InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Een buitenbaarmoederlijke zwangerschap

Een buitenbaarmoederlijke zwangerschap

Een buitenbaarmoederlijke zwangerschap Eindelijk een positieve zwangerschapstest, de ouders kunnen uitkijken naar hun langverwachte baby.Niets doet echter vermoeden dat deze zwangerschap niet zal kunnen standhouden. Een zware periode voor beide partners. Een buitenbaarmoederlijke zwangerschap of extra-uteriene graviditeit (BBZ of EUG) is een zwangerschap waarbij de vrucht zich niet in de baarmoeder maar ergens in de buikholte ontwikkeld, meestal in één van de eileiders.
  • extra = buiten
  • uterus = baarmoeder
  • graviditeit = zwangerschap

Mogelijke oorzaken

De oorzaak van deze verkeerde innesteling kan te vinden zijn in het feit dat de bevruchte eicel niet tot in de baarmoeder raakt omdat de eileider niet doorgankelijk is. Deze ondoorgankelijkheid kan door verklevingen of vergroeiingen in de eileider.

Symptomen

Meestal is de vrouw zoals bij een normale zwangerschap overtijd. Een gewone positieve zwangerschapstest en de gebruikelijke zwangerschapsverschijnselen. Na enkele weken kan de zwangere vrouw buikklachten krijgen, meestal goed gelokaliseerd, en bloedverlies. Vaginaal bloedverlies hoeft niet altijd het geval te zijn maar het is wel mogelijk. Bij een gescheurde eileider treden grote complicaties op doordat een grote hoeveelheid bloed zich dan in de buikholte ophoopt. Vaak zorgt dit dan ook voor duizeligheid en flauwvallen.

Doordat tegenwoordig een zwangerschap vlugger onderzocht wordt waarbij meestal een (inwendige) echo plaatsvindt, is het ook mogelijk sneller vast te stellen of er een vermoeden op een extra-uteriene graviditeit is. Het is meestal een combinatie van factoren dat zorgt voor de vaststelling zoals : een (inwendige) echo, een bloedonderzoek, bloedverlies, buikpijn (die men dan verkeerdelijk ook wel eens kan aanzien als een appendicitis)...

Behandeling

Een (spoed)operatie is vereist. Wanneer de eileider gescheurd/gesprongen is, hoopt er zich liters bloed op in de buikholte. Vandaar dat ook soms een transfusie nodig is. Een gescheurde eileider is echter niet altijd het geval bij een buitenbaarmoederlijke zwangerschap. Soms moet de eileider volledig verwijderd worden (bij bijvoorbeeld een scheur), de andere eileider blijft dan gewoon bestaan. In andere gevallen kan men de eileider redden door de wand van de eileider te hechten. Een curettage is niet nodig/noodzakelijk.

Herhaling van een BBZ

Na een eerdere buitenbaarmoederlijke zwangerschap is de kans op een nieuwe extra-uteriene graviditeit groter bij een volgende zwangerschap. Ook een eileiderontsteking of een eerdere buikoperatie kan het risico verhogen.

Een volgende zwangerschap

Zelfs met één eileider lukt het nog steeds om zwanger te worden. Het betekent niet dat de kansen daarom gehalveerd zijn. De eileiders wisselen de taken niet elke maand af. Het kan zijn dat de ene eierstok elke maand een eicel laat rijpen, terwijl de andere eierstok maar eens om de vier maand een eicel laat rijpen. De overgebleven eileider kan de taak van de verwijderde eileiider overnemen waardoor de eierstok elke maand een eicel kan laten rijpen.
© 2007 - 2019 Lise, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Buitenbaarmoederlijke ZwangerschapBuitenbaarmoederlijke ZwangerschapVolgens de zwangerschaptest bent u zwanger, echter heeft de bevruchte eicel zich ergens anders vastgezet dan in de baarm…
Een buitenbaarmoederlijke zwangerschap (EUG)Een buitenbaarmoederlijke zwangerschap (EUG)Een buitenbaarmoederlijke zwangerschap, ook wel EUG genoemd. Eén op de honderd zwangerschap is een buitenbaarmoederlijke…
Bloedverlies tijdens de zwangerschap, een miskraam of niet?Bloedverlies tijdens de zwangerschap, een miskraam of niet?Bloedverlies tijdens de zwangerschap is de grote schik van iedere zwangere vrouw. Vooral in de eerste drie maanden, de t…
Bloedverlies tijdens de zwangerschapBloedverlies tijdens de zwangerschapEen vaginale bloeding tijdens de zwangerschap kan grote gevolgen hebben. Er kan sprake zijn van een miskraam, een dreige…
Buitenbaarmoederlijke zwangerschap: symptomen en behandelingBuitenbaarmoederlijke zwangerschap: symptomen en behandelingEen buitenbaarmoederlijke zwangerschap is een zwangerschap die zich ontwikkelt buiten de baarmoeder. Een test geeft vaak…
Bronnen en referenties
  • Zwanger A degrient Dreux Praktische gyneacologie

Reageer op het artikel "Een buitenbaarmoederlijke zwangerschap"

Reacties

Berber, 15-06-2011 23:26 #4
Ik heb het zelf gehad 3 maanden geleden, en helaas is het bij mij niet op tijd ontdekt. gescheurde eileider en een inwendige bloeding waren het gevolg en ik moet zeggen dat het een enorme klap is voor mij en mijn man. het artikel beschrijft het goed en zakelijk maar er komt wel wat meer bij kijken.

Ilse, 15-10-2008 08:32 #3
Ik vind dit niet alleen een enorm goed artikel (iemand uit mijn directe omgeving heeft dit ervaren), maar in het algemeen een heel goede site. Heel informatief, maar persoonlijk tegelijkertijd met de opmerkingen die men kan plaatsen. Doe zo voort zou ik zeggen, groetjes, Ilse Reactie infoteur, 16-10-2008
Hoi Ilse!

jouw berichtje doet me heel erg goed! Dankuwel voor je compliment!
vele groetjes, Liesbeth

Romylisa (infoteur), 21-01-2008 10:30 #2
Goed en professioneel geschreven.

Lisette Pijnappel, 09-11-2007 10:21 #1
Ik vind het een goed artikel, echter heb ik wel een opmerking over de laatste alinea: Een volgende zwangerschap.

Hierin wordt gesproken over een eileider die een eitje zou laten rijpen. Het is natuurlijk de eierstok die eitjes laat rijpen. Reactie infoteur, 11-11-2007
Hallo,

heb het bij deze reeds aangepast.
Vele groetjes en bedankt voor het opmerken

Liesbeth

Infoteur: Lise
Laatste update: 11-11-2007
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!