InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Een wond behandelen die niet wil sluiten vraagt kennis

Een wond behandelen die niet wil sluiten vraagt kennis

Een wond behandelen die niet wil sluiten vraagt kennis Wanneer we te maken krijgen met een kleine wond zoals een schaafwond of kleine snijwond dan zal deze vanzelf weer sluiten en geen litteken achter laten. Ook wanneer een wond gehecht is zal meestal de wond al gesloten zijn als de hechtingen verwijderd worden. Een enkele maal blijft de wond echter geheel of gedeeltelijk open en dan kan het lastig zijn om een goede genezing te krijgen. Wat is de beste methode om de wond te laten sluiten?

Verschillende soorten wonden

We kennen verschillende soorten wonden zoals:
  • Snijwonden
  • Brandwonden
  • Schaafwonden
  • Bijtwonden
  • Operatiewonden
Al deze wonden en wondjes kunnen zowel oppervlakkig als dieper zijn maar vragen toch om een zorgvuldige behandeling waarbij we zelf met enige praktische kennis veel narigheid kunnen voorkomen.Hygiëne is een van de belangrijkste dingen bij het verzorgen van alle wonden. Zorg dat je schone handen hebt of draag plastic handschoenen als je een wond moet aanraken. Moet er een pleister verwijderd worden dan is men geneigd om dit snel te doen om pijn te voorkomen. Dat is echter niet de goede behandeling omdat men met het verwijderen van de pleister het korstje wat pas ontstaan is mee kan trekken waardoor de wond weer gaat bloeden.

Snijwonden

Het kan gebeuren dat we ons snijden aan een mes, een plant of een scherpe rand. Als het slechts een oppervlakkige wond is dan volstaat het om de wond even goed te ontsmetten. Dit kan met Betadine. Vervolgens een pleister of steriel gaasje erop plakken om het bloeden te stelpen en de genezing volgt binnen enkele dagen. Wel opletten of de wond niet te groot is en gehecht moet worden. In twijfelgevallen altijd contact opnemen met de arts. Hechten van een wond dient binnen 6 uur na het ontstaan te gebeuren.

Brandwonden

Brandwonden vragen om een geheel andere behandeling. Probeer zoveel mogelijk de wond onder bijna koud stromend water te houden tot de pijn is weggetrokken. Doe dit gedurende minstens tien minuten. Daarna zal het in de meeste gevallen noodzakelijk zijn om een arts in te schakelen die de ernst van de wond kan beoordelen. Soms is het voldoende om zelf wat vet zalfgaas aan te brengen en daarover een steriel gaasje. Wel dient men goed op te letten dat het gaasje niet in de wond komt.

Schaafwonden

Schaafwonden zijn over het algemeen pijnlijk. Het is belangrijk dat een schaafwond goed gereinigd wordt. Dit kan men het beste doen met koud stromend water zodat eventuele stukjes ongerechtigheid verwijderd worden. Gebruik hierbij geen alcohol of andere scherpe middelen.Jodium of Betadine zijn goede middelen om te desinfecteren. Ook Sterilon spray is belangrijk om altijd in huis te hebben om dit soort wonden te ontsmetten.

Bijtwonden

Als men gebeten is door een dier is het altijd noodzakelijk om de huisarts te bezoeken. Vaak dient men een injectie te krijgen tegen tetanus. Een bijtwond wordt vaak niet gehecht om bacteriële ontstekingen te voorkomen.

Operatiewonden

Na een operatie ontstaat er een wond en deze zal gehecht worden. Over het algemeen worden na 10 of twaalf dagen de hechtingen verwijderd en zien we een wat bloederige streep en soms enige zwelling. De huid kan ook wat rood en warm aanvoelen. Deze verschijnselen verdwijnen na een korte periode. Maar soms ook worden de hechtingen verwijderd en blijft de wond bloeden. De huid is dan niet gesloten en dan is zorgvuldigheid geboden. We moeten eerst nagaan of de randen droog zijn en of er geen sprake is van dood weefsel. Is er sprake van ontstekingsverschijnselen? Als de rand om de wond warm, rood en pijnlijk is dan kan er sprake zijn van een ontsteking en dan zal de arts ingeschakeld moeten worden om dit te behandelen.

Behandeling van een wond als er hechtingen in zitten

Een wond die gehecht is moet vooral droog blijven. Deze wond zal in het begin mogelijk wat pijnlijk zijn en ook wat gaan trekken. Niet alleen de wond zelf maar ook de huid er omheen moet goed schoon blijven. Ook hier speelt hygiëne weer een belangrijke rol. De huid kan snel gaan irriteren en jeuken en dat is een teken van genezing. Ga niet met de wond in het water, dus de eerste paar dagen niet douchen of zwemmen. Zo lang er hechtingen in de huid zitten mogen deze niet met water in aanraking komen.

