InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat te doen bij prikkelhoest of kriebelhoest

Wat te doen bij prikkelhoest of kriebelhoest

Wat te doen bij prikkelhoest of kriebelhoest Wanneer je last hebt van kriebel in de keel, heeft dat tot gevolg dat je veel moet hoesten. Dit kan zorgen voor te weinig slaap en problemen met spreken. Wat kun je doen om je kriebelhoest te verminderen?

Kriebelhoest of prikkelhoest

Niets is zo vervelend dan geplaagd te worden door hoest als je eigenlijk wilt slapen of wanneer je veel moet praten. Net als je denkt in slaap te vallen word je overvallen door een hoestbui. Dit is ook vervelend voor degene die naast je slaapt, en een kriebelende keel en hoestbuien kunnen zorgen voor een doorwaakte nacht. Een kriebelhoest bij het spreken in het openbaar kan gênant worden, wanneer de hoest maar niet op wil houden. Kriebelhoest en prikkelhoest zijn twee benamingen voor dezelfde kwaal. De ene persoon ervaart het gevoel in de keel wat leidt tot hoestbuien als een kriebelend gevoel en de ander als prikkelend.

Waar wordt kriebelhoest of prikkelhoest door veroorzaakt?

Kriebelhoest of prikkelhoest kan veroorzaakt worden door:
  • Roken
  • Een droge keel
  • Een droge omgeving
  • Een geïrriteerde keel door veel praten of schreeuwen
  • Door verkoudheid
  • Door maagklachten

Wat kun je doen tegen kriebelhoest of prikkelhoest?

Als je last hebt van prikkelhoest, dan is er meestal sprake van een droge hoest met geen of weinig slijmproductie. De onderstaande tips kunnen helpen bij verlichting van de klachten.
  • Zorg ervoor altijd een glas of flesje water in de buurt te hebben.
  • Stop (eventueel tijdelijk) met roken
  • Zorg voor vochtigere lucht in de omgeving waar je bent, waterbakjes aan de verwarming of een luchtbevochtiger in de slaapkamer of leefruimte kan verlichting geven.
  • Een dropje of een keelpastille kan de prikkel verzachten. Dit middel helpt echter maar tijdelijk, waarna je weer een dropje of keelpastille moet nemen. Pas op met suikervrije keelsnoepjes of dropjes, deze kunnen bij veelvuldig gebruik darmklachten, buikpijn en winderigheid veroorzaken.
  • Geef je keel rust wanneer de klachten veroorzaakt worden door irritatie door overbelasting van de keel.
  • Wanneer je naast een prikkelhoest ook last hebt van je maag, dan kunnen de hoestklachten een gevolg zijn van brandend maagzuur. De slokdarm en de keel kunnen door het maagzuur geïrriteerd zijn geraakt. Neem in dat geval een maagzuurremmer zoals Rennies of Gaviscon.
  • Gebruik een middel wat de hoestprikkel dempt. Dit kan een middel zijn wat codeïne bevat of een ander middel met een hoestprikkeldempende werking. Darolan is een goed middel om te gebruiken. Dit merk heeft capsules die ca. 8 uur lang werken.Lees altijd eerst goed de bijsluiter voordat je een van deze middelen gaat gebruiken.

Wanneer naar de dokter?

