InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Zwevende rib-syndroom

Zwevende rib-syndroom

Zwevende rib-syndroom Pijn aan de rechter of linkerbuik en aan de zij/ flank? Grote kans dat je te maken hebt met het zwevende rib-syndroom (ook wel het 11e of 12e ribsyndroom genoemd). De klachten worden niet altijd herkent en vaak wordt al helemaal niet gedacht aan het zwevende rib-syndroom. Hoe ontstaat dit, wat zijn de symptomen en is er een juiste behandeling?

Ontstaan het het zwevende rib-syndroom

Vaak komen patiënten bij de huisarts terecht met vage buikpijnklachten en pijn in de flank. Omdat de huisarts niks kan vinden wordt er veelal doorverwezen naar het ziekenhuis. Hier wordt meestal gedacht aan problemen van de maag, galstenen of problemen aan de darmen. Na diverse onderzoeken moet soms geconstateerd worden dat hier niks mis mee is. De patiënt wordt naar huis gestuurd zonder diagnose of behandeling. Dit is erg frustrerend, want de pijn blijft.

Een enkele arts herkent het gelukkig wel: het zwevende rib-syndroom. Tegenwoordig wordt er binnen de medische opleidingen iets meer aandacht aan besteed dan vroeger, waardoor steeds meer artsen het fenomeen kennen. Het zwevende rib-syndroom ontstaat veelal door een scheve zithouding of het werken met een scheve houding waarbij vaak zijdelings wordt ingebogen. Ook sporten zoals fitness en rek-en strekoefeningen die zijdelings worden uitgevoerd zijn vaak een veroorzaker. De klachten kunnen hierdoor langzaam ontstaan maar kan ook plots ontstaan wanneer er voorheen geen pijnklachten waren. Een andere oorzaak is ouderdom. Bij oudere mensen worden de tussenwervelschijven dunner waardoor de wervelkolom inzakt. Hierdoor kan het uiteinde van de onderste rib bij inbuiging tegen het bekken aantikken, dat pijnklachten veroorzaakt.

Symptomen: herken de klachten

Eerst moeten we weten waar de zwevende rib zich bevindt. De mens heeft 24 ribben, aan elke zijde twaalf. Een aantal mensen heeft één paar meer of minder. De onderste twee paar ribben worden de zwevende ribben genoemd. Deze zitten niet aan de voorzijde vast. Zwevende ribben voel je niet zitten totdat je er pijnklachten aan krijgt. Er wordt pijn gevoeld aan de linker-of rechterkant van de bovenbuik en pijn in de flank. Vaak is de pijn aan één kant merkbaar maar in sommige gevallen ook aan beiden kant zoals bij sporten beide zijden worden belast. De pijn kan langzaam ontstaan. Soms worden er eerst geen pijnklachten gevoeld en ontstaan deze plots en zijn veel heviger dan wanneer ze langzaamaan ontstaan. De klachten worden heviger bij een ineengezakte houding of het zijdelings inbuigen.

Vaak wordt gezien dat mensen met het zwevende rib-syndroom bij voorkeur op een bank of stoel met leuning zitten, waarbij de pijnlijke zijde tegen de leuning rust. Deze houding wordt vaak onbewust aangenomen maar is wel kenmerkend. Het uitstrekken van het lichaam zorgt ervoor dat pijnklachten minder worden.

Diagnose en behandeling

De arts zal vaak eerst denken aan maagklachten, darmklachten of gal-of nierstenen. Ook wordt vaak aan problemen met de lever gedacht. Het is dan ook logisch dat deze als eerste onderzocht worden. Wanneer je duidelijk de pijn kan aanwijzen is het voor de arts vaak wat makkelijker om een diagnose te stellen. De arts zal de ribben aftasten. Bij het zwevende-ribsyndroom wordt er drukpijn gevoeld bij aanraking van de zwevende rib, vooral aan het uiteinde hiervan.

De behandeling van het zwevende rib-syndroom bestaat uit het aannemen van een juiste lichaamshouding. Dat betekent: niet meer zijdelings inbuigen en niet met een ingezakte houding zitten. Bij het oprapen van voorwerpen kan beter door de knieën gebogen worden waarbij de rug licht gebogen wordt. Buig niet zijdelings in. Mensen met knieklachten of rugklachten kunnen beter gebruik maken van een grijpstok om voorwerpen op te rapen. Na ongeveer drie maanden zullen de meeste pijnklachten verdwenen zijn met de nieuwe houding. Het is in het begin heel moeilijk om de nieuwe houding aan te leren. Een gewoontegebaar is snel geleerd, het afleren is een proces dat voor mensen zeer moeilijk is. De eerste week zal er daarom continue gelet moeten worden op de houding, desnoods met hulp van een familielid die de patiënt tot de orde roept bij een verkeerde houding. Daarna zal het zelf steeds beter gaan om de juiste houding aan te nemen. Na een maand zijn de meeste patiënten al helemaal gewend aan hun nieuwe houding.

Eventueel kan pijnstilling worden gebruikt om de eerste tijd de pijnklachten te verminderen. Paracetamol is een lichte pijnstilling die door de meeste mensen zonder problemen ingenomen kan worden. Bij ernstige pijnklachten kan de arts zwaardere medicatie voorschrijven. Slik deze niet langer dan noodzakelijk is. In sommige gevallen kan injectie met een verdovend middel worden toegediend. Let wel op: doordat pijnklachten verdwijnen zijn veel mensen geneigd om weer een verkeerde houding aan te nemen. Juist door de pijnklachten worden ze eraan herinnerd te werken aan de lichaamshouding.
Gerelateerde artikelen
Gewrichtspijn: pijn in de vingers, schouders en knieënGewrichtspijn: pijn in de vingers, schouders en knieënPijn is erg vervelend en zeer ongewenst. Pijn in de gewrichten is extra erg omdat gewrichten elke dag gebruikt moeten wo…
Gekneusde ribben herkennenGekneusde ribben herkennenNiet altijd wordt een gekneusde rib herkent. Vaak ook wordt een kneuzing van de rib verward met een gebroken rib. Tussen…
Wandelende nier: symptomen en behandeling nefroptosisWandelende nier: symptomen en behandeling nefroptosisEen wandelende nier duidt op een abnormaal beweeglijke nier die meer dan 2 wervellichamen (of > 5 cm) afdaalt in de buik…
Halsrib en halsribsyndroomHalsrib en halsribsyndroomWe hebben 24 ribben oftewel 12 paar. Maar soms is er een extra rib aanwezig of zelfs twee: de halsribben. Deze vinden we…
Uitstekende onderste ribben: hoe te verhelpen?Uitstekende onderste ribben: hoe te verhelpen?De onderste twee ribben kunnen bij mensen te ver naar buiten uitsteken. Mensen met uitstekende botten kunnen zich erg st…
Bronnen en referenties
  • The slipping rib syndrome, EK, Rosato EF.

Reageer op het artikel "Zwevende rib-syndroom"

Reacties

Ria Touw, 03-05-2016 08:20 #11
Ik heb al langer dan een jaar pijn in mijn linker zij waarvan de laatste maanden ondragelijke pijn. Ik kan niet lopen, staan en moeilijk zitten. Toch helpt zitten wel als ik het wat langer volhoud. Moet over 2 uur naar de huisarts die geen diagnose had voor me. Lees nu net over zwevend rib syndroom en dat er alleen hulp is via fysio voor goede houding. Ik ben benieuwd wat de dokter zal zeggen. Groet Ria

Gineke, 15-04-2016 23:24 #10
Ik had ook jaren last van vreemd gevoel rechts onder mijn ribben. De ene keer meer dan de andere keer. Begin dit jaar had ik een maagzweer en kreeg daar Pantozol voor van de maag, lever, darmarts. De pijn van de maagzweer verdween maar dat rare pijnlijke gevoel onder mijn ribben, die zelfs naar achteren doortrok bleef. Toen ik ruim een maand geleden uren achtereen met de hogedrukspuit de tuin had gedaan, was de pijn er wéér. Maar het leek wel of ik de rib kon bewegen en het maakte een knakkend geluid. Toen ik hiernaar ging zoeken op internet kwam ik het zwevende rib syndroom tegen. En ja… wat daar beschreven stond, dát was ik ook voelde. Zo werd het mij ook duidelijk dat bij veel mensen de zithouding een grote rol speelt. Ook ik ben iemand die 's avonds lekker in een kromme, scheve, foute houding op de bank zit en in elkaar gezakt achter het stuur zit. Ik let nu heel bewust op hoe ik zit en de pijn/ rare gevoel onder mijn ribben is weg! In juni moet ik weer naar de maag, lever, darmarts en ik ga hem mijn bevindingen vertellen. Hoop dat hij er iets mee kan met andere patiënten met ook deze klachten.

Anja Rutten, 16-03-2016 12:33 #9
Hallo

Kan een zwevende rib/zenuw ook weggehaald worden, waardoor de pijn weg is? Ik heb hier al minimaal 3 jaar last van. Af en toe hevig dan weer minder

Alvast bedankt voor uw antwoord.

Jan Konings, 18-01-2016 16:36 #8
Heb al ruim 2,5 enorme last van mijn rechterzij. Eerst ziekenhuis, daar werd gedacht aan nierstenen. Ben daar (door een foutje van de uroloog) 2maal aan mijn nier geopereerd. Bleek achteraf niets te zijn. Neuroloog dacht aan een uitbreiding van mijn herseninfarct en schreef morfine voor. Internist kon op haar terrein niets vinden. Cardioloog wilde wel helpen, maar was zijn terrein niet (had ook al 3 hartinfarcten gehad). Daarna naar pijnpoli bij de anesthesist. 3maal blokkade van de zenuwen gehad. Hielp niet. Kreeg toen zwaardere morfine (waarvan hij later vertelde, dat hij die nooit voorschreef). Toen maar naar een academisch ziekenhuis gegaan. Daar zag men (na onderzoeken) direct, dat dit het zwevende rib syndroom was. Ook daar naar de pijnpoli met al 4 keer een blokkade van diverse zenuwen. Heeft niet geholpen. In de tussentijd een tens-apparaat van anesthesist gekregen. Hielp ook niet. Diverse soorten morfine gekregen. Hielpen ook niet. Slikte op een gegeven moment 27 soorten pillen (dus voor hartinfarcten, herseninfarct en zwevende rib syndroom), waaronder 4 soorten morfine, zodat ik (vlgs. mijn vrouw) op een zombie ging lijken. Dus met 3 soorten meteen geslikt. Slik nu nog Lyrica 150 mgr, 2x p. dag). Anesthesist wilde niet opereren, aangezien operatie te riskant was gezien mijn hartinfarcten en herseninfarct.Ben nu doorverwezen naar revalidatiecentrum (fysiotherapeut en psycholoog). Hoop, dat dit wel helpt, want 2,5 jaar of pijn of heel erge pijn te hebben, en dat de hele dag, is geen pretje.

Mia, 18-12-2015 14:24 #7
Mijn partner, nu 66, heeft al vanaf zijn 24ste jaar buikklachten. Een aantal bezoeken aan de huisarts brachten steeds geen oplossing. Vorig jaar werden de klachten zo pijnlijk, dat het geen kwaliteit van leven meer was. Echo en bloedonderzoek leverden niets op. Er werd door de echo-arts zelfs gezegd, dat hij links in de bovenbuik zelfs geen pijn kon hebben.
Na dagen achtereen over de grond kruipen van pijn, via de ha naar de spoed van het ziekenhuis. Men dacht aan een alvleesklierontsteking. Naar huis met pillen. De dag erna weer met zeer erge pijn naar de spoed, en is toen een week opgenomen. Conclusie; galblaasontsteking met als gevolg daarvan alvleesklierontsteking. Daarna geopereerd; de galblaas was 'afgestorven'. Resultaat; hij kan sinds mensenheugenis weer eten zonder misselijk te worden.
De pijn in de bovenbuik links wordt echter steeds erger. We waren al tot de conclusie gekomen dat de pijn bij bukken, autorijden en zwaar werk steeds verergerde. Dit steeds vermeld bij de artsen, sommigen zeiden dat dat de pijn niet kon veroorzaken. Nu zijn we ervan overtuigd dat het 'zwevende rib-syndroom' de oorzaak is.
Het is blijkbaar moeilijk voor de artsen en jezelf om een diagnose te stellen, wanneer er gelijktijdig buikproblemen zijn met verschillende oorzaken. Misschien heeft iemand iets aan dit verhaal.

