InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hormonen - Hormoonproblemen & tips

Hormonen - Hormoonproblemen & tips

Hormonen - Hormoonproblemen & tips Hormoonproblemen, hormoonaandoeningen, hormoonstoornissen kunnen van grote invloed zijn op tal van functies. Diverse hormonen spelen een cruciale rol. Een verstoorde hormoonhuishouding kan leiden tot problemen en stoornissen. Supplementen en kruiden w.o. Magnesium, Vitamine B 6, Vetzuren, Isoflavonen, Sint Janskruid, Ginseng, Hartsgespan, Mariadistel en Astragalus blijken een bevorderende werking te hebben op de hormoonhuishouding of het hormonale stelsel.

Hormonale stelsel

Het totale hormonale stelsel, de hormonen en de organen die de hormonen afgeven, wordt het endocriene systeem genoemd. Er is sprake van interactie tussen de afzonderlijke onderdelen van het endocriene systeem. De Hypothalamus, Hypofyse regelt de onderlinge communicatie van deze onderdelen.

Hormoonaandoeningen

De hormoonhuishouding maakt deel uit van het endocriene systeem. Hierdoor hebben veranderingen in de hormoonhuishouding invloed op de andere onderdelen van het endocriene systeem zoals b.v. de hersenstofwisseling, schildklier, bijnieren, bloedsuikerspiegel, bloeddruk, vochthuishouding, spijsvertering en het immuunsysteem. Bij bepaalde specifieke afwijkingen van deze (endocriene) onderdelen is symptomatische behandeling noodzakelijk en kunnen geen algemene adviezen, maatregelen of middelen gegeven worden. Wel kan het endocriene systeem in zijn totaliteit ondersteund en versterkt worden door bepaalde kruiden en supplementen te gebruiken.

Hormoonproblemen & Middelen, tips

Voedingssupplementen zoals bepaalde vitaminen, mineralen, essentiële vetzuren, kruiden en combinaties hiervan, blijken een versterkende invloed op de hormoonhuishouding te hebben.

Magnesium en vitamine B 6

De voedingssupplementen magnesium en vitamine B 6 blijken een positief effect te hebben op:

Vitamine B 6

  • depressiviteit
  • huidproblemen (acné)
  • vochtophopingen
  • gewichtstoename
  • gespannen borsten

Magnesium

  • krampachtige pijnen
  • gewichtstoename
  • hoofdpijn
  • gespannen borsten

Magnesium en vitamine B 6 zijn zowel los als in een gecombineerd supplement verkrijgbaar.

Onverzadigde Vetzuren

Gammalinoleenzuur (GLA) is een meervoudig onverzadigd vetzuur, dat de hormonen dusdanig reguleert dat het veel symptomen van PMS (pre menstrueel syndroom) vermindert. Teunisbloemolie is eén van de bronnen van GLA en is ook in capsules te verkrijgen. Ook zijn er speciale supplementen met GLA (dosering 150 tot 300 mg).

Isoflavonen Soja

Isoflavonen zijn plantaardige hormonen (fyto oestrogenen), die behoren tot de isoflavonen die voorkomen in sojabonen en bepaalde kruiden, waaronder b.v. rode klaver. Isoflavonen, met name ipriflavon, blijken een positief effect te hebben:
  • overgangsklachten (opvliegers) te verminderen
  • Osteoporose, botontkalking (vnl. vrouwen in/na overgang)

Met name ipriflavon lijkt bij botontkalking te werken.

Hoewel verder onderzoek nog in volle gang is, komen uit verschillende studies aanwijzingen naar voren dat isoflavonen, met name genisteïne en daidzeïne, bescherming lijken te kunnen bieden bij hormonaal bepaalde vormen van kanker, zoals borst-, baarmoeder- en eierstokkanker. Deze vormen van kanker lijken mede veroorzaakt door een hoog oestrogeengehalte. De bovengenoemde isoflavonen lijken de hechting van natuurlijk oestrogeen aan de celreceptoren van kankercellen te blokkeren en helpen hierdoor de overmatige celdelende werking van oestrogeen te remmen.

Sint Janskruid

Uit diverse onderzoeksbevindingen komt naar voren dat Sint Janskruid een positieve werking heeft bij:
  • Depressieve klachten
  • Neerslachtigheid
  • Angsten
  • fobieën
  • Slapeloosheid
  • Rusteloosheid
  • Bedwateren
  • Winterdepressies

Stemmingswisselingen

Hormoongerelateerd:
  • Stress
  • PMS
  • Overgang

Sint Janskruid bevat diverse werkzame stoffen: hypericine, pseudohypericine, flavonoïden, quercetine, looistoffen, xanthonen, carotenoïden, catechinen en afgeleiden hiervan. De eerst genoemde stof hypericine, is de belangrijkste component van het kruid. Eén van de werkingsmechanismen van hypericine betreft de eigenschap om de aanmaak van neurotransmitters te beïnvloeden. De aanmaak van het enzym MAO (mono-amino oxidase) wordt tegengegaan, waardoor neurotransmitters langer werkzaam blijven en het stemmingsverbeterende effect van hypericine deels wordt verklaard. De effecten van Sint Janskruid hebben wel enige incubatietijd en treden meestal pas ten volle na enkele weken gebruik op, maar blijven ook na maanden van het gebruik.

