InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > De abortuspil, RU 486

De abortuspil, RU 486

De abortuspil, een methode om een ongewenste zwangerschap te beëindigen. U leest hier hoe de abortuspil, RU 486 genaamd, werkt en wat de bijwerkingen zijn.

Werking

De abortuspil, ook wel RU 486 genoemd, bestaat uit mifepriston. Mifepriston is een steroïde met antiprogestagenen werking. Dit houdt in dat het tot de 49e zwangerschapsdag een ingenestelde of al bereids gevormde gedeelde eicel afstoot.

Om dit proces te bewerken, dient de vrouw het volgende proces te ondergaan:
  • De vrouw moet, in bijzijn van een arts, drie abortuspillen innemen. Hierna gaat de vrouw naar huis.
  • 48 uur later dient de vrouw nog 3 capsules Prostaglandine innemen. Dit zijn een aantal hormoonachtige stoffen die processen in het lichaam reguleren en het lichaam beschermen. Door de inname van deze pillen worden weeën opgewekt, waardoor de vrouw een miskraam krijgt, omdat het ei afgestoten wordt.
  • Drie weken later wordt er een zwangerschapstest gedaan. Is deze positief en is er ook nog bloedverlies, ondergaat de vrouw een zuigcurettage. Bloedverlies betekent namelijk niet dat de zwangerschap is afgebroken.

Voorbehoedsmiddel

De abortuspil dient niet gezien te worden als voorbehoedsmiddel, daar het een bereids ingenestelde eicel afstoot. RU 486 is alleen een alternatieve methode die behoort tot de chirurgische ingrepen. Wilt u de abortuspil gebruiken, dient u dit alleen onder strenge controle door artsen uit te voeren.

In Frankrijk is de abortuspil sinds 1988 op de markt, in Engeland en Zweden sinds 1991 en in Amerika sinds 1997. In Nederland werd in 1999 de abortuspil ingevoerd.

Bijwerkingen

De abortuspil heeft een aantal bijwerkingen, zoals:
  • duizeligheid
  • misselijkheid
  • krampen die erg pijnlijk kunnen zijn
  • hevige bloedingen

Tot slot

De hevige bloedingen kunnen optreden na het innemen van 3 tabletten RU 486. Vele denken dat dit betekent dat de zwangerschap is afgebroken, wat echter niet zo is. Als de vrouw 48 uur later Prostaglandine inneemt, treedt er opnieuw bloedverlies op. Op dit moment wordt het ei meestal afgestoten. Mocht drie weken later de zwangerschapstest positief zijn, wordt er een zuigcurettage ondergaan.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De abortuspil, RU 486"

Infoteur: Jootje
Gepubliceerd: 24-10-2007
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!