InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijn aan de nieren? Symptomen van nierpijn en nierproblemen

Pijn aan de nieren? Symptomen van nierpijn en nierproblemen

Pijn aan de nieren? Symptomen van nierpijn en nierproblemen Hevige, stekende pijn in de zij kan een uiting zijn van een nierprobleem. Toch zijn de symptomen van nierproblemen niet altijd even duidelijk, waardoor een chronisch probleem jaren kan aanslepen. Snel vermoeid zijn, vaak moeten plassen en bloed in de urine hebben: het zijn allemaal alarmsignalen van je nieren. Een stekende, zeurende pijn in de zijkant van de buik, net onder de ribben, is een vaak gehoorde klacht bij nierproblemen. Maar ook symptomen die je niet meteen doen denken aan een nierprobleem kunnen er wel mee te maken hebben, denk bijvoorbeeld aan gezwollen voeten, jeuk of kortademigheid. Eventueel kan je nierklachten bestrijden en voorkomen door voedingssupplementen te nemen die de urinewegen reinigen. Waar zitten je nieren in je lichaam en hoe weet je of het gaat om pijn aan de nieren?

Waar zitten je nieren?

Net als de lever zijn de nieren belangrijke organen als het aankomt op het afvoeren van afvalstoffen uit het lichaam. Iedere mens heeft twee nieren, één links in de buik en één rechts. De ligging van de nieren in het lichaam is niet zo heel moeilijk te bepalen. Je kan voelen waar je nieren zitten, door je linker- of rechterzij te betasten, net onder je ribben. Bij een probleem aan een nier zal je precies daar pijn voelen. Mensen die last van de nieren hebben zullen dan ook vaak tasten naar de ribstreek wanneer een arts hen onderzoekt.

Pijn aan de nieren

Pijn aan de nieren kan erg vervelend zijn doordat het je in je dagelijkse activiteiten voortdurend lastigvalt, waardoor ook ademhalen bemoeilijkt kan worden. Soms kan bij een ernstig nierprobleem een verwijdering van een nier noodzakelijk zijn. Ieder mens heeft wel minstens één nier nodig om te kunnen overleven. Leven met één nier is in principe dus mogelijk. Nierproblemen brengen niet altijd duidelijke symptomen met zich mee, waardoor een nieraandoening jarenlang sluipend aanwezig kan zijn. Toch kunnen symptomen erg opvallend op de voorgrond treden, waardoor de link met een nierprobleem gelegd kan worden.

Stekende pijn in de zij

Zowel aan de linkerkant als aan de rechterkant van je lichaam kunnen symptomen van nierproblemen optreden. Als je een hevige, stekende pijn voelt in de zij, net onder de ribben, dan kan dit te maken hebben met een acuut nierprobleem. Sommige patiënten beschrijven de pijn ook als "zeurend" of "prikkend". Voorbeelden hiervan zijn een nierontsteking of een niersteen. Soms is de pijn in de nierstreek zo erg dat pijnstillers nodig zijn om de pijn te verzachten. Bij het acuut optreden van nierpijn spreekt men soms ook van een niercrisis.

Symptomen nierproblemen

De belangrijkste functie van de nieren is om vocht en afvalstoffen af te voeren. Bij een nierprobleem zal deze functie niet goed uitgevoerd kunnen worden en blijven heel wat van die afvalstoffen in het lichaam achter. Je gaat dan last krijgen van vochtophopingen in je lichaam, zoals gezwollen voeten, handen, enkels en aangezicht. Dit kan gepaard gaan met bijkomende symptomen als jeuk en roodheid van de huid.

Vaak plassen

Het niet optimaal functioneren van de nieren kan ook de afscheiding van urine bemoeilijken. Vaak moeten plassen en pijn ervaren met urineren zijn signalen die kunnen wijzen op een nierprobleem. Mogelijk word je er 's nachts wakker van en moet je noodgedwongen vaak naar het toilet om te plassen.