Bij de volgende klachten is het verstandig de huisarts te bezoeken:
  • Aanhoudende hoest met veel slijmproductie en/of hoge koorts
  • Hoest die langer dan drie weken duurt, zonder in intensiteit te verminderen
  • Langdurige heesheid of stemproblemen
  • Aanhoudende of steeds terugkerende hoest ten gevolge van maagzuur en maagklachten
© 2009 - 2014 Ceetee, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Natuurlijke middeltjes bij prikkelhoest of kriebelhoestNatuurlijke middeltjes bij prikkelhoest of kriebelhoestPrikkelhoest of kriebelhoest is een vervelend kwaaltje waar veel mensen in de herfst of winter mee te maken hebben. Deze…
Kriebelhoest of prikkelhoest behandelenKriebelhoest of prikkelhoest behandelenEen kriebelhoest of prikkelhoest is een vervelende hoest die ontstaat door een kriebel in de keel. Er wordt geen slijm o…
Hoestmiddelen: behandelen van hoestenHoestmiddelen: behandelen van hoestenIedereen heeft er weleens last van: hoesten. Hoesten wordt veroorzaakt door prikkeling van het slijmvlies van de luchtpi…
Kriebelhoest verhelpen: droge hoest baby, kind, volwasseneKriebelhoest verhelpen: droge hoest baby, kind, volwasseneKriebelhoest, droge hoest: wat te doen? Bij een droge hoest, ook kriebelhoest of prikkelhoest genoemd (droge kriebelhoes…
Chronisch hoesten: aanhoudende hoest of kriebelhoestChronisch hoesten: aanhoudende hoest of kriebelhoestHoesten beschermt de luchtwegen door slijm en vreemd materiaal eruit te verwijderen. Wanneer bij het hoesten nauwelijks…

Reageer op het artikel "Wat te doen bij prikkelhoest of kriebelhoest"

Reacties

Silken, 20-05-2014 18:04 #15
Ik heb een heel groot probleem. Ik zit met een loopneus en een kriebelhoest. Heel vervelend maar wat nog vervelender is dat ik deze vrijdag en zaterdag moet gaan optreden (zingen). Het moet dus supersnel stoppen. Iemand tips?

Joey, 16-12-2013 13:45 #14
Ik heb vorige week een week buiten geslapen, ik doe een opleiding bij defensie. Een dag na dat ik terug was begon het hoesten, heb het nog maar 3 dagen maar het blijft de hele dag doorgaan. Er gaat geen minuut voorbij dat ik geen heftige hoestbui heb. Weet er iemand wat er aan de hand zou zijn en wat mij zou kunnen helpen?

Siela, 16-06-2013 10:33 #13
Ik heb last van kriebelhoest en ben 2 jaar lang constant verkouden. ik heb sterke vermoedens dat dat het aan stof en airco ligt. de laatste weken heb ik ook het gevoel dat mijn longen achteruit gaan.

Bernadette, 01-04-2013 22:50 #12
Goedenavond 14:3:2013 zaterdagavond rijdend in de auto kreeg ik plots met praten iets in de luchtpijp. kreeg het daarna meteen benauwd, ik heb alles probeert, stomen met uien en sambal, zout boven een kom heet water
… dat hielp niet. dan dokter opzoeken lisiox, antibiotica, en ja nog meer puffers… toen naar de longarts, onderzoeken gehad, alles leek goed beetje stress dacht hij… echt niet nu kreeg pillen mee met codein en prednisolone en een stof om de luchtpijp wijder te maken en het kriebelen te dimmen. ik werd zo naar van die troep dat ik gestopt ben… nu morgen gaat hij een longonderzoek doen onder narcose! want anders trek ik het niet… hij gaat kijken of er miss toch iets zit, pff ben bang duim voor me… morgen de 2 april groetjes bernadette

Demi, 30-01-2013 21:29 #11
Neem wat a vogel keelspray, werkt super!

Gon, 10-01-2013 19:26 #10
Ik lees hieronder de ene Marel van de huisarts anti biothica voorgeschreven heeft gekregen vanwege een virus.

Bij mijn weten helpt anti biothica alleen bij een barcterieel infectie en niet een virusinfectie.

maar hoe kan een huisarts zien of het een viral of bacterieele infectie betreft? Anders zit je voor niks anti biothica te slikken als het een virusinfectie betreft. En die beesten worden er alleen maar restisten van als je voor niks zit te slikken.

Dus hoe kan een huisarts zien of het een virale of bacterieele infectie is?

Gon

Rosan, 24-12-2012 08:42 #9
Mijn probleem is erg vervelend, want telkens al ik een keelsnoepje of hoestdrank of iets neem werkt het maar een minuut met verzachten en begint het daarna weer! Ik vraag me af of hier meerdere mensen van zijn? Reageer please Gr. Rosan

Esther, 14-08-2012 20:34 #8
Ik heb ook regelmatig een kriebelhoest en heb het idee dat het komt door de airco in sommige gebouwen/auto's. Ik vraag me af of er meer mensen zijn die daar last van hebben.