Ginseng

Koreaanse Ginseng (Panax) wordt gebruikt als preventief en ondersteunend middel. De adaptogene eigenschappen van dit kruid stellen het lichaam in staat om zich aan te passen in stress situaties. Ginseng werkt op de bijnieren, waardoor het lichaam zich sneller kan herstellen in stress situaties. Ook heeft ginseng een mild stimulerende werking op het zenuwstelsel en kan het de mentale alertheid en scherpte helpen versterken.

Hartsgespan

Hartsgespan (Leonurus Cardiaca, Eng: Motherwort) wordt al eeuwenlang gebruikt voor o.a.:
  • rustgevende werking
  • regulering menstruatie
  • algemene ondersteuning voortplantingsorganen.

Mariadistel

Mariadistel (Carduus Marianus, Eng: Milk Thistle) wordt traditioneel gebruikt ter versterking van de leverfuncties. Een gezonde lever is belangrijk om het lichaam goed te kunnen ontgiften van ongewenste stoffen, zoals afbraak producten van hormonen.

Astragalus

Astragalus wordt vaak toegepast in diverse Chinese kruidenformules als adaptogeen kruid. De werkzame bestanddelen hebben immuunversterkende eigenschappen en verhogen hierdoor de weerstand tegen ziektekiemen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Sint Janskruid: gebruik en bijwerkingenSint Janskruid: gebruik en bijwerkingenSint Janskruid is een kruid dat een positieve invloed heeft op depressie. Sint-Janskruid bevindt zich in diverse kruiden…
Natuurlijke middelen tegen stressNatuurlijke middelen tegen stressEr zijn diverse natuurlijke, plantaardige geneesmiddelen (fytotherapie) die werkzaam zijn tegen stress. Bekende middelen…
Sint Janskruid als alternatief voor antidepressiva?Sint Janskruid als alternatief voor antidepressiva?Sint Janskruid heeft inmiddels aardig wat bekendheid als alternatief voor antidepressiva en het is in veel winkels verkr…
Fytotherapie, geneeskunde met plantenFytotherapie is de behandeling van klachten en ziektes met natuurlijke geneesmiddelen. Deze zijn afkomstig van planten.…
Sint janskruid tegen nicotineverslavingDat Sint Janskruid (Hypericum perforatum) helpt bij milde tot matige depressie is redelijk bekend. Recente experimentele…

Reageer op het artikel "Hormonen - Hormoonproblemen & tips"

Reacties

Riet Iprenburg, 14-09-2012 10:32 #8
Sinds een paar maanden gebruik ik een suppl. van A tot Z. Heb al sterkere nagels, en beter haar daardoor. Nu las ik dat je door het ijzer bultjes kan krijgen. (heb ik) Is het beter een ander te nemen zonder ijzer? Ben 64.

Julie S., 05-03-2012 12:39 #7
Ik heb sinds kort het Mirena spiraal laten plaatsen en heb er tot nu toe niet veel last van behalve wat lichte stemmingswisselingen. Is het een probleem indien ik teunisbloemolie gebruik in combinatie met het hormonen spiraaltje? Teunisbloemolie is goed voor de huid want ik kreeg wat lichte uitslag daarmee. Mijn lichaam moet natuurlijk wennen aan de nieuwe indringer en ik wacht nog rustig af want heb er voor de rest geen last van.
Alvast bedankt voor uw antwoord!

Jan, 18-07-2011 09:38 #6
Ik heb altijd een hele sterke drang naar sex, als ik een paar mooie vrouwenbillen zie dan ben ik gelijk opgewonden. Waar kan dit aan liggen?

Susanne van Doorn, 11-02-2011 13:29 #5
Beste Bianca,

Ik zou voor de zekerheid door uw huisarts uw schildklierwaardes laten bepalen. De combinatie van klachten die u hier opnoemt lijken op een tekort aan schildklierhormoon. Het beste even naar de huisarts om hier zekerheid over te krijgen.

groet,
Susanne van Doorn

Bianca Schillemans, 18-01-2010 16:59 #4
Ik heb last van slaaploosheid, haaruitval en deperesief zijn wat kan ik hier aan doen? bedankt bianca schillemans

De Weghe Jean Pierre, 16-11-2008 10:35 #3
Daar ik op dit ogenblk met een gezwollen linker borst zit en de dokter zegde dat dit hormonaal
is, is mijn vraag welke hormoon is daarvoor vera, twooordelijk
ik neem wel hydrocortison met dank

A. Slaooendel, 12-06-2008 09:00 #2
Is er een relatie tussen het spiraaltje (hormonen) en voeding (overgewicht) en zo ja wat is hier aan te doen?

Tatjana Verhaar, 04-06-2008 16:37 #1
Hoi, Benieuwd ben ik of er een supplement bestaat die de totale hormoonhuishouding bevordert.
Supplementen en kruiden w.o. Magnesium, Vitamine B 6, Vetzuren, Isoflavonen, Sint Janskruid, Ginseng, Hartsgespan, Mariadistel en Astragalus blijken een bevorderende werking te hebben op de hormoonhuishouding of het hormonale stelsel, zoals vermeld op de website.
Bedankt alvast voor uw antwoord!
Groetjes Tatjana

Infoteur: Sila
Laatste update: 09-12-2008
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Hormonen
Reacties: 8
Medische informatie…
Schrijf mee!