InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Blauwe plekken of bloeduitstortingen sneller genezen

Blauwe plekken of bloeduitstortingen sneller genezen

Blauwe plekken of bloeduitstortingen sneller genezen Iedereen heeft wel eens een blauwe plek of bloeduitstorting. Een grotere blauwe plek is vervelend en pijnlijk, wat kun je doen om de genezing te versnellen?

Het ontstaan van blauwe plekken

Wanneer we ons stoten of vallen, dan ontstaat er vaak een bloeduitstorting: de blauwe plek. Soms zie je de plek niet meteen, maar pas na een aantal uren of dagen. Bij een harde val of kneuzingen ten gevolge van een vechtpartij kan de bloeduitstorting grotere afmetingen hebben. Veel mensen hebben ooit een blauw oog gehad en hebben ervaren dat dit pijnlijk en ontsierend is. Bij het verzwikken van de voet ontstaat er ook een kneuzing met als gevolg een bloeduitstorting aan de zijkant van de voet. Een bloeduitstorting ontstaat doordat het weefsel onder de huid is gaan bloeden. Het onderhuids uitgestroomde bloed is onder de huid zichtbaar, beginnend van blauw/paars in de eerste dagen, dan verkleurend naar zwartachtig en vervolgens vervaagt de plek naar rood, groen, en geel waarna de plek verdwijnt. Bij drukken op de plek zal veelal pijn gevoeld worden, bij een flinke bloeduitstorting zal de plek voortdurend pijnlijk zijn, ook zonder aanraking.

Hoewel een bloeduitstorting onschuldig lijkt, kan er sprake zijn van een ernstigere situatie. Wanneer je bij de minste of geringste aanraking al blauwe plekken krijgt is het verstandig de huisarts te bezoeken. Ook wanneer er spontaan blauwe plekken ontstaan, zonder je gestoten te hebben of gevallen te zijn, kan er iets ernstigers aan de hand zijn dan een simpele blauwe plek. Ook dan moet je de huisarts raadplegen.

Eerste hulp bij blauwe plekken

Een bloeduitstorting is normaal gesproken niet gevaarlijk, wel vervelend. Je kunt de plek met rust laten en deze vanzelf laten genezen. Dit duurt een aantal dagen tot een aantal weken. Maar er zijn ook middelen om de genezing van blauwe plekken te versnellen.

Leg ijs op de blauwe plek

IJs is altijd goed om te gebruiken bij kneuzingen, zwellingen en bloeduitstortingen. IJs zorgt voor verlichting van roodheid en pijn. Zorg er voor dat je geen ijs rechtstreeks op de huid legt. Een goede manier is een koelelement van een koelbox in een washandje te doen en deze op de huid leggen. Er zijn ook speciale icepacks verkrijgbaar, waar een hoesje omheen zit. Heb je geen van deze middelen in huis, gebruik dan iets wat in de vriezer ligt, bijvoorbeeld een diepvrieszak groenten. Wikkel dit en een theedoek en plaats het op de bloeduitstorting.

Gebruik warmte op de blauwe plek

De dag nadat je ijs op de bloeduitstorting hebt gelegd, kun je er een warmtepack op doen. Dit zorgt ervoor dat de bloedvaten uitzetten, waardoor de bloedcirculatie op de plek wordt verhoogd. Dit bevordert het genezingsproces. Heatpacks zijn verkrijgbaar in verschillende vormen: te verwarmen in water, te verwarmen in de magnetron of te verwarmen door het omklikken van een metalen plaatje in het heatpack. Je kunt ook een warmwaterzak vullen met heet water. Zorg voordat je deze op de huid plaatst wel dat hier een hoes of theedoek omheen zit, anders kan de huid verbranden.

Gebruik Arnica zalf

Arnica zalf is een zalf die perfect is voor het snel laten genezen van blauwe plekken. Breng de zalf aan op de blauwe plek. Arnica is een natuurlijk middel, wat verkrijgbaar is bij de drogist en apotheek. Handig is om te zorgen dat je deze zalf altijd in huis hebt, bijvoorbeeld in je verbanddoos of medicijnkastje.

Gebruik vitamine C

Vitamine C kan het genezingsproces versnellen. Je kunt je vitamine C inname verhogen door meer voedsel te eten wat rijk is aan vitamine C, maar je kunt ook dagelijks een dosis vitamine C supplement slikken. Vitamine C kun je gerust innemen totdat de blauwe plek verdwenen is. Daarna kun je weer stoppen met het gebruik van extra vitamine C.

