InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Verschil tussen misofonie, tinnitus en fonofobie

Verschil tussen misofonie, tinnitus en fonofobie

Verschil tussen misofonie, tinnitus en fonofobie Veel mensen hebben op een of andere manier last van geluiden. Niet alleen doordat buren luidruchtig zijn in huizen met te weinig geluidsisolatie, of flats waar ze zelfs van vier kanten kunnen worden belaagd, of doordat in de zomer een tuinfeest uit de hand loopt. Er bestaan ook hele andere vormen van overlast door geluiden. Drie geheel verschillende mogelijkheden, waardoor het leven een stuk onaangenamer is, zijn misofonie, tinnitus en fonofobie. Het minst bekend van die drie is misofonie. Die aandoening kan zeer veel ergernis opleveren en er bestaan nog geen echt effectieve therapieën voor.

Misofonie met woede, paniek en zelfs geweld

Misofonie is een aandoening waarbij patiënten een overgevoeligheid voor alledaagse geluiden ontwikkelen. De ziekte wordt ook SSSS (Selective Sound Sensitivity Syndrome) of 4S genoemd. De geluiden waar patiënten het overgevoeligst voor zijn betreffen vooral eetgeluiden en ademhaling. Naast die geluiden kunnen lijders aan misofonie ook fel reageren op diverse andere geluiden zoals kauwgom kauwen, trommelende vingers, draaiende machines en fluitgeluiden. De ergernis aan die geluiden kan leiden tot extreme gevoelens van woede of paniek en kan zelfs tot geweld leiden.

Soms terug naar jeugdjaren met smakken of slurpen

Over misofonie is nog steeds weinig bekend en helaas worden klachten niet altijd serieus genomen door artsen. Het ontstaan van misofonie gaat vaak terug naar de jeugdjaren en is dan soms zelfs terug te brengen naar één activiteit zoals het smakken of slurpen van een gezinslid aan tafel tijdens het eten. Voor misofonie bestaat nog geen effectieve behandelingsmethode. Het best is daarom dat een lijder aan misofonie bepaalde plaatsen of situaties vermijdt. In sommige situaties zal ook het luisteren naar muziek door een koptelefoon de ergernis aan andere geluiden kunnen voorkomen of verminderen.

Tinnitus met sissen, fluiten, brommen en piepen

Tinnitus is een aandoening die bestaat uit het voortdurend horen van geluiden als sissen, fluiten, brommen of piepen in één of beide oren terwijl er geen bronnen zijn waardoor die geluiden worden veroorzaakt. De geluiden worden vooral waargenomen als er minder geluiden doordringen die wél door bronnen worden veroorzaakt. Tinnitus kan zo ernstig zijn dat het normale horen wordt belemmerd. De naam tinnitus komt van het Latijnse Tinnitus Aurium wat vertaald gerinkel in de oren betekent.

Popconcerten met teveel decibellen

Tinnitus heeft vooral met de hersenen te maken. Terwijl er geen geluid hoorbaar is geven de overactieve delen van de hersenen in het gehoorgebied toch voortdurend signalen af. Om die reden wordt ook wel gesproken over fantoomgeluiden. De belangrijkste veroorzaker van tinnitus is hard geluid. Zo kan het bijvoorbeeld al (tijdelijk) ontstaan door een bezoek aan een popconcert met speakers die geluid met te hoge decibellen veroorzaken. Een aanzienlijk percentage jongeren doet door herhaaldelijke bezoeken van popconcerten blijvende gehoorschade op. Eenzelfde effect wordt verkregen door het geluid van een koptelefoon te hard in te schakelen.

Therapieën om geluiden te maskeren

Ook voor tinnitus bestaat nog geen effectieve behandelmethode. Er bestaan wel therapieën waarbij wordt getracht de hersenen zodanig te trainen dat de geluiden niet meer zo bewust worden waargenomen. Voor sommige lijders aan tinnitus, die door de aandoening niet in slaap kunnen komen, is het luisteren naar zachte muziek een oplossing waardoor de tinnitus wordt gemaskeerd.

Fonofobie met verminderde tolerantie en zelfs pijn

Fonofobie is overgevoeligheid of angst voor ( hard) geluid of (harde) stemmen. Fonofobie komt van het Griekse fonos is geluid en fobia is vrees. De aandoening wordt ook wel gerelateerd of verward met hyperacusis. Bij beiden is er sprake van een verminderde tolerantie voor geluiden en worden die als te sterk en onaangenaam ervaren. De gevoeligheid kan zelfs zo ver gaan dat de prikkeling van de hersenen met geluidsimpulsen als pijn wordt ervaren. Wat dat betreft wijkt fonofobie af van misofonie en tinnitus waarbij zich geen pijnervaringen voordoen maar het leiden meer van psychische aard is. Een ander verschil tussen fonofobie en tinnitus is dat het bij fonofobie gaat om geluiden van buitenaf en bij tinnitus van binnenuit.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Misofonie: agressief worden van geluiden (zoals smakken)Misofonie: agressief worden van geluiden (zoals smakken)Bijna niemand vindt het fijn als er gesmakt wordt tijdens het eten of luid getikt wordt op een toetsenbord, maar wat als…
Misofonie, als geluiden je leven beheersenMisofonie, als geluiden je leven beheersenMisofonie is niet echt bekend, maar als je er last van hebt, kan het je leven aardig verstoren. Voor de meeste mensen kl…
Misofonie: geluidsvoorbeelden, symptomen en behandelingMisofonie: geluidsvoorbeelden, symptomen en behandelingSmakken bij het eten, snurken bij het slapen: het zijn vervelende geluiden die makkelijk tot ergernis kunnen leiden als…
Misofonie: invloed op de omgeving en omgaan met triggersMisofonie: invloed op de omgeving en omgaan met triggersDe term misofonie is afgeleid van het Griekse misos dat haat betekent en phónè dat staat voor geluid. Er is dus sprake v…
Welke geluiden accepteren we van elkaar?Welke geluiden accepteren we van elkaar?Het is inmiddels proefondervindelijk vast komen te staan we zijn een beetje een zeurderig volkje en het is niet snel g…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Verschil tussen misofonie, tinnitus en fonofobie"