Bloed in de urine

Andere mogelijke symptomen van nierproblemen zijn een abnormaal of slecht ruikende urine en de aanwezigheid van bloed in de plas. Bloedplassen, dat ook bij andere aandoeningen voorkomt, kan wijzen op een nierbekkenontsteking, nierstenen, nierziekten of nierkanker.

Kortademig

Het opgestapeld vocht in het lichaam zal op vele manieren een normaal functioneren verstoren. Opgestapeld vocht in de longen kan bijvoorbeeld leiden tot kortademigheid. Tegelijk kunnen ook erg vervelende symptomen als duizeligheid en snelle vermoeidheid een gevolg zijn van een nierprobleem. Een normaal werkende nier produceert immers het hormoon erythropoïetine (EPO), dat zorgt voor de aanmaak van rode bloedcellen in het lichaam. Rode bloedcellen regelen het transport van zuurstof in het lichaam. Een verstoorde aanmaak van erythropoïetine betekent dus dat spieren, organen en hersenen minder zuurstof krijgen. Hierdoor word je sneller moe.

Nieren reinigen

Om klachten als nierpijn en vervelende problemen die daar mee gepaard gaan te bestrijden, kan je aanvullend voedingssupplementen nemen. Voedingssupplementen voor de nieren kunnen klachten tegengaan doordat ze de nieren helpen om hun zuiverende functie in het lichaam te vervullen. Door de nieren te ondersteunen met een supplement zal de kans op problemen aan de nieren, maar ook aan de blaas, sterk verkleinen. Een voorbeeld van een voedingssupplement dat zowel positief is voor nieren als blaas is Balance Pharma Detox. Met dit product sla je dus twee vliegen in één klap: zowel de nieren als de blaas worden gereinigd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pijn bij het plassen bij de man: oorzaken, behandeling, tipsPijn bij het plassen bij de man: oorzaken, behandeling, tipsPijn bij het plassen kan samengaan met een branderig, stekend gevoel dat erg hinderlijk is. Plasklachten bij de man kunn…
Pijn in de zij? Oorzaken en tips bij pijnklachten in de zijPijn in de zij? Oorzaken en tips bij pijnklachten in de zijHeb je last van een zeurende of stekende pijn in de zij en heb je geen enkel idee van de reden hiervan? Dan is het belan…
Gezondheid: Pijn in de zijGezondheid: Pijn in de zijWe hebben er allemaal wel eens last van, pijn in de zij. Maar als het aanhoudt en een zeurende of acute pijn wordt, is h…
Symptomen van blaasontsteking behandelenSymptomen van blaasontsteking behandelenEen blaasontsteking veroorzaakt een branderige pijn in de onderbuik en/of de schaamstreek. Het maakt ook eveneens het pl…
Hydronefrose: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaakHydronefrose: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaakAls er sprake is van hydronefrose lopen de nieren vol urine. Dat komt vaak door een verstopping in de urinewegen. Hierdo…
Bronnen en referenties
  • http://www.degezondheidswinkel.be/blog/nierproblemen-symptomen-kan-vermeden-worden
  • http://www.leefgids.be/symptomen/symptomen-nierproblemen/
  • http://www.jeroenboschziekenhuis.nl/Publicaties/103761/Aandoeningen-Urologie-Bloed-in-de-urine-(hematurie) (bronnen geraadpleegd op 13/06/2016).

Reageer op het artikel "Pijn aan de nieren? Symptomen van nierpijn en nierproblemen"

Reacties

Mella, 28-06-2017 11:22 #8
Hallo, ik heb sinds n week pijn aan me beide nieren en dit voel ik vooral in de ochtend als ik aan de zijkant wil gaan liggen

Ik drink genoeg water en daarbij sport ik ook regelmatig verder Is er geen bloed in de urine te vinden, wat zou ik kunnen hebben?