Verhoog de inname van vocht

Meer drinken is altijd goed voor een betere genezing van wonden, zorg ervoor veel te drinken. Met name water, thee en vruchtensappen zijn goed.

Huismiddeltjes

Sommige mensen zweren bij oude huismiddeltjes zoals:
  • Direct een rauwe biefstuk op de plek leggen
  • De binnenkant van een bananenschil op de plek drukken
  • Een in water met appelazijn gedrenkte doek op de plek leggen
© 2009 - 2014 Ceetee, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Arnica verlicht kneuzingen en verstuikingenArnica verlicht kneuzingen en verstuikingenArnica de normale naam voor de plant (Arnica Montana) is een kruid dat reeds honderden jaren gebruikt wordt voor de gene…
Homeopathisch middel Arniflor werktHomeopathisch middel Arniflor werktArniflor hoort in uw huisapotheek thuis. U kunt niet zonder. Arnica is een homeopathisch wondermiddel voor de genezing v…
Tips bij blauwe plekken: wat te doen tegen een blauwe plek?Tips bij blauwe plekken: wat te doen tegen een blauwe plek?Wie heeft er nog nooit een blauwe plek gehad? Die donkere, pijnlijke plek die ontstaat ten gevolge van een valpartij is…
Snel spontane blauwe plekken op benen en armen behandelenSnel spontane blauwe plekken op benen en armen behandelenHoe moet je blauwe plekken op benen en armen behandelen? Hoe ontstaan blauwe plekken en wat te doen bij spontane blauwe…
Blauw oog: oorzaak, behandeling, verzorgen en genezingBlauw oog: oorzaak, behandeling, verzorgen en genezingDe term 'blauw oog' verwijst naar een onderhuidse bloeding die het gevolg is van een klap op het oog of het stoten van d…

Reageer op het artikel "Blauwe plekken of bloeduitstortingen sneller genezen"

Reacties

Marjolein, 08-08-2013 13:34 #6
Bij mij ontwikkelen blauwe plekken zich pas na enkele dagen. Vaak weet ik dan niet eens meer waar die vandaan komt. Hoe kan dat? Weet iemand daar antwoord op? Ook bij een flinke stoot of valpartij duurt het soms 2/3 dagen voordat je het gaat zien.

Natuurarts, 05-03-2012 14:46 #5
Het is mooi dat jullie mensen helpen om verlichting te krijgen bij een pijnlijk iets als Hematoom. Echter benadruk dat mensen niet zomaar warmte kunnen gebruiken bij hematomen. Ook mogen zij niet masseren op de hematoom. Warmte is eigenlijk achterhaalt omdat er meer schade aangericht kan worden dan goeds, maar uiteraard blijft dit een eigen beslissing. Advies is eigenlijk bij spontane hematoom naar de huisarts.
Na een val of stoeipartij altijd koelen en smeren ( niet masseren) met een Arniflor zalf, het maakt mij niet uit welk merk maar neem wel een goede zalf. huismerken zijn vaak niet echt zuiver genoeg. Verder echt leuk deze pagina!

Mj Meijers, 04-03-2012 15:15 #4
Mijn man heeft na een aderoperatie enorm veel pijn in zijn onderbeen Veel pijnstillers helpen vaak niet of gedeeltelijk Hij lijd er onder wat kan ik er toch aan doen om het berer te laten worden? De chirurg zegt dat het een bloeduitstorting is, maar het duurt nu al zes en halve week.Hoe en wanneer gaat het over? gr aan de lezer

Vriendin1970 (infoteur), 01-11-2011 11:50 #3
Ik wil jullie erg bedanken voor het schrijven en reageren op dit artikel ik maak al van kinds af aan heel vlug blauwe plekken maar ik mankeer verder niks gewoon een kwestie van aanleg dus maar dankzij jullie tips verdwijnen ze heel erg vlug en dat is wel erg prettig voor mij, nogmaals bedankt.

Denise, 22-06-2010 22:27 #2
Ik heb een hele grote blauwe plek op mijn linkerdijbeen. Dit heb ik steeds met Purol ingesmeerd. Ik moet echt zeggen dat het redelijk snel wegtrekt. Het is nu 9 dagen verder en de blauwe plek was echt helemaal zwart, maar nu zie je slechts nog een lichte rand. Volgende keer gebruik ik weer Purol.:-)

T. Timmer, 09-12-2009 12:00 #1
Ben blij met advies om Arnica te gebruiken voor blauwe plekken ; zit er vol mee na een val

Infoteur: Ceetee
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!