InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat kan helpen tegen jeukende ogen?

Wat kan helpen tegen jeukende ogen?

Wat kan helpen tegen jeukende ogen? Heb je vaak last van jeukende ogen? Merk je dat wrijven het alleen maar erger maakt en is het toch moeilijk te stoppen met wrijven? Merk je dat je eruit ziet als iemand die een flinke huilbui heeft gehad en zoek je naar een oplossing voor je jeukende ogen?

Oorzaken van jeukende ogen

Meestal is de oorzaak van jeukende ogen te vinden in allergieën of irritaties. Wanneer je vaak last hebt van kriebel in de ogen, dan kun je kijken of je klachten seizoensgebonden zijn. Vanaf het vroege voorjaar tot in de herfst bloeien er grassen en bloemen. Wanneer je voor graspollen of een bepaald soort bloemen allergisch bent, dan kun je gedurende de bloeiperiode last hebben van jeukende en tranende ogen. Wanneer je ook buiten het bloeiseizoen last hebt of wanneer je denkt dat het niet van pollen is, dan kan het zijn dat je allergisch voor iets anders bent: oogmake-up, bepaalde soorten voedsel, schoonmaakmiddelen, huisdieren kunnen ook zorgen voor kriebel in de ogen. Mensen die contactlenzen dragen kunnen jeukende ogen krijgen door irritatie van de ogen. Het komt ook wel voor dat jeuk veroorzaakt wordt door een virus of een bacteriële infectie van het oog. Er kan dan sprake zijn van bindvliesonsteking (conjuctivitis). Als laatste kan de jeuk veroorzaakt worden door droge ogen, wanneer je ogen niet voldoende traanvocht produceren.

Wat te doen bij het vermoeden van bindvliesontsteking

Wanneer je last hebt van rode, tranerige, branderige en pijnlijke ogen, waar soms ook nog pus uit komt, dan kun je het beste de huisarts raadplegen. Wanneer er sprake is van een bacterie of een virus, dan kan het nodig zijn een antibioticakuur te krijgen van de huisarts.

Uitvinden waar de jeuk vandaan komt bij allergie

Wanneer je last hebt van jeuk in je ogen als gevolg van allergieën, dan is het belangrijk om uit te vinden wat de allergie veroorzaakt. Wanneer je last van hooikoorts hebt, dan is er niet veel aan te doen, omdat je de pollen die in de lucht zweven niet echt kunt vermijden. Medicijnen kunnen wel verlichting geven, maar de klachten zullen niet geheel verdwijnen. Wanneer je er niet achter kunt komen waar je allergisch voor bent, dan kun je een dagboek bijhouden, waar je per dag in schrijft wat je symptomen zijn en wat je hebt gegeten of met welke producten of dieren je in aanraking bent geweest. Zo'n dagboek hou je voor een week of twee bij. Wellicht ontdek je dat er bepaalde voedingsmiddelen of producten zijn waar je op reageert en die ervoor zorgen dat je ogen gaan kriebelen. Wanneer je er niet achter kunt komen waar de jeuk vandaan komt, dan kun je de huisarts vragen om je te laten onderzoeken op allergieën. Aan de hand van allergietesten zal er gekeken worden waar je allergisch voor bent.

Medicatie

Wanneer je allergisch blijkt te zijn voor grassen en/of bloemen (hooikoorts) dan kunnen de symptomen bestreden worden met tabletjes die een antihistaminicum bevatten (zoals bijvoorbeeld Zyrtec) en oogdruppels die zwelling en jeuk van de ogen verminderen. Wanneer je last hebt van droge ogen, dan kun je kunstmatige traandruppels gebruiken om de irritatie te verlichten. Wanneer de symptomen door droge ogen heel vervelend zijn, raadpleeg dan je huisarts.

Bij allergie voor oogmake-up kun je proberen om hypoallergene oogmakeup te gaan gebruiken. Bij de apotheek kun je hierover goed advies krijgen. Bij allergie voor huisdieren kun je ervoor kiezen iedere dag een tabletje te slikken en oogdruppels te gebruiken. Wanneer je dat niet wilt, of wanneer je klachten te erg worden, dan zul je een beslissing moeten nemen om je huisdier weg te doen. Dit is vaak heel ingrijpend, omdat je erg gehecht kan zijn aan je huisdier. Helaas kan het soms niet anders, doordat de klachten te erg zijn.

Natuurlijke oplossingen tegen jeukende ogen

Wil je de jeuk in je ogen op een natuurlijke manier behandelen, dan is er een aantal huismiddeltjes die verlichting kunnen bieden. Koude compressen of washandjes op de ogen leggen kunnen de zwelling door het vele wrijven doen afnemen. Tegen de jeuk gebruik je twee natte theezakjes kamillethee. Leg de zakjes na het natmaken in de koelkast en plaats ze op de ogen, wanneer ze voldoende gekoeld zijn. Laat de theezakjes een kwartiertje op de ogen liggen. Hetzelfde kun je doen met plakjes gekoelde komkommer of een icepack. Het belangrijkste is om niet te wrijven: dit maakt het echt alleen maar erger!

Wanneer je pijn aan de ogen hebt, een troebele blik, dubbel ziet of gevoelig bent voor licht, raadpleeg dan je huisarts. Er kan iets anders aan de hand zijn waar behandeling voor nodig is.

