InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Eerste hulp bij een gekneusde vinger of teen

Eerste hulp bij een gekneusde vinger of teen

Eerste hulp bij een gekneusde vinger of teen De vingers en de tenen zijn de meest kwetsbare ledematen aan ons lichaam. Met een keertje flink stoten heb je al een kneuzing te pakken.

Een gekneusde vinger of teen

Iedereen maakt het wel eens mee: je vingers of tenen zo hard stoten, dat je er nog dagen of soms zelfs weken last van hebt. Binnenshuis is het comfortabel om op sokken of blote voeten te lopen. Veel mensen hebben al ervaren hoe gemakkelijk het dan is om keihard je teen tegen een tafelpoot of de poot van je bed te stoten. Gevolg van het hard stoten van je vingers of tenen is een pijnlijke kneuzing die gepaard kan gaan met zwelling en een bloeduitstorting in het gekneusde gebied.

Moet je naar de dokter met een gekneusde vinger of teen?

Een gekneusde vinger of teen is geen reden om meteen naar de huisarts of de EHBO te gaan. Een kneuzing verdwijnt vanzelf. Wel kun je zelf een aantal dingen doen die de genezing bevorderen en de pijn kunnen verlichten. Wanneer de pijn na een week niet minder is, je de teen of vinger helemaal niet kan bewegen of de teen of vinger scheef staat, dan kan er sprake zijn van een breuk. In dat geval moet je wel naar de huisarts.

Wat kun je zelf doen bij een gekneusde vinger of teen?

Hieronder een aantal tips die kunnen helpen om de pijn te verlichten:
  • Om te beginnen is het belangrijk om de eerste uren de vinger of teen te koelen met ijs. Gebruik een icepack of ijsblokjes in een zakje in een washandje en koel ieder uur de zere vinger of teen gedurende een minuut of 10.
  • Smeer de gekneusde vinger of teen regelmatig in met Arnicazalf. Arnicazalf laat bloeduitstorting en zwelling sneller verminderen, zodat je de vinger of teen sneller weer moeiteloos kunt bewegen.
  • Geef de vinger of teen rust. Ontzie de vinger of teen zo veel mogelijk. Draag bij een gekneusde teen een open schoen of slipper. Zo wordt teen ontzien doordat er geen druk op wordt uitgeoefend.
  • Wanneer het bewegen met de vinger of teen veel pijn doet, gebruik dan smal sporttape om de vinger of teen in te tapen. Ga als volgt te werk: bij een gekneusde vinger plak je een reepje tape vanaf de nagelriem naar beneden tot net boven de knokkel. Vervolgens plak je zo'n zelfde reepje tape aan de binnenkant van de vinger. Daarna plak je verdeeld over de vinger 3 reepjes tape rond de vinger. Net zoals je een pleister om je vinger zou doen. Let erop dat je de tape niet te strak om de vinger doet, anders knelt de vinger teveel af. Als laatste plak je aan elke zijkant van de vinger een stuk tape, weer vanaf de hoogte van de nagelriem naar de onderkant van de vinger. Een teen kun je op dezelfde manier intapen, maar nu plaats je een plukje watten tussen de gekneusde teen en de teen ernaast en tape je beide tenen. De tapes rondom plak je dan om twee tenen heen, zodat te twee tenen aan elkaar vast zitten en er een soort spalk ontstaat. Bij kleine tenen gebruik je alleen twee tapes rondom. Sporttape is verkrijgbaar bij de drogist.
  • De pijn kan verminderen door de hand met de zere vinger of de voet met de zere teen hoog te houden. Eventueel kun je de eerste dagen een mitella dragen of de voet hoog leggen op een stoel. Het is wel goed om de teen of vinger af en toe voorzichtig te bewegen, dit bevordert de doorbloeding en vermindert stijfheid.
  • Bij veel pijn kun je een pijnstiller zoals Ibuprofen of Paracetamol nemen.

Hoe lang duurt een kneuzing aan de vinger of teen?

