InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat te doen tegen pijnlijke knieën? Tips tegen kniepijn

Wat te doen tegen pijnlijke knieën? Tips tegen kniepijn

Wat te doen tegen pijnlijke knieën? Tips tegen kniepijn Pijnlijke knieën kunnen erg veel ongemak met zich meebrengen, vooral 's winters bij kou en vochtigheid. Je kan knieklachten zowel met ontstekingsremmers als met pijnstillers laten behandelen, maar tegelijk moet je ook de nodige rust in acht nemen. Wat kan je doen tegen kniepijn en hoe kan je knieklachten helpen voorkomen? Hier volgen enkele tips.

Kniepijn bestrijden: meerdere behandelingen mogelijk

Als je pijn in de knie hebt, dan kan dit wijzen op verschillende oorzaken. Pijn door een plotse beweging kan ontstaan bij sport of lichaamsbeweging en kan bijvoorbeeld wijzen op een beschadiging van de meniscus of de kruisbanden. Ook langdurige kniepijn is mogelijk; in dat geval kan het gaan om aandoeningen zoals artrose of reuma. Knieklachten zijn in het algemeen frequenter bij kou, regen en vochtigheid.

Behandeling van kniepijn

IJs op de knie leggen
In de sportwereld is het leggen van ijszakjes op de knie een klassieke behandeling van plotse kniepijn. Doorgaans gaat het dan om een blessure door fysiek contact of een verkeerde beweging. Ijs of koude kompressen kunnen de kniepijn verlichten doordat ze de blessure tijdelijk kunnen "verdoven". Vaak is aanvullend ook het nemen van rust aan te raden.

Ontstekingsremmers tegen kniepijn
Kniepijn heeft vaak te maken met een ontsteking van het kniegewricht, zoals bijvoorbeeld slijmbeursontsteking, reuma of artrose. De arts zal ontstekingsremmers voorschrijven afhankelijk van de oorzaak van de pijn. Veel voorgeschreven ontstekingsremmers zijn bijvoorbeeld cortisone of niet-steroïde anti-inflammatore medicijnen. Vrij bekend is de injectie met cortisone in de knie. Bijkomend kan eventueel een verzachtende zalf of gel toegediend worden.

Pijnstillers tegen knieklachten
Knieklachten kunnen erg verschillen qua ernst en qua pijnbeleving. Als de pijn moeilijk te dragen is, zal de arts pijnstillers voorschrijven. Pijnstillers worden beschouwd als een manier om het dagelijks leven van de patiënt draaglijker te maken en dienen stopgezet te worden bij verbetering of verdwijning van de klachten. Pijnstillers zijn vooral een aanvullende behandeling naast de ontstekingsremmende behandeling, die zich richt op de bestrijding van oorzaken en symptomen.

Hoe kan je knieklachten en kniepijn voorkomen? Tips

Knieklachten kan je niet altijd voorkomen of vermijden. Denk bijvoorbeeld aan knieartrose, een aandoening die optreedt als een gevolg van het vorderen van de jaren en neerkomt op een slijtage van het kniegewricht. Toch zijn er manieren om je knieën op zoveel mogelijk manieren te sparen, waardoor eventuele klachten op latere leeftijd kunnen beperkt worden. Een overzicht van enkele tips tegen kniepijn:
  • beperk het lopen op hoge hakken
  • beperk het blootstellen aan extreme koude en vochtigheid
  • vermijd obesitas of overgewicht (de knieën moeten in dat geval veel lichaamsgewicht dragen)
  • vermijd sporten waarbij de knieën veel schokken moeten opvangen, zoals bijvoorbeeld joggen, tennis of squash
  • blijf je kniegewrichten oefenen om ze soepel te houden, maar overdrijf niet (fiets bijvoorbeeld op een hometrainer)

Lees verder

© 2012 - 2014 Verdanov, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kniepijn - Natuurlijke behandelingenKniepijn - Natuurlijke behandelingenKniepijn is een veelgehoorde klacht; het is immers de grootste en één van de meest gebruikte gewrichten van het lichaam.…
Pijnlijke knieën, wat doe je er aan?Pijnlijke knieën, wat doe je er aan?Naarmate men ouder wordt, kan het zijn dat de knieën gevoelig, of pijnlijk gaan worden. Meestal heeft dit met wat slijta…
Kniepijn symptomen verklaardKniepijn symptomen verklaardEr zijn veel verschillende soorten kniepijn en veel verschillende soorten kniepijn. Hier een overzicht van soorten kniep…
Knieklachten: pijn in knie/knieën, kniepijn - oorzakenKnieklachten: pijn in knie/knieën, kniepijn - oorzakenPijn in knie. Na nek-, rug- en schouderklachten, zijn knieklachten de meest voorkomende klachten van het bewegingsappara…
Aandoeningen: KnieklachtenKnieklachten komen veel voor. De belangrijkste klacht bij knieklachten is vaak pijn. Daarnaast kunnen er verschillende k…
Bronnen en referenties
  • http://www.e-gezondheid.be/kniepijn-zou-het-geen-knieartrose-zijn/2/actueel/816
  • http://www.prettyhealthy.nl/pijn-in-knie-oorzaak-behandeling-kniepijn/

Reageer op het artikel "Wat te doen tegen pijnlijke knieën? Tips tegen kniepijn"

Infoteur: Verdanov
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Fysieke pijn
Medische informatie…
Schrijf mee!