De ontwikkeling van je baby; 23 weken zwanger

De ontwikkeling van je baby; 23 weken zwanger Ongeveer 30 centimeter lang en een halve kilo zwaar is een ongeboren baby in week 23 van de zwangerschap. Het lichaam van de baby ondergaat een groeispurtje, waardoor het hoofdje straks beter in verhouding tot het lichaam zal staan (het hoofdje is nu in verhouding nog vrij groot). Lees in dit artikel alles over de drieëntwintigste week van een zwangerschap.

Ademhalen

Een baby in week 23 is flink aan het groeien. Vooral het lichaam van de baby groeit goed, waardoor de verhoudingen met het hoofdje over een paar weken beter in proportie zal zijn. Een baby in week 23 is flink aan het bewegen, maar oefent ook al het 'ademhalen'. Dit kan natuurlijk niet door lucht in te ademen, maar wel door vruchtwater in te slikken. De longetjes zijn echter nog niet 'klaar' om hun werk te doen. Baby's die erg vroeg worden geboren krijgen, wanneer mogelijk, medicijnen om de longen goed of beter te laten werken. Naast ademhalen is de baby ook druk met zuigen en slikken. Alles om zich voor te bereiden op de geboorte. Het kan zijn dat een baby zich verslikt. Een zwangere vrouw hoeft hier in week 23 nog niet veel van te merken, maar zal verderop in de zwangerschap waarschijnlijk goed voelen wanneer haar baby de hik heeft. In week 23 is een baby ongeveer 500 gram zwaar (een halve kilo) en is zo'n 30 centimeter lang.

Kraampakket

Bij de (thuis)bevalling en na de bevalling heeft een vrouw een zogenaamd 'kraampakket' nodig. Een kraampakket bestaat voor een groot deel uit verbandmiddelen. Sommige zorgverzekeraars vergoeden het kraampakket en bezorgen het zelfs thuis. Het is dus aan te raden om de zorgverzekering er op na te slaan of het kraampakket vergoed wordt. Een kraampakket is niet alleen nodig bij een thuisbevalling, maar ook wanneer de bevalling in het ziekenhuis plaatsvindt. Soms zijn bepaalde middelen dan niet nodig. Het kraampakket bestaat uit de volgende dingen:
  • Kraammatras of onderleggers
  • Kraamverband (groot maandverband)
  • Watten en/of gaasjes
  • Steriele gaasjes
  • Koortsthermometer
  • Ontsmettingsmiddelen (zoals een flesje alcohol)
  • (Desinfecterende) zeep
  • Navelklem

De samenstelling van het kraampakket kan per zorgverzekeraar en kraamzorginstantie verschillen. Naast bovenstaande middelen zijn vaak ook nog spullen als emmers en aluminiumfolie nodig. Een kraamzorginstantie kan meer informatie geven over de inhoud van het kraampakket.

Jij in de drieëntwintigste week

Veel zwangere vrouwen 'pieken' rond de twintigste week van hun zwangerschap als het om fitheid gaat. Daarom is het handig om alvast een aantal dingen te regelen. Denk bijvoorbeeld aan het kraampakket, het uitzoeken van een geboortekaartje of het klaarmaken van de babykamer. Hoewel je je rond week 23 best fit kunt voelen, is het handig om niet té hard van stapel te lopen. Misschien ben je (fulltime) aan het werk; dan is het zeker zaak om rustig aan te doen. Rugpijn is een veel voorkomende kwaal die goed voorkomen kan worden door rustig aan te doen. Vind je het lastig om overzicht te krijgen van alle dingen die nog moeten gebeuren voor de geboorte van je baby? Stel dan een lijstje op, en streep zo nu en dan iets weg. Dit is ook handig wanneer je 's nachts niet kunt slapen omdat je ligt te piekeren over van alles en nog wat rondom de bevalling en geboorte; schrijf het van je af op een papiertje.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Infoteur: Jolene1984
Laatste update: 31-05-2012
Subrubriek: Zwangerschap
Special: De ontwikkeling van je baby
Medische informatie…
Schrijf mee!