De duur van de pijn bij een kneuzing aan de vinger of teen kan heel erg uiteenlopen. Bij de een is de pijn en zwelling na een paar dagen weg, bij de ander kan de pijn nog weken of zelfs maanden later nog de kop opsteken, bijvoorbeeld bij licht stoten. De ergste pijn en zwelling is wel weg, maar van tijd tot tijd kan de vinger of teen weer wat pijnlijk aanvoelen. Na verloop van tijd zal de pijn geleidelijk aan niet meer terugkeren.
© 2009 - 2014 Ceetee, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bloeduitstorting onder de nagel, blauwe nagel: behandelenBloeduitstorting onder de nagel, blauwe nagel: behandelenEen bloeduitstorting onder de nagel is een opeenhoping van bloed tussen de nagel en het nagelbed. Bloed onder de nagel v…
Gekneusde pols: behandeling en herstelGekneusde pols: behandeling en herstelEen gekneusde pols komt vaak samen met een verstuiking van de pols. Wie zijn pols gekneusd heeft, voelt veel pijn, ook i…
Kneuzing genezenKneuzing genezenEen kneuzing ontstaat door een val, slag of stoot tegen een lichaamsdeel, waarbij er grote druk komt te staan op de huid…
Blauwe plekken of bloeduitstortingen sneller genezenBlauwe plekken of bloeduitstortingen sneller genezenIedereen heeft wel eens een blauwe plek of bloeduitstorting. Een grotere blauwe plek is vervelend en pijnlijk, wat kun j…
Een gebroken teenEen gebroken teenEen gebroken teen kun je oplopen door bijvoorbeeld je teen erg hard te stoten of er iets op te laten vallen. Een gebroke…

Reageer op het artikel "Eerste hulp bij een gekneusde vinger of teen"

Reacties

Saiiya0, 26-10-2013 00:28 #20
Ik heb sind gister heel veel last van mijn vinger want ik had me heel hard gestoten en paar minuten daarna zag ik dat mijn vinger heel erg opgezwollen was :-(. Ik was best geschrokken, nog nooit meegemaakt. Ik zal deze tips goed gebruiken. :-D

R., 06-10-2013 15:53 #19
Bedankt voor de tips heeft erg geholpen met mijn gekneusde teen.

Luka, 16-06-2013 16:01 #18
Hey, een paar dagen terug heb ik met het boksen me vinger gekneust en ik kan me knokkel niet meer zien. ik heb het niet gekoeld of iets en me vinger kan niet meer zeg maar als ik een vuist maak, kan die vinger niet helemaal naar achter. kunt u mij raad geven?

Zee, 30-05-2013 19:42 #17
Ik heb mijn vinger gestoten tijdens rugby. het doet erg pijn. ik kan hem ook niet meer strekken, is die gekneusd?

Maarten, 25-05-2013 16:38 #16
Ik lag laatst met mijn vriendin in bed. en toen deed ik iets te wilt en stootte ik mijn teen, hij is nu heel dik en opgezwollen. ik geef hem veel rust en heb hem gekoeld. maar hij blijft maar pijn doen. wat moet ik doen?

Oscar, 22-05-2013 20:58 #15
Ik heb een gekneusde pink, al sinds zaterdag gebeurt. Ik doe met ijs doekje erop of eronder. En beetje Ibuprofen. Is het goed? Pijn gaat wel beter gaat de vinger zelf weer terug in zijn plek?

Johanne, 18-03-2013 20:17 #14
Ik heb een gekneusde teen denk ik maar ik heb er al ijs op gelegd en al om hoog gehouden. Ik ben nu van plan iets anders te proberen.

Nick, 19-02-2013 13:16 #13
Ik heb ongeveer 4 maanden terug tijdens het boksen de knokkel van mijn middelvinger erg hard bezeert, het begon helemaal op te zwellen en deed ook pijn. Inmiddels is de pijn weggegaan maar hij is nog steeds erg dik (vocht erin) en als ik hem stoot doet het weer pijn. Moet ik gewoon nog meer rust nemen? of toch naar de huisarts gaan? want ik wil graag mijn sport weer gaan beoefenen. Reactie infoteur, 20-02-2013
Als je vinger na vier maanden nog steeds dik is wordt het hoog tijd om naar je huisarts te gaan!