Een wond die gehecht is en niet wil sluiten

Soms is een wond gehecht en ontdekt men na een paar dagen dat de huid niet wil sluiten. Het is dan noodzakelijk om de huid goed schoon te houden zodat er geen bacteriën in kunnen komen. Als de hechtingen verwijderd zijn en de wond is niet gesloten dan zal de behandelend arts meestal een breedband antibioticazalf voorschrijven om de genezing sneller te laten verlopen. Deze zijn er van diverse merken en worden alleen op recept verstrekt. Vaak duurt het toch nog enige tijd voor de wond geheel gesloten is. Dit kan erg lastig zijn. Men is bang dat er ontstekingen ontstaan en dat er geen mooi litteken blijft. De antibioticazalf wordt dagelijks opgebracht en de wond moet bedekt blijven met een pleister. De arts zal regelmatig controleren. Meestal is het niet mogelijk om de wond opnieuw te hechten maar moet de genezing spontaan optreden.

Hoe geneest een wond?

Iedere wond geneest in drie fases:
  • Eerst roodheid, zwelling en er is sprake van bloedstolling
  • Daarna ontstaat nieuw weefsel en de wond zal zichzelf gaan sluiten
  • Vervolgens verkleint het wondoppervlakte en ontstaat er een litteken.

Factoren die van invloed zijn op de genezing

Hoe snel of een wond geneest is van vele factoren afhankelijk. We denken er vaak niet aan maar het is belangrijk om in een zo goed mogelijke conditie te zijn als men een wond heeft die moet genezen. Bij een operatie kan men zelf hier vaak heel wat aan doen. Zorg dat je uitgerust bent vóór de ingreep. Factoren als stress en spanning zijn funest voor een snelle genezing. Daarnaast spelen ook leeftijd en leefwijze een rol. Mensen die roken en alcohol gebruiken kunnen last hebben van vertraging bij de genezing van een wond. Bespreek altijd met de arts welke medicijnen er gebruikt worden.
Gerelateerde artikelen
Huismiddeltjes: Snij- en schaafwondenDit type wonden ziet er vaak zeer ernstig en bloederig uit, maar schijn bedriegt. Meestal ziet het er vele malen erger u…
Het genezen van een wondIedereen heeft wel eens een schaafwond gehad, of een snee. Zulke wonden herstellen zich wonderbaarlijk snel weer. Ernsti…
Dieren EHBO: Wonden en bloedingenDoor vechtpartijen met andere dieren komen vaak bijt- en krabwonden voor, maar gelukkig zien we zelden kogelwonden of an…
Wondgenezing, genezing van een wondWondgenezing, genezing van een wondEen wond ontstaat door schade van buitenaf. Er is sprake van letsel aan de huid. De meeste wonden bloeden. Vaak is dit h…
Schaafwonden en de behandeling van huid met VIOL AktivVerwondingen kunnen op allerlei manieren ontstaan en kunnen verschillende verschijningsvormen hebben. Een van de vervele…
Bronnen en referenties
  • http://www.dokterdokter.nl
  • www.wondverzorging.nl
  • www. apotheek.nl
  • www.thuisarts.nl

Reageer op het artikel "Een wond behandelen die niet wil sluiten vraagt kennis"

Reacties

Claudia, 13-06-2017 12:01 #5
Hallo ik ben 17 mei geopereerd aan mijn linkerstomp had al geen voet met geboorte nu had ik een flinke infectie aan de weke delen en een fistel. Ze hebben me geopereerd alles schoongemaakt en gespoeld en heb teee weken in Maastricht gelegen. Daarna na huis de hechtingen mochten na drie en halve week eruit bij huisarts. Eentje ging er niet uit hij durfde er niet aan te trekken. Moest 12 juni toch weer na specialist en daar hebben ze alles verwijderd Inclusief nog een stukje draad wat er zat het zag er keurig en dicht uit. Specialist zei van mij uit mag je weer proberen langzaam aan de prothese weer te proberen dat heb ik dus gedaan op zijn advies heb een paar pasjes gemaakt met de krukken en toen weer uitgedaan toen zag ik dat het weer wat gebloed had en nu zit er een sneetje wat open is. Ik heb het goed schoon gemaakt en een gaasje erop gedaan het heeft ook niet meer gebloed. Maak me best wel zorgen wat nu? Gr Claudia Reactie infoteur, 14-06-2017
Beste Claudia,

Ik kan me heel goed voorstellen dat je je zorgen maakt. Ik kan je daarom ook alleen maar het advies geven om zo snel mogelijk terug te gaan naar de behandelend arts. Alleen die kan vaststellen wat er aan de hand is en wat er moet gebeuren om dit weer dicht te krijgen.
Ik wens je heel sterkte en succes.
Met vriendelijke groet,
Celientje1

Mien, 10-05-2017 21:21 #4
Hallo.