Lees verder

© 2009 - 2014 Ceetee, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bindvliesontsteking, oorzaken, symptomen en behandelingBij een bindvliesontsteking (conjunctivitis) aan het oog is het bindvlies om het oogwit en de binnenkant van het ooglid…
Jeukende oogledenJeukende oogledenJeukende oogleden zijn erg vervelend. Soms zijn de oogleden opgezwollen of is de huid op en om de oogleden juist erg dro…
Jeuk aan of in de neusJeuk aan of in de neusJeuk in of aan de neus kan heel vervelend zijn. Je bent geneigd om constant aan je neus te zitten of te gaan niezen. Jeu…
Bronnen en referenties
  • Bron: Xomba: Itchy Eyes? Here's What Works

Reageer op het artikel "Wat kan helpen tegen jeukende ogen?"

Reacties

M. Bruins, 14-03-2013 22:04 #6
M, 14.03.2013
Vroeger (zo'n 30 jaar geleden) kreeg ik van de huisdokter in de plaats waar ik toen woonde een kenacorte injectie tegen hooikoorts. Het hielp binnen een paar uur en ik was weken van de hooikoorts af. In de plaats waar ik later ging wonen waren er 4 huisdokters die mij dit middel niet wilden geven omdat het de bijnierschors zou aantasten. Mijn tegenwoordige huisarts wil mij deze injectie wel toedienen omdat het volgens hem geen kwaad kan! Wat is de waarheid?

Keji Ajisafe, 01-04-2012 22:05 #5
Ik heb snachts en op school last van jeuekende ogen. Ik krijg traan ogen en het brand. Soms zit er een wond boven mijn oog vanwege het wrijven. Ik heb er ook altijd last van nadat ik heb gedoucht. Ik heb het pas GEKREGEN NA DE VOORJAARSVAKANTIE waar door komt dit en is het normaal? Reactie infoteur, 02-04-2012
Het lijkt op een allergie, misschien heb je voor het eerst last van hooikoorts. Ga even langs je huisarts, als de jeuk zo erg is dat je de huid kapot wrijft moet ernaar laten kijken.

Fabian, 01-09-2011 09:12 #4
Ik heb sinds een week dat ik heel erge jeuk heb aan me ogen als ik ga slapen en als ik opsta
en het is zo erg dat ik moeite heb een boek te lezen etc. misschien ben ik allergisch voor iets in mijn kamer? wat zou ik eraan kunnen doen.

alvast bedaknt

Kelly, 25-07-2011 12:43 #3
Ik heb s'avond jeuk aan mijn oog en dan wrijf ik en dan als ik wakker ben heb ik een rode oog en dan jeuk het niet meer. ik krijg nu opeens ook heel vaak een bloedneus, als je dan een rode oog hebt, kan je dan ook heel vaak een bloedneus krijgen? alvast bedankt x Reactie infoteur, 25-07-2011
Het kan zijn dat je last hebt van een allergie. Je ogen beginnen te jeuken en ook je neusslijmvliezen kunnen geïrriteerd raken. Ga hiermee naar je huisarts.

Quintenvd, 21-06-2011 17:24 #2
Is het normaal, dat dit zelfs zo ver gaat tot bloedends toe? Na hevige jeuk onder de douche, ben ik gestopt en heb als eerste mijn ogen afgedroogd, wat viel me op; er zat bloed in mijn handdoek, is dit ook normaal? Ook hierbij zitten gevoelige/pijnlijk neus, veel niezen, benauwdheid. Reactie infoteur, 21-06-2011
Nee, dit is niet normaal. Tenzij je erg hard gewreven hebt. Ga naar je huisarts met je klachten. Als de jeuk alleen tijdens het douchen optreedt, kan er sprake zijn van een allergie voor bijvoorbeeld schimmels in de badkamer of bad- en doucheproducten.

Nogmaals: ga naar je huisarts!

Patricia de Ruijter, 11-11-2010 00:04 #1
Ik heb deze klachten ook.
al sins mijn tienerjaren.ik hoor de oogarts op mijn 9de leeftijd of 10de leeftijd al tegen me zeggen.
patricia je hebt zeer gevoelige ogen.maar ik kan je wel zeggen je zult nooit contact lenzen kunnen dragen.
na mate ik ouder werdt.bleef ik er last van houden.en pas na mijn 30ste vertelde een vrouw bij de apotheek
dat dit inverband staat met hooi koorts.dus een allergie.alleen ik heb er het hele jaar door last van.en dat is echt geen pretje.ben er al tig keren mee naar de huisarts geweest.maar die middeltjes.hielpen maar van korte duur.
kan er nu wel weer naar de huisarts stappen.maar ik vraag me af.of ik er ooit helemaal vanaf kom.

ik heb ook last van branderige tranende ogen.en wrijven vermijden valt niet mee.
dit heb ik in de zomer.met warme wind.maar ook met koude wind.als er binnen een kachel aan staat.
als ik aan het koken ben.dan tranen mijn ogen als de dampen van de pannnen afkomen, ook ondanks dat de afzuigkap aan staat.bij feestjes als er mensen roken.of als er een winkel de airco aan heeft staan.of warme spotjes in de plafon.
of een bepaalde parfum luchtje gebruiken.maar ook enkele schoonmaak middelen kan ik niet tegen.

maar ook heb ik last van een zeer gevoelige neus, sins vanavond veel niesbuien en een kriebelende neus.
en tranende ogen.

Infoteur: Ceetee
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Allergieën
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!