InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Zwevende rib-syndroom

Zwevende rib-syndroom

Zwevende rib-syndroom Pijn aan de rechter of linkerbuik en aan de zij/ flank? Grote kans dat je te maken hebt met het zwevende rib-syndroom (ook wel het 11e of 12e ribsyndroom genoemd). De klachten worden niet altijd herkent en vaak wordt al helemaal niet gedacht aan het zwevende rib-syndroom. Hoe ontstaat dit, wat zijn de symptomen en is er een juiste behandeling?

Ontstaan het het zwevende rib-syndroom

Vaak komen patiënten bij de huisarts terecht met vage buikpijnklachten en pijn in de flank. Omdat de huisarts niks kan vinden wordt er veelal doorverwezen naar het ziekenhuis. Hier wordt meestal gedacht aan problemen van de maag, galstenen of problemen aan de darmen. Na diverse onderzoeken moet soms geconstateerd worden dat hier niks mis mee is. De patiënt wordt naar huis gestuurd zonder diagnose of behandeling. Dit is erg frustrerend, want de pijn blijft.

Een enkele arts herkent het gelukkig wel: het zwevende rib-syndroom. Tegenwoordig wordt er binnen de medische opleidingen iets meer aandacht aan besteed dan vroeger, waardoor steeds meer artsen het fenomeen kennen. Het zwevende rib-syndroom ontstaat veelal door een scheve zithouding of het werken met een scheve houding waarbij vaak zijdelings wordt ingebogen. Ook sporten zoals fitness en rek-en strekoefeningen die zijdelings worden uitgevoerd zijn vaak een veroorzaker. De klachten kunnen hierdoor langzaam ontstaan maar kan ook plots ontstaan wanneer er voorheen geen pijnklachten waren. Een andere oorzaak is ouderdom. Bij oudere mensen worden de tussenwervelschijven dunner waardoor de wervelkolom inzakt. Hierdoor kan het uiteinde van de onderste rib bij inbuiging tegen het bekken aantikken, dat pijnklachten veroorzaakt.

Symptomen: herken de klachten

Eerst moeten we weten waar de zwevende rib zich bevindt. De mens heeft 24 ribben, aan elke zijde twaalf. Een aantal mensen heeft één paar meer of minder. De onderste twee paar ribben worden de zwevende ribben genoemd. Deze zitten niet aan de voorzijde vast. Zwevende ribben voel je niet zitten totdat je er pijnklachten aan krijgt. Er wordt pijn gevoeld aan de linker-of rechterkant van de bovenbuik en pijn in de flank. Vaak is de pijn aan één kant merkbaar maar in sommige gevallen ook aan beiden kant zoals bij sporten beide zijden worden belast. De pijn kan langzaam ontstaan. Soms worden er eerst geen pijnklachten gevoeld en ontstaan deze plots en zijn veel heviger dan wanneer ze langzaamaan ontstaan. De klachten worden heviger bij een ineengezakte houding of het zijdelings inbuigen.

Vaak wordt gezien dat mensen met het zwevende rib-syndroom bij voorkeur op een bank of stoel met leuning zitten, waarbij de pijnlijke zijde tegen de leuning rust. Deze houding wordt vaak onbewust aangenomen maar is wel kenmerkend. Het uitstrekken van het lichaam zorgt ervoor dat pijnklachten minder worden.

Diagnose en behandeling

De arts zal vaak eerst denken aan maagklachten, darmklachten of gal-of nierstenen. Ook wordt vaak aan problemen met de lever gedacht. Het is dan ook logisch dat deze als eerste onderzocht worden. Wanneer je duidelijk de pijn kan aanwijzen is het voor de arts vaak wat makkelijker om een diagnose te stellen. De arts zal de ribben aftasten. Bij het zwevende-ribsyndroom wordt er drukpijn gevoeld bij aanraking van de zwevende rib, vooral aan het uiteinde hiervan.

De behandeling van het zwevende rib-syndroom bestaat uit het aannemen van een juiste lichaamshouding. Dat betekent: niet meer zijdelings inbuigen en niet met een ingezakte houding zitten. Bij het oprapen van voorwerpen kan beter door de knieën gebogen worden waarbij de rug licht gebogen wordt. Buig niet zijdelings in. Mensen met knieklachten of rugklachten kunnen beter gebruik maken van een grijpstok om voorwerpen op te rapen. Na ongeveer drie maanden zullen de meeste pijnklachten verdwenen zijn met de nieuwe houding. Het is in het begin heel moeilijk om de nieuwe houding aan te leren. Een gewoontegebaar is snel geleerd, het afleren is een proces dat voor mensen zeer moeilijk is. De eerste week zal er daarom continue gelet moeten worden op de houding, desnoods met hulp van een familielid die de patiënt tot de orde roept bij een verkeerde houding. Daarna zal het zelf steeds beter gaan om de juiste houding aan te nemen. Na een maand zijn de meeste patiënten al helemaal gewend aan hun nieuwe houding.