Ik ben 26 april ergens aan blijven hangen en heb hierdoor een flinke wond aan mijn arm opgelopen. Met 8 hechtingen kon ik weer naar huis. 9 dagen laten zijn de hechtingen verwijderd en de wond zag er mooi rustig uit volgens de huisarts.

Nu blijft de wond nog erg na lekken, (geel vocht) is dit normaal? Of moet ik er weer mee terug naar de huisarts? De wond doen geen pijn (hij is zelfs gevoelloos) en om de wond heen heb ik ook weinig gevoel en is het dik.

Ben benieuwd wat ik nu het beste kan doen. Gebruik nu zalf gaasjes en een gewone gaas om de wond af te dekken.

Al vast bedankt voor de reactie Reactie infoteur, 11-05-2017
Beste Mien,

Wat vervelend voor je dat de wond is gaan lekken. Ik wil je met klem adviseren om naar de huisarts te gaan en de wond te laten controleren. Ook kan de huisarts ter plekke aangeven wat de beste behandeling is op dit moment.
Ik wil je veel sterkte wensen en beterschap.
Met vriendelijke groet,
Celientje1

Alline, 05-08-2016 10:03 #3
Hallo,

Ik heb een operatie gehad en heb nu een wond van 10 à 15 cm in mijn buik. Mijn buik werd steeds blauwer en dikker. Ik heb een flinke bloeduitstorting en veel wondvocht. Na 10 dagen ging de hechting eruit, toen was de wond helemaal dicht.

Na het verwijderen van de hechting werd mijn buik steeds dikker en begon de wond open te staan. Na vijf dagen begon de wond weer pijn te doen en heb ik het ziekenhuis gebeld. Deze zeiden dat ik er een hechtpleister op kon doen om de wond te ondersteunen bij het hechten. De zwelling kunnen ze wel draineren maar daarna komt er vaak weer wondvocht terug, dus heeft weinig zin. Het kan maanden duren voordat de zwelling weg is en kan weken duren voordat de wond dicht is. Zeer ontmoedigend. Ik ben opzoek naar tips/suggesties om de zwelling te verminderen zodat er minder spanning op de wond staat en deze sneller kan genezen. Wat helpt? Masseren? Vitaminepillen? Andere voeding? Ik hoor het graag

Gegroet Reactie infoteur, 05-08-2016
Beste Aline,

Ik kan me voorstellen dat je hier wel moedeloos van wordt. Het is dan ook erg vervelend. Ik wil je met klem adviseren om een second opinion aan te vragen bij een andere arts of ander ziekenhuis. Laat er nog maar eens goed naar kijken want soms beseffen artsen onvoldoende wat een inbreuk zoiets maakt op je dagelijks leven. Ik geloof niet in vitaminepillen en zo maar een juiste behandeling.

Succes en veel sterkte
Met vriendelijke groet,
Celientje1

Sidney, 29-07-2016 13:01 #2
Ik heb ook een open wond na de operatie hij is best wel diep. De doktor zij dat die na ongeveer 3 weken dicht is alleen hij heeft mij geen zalfje gegeven of iets dergelijks.
Ik moet er wel een pleister op houden maar moet ik na het douchen ook de wond droog deppen? Ik kan een foto sturen als u wilt. Reactie infoteur, 29-07-2016
Hallo Sidney,

Vervelend dat je een open wond hebt na de operatie. Dat kan heel lastig zijn. Ik denk dat je het beste even contact kunt opnemen met de huisarts om te kijken wat de beste manier is om de wond schoon te houden. Er mag geen infectie komen, dus vraag even advies aan de huisarts.
Van harte beterschap,
met vriendelijke groet,
Celientje1

Von, 20-12-2015 12:54 #1
Er staat hier boven dat je een paar dagen geen water op de hechtingen mag na een operatie, maar ik heb lip gehad en de arts zei dat ik na 24 uur weer douchen mag. Ik mag de zevende dag de hechtingen er uit, maar nu na dagen begint het bij de hechtingen al te jeuken en te prikken. Het lijkt mij dat 10 dagen dan niet vol te houden is.

Von Reactie infoteur, 20-12-2015
Beste Von,
In een artikel als dit ga je uit van de algemene wijze van behandelen. Maar als je arts zegt dat je na 24 uur weer mag douchen dan kan je dat vanzelfsprekend voorzichtig proberen. Het feit dat de wond gaat jeuken en prikken is een teken dat de boel aan het genezen is.
Ik wens je sterkte.
Met vriendelijke groet,
Celientje1

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 07-08-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!