Desiree, 28-09-2014 18:43 #7
Begin van het jaar steeds last van bloed in urine. In eerste instantie dachten wij dat dit van mijn baarmoeder afkwam. De gyn kon niets vinden dus hier kwam het niet vandaan. Er kwam een afname van bloedverlies (niet meer zovaak) dus ik maakte me eigenlijk nergens geen zorgen meer om. Nu ben ik sinds kort begonnen met zwemmen en als ik dan naar het toilet ga dan zit er bloed in de urine. Vaak de dag erna ook nog. Ik zie dat dit vaker voorkomt. Nu heb ik wel al die tijd veel last van vermoeidheid/lusteloosheid en hoofdpijn gehouden. Zou dit met elkaar te maken kunnen hebben? Reactie infoteur, 29-09-2014
Hallo Desiree,

Bloed in de urine is een vrij belangrijk signaal dat er wat loos is in je lichaam en kan maar beter ernstig genomen worden. Mogelijk is de inspanning bij het zwemmen er de oorzaak van dat er bloedingen ontstaan, eventueel door samentrekkingen van spieren in de buik en rondom de urinewegen. Bovendien heb je ook nog bijkomende verschijnselen zoals vermoeidheid, lusteloosheid en hoofdpijn. Aangeraden is om opnieuw raad te vragen bij een arts, bij voorkeur een specialist in de urinewegen.
Misschien kan ook de volgende link je verder helpen:

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/99508-bloed-in-de-urine-wat-zijn-de-oorzaken-van-bloedplassen.html

Alvast veel beterschap,

Vriendelijke groet,
Verdanov

Patricia, 05-06-2014 11:51 #6
Goedemiddag,

Ik heb al verschillende maanden een zeurende pijn aan mijn linkernier. Deze nier is al jaren een 'zorgenkindje'. Het is een ontdubbelde nier (2 nieren vergroeid tot 1, met 2 urineleiders) In het verleden had ik regelmatig nier(bekken)ontstekingen en blaasontstekingen. De laatste jaren echter veel minder last. Tot een paar maanden geleden. Sindsdien heb ik bijna dagelijks die zeurende pijn. De voorbije weken heb ik verschillende onderzoeken gehad. MRI, bloedonderzoek, urineonderzoek. De MRI bracht een niersteen aan het licht maar aan de rechterkant. Daar heb ik geen enkele last van. Er zat bloed in mijn urine maar de huisarts vermoedt dat dat van de niersteen recht komt. Uit bloedonderzoek. Hij heeft mij een antibioticakuur gegeven tegen eventuele ontstekingen maar de pijn blijft. Ik drink ruim voldoende. De huisarts heeft niet direct een idee waar de pijn vandaan zou kunnen komen maar hij vindt het ook niet nodig om mij door te verwijzen naar een uroloog.

Fred, 26-05-2014 16:01 #5
Hoi, ik heb sinds enkele jaren last van mijn nieren ze zijn 35 procent bij elkaar en beter zullen ze niet meer worden.( een jaar geleden 23 procent). Ik heb er reuma bij en aderverkalking. Dagelijks ben ik kapot moe na een uurtje of 4 op te zijn begint de vermoeidheid. De dokter en de specialist zeggen dat het niet vd nieren afkomt omdat je pas bij 30 procent klachten hebt (ik weet hoe het voelt bij 23 procent ). Is het waar wat hun zeggen of waar heb ik het dan van niemand weet het.

Gr. Fred.

Marie, 06-04-2014 23:57 #4
Hallo, Ik heb een vraagje maar ik moet eerst het eea vertellen. Afgelopen zomer is mijn baarmoeder weggehaald. Veel later daarna merkte ik dat ik een blaasontsteking had en pijn aan mijn linkernier. Het bleek dat ik de E-coli bacterie had. Dat hebben de deskundigen in mijn urine gezien. Ik heb antibioticum gekregen maar die hielp niet. Ik kreeg een andere antibioticum en het leek erop dat het had geholpen, mijn urine zag er weer normaal uit. Nu zín 2 wk later na die antibioticumkuur heb ik weer pijn bij de nierstreek aan de linkerkant en pijn bij het plassen. Ik heb urine gebracht naar de ha en die zegt dat mijn urine schoon is. De pijn bij de linkernier is er weer en ik heb een branderig gevoel na t plassen.
Mijn nieren zijn eerder nagekeken en de ha zei dat het goed was. Tijdens de scan moest ik mijn adem inhouden anders kon de ha mijn linkernier niet zien. De rechternier kon hij goed zien, ik moest mijn adem niet inhouden.
( ik had nog nooit van mijn leven een blaasontsteking gehad en vermoedelijk heb ik de bacterie in het ziekenhuis opgelopen) ik maak me ontzettend veel zorgen en ik weet niet wat ik moet doen. Ik ben ook ontzettend moe maar ik weet niet of het iets hiermee te maken heeft.