Joukje, 24-11-2015 20:00 #6
Ik loop inmiddels al 4 jr met pijn. Volgende week naar de pijnpoli, ik hoop dat zij iets voor mij kunnen betekenen.
Mss een tip voor jullie… plaats een stevig kussen in een stoel aan de pijnlijke kant en slaap op je rug met een opgerolde stevig badlaken in het holletje van de rug.
Ik hoop dat jullie hier ook wat baat van hebben.

Aps Martine, 07-10-2015 11:10 #5
Goedendag
Ik heb een zwevende rib doordat mijn wervelkolom verschoven is, ik zit nu al meer dan twee maanden met hevige pijnen. Ben al naar huisarts geweest, en hij zei dat dit zo moet genezen.
Kan mij iemand helpen?

Lenie Visser, 10-07-2015 15:18 #4
Ook ik heb dit en ga er voor na pijn poli maar zo, n 4 a 5 keer per jaar krijg ik ja noem het een aanval en dan hou ik het niet uit van de pijn de pijn duurt meestal een dag of 5 of 6 ben dan helemaal uit geput nu 9 jullie weer behandeling gehad in pijn poli maar dit de pijn de aanvallen nee dat wil ik niet meer is er ook nog een andere oplossing hier voor?

I. Verburg, 16-12-2014 20:56 #3
Mijn zoon is in mei dit jaar geopereerd aan ontstoken galblaas met stenen, waar hij al sinds vorig jaar oktober mee liep. Zowel huisarts als arts in ziekenhuis Hardenberg waren erg traag met opereren, ondanks vrijwel dagelijkse ernstige pijnklachten en slikken van diverse pijnstillers. Na de operatie bleef hij aan dezelfde kant hevige pijnklachten houden, niet dagelijks, maar een paar keer per week. Artsen in het ziekenhuis vonden dat hij maar flink aan de pijnstillers moest blijven, zeiden dat het gruis was, dat nog weg moest, en met een maand moest het over zijn. Dus niet! De bedrijfsarts zei, dat men met een onderzoek bezig was, maar dat het hoogst waarschijnlijk aangedane spieren en zenuwen waren. Het ging echter niet over, en dus maar naar de huisarts, die vervolgens vertelde, dat het wel eens het zwevende rib-syndroom kon zijn.
Voor zijn operatie had hij nergens last van, deed hetzelfde, vrij zware, werk. Na de operatie heeft hij elke week wel een keer last. Kan zo'n zwevende rib-syndroom a.h.w. opgewekt worden door deze kijkoperatie? De pijn zit nl aan de rechterkant.

Joke, 12-02-2014 20:07 #2
Ik heb al maanden een zwevende rib. nu zei mijn huis arts dat ik naar de pijn poli moest, wat die doen is mijn zenuw uitschakelen, maar hoe dan?

Lien Wooning, 20-11-2013 14:29 #1
Ook ik heb pijn aan mijn rippen vooral de zwevende En ben niet de enigste zie ik.
Waar ik goed oplet de laatste tijd, mijn broekriem niet te strak.

Wat ik ook een paar keer per dag doe, is aan de deur hangen. Doe een paar stevige ovenhandschoenen aan (anders hou je het niet uit) blijf zo lang je kunt aan de deur hangen.Volgens mij krijgen je ribben wat meer ruimte.
Of dat het is wat helpt ik weet het niet zeker. In ieder geval heb ik veel minder pijn.

Vriendelijke groet en succes, Lien Wooning

Infoteur: Bibiana
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 11
Medische informatie…
Schrijf mee!