InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Ureum: Wat doet het voor je huid?

Ureum: Wat doet het voor je huid?

Ureum: Wat doet het voor je huid? Voor veel mensen vormt een zeer droge huid een groot ongemak. Ichthyosis, eczeem of een extreem droge huid kan een grote belemmering vormen. De huid is het grootste orgaan van het lichaam en heeft daarom goede verzorging nodig. Ureum is een stof die gebruikt kan worden om de droge huid te bestrijden. Het is een natuurlijk product dat het vocht in de huid vasthoudt.

Wat is ureum?

Ureum is een natuurlijk product dat voorkomt in de urine van mensen en dieren. De lever van mens en dier zet de ammoniak die vrijkomt bij het verteren van eiwitten om in ureum. De ureum komt terecht in de nieren en wordt samen met de urine uitgescheiden. Eigenlijk is ureum dus een afvalproduct van het lichaam. Toch heeft ureum een grote waarde. Een tekort aan ureum kan zorgen voor een droge huid. Ureum is namelijk een stof die het vocht van de huid vasthoudt.

Urinetherapie/Urotherapie

Vanuit de voorgaande informatie is het niet moeilijk te bedenken waarom sommige mensen overgaan tot de zogenaamde urinetherapie of urotherapie. Hierbij drinken mensen hun eigen urine of smeren ze de urine op de huid. Dit om kwalen en ziekten te voorkomen of te genezen. De ureum in de urine zorgt er inderdaad voor dat de huid meer vocht vasthoudt. Toch is deze manier van het gebruiken van urine niet door de medische wereld aanvaard. Dit omdat er in de urine nog andere afvalstoffen aanwezig zijn die niet voor niets door het lichaam zijn uitgescheiden. Deze stoffen kunnen wellicht een schadelijke werking hebben.

Crèmes met ureum

Er bestaan verschillende crèmes met de hulpstof ureum die uiterst geschikt zijn voor het behandelen van de zeer droge huid. De ureum in de crèmes breekt een te grote hoeveelheid verhoornde cellen af en verhoogt de wateropname van de huid. De bekendste merknaam van een crème met ureum is Calmurid Crème. Deze crème is te verkrijgen in een aantal varianten. Calmurid HC bevat hydrocortison, dit zijn hormonen die zorgen voor een snel herstel van de huid, en goed te gebruiken is voor mensen met eczeem. Echter staat een hormonenzalf bekend om zijn bijwerkingen. Hormonen zijn slecht voor de nieren en kunnen zorgen voor een dunne huid. Denk hier dus aan voordat u deze variant van de zalf gebruikt. De Calmurid Crème zonder deze hormonen is een goede optie voor mensen met een zeer droge huid. Dit product heeft geen schadelijke bijwerkingen. De crèmes met en zonder hydrocortison zijn ook verkrijgbaar in merkloze crèmes.
Deze crèmes met ureum zijn enkel verkrijgbaar op recept. Een bezoekje aan uw huisarts is daarom nodig.

Voor wie zijn crèmes met ureum geschikt?

Crèmes met ureum zijn geschikt voor mensen met huidaandoeningen, zoals een zeer droge, schilferende huid of Ichthyosis. Ichthyosis wordt ook wel schubziekte of vissenhuid genoemd. Dit door de kenmerkende schubvorming op de huid doordat de huid zo uitgedroogd is. De ureum in de crème vermindert schilfering van de huid. Ook zorgt het voor een huid die soepel aanvoelt en minder trekkerig is. Ook verergeren huidaandoeningen zoals eczeem minder snel.

Ureum zorgt voor een vermindering van de symptomen van de droge huid of Ichtyosis. Toch neemt het niet de oorzaak voor de huidaandoening weg. Deze huidaandoeningen zijn vaak aangeboren en gaan niet weg. Toch kan ureum zorgen voor een aanzienlijke verlichting van de klachten. Wanneer u last hebt van een huidaandoening of huidziekte is het zeker aan te raden met uw huisarts te overleggen of een crème met ureum iets voor u is.
© 2009 - 2014 Papillon, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
10$ korting ureumproducten!.
Gerelateerde artikelen
Ichthyosis, vissehuidIchthyosis, vissehuidIchthyosis oftewel vissehuid (nieuwe spelling: vissenhuid) is een huidziekte waarbij de huid zeer droog en schilferig is…
Abnormale Huidpigmentatie, Pityriasis rosea en IchthyosisAbnormale Huidpigmentatie, Pityriasis rosea en IchthyosisDit artikel gaat over 3 verschillende soorten huidaandoeningen. De één komt wat vaker voor dan de andere. Lees hieronder…
Eczeem, wat kun je er tegen doen?Eczeem is een ziekte in de genen die zich uit in de huid. Bij de meeste gevallen is het uitslag gepaard met jeuk. Is hie…
Eczeem, wat is het?Eczeem, wat is het?Eczeem is huiduitslag waarbij er sprake is van jeuk, mogelijk zwelling, en de huid kan warm aanvoelen. Het eczeem veroor…
Craquelé-eczeem/asteatotisch eczeem: droge, schilferige huidCraquelé-eczeem/asteatotisch eczeem: droge, schilferige huidCraquelé-eczeem, ook wel asteatotisch eczeem genoemd, kenmerkt zich door een droge, schilferige huid, die vooral wordt g…

Reageer op het artikel "Ureum: Wat doet het voor je huid?"