Eventueel kan pijnstilling worden gebruikt om de eerste tijd de pijnklachten te verminderen. Paracetamol is een lichte pijnstilling die door de meeste mensen zonder problemen ingenomen kan worden. Bij ernstige pijnklachten kan de arts zwaardere medicatie voorschrijven. Slik deze niet langer dan noodzakelijk is. In sommige gevallen kan injectie met een verdovend middel worden toegediend. Let wel op: doordat pijnklachten verdwijnen zijn veel mensen geneigd om weer een verkeerde houding aan te nemen. Juist door de pijnklachten worden ze eraan herinnerd te werken aan de lichaamshouding.
Gerelateerde artikelen
Gewrichtspijn: pijn in de vingers, schouders en knieënGewrichtspijn: pijn in de vingers, schouders en knieënPijn is erg vervelend en zeer ongewenst. Pijn in de gewrichten is extra erg omdat gewrichten elke dag gebruikt moeten wo…
Gekneusde ribben herkennenGekneusde ribben herkennenNiet altijd wordt een gekneusde rib herkent. Vaak ook wordt een kneuzing van de rib verward met een gebroken rib. Tussen…
Uitstekende onderste ribben: hoe te verhelpen?Uitstekende onderste ribben: hoe te verhelpen?De onderste twee ribben kunnen bij mensen te ver naar buiten uitsteken. Mensen met uitstekende botten kunnen zich erg st…
Houten vloer: zwevend of verlijmenHouten vloer: zwevend of verlijmenEen houten vloer kan zwevend of verlijmd gelegd worden. Beiden opties heeft zijn voor-en nadelen. Bedenk daarom goed van…
Pijn aan de ribben: oorzaken, behandeling en tipsPijn aan de ribben: oorzaken, behandeling en tipsPijn aan de ribben is geen lachertje: soms voelt het aan alsof er een mes in je ribben geplant wordt. Ribpijn kan sterke…
Bronnen en referenties
  • The slipping rib syndrome, EK, Rosato EF.

Reageer op het artikel "Zwevende rib-syndroom"

Reacties

I. Verburg, 16-12-2014 20:56 #3
Mijn zoon is in mei dit jaar geopereerd aan ontstoken galblaas met stenen, waar hij al sinds vorig jaar oktober mee liep. Zowel huisarts als arts in ziekenhuis Hardenberg waren erg traag met opereren, ondanks vrijwel dagelijkse ernstige pijnklachten en slikken van diverse pijnstillers. Na de operatie bleef hij aan dezelfde kant hevige pijnklachten houden, niet dagelijks, maar een paar keer per week. Artsen in het ziekenhuis vonden dat hij maar flink aan de pijnstillers moest blijven, zeiden dat het gruis was, dat nog weg moest, en met een maand moest het over zijn. Dus niet! De bedrijfsarts zei, dat men met een onderzoek bezig was, maar dat het hoogst waarschijnlijk aangedane spieren en zenuwen waren. Het ging echter niet over, en dus maar naar de huisarts, die vervolgens vertelde, dat het wel eens het zwevende rib-syndroom kon zijn.
Voor zijn operatie had hij nergens last van, deed hetzelfde, vrij zware, werk. Na de operatie heeft hij elke week wel een keer last. Kan zo'n zwevende rib-syndroom a.h.w. opgewekt worden door deze kijkoperatie? De pijn zit nl aan de rechterkant.

Joke, 12-02-2014 20:07 #2
Ik heb al maanden een zwevende rib. nu zei mijn huis arts dat ik naar de pijn poli moest, wat die doen is mijn zenuw uitschakelen, maar hoe dan?

Lien Wooning, 20-11-2013 14:29 #1
Ook ik heb pijn aan mijn rippen vooral de zwevende En ben niet de enigste zie ik.
Waar ik goed oplet de laatste tijd, mijn broekriem niet te strak.

Wat ik ook een paar keer per dag doe, is aan de deur hangen. Doe een paar stevige ovenhandschoenen aan (anders hou je het niet uit) blijf zo lang je kunt aan de deur hangen.Volgens mij krijgen je ribben wat meer ruimte.
Of dat het is wat helpt ik weet het niet zeker. In ieder geval heb ik veel minder pijn.

Vriendelijke groet en succes, Lien Wooning

Infoteur: Bibiana
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!