes met, mag ik een Predictor? Dit deed men zodat de vrouwen niet midden in de winkel hoefden te vragen naar een zwangerschapstest. Als ze dit briefje aan de kassa lieten zien konden ze ongemerkt een test kopen.

Bloedtest

Mocht om een bepaalde reden een normale urine test niet werken, dan zijn er nog tal van andere mogelijkheden. Zo kan de vrouw haar bloed laten testen bij de huisarts. Wanneer de eicellen zich namelijk innestelen in de baarmoederwand, zal ook in het lichaam van de vrouw het hormoon hCG te vinden zijn. Een bloedtest kan dan uitslag bieden.

Internettesten

Ook op internet kan men anoniem zwangerschapstesten kopen. Deze worden meestal direct door de fabrikant zelf verstuurd. Pas wel op bij vragenlijsten op internet! Weet binnen 2 minuten of u zwanger bent en dergelijke testen zijn medisch ONVERANTWOORD! Deze vragenlijsten bieden namelijk geen enkele garantie of u wel of niet zwanger bent!
© 2010 - 2019 VMusic, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Verschillende soorten zwangerschapstestenVerschillende soorten zwangerschapstestenEr zijn veel verschillende soorten zwangerschapstesten op de markt. Zo zijn er verschillende merken, verschillende metho…
Zwangerschapstest: gebruik en werkingZwangerschapstest: gebruik en werkingEen zwangerschapstest biedt zekerheid over een eventuele zwangerschap. Een zwangerschapstest kan worden afgenomen met ur…
Zwangerschapssymptomen: wanneer een zwangerschapstest doen?Zwangerschapssymptomen: wanneer een zwangerschapstest doen?Wanneer je zwangerschapssymptomen en een zwanger gevoel hebt, wil je op een gegeven moment toch graag weten of je al dan…
Welke zwangerschapstest is het betrouwbaarste?Welke zwangerschapstest is het betrouwbaarste?Wanneer je zwanger wilt raken zal je meestal gebruik maken van zwangerschapstesten om te bepalen of je zwanger bent of n…
ZwangerschapstestsZwangerschapstestsDe enige manier om erachter te komen of je zwanger bent, is door het doen van een zwangerschapstest. Eigenlijk zijn de t…

Reageer op het artikel "Verschillende soorten zwangerschapstesten"

Infoteur: VMusic
Gepubliceerd: 01-07-2010
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!