Reacties

Vrolijk, 27-04-2014 11:48 #7
Droge handen kunnen ook worden veroorzaakt doordat uw zuurtegraadbalans is verstoort. B.v door het gebruik van te veel vitamine c. Hiermee ben ik gestopt en heb verder visoliecapsules genomen.binnen 1 week van droge handen af, waar ik al 3 jaar mee aan het emmeren was. Ik heb daarom geen hoge pet meer op van al die duurbetaalde dermotologen welke mijn in die 3 jaar niet een keer hebben gevraagd wat ik eet en drink. Dit was in ogen niet belangrijk.p.s ook geen wijn meer drinken!

Voos, 23-08-2013 10:12 #6
Artsen kunnen beter geen ureum, dit is zo slecht voor de huid en je hele hormonale stelsel. nu merk je er nog niks van. je kunt beter ichtisiosis hebben dan ureum smeren! Ik houd niet meer van reguliere geneeskunde en artsen die uitbetaald krijgen voor de hoeveelheid recepten die ze voorschrijven (ervaring daarmee). Mij niet gezien, >Linus Pauling kliniek voor preventieve geneeskunde is mijn advies, kijk naar voeding (is de basis voor alles!) en je hormonale stelsel geen hormonen smeren. Reactie infoteur, 02-10-2013
Hallo Voos,

Bedankt voor je reactie. Ureum is echter geen hormonale stof en tast dan ook niet je hormonale stelsel aan. Ureum is juist een lichaamseigen stof die door je eigen lichaam wordt aangemaakt en wordt uitgescheiden in je urine. Ureum heeft dan ook geen bekende schadelijke gevolgen.

Er bestaan wel degelijk crèmes met corticosteroïden, zoals aangegeven in de tekst, bijvoorbeeld Calmurid HC. Deze kunnen op korte termijn verlichting verschaffen, maar het is af te raden deze op lange termijn te gebruiken. Dit heeft echter niets te maken met de gewone ureumcrèmes. Deze zijn niet schadelijk.

Jooske, 02-09-2012 22:51 #5
Heel Balm gekocht in Engeland op advies van een apotheker die mijn handen had gezien die zeer zeer droog en beschadigd waren. Van de huisarts hier had ik een crème met 20% vaseline gekregen maar het leek er wel erger door te worden. Heel Balm is dus eigenlijk voor de voeten, maar het helpt mij enorm voor mij handen die nu weer zacht zijn en niet meer pijnlijk. Zelfs durf ik het weer aan om zonder handschoenen groenten te snijden!
Flexitol, Heel Balm met 20% ureum. Is er ook voor handen met een kleiner percentage ureum. Te bestellen in Engeland.

Pauwels, 23-11-2011 12:10 #4
Onze zoon moet dagelijks 30g ureum pouder gemengd in 1dl water drinken, om het natrium(zout) op peil te houden in zijn bloed. Bestaat dit in pillen of gellulen?

Monica Farlora Avila, 27-07-2011 15:21 #3
Ik heb zalf met ureum op doctor's advies gekregen heel moeilijk om in te smeren. het wordt op de apotheek gemaakt in een tube, is het mogelijk om in een betere vorm te krijgen? Reactie infoteur, 02-10-2013
Hallo Monica,

De Calmurid crème is heel smeerbaar. Je kunt je dokter vragen deze voor de schrijven. Daarnaast zijn er nog verschillende crèmes van Eucerin die ureum bevatten, te verkrijgen in je apotheek.

Olga Meijer, 28-02-2011 16:59 #2
Ik heb heel erge eczeem gehad, aan mijn handen. Acht jaar geleden ben ik naar het ziekenhuis geweest, voor UV- behandelingen, heb hormonenzalf gebruikt en het werd steeds maar erger! Nu twee maanden geleden, heb ik van iemand gehoord, om Scholl, Eeltcrème te gebruiken, want een kennis van hem had dat ook gedaan, en na 1 maand was ik er af! Daar zit n.l.ook 18% ureum in. Ik raad het iedereen aan 2x daags er op te smeren en de jeuk is verdwenen en ziender oog geneest de huid.

Lokkart, 07-03-2010 21:36 #1
Hetureum geeft dat mijn handen zacht aan voelen en minder jeuken.

Infoteur: Papillon
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 7
Medische informatie…
Schrijf mee!