Mijn vragen zijn ;
-kan de E-coli bacterie terugkomen na een kuur en dat na zín 2 wk?
-Is het normaal dat de arts de linkernier niet goed kon zien?
-Kunt u mij aub adviseren wat ik zou kunnen doen?
-Kent u misschien anderen die dit hebben gehad en wat was het herstel?
Als u niet alle vragen wil beantwoorden snap ik dat. Maar zou u aub de eerste en tweede vraag kunnen beantwoorden
Alvast bedankt.

Dilven, 28-03-2014 08:19 #3
Hallo
Ik heb heel erg last van steken bij het plassen maar ik hoef niet vaak naar de wc. Ook heb ik erg last van opgezwollen buik. En vermoeidheid ik ben er vaak naar dokter geweest maar die zegt zonder er na te kijken dat het niks is Reactie infoteur, 29-03-2014
Hallo Dilven,

Het voelen van pijn of steken bij het plassen kan met verschillende dingen te maken. Een ontsteking van de urinewegen behoort tot de mogelijke oorzaken. Als je je er niet gerust bij voelt kan je ook een tweede mening vragen bij een andere dokter. Een bloedonderzoek kan veel duidelijkheid brengen over de oorzaken, waaronder mogelijk een nierprobleem.
Alvast veel succes en beterschap,

Vriendelijke groet,
Verdanov

Joan, 18-11-2013 09:01 #2
Ik heb regelmatig duizeligheid en ben een aantal keren gevallen hierdoor. Heb pijn aan mijn rechterzijde net onder mijn ribben. Ben wel in 2008 geopereerd aan mijn galblaas ivm galstenen hebben ze mijn galblaas verwijderd. Bij plassen heb ik vaak weinig plas ik kan bijvoorbeeld in de ochtend plassen en daarna pas weer in de namiddag. Heb vaak opgezwollen buik voeten handen. En ik ruik soms de geur van ammoniak voor dat ik duizelig wordt. En intens moe. Ik ben een vrouw 34 jr.

J. Stabel, 18-10-2013 09:46 #1
Ik heb steeds pijn in mijn linker zij en het is net of ik een gekneusde rib heb halve wegen mijn rug ok moet ik vaak plassen zoon 7 keer per dag en 's nachts 4 keer het doet geen pijn bij het plassen en het is helder ruikt niet maar kleine beetjes ik gebruik bloed verdunners voor mijn hart 10 mig per dag ik verblijf nu in Thailand tot volgend jaar ik ben al 2 keer naar het ziekenhuis geweest maar ze vinden niets ik krijg tabletten mee maar die helpen niet wat kan dit zijn en is dit gevaarlijk en wat denk je dat het is en wat kan ik er tegen doen ik ben 57 jaar Reactie infoteur, 18-10-2013
Hallo J. Stabel,

Pijn in de zij en vaak moeten plassen 's nachts kan met een probleem aan de nieren te maken hebben. Nierklachten kunnen zich op meerdere manieren manifesteren. Het symptoom van vaak moeten plassen in de nacht wordt ook vaak in verband gebracht met problemen aan de prostaat.
Maar er zijn ook andere oorzaken mogelijk bij pijn in de zij. Kijk bijvoorbeeld eens op de volgende link:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/114004-pijn-in-de-zij-oorzaken-en-tips-bij-pijnklachten-in-de-zij.html

Alvast veel beterschap,

Vriendelijke groet,
Verdanov

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 11-01-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Nierproblemen
Reacties: 8
Medische informatie…
Schrijf mee!