Reacties

Richard1969, 11-08-2015 21:02 #6
Beste Mensen,

Hulp gevraagd

Ik ben altijd al snel gevoelig geweest voor geluiden vooral als ik moe ben. Heb ook een lichte sociale angst stoornis.
Maar sinds 2010 is het echt een beperking op mijn leven. Ik kan niet meer in een overdekt winkelcentrum lopen (te veel bij geluiden) Spelende kinderen op straat (Who, doet gewoon pijn(snijd) in mijn hooft ) Enzo, heb ik mee last van bijgeluiden waar ik niet tegen kan. Zodra ik te lang bloot gesteld wordt aan deze bij geluiden raak ik overspannen en al mijn energie loopt weg.

Nu vroeg ik mijn af.
Zijn er andere mensen die hier ook last van hebben en wat kan je er tegen doen. Zijn er mensen die bepaalde medicijnen slikken om dit te onderdrukken. Elke reactie welkom

Mvg Richard

Marg, 24-03-2015 23:30 #5
Ik denk dan dat ik ook al mijn hele leven last heb van misofoni. Alle bijgeluiden kan ik niet verdragen heel lastig. Tot heel frustrerend en irritant. Ik wist niet dat het zo genoemd wordt ik heb steeds gedacht dat dat bij hooggevoeligheid hoorde. Tikken, penklikken, muziek die ik ergens hoor behalve waar ik zelf ben, bladblazers, gemeenteveegwagens, bladzuigers die piepen. Blaffende honden savonds of smorgens in de vroegte. En ga zo maar door. Heel onhandig vind ik dat want overal waar je bent woont heb je bijgeluiden. Grrrr

Diana, 20-01-2015 00:27 #4
Het klikken met een balpen maakt dat ik helemaal doordraai als ik er niets iets van zeg of wegloop. Uiteraard vinden mensen het hilarisch om dan vooral door te gaan met zinloos geklik. Ik ga kijken of neurosupport mij kan helpen.
Herkenbaar?

Wendy, 10-09-2014 20:26 #3
Er is tegenwoordig een doorbraak in onderzoek naar misofonie, inclusief behandeling. In de behandeling wordt juist het vermijden van situaties waarin je last hebt van misofonie afgeraden. Er is onder andere een behandeling die neerkomt op exposure. Psychiaters uit het AMC denken dat deze stoornis onder de angststoornissen valt en er steeds meer onderzoek naar.
Zie link: http://www.amcpsychiatrie-angst.nl/behandeling_angststoornissen_misofonie.htm

P. Detering, 15-10-2013 17:34 #2
Ik erger me vooral aan geluiden van buren die totaal geen rekening houden met het feit dat we in zeer gehorige huizen wonen. Rustig een wasmachine laten draaien om 1 uur 's nachts is geen probleem voor ze. Of de trap op en af denderen, hoe laat het ook is. Als je dan probeert hierover te praten, krijg je als antwoord: wen er maar aan zeurpiet, of erger! Ik haat de uitvinder van subwoofers! Dit geluid dreunt huizen verder nog door!

Dit is dusdanig frustrerend dat het veel stress oplevert en ik me niet meer kan ontspannen in mijn eigen huis. Ik ben ook erg gevoelig voor LFgeluid, waarvan men niet weet waar het vandaan komt. Andere mensen in mijn omgeving horen niets, helaas voor mij. :-C Als je niet oppast ga je nog denken dat je overdrijft zoals veel mensen beweren. Als ik merk dat iemand zijn best doet er rekening mee te houden, kan ik veel beter de geluiden verdragen die nog wel hoorbaar zijn. en zo zou het moeten zijn, dan is er balans

Mimi, 21-08-2013 18:43 #1
Mijn hele leven heb ik al last van misofonie. Het is werkelijk een marteling die tot razernij lijdt als ik iemand hoor eten. Drinken is ook niet zo prettig. Kauwgom is hetzelfde als eten.
Ik zeg er bijna nooit iets van behalve bij mijn beste vriend. In de trein erger ik me helemaal rot. Als het toevallig ook nog sterk ruikt dan wordt ik ook nog echt misselijk. Daar durf ik wel iets van te zeggen. Ik durf het nooit te zeggen als ik me eraan stoor. Ik eet om deze reden zelf zo onhoorbaar mogelijk. De enkele keer dat ik een appel oid eet met anderen om me heen, schaam ik me altijd heel erg voor het geluid dat dit maakt. Daarom doe ik dat liever niet in gezelschap.
Ik snap niet dat er mensen zijn die zich níet aan die geluiden ergeren!

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 16-05-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Misofonie
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!