Lollypop, 17-01-2013 07:23 #12
Hoi ik ging met ijs van een glijbaan en nu is de knokkel van mijn duim gekneusd. Ik weet niet hoe ik hem moet verbinden. Help

Huisjeboompjebeesje, 31-10-2012 13:03 #11
Ik ben gisteren over een draadje gevallen, heel dom natuurlijk maar ja dat gebeurt. Ik heb dus denken ze een zwaar gekneuste teen. Wat kan ik daar aan doen en is het goed om naar de dokter te gaan? Alvast bedankt voor hulp.

Mari, 14-10-2012 12:17 #10
Hallo, gister ben ik naar een feest geweest, en tijdens het dansen stond er iemand met een hele hoge hak op me teen. Het deed zo verschrikkelijk zeer dat ik er nog amper van kon lopen die avond. Mijn grote teen is nu helemaal blauw en doet ontzettend pijn wanneer ik em aanraak. Lopen kan nog wel met veel moeite. Wat kan het zijn? Ik wil er nog niet mee naar de dokter, met de hoop dat het wel over zal gaan. Maar nu ik er over nadenk zal ik hier toch nog wel een tijdje last van hebben.

Mendy, 03-04-2012 19:27 #9
Heb gisteren met volleybal mn vinger gekneusd, en ben er mee naar de dokter geweest, maar die gaf een beetje vaag antwoord op de vraag wanneer ik weer zou mogen speln
nou heb ik volgende week hele belangrijke wedstrijd, kan ik die wel gewoon spelen?

Pim, 24-03-2012 12:46 #8
Hallo ik heb gisteren mijn duim gestoten aan een basketbal en het bewegen doet vreselijk pijn. Iemand die ik ken is fysio en zegt dat het niet gebroken is, maar hij staat wel scheef en is heel erg dik. Ik zit eraan te denken toch nog even een foto van te laten maken, omdat ik het toch nog niet helemaal vertrouw. Wat kan u mij aanraden om er nog mee te doen? Ik heb er namelijk niets meer mee gedaan, niet in lauw of koud water en ook geen ijs erop. Reactie infoteur, 24-03-2012
Op naar de huisarts of de huisartsenpost. De fysio kan echt niet aan de buitenkant zien of het is gebroken of niet. Als je er een tik van een basketbal op hebt gehad kan het evengoed gebroken zijn. Koelen kan altijd. Een icepack of wat ijsklontjes in een washandje erop, een aantal maal per dag 5-10 min. Verder even niets doen, eerst ernaar laten kijken.

Ellemie, 08-02-2012 16:48 #7
Vanmiddag met volleyballen m'n ringvinger gekneusd. Heb mijn ringvinger en middelvinger aan elkaar vastgemaakt met tape. ;)

Gr Ellemie-Julia van Zandergoeten.

Jasmijn, 25-12-2011 19:38 #6
Op school hadden we laats een unihockey toernooi.
tijdens dat toernooi is er met een stick op mijn wijsvinger geslagen.
het was dik en het bloede flink. De docent had meteen een verbandje aangelegd, daardoor kon ik verder spelen.
Ik heb er nu nog veel pijn aan.
We zijn niet naar de dokter geweest. Mijn ouders vinden dat niet nodig.
Ik hoop dat ik geholpen kan worden.

groetjes,

jasmijn

Sarah, 27-11-2011 17:46 #5
Goedemiddag, ik heb een vraagje over mijn gekneusde teen. Ruim 5 maanden geleden heb ik mijn middelste teen rechtervoet keihard gestoten. Zo hard dat de teen blauw werd, je knak hoorde en ik echt even naar adem moest happen. Ik had het geluk dat ik in een warm land was en dat ik dus geen dichte schoenen hoefde te dragen en mijn tenen goed bewegen (beetje stijf) dus het was denk ik niet gebroken. Een paar weken later terug in NL kon ik alleen gympen aan. Nu kan ik bijna alles mits niet te smal weer dragen. De onderkant van mