InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Weeën opwekken; zo doe je dat!

Weeën opwekken; zo doe je dat!

Weeën opwekken; zo doe je dat! Het kan voor zwangere vrouwen behoorlijk frustrerend zijn om 'overtijd' te lopen tijdens de zwangerschap. Toch gebeurt het heel regelmatig; zeker bij een eerste zwangerschap. Hoewel de baby echt wel komt wanneer het daar tijd voor is, zijn er een aantal dingen die een zwangere vrouw kan doen om (mogelijk) de weeën op te wekken. Lees er in dit artikel alles over!

De zin en onzin van weeën opwekken

Slechts een klein percentage van alle zwangere vrouwen bevalt daadwerkelijk op de uitgerekende datum. Het overgrote deel bevalt voor of na die datum; de meesten erna. In het laatste stadium van de zwangerschap kan het wachten op de baby behoorlijk frustrerend zijn; zeker wanneer het verlof is ingegaan en de dagen worden ingevuld met 'wachten'. Het is goed om te beseffen dat een baby alle tijd nodig heeft om te groeien in de buik; een bevalling kan nu eenmaal niet worden afgedwongen. Zelf weeën opwekken is dan ook eigenlijk niet aan de orde; er kan beter gesproken worden over het 'stimuleren' van weeën. Een zwangere vrouw bij wie de baarmoedermond nog niet gerijpt is, heeft vrijwel geen mogelijkheden om weeën op te wekken. Het lichaam is er gewoon nog niet klaar voor. En zelfs als de baarmoedermond rijp is, bestaan er veel twijfels over middeltjes/acties die weeën kunnen opwekken. Onderstaande tips en ideeën moeten daarom niet té serieus worden genomen.

Vrijen

Hoewel sommige vrouwen er aan het einde van de zwangerschap echt niet meer aan willen denken (of het praktisch gezien gewoon niet meer haalbaar is), kan vrijen met de partner ervoor zorgen dat weeën worden opgewekt. Het is algemeen bekend dat er een bepaalde 'stofje' in de sperma van een man zit die de weeën kan opwekken. Het is maar de vraag of dit 'stofje' voldoende kan doen om weeën op te wekken na één vrijbeurt.

Homeopathie

Als zwangere vrouw kun je je pijlen richten op de wereld van homeopathie om weeën op te wekken. Zo bestaan er tabletjes (of druppels) van VSM die weeën zouden kunnen opwekken. Naam van het homeopatische middeltje is Caulophyllum, en bedoeld om de baarmoedermond te laten rijpen. De tabletjes (of druppels) mogen vanaf week 37 worden ingenomen. De werking ervan is nooit bewezen, maar het kan geen kwaad om ze in te nemen. Het kan lastig zijn om het middeltje te krijgen bij de apotheek of drogist, aangezien de meeste apotheken of drogisterijen het speciaal moeten laten maken (het is niet op voorraad).

Frambozenbladthee

Deze thee zou kunnen bijdragen aan het opwekken van weeën, maar is vooral ook bedoeld voor na de bevalling. Het herstel na de bevalling zou bespoedigt kunnen worden door het drinken van frambozenbladthee.

Massage

Er zijn een aantal 'drukpunten' te vinden in het lichaam die in contact staan met de baarmoeder. Door deze drukpunten te stimuleren zouden weeën opgewekt kunnen worden. Een drukpunt zit bijvoorbeeld bij de hiel van een zwangere vrouw. Andere drukpunten kunnen rond de borsten, tepels en armen gevonden worden. Een goede massage kan dus helpen.

Eten en drinken

Bepaalde voedingswaren zouden weeën kunnen opwekken, zoals ananas. In het 'hart' van ananas zit een stofje dat wee-opwekkend kan werken. Het stofje zou er echter ook voor kunnen zorgen dat een baby bij de geboorte in het vruchtwater poept. Kruidig eten zou de bevalling ook op gang kunnen brengen, voornamelijk doordat de darmen 'in gang' worden gezet. Tenslotte schijnt het drinken van Bitter Lemon ook te kunnen helpen.

Bewegen

Voldoende bewegen is sowieso handig aan het einde van de zwangerschap; of het nou helpt de weeën op te wekken, of niet. Soms zijn zwangere vrouwen geneigd om in hun verlofweken veel op bed te liggen of op de bank te zitten. Een ontspannen wandeling of fietstochtje kan heel goed zijn. Soms wordt zelfs aangeraden om hard over hobbels heen te rijden (op de fiets of met de auto), maar het effect hiervan is niet helemaal duidelijk.

Wonderolie

Een middeltje dat 'vroeger' soms werd gebruikt om weeën op te wekken is wonderolie. Wonderolie is verschrikkelijk vies om te drinken, maar het zet de darmen vrijwel meteen in actie, waardoor er weer weeën kunnen ontstaan. Wonderolie is bij de meeste drogisterijen te koop. De werking van wonderolie is meestal niet heel prettig; de darmen maken overuren en een zwangere vrouw kan nachten wakkerliggen van het vele gerommel; zonder resultaat.
Gerelateerde artikelen
Het inleiden van een bevallingHet inleiden van een bevallingIn sommige gevallen is het nodig om een bevalling op te wekken, in het belang van moeder en kind. Dit wordt ook wel inle…
Zin en onzin over het opwekken van je bevallingJe bent zwanger en nadert de uitgerekende datum. Of misschien ben je er zelfs al voorbij. Hoe dan ook, je bent het zat e…
Bevallen: de drie fasenBevallen: de drie fasenBevallen: ontsluiting, perswee, nageboorte, nawee. Na ongeveer negen maanden zwangerschap volgt de bevalling. De gehele…
Overtijd; wel of geen keizersnee?Overtijd; wel of geen keizersnee?5 tot 10 procent van alle zwangere vrouwen 'overdraagt' tijdens de zwangerschap. Dit houdt in dat de baby na 42 weken zw…
Inleiden van een zwangerschap - Kunstmatige bevallingInleiden van een zwangerschap - Kunstmatige bevallingSoms is het medisch noodzakelijk een bevalling in te leiden oftewel kunstmatig op gang te brengen. Als de zwangere vrouw…
Bronnen en referenties
  • www.zwangerschapspagina.nl

Reageer op het artikel "Weeën opwekken; zo doe je dat!"

Infoteur: Jolene1984
Gepubliceerd: 20-10-2011
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!