Michelle, 01-07-2012 15:25 #7
Ik heb heel vaak een kriebelhoest bijna iedere maand wel en dat duurt meestal een week en soms 2weken. heb ook last van braakneigingen doordat ik dan op een gegeven moment niet meer kan ophouden met hoesten… ik heb alles al geprobeerd maar niks helpt er meer tegen… ben er ook gelijk bij verkouden me neus zit ook altijd dicht dan. iemand nog een idee wat het kan verhelpen?

Henk, 18-01-2012 19:35 #6
Ik heb een kriebel bovenin mijn longen, waardoor ik regelmatig moet hoesten. Ik hoest niet tot nauwelijks slijm op. Wat kan dit zijn en vooral: wat kun je hiertegen doen? Reactie infoteur, 18-01-2012
De oorzaak van hoest kan nooit beoordeeld worden via internet. Bij aanhoudende hoestklachten, bezoek je huisarts.

Carin, 26-12-2011 01:26 #5
Ik heb nu een week een zware hoest die niet weggaat. Het is een prikkelhoest maar wel met slijmproductie. Ik heb geen koorts. Ik reis rond in Azië en heb zelf het idee dat het komt door stof, en droge vuile lucht zoals uitlaatgas en wierook. Wat kan ik daaraan doen, helpt paracetamol of een antibiotica in dit geval? Reactie infoteur, 26-12-2011
Als het komt door stof is er sprake van irritatie aan de luchtwegen. Daar helpt geen paracetamol of antibiotica tegen. Je kunt de hoest verzachten door keelsnoepjes (misschien lastig te krijgen daar). Blijf je komende week veel hoesten, dan een arts opzoeken en ernaar laten kijken. Niet verwaarlozen, zeker niet nu je aan het rondreizen bent! Ovegevoeligheid voor stof en vuil kan problemen geven met je longen en in sommige gevallen tot longontsteking leiden!

Van der Marel, 03-07-2011 17:16 #4
Okk ik heb last van kriebelhoest, nu zo 'n 2 weken. Ik heb het idee dat er tijdens een wandeling een stofje in mijn luchtpijp kwam, en sindsdien werd het van een kuchje naar enorme hoestbuien. Tijdens mijn vakantie ben ik naar de dokter geweest en kreeg codeine en een anti biotica als voorzorg (longen waren schoon) de dokter dacht aan een virus. Het wordt nu wat minder maar toch s'nachts vooral heel vervelend.

Anne, 02-07-2011 19:24 #3
Hallo, ik ben een meisje van 14 jaar en heb hier nu ook erge last van. Het komt uit het niets opdagen, meestal 's nachts, dan schrik ik wakker en moet ik vor mijn gevoel héél snel water drinken en dan hoest ik zo erg dat lijkt alsof ik moet overgeven (braakneiging). Ik durf ook eigelijk nergens te komen zonder een flesje water. Maar als ik 's nachts wakker wordt dan durf ik ook haast niet meer te gaan slapen, bang dat ik nog meer hevige anvallen krijg. Weet iemand iets wat helpt?

Roelregtering, 30-04-2011 18:20 #2
Ik loop al een paar weken met kriebelhoest messchien dat u wat voor mij hep a.u.b mijn keel gaat pijn doen en met praaten komt er weer een hoestb op dit moment hep ik een hoestdrankje van mijn huisarts dat is 250ML HOESTDRANK FNA ik hoop op goed bericht van mijn hartelijken dank roel Reactie infoteur, 30-04-2011
Als de hoestdrank niet helpt, terug naar de huisarts! Als je hoest niet overgaat, heb je andere medicijnen nodig en/of aanvullend onderzoek!

Arne, 31-01-2010 12:26 #1
Een waterijsje kan wonderen doen bij kinderen met kriebelhoest.

Infoteur: Ceetee
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 15
Medische informatie…
Schrijf mee!