InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Intakegesprek kraamzorg, wat kun je verwachten?

Intakegesprek kraamzorg, wat kun je verwachten?

Intakegesprek kraamzorg, wat kun je verwachten? Wanneer je zwanger bent komt er veel op je af. Zo moet je ervoor zorgen dat de kraamzorg op tijd geregeld is. Vaak al voor de 16 weken zwangerschap. Er zal iemand van de kraamzorg instantie bij je langs komen voor een intake gesprek. Het intakegesprek zal plaatsvinden tussen de 28 en 34 weken. Wat kun je hiervan verwachten? Bij een tweede zwangerschap is een intakegesprek in veel gevallen telefonisch.

Wat kan ik verwachten tijdens het intakegesprek?

Wanneer je je hebt ingeschreven voor kraamzorg, zal de desbetreffende instantie contact met je opnemen voor een intakegesprek. Vaak word je voor deze afspraak gebeld, voor de dertigste week van je zwangerschap. De intake zal in de meeste gevallen plaatsvinden tussen de 32ste en de 36ste week van de zwangerschap.

Verzekeringsgegevens

Tijdens het intakegesprek worden de gegevens van je verzekering doorbesproken. Hoe ben je verzekerd voor kraamzorg? En wat wordt er allemaal vergoed? De meeste verzekeringen zullen bij een basisverzekering de benodigde uren deels vergoeden, en met een aanvullend pakket is er geen eigen bijdrage nodig voor kraamzorg.

Op basis van de verzekeringsgegevens zal worden bepaald hoeveel uur kraamzorg er wordt verleend. Normaal gesproken worden er 8 dagen kraamzorg verleend, gerekend vanaf de geboorte van de baby. Het betreft minimaal 32 uur, die worden verdeeld over deze 8 dagen. Hoe deze uren precies worden ingedeeld, en of er misschien meerdere uren zorg nodig zijn, wordt bepaald tijdens het intakegesprek van de kraamzorginstantie.

Voeding

Er zal tijdens de intake besproken worden wat voor voeding je wilt gaan geven. Ga je borstvoeding geven, dan heb je recht op meer uren kraamzorg, omdat de kraamverzorgster je intensief zal ondersteunen hierin. Zij zal je leren hoe je de baby aanlegt, en nauwlettend in de gaten houden of het allemaal goed gaat. Met kunstvoeding is dit niet van toepassing, en zijn er dus minder uren benodigd.

Babykamer

Ook wil men bij het intakegesprek vaak een kijkje nemen in de babykamer. Het is niet noodzakelijk dat de kamer af is, dus maak je geen zorgen wanneer je nog aan het klussen bent. Er zal worden gekeken of je alle benodigde spullen in huis hebt, en of alles aan de juiste eisen voldoet. Let hierbij goed op zaken als de spijlen van het wiegje of ledikantje. De afstand tussen de spijlen moet tussen dus 4,5 en 6,5 centimeter liggen, zodat de baby niet klem kan komen te zitten met het hoofdje. Ook de kruiken worden bekeken. Deze moeten naadloos zijn, en de rubbers moeten allemaal in tact zijn. Dit is erg belangrijk in verband met lekkage.

Vaak zullen ze ook nog even op jou eigen slaapkamer willen kijken, om te bekijken hoe de faciliteiten zijn.

Huishoudelijke zaken

Tijdens het intakegesprek zullen ook wat huishoudelijke zaken worden doorbesproken. Zijn er bepaalde wensen die je hebt op dit gebied? En zijn er huisdieren in het gezin aanwezig? Huisdieren vallen niet onder de verantwoordelijkheid van de kraamverzorgster. hier zal je dus zelf iets voor moeten regelen.

Stagiaires

Om goede kraamzorg te kunnen verlenen moeten er natuurlijk mensen worden opgeleid. Hiervoor is het erg belangrijk dat zij praktijkervaring opdoen. Heb je er bezwaar tegen als er een stagiaire mee komt tijdens jou kraamperiode? Dan kun je dit tijdens de intake doorgeven. Of misschien vind je het juist wel prettig dat er 2 mensen in huis zijn om je te helpen.

Vragen

Mocht je tijdens de intake vragen hebben, stel ze gerust! Wanneer je ergens over twijfelt, kun je het beter gewoon vragen, dan dat je in onzekerheid verblijft. Het is handig om van tevoren al wat vragen te noteren. De kans is namelijk groot dat je ze anders vergeet te stellen tijdens het gesprek.
Gerelateerde artikelen
Kraamzorg regelen voor de kraamtijdKraamzorg regelen voor de kraamtijdKraamzorg is de zorg die u krijgt in de eerste week van de kraamtijd, direct na de geboorte van een baby. Elke vrouw hee…
De ontwikkeling van je baby; 32 weken zwangerDe ontwikkeling van je baby; 32 weken zwangerMet 32 weken maakt de baby zich klaar voor de bevalling. De longen en het spijsverteringsstelsel zijn bijna 'af', waardo…
Zorgverzekering voor vrouwen afsluitenZorgverzekering voor vrouwen afsluitenEr zijn verschillende zorgverzekeringen voor verschillende doelgroepen. De zorgverzekeraar Energiek heeft ook een zorgve…
De kraamverzorgsterAls je bevallen bent kun je niet alle taken in een keer weer op je nemen. De zwangerschap en de bevalling waren loodzwar…
Zorgverzekering en kinderenIn Nederland heeft iedereen een basisverzekering voor de kosten van zorg. Als (aanstaande) ouder zijn er echter een aant…

Reageer op het artikel "Intakegesprek kraamzorg, wat kun je verwachten?"

Infoteur: Denn
Laatste update: 31-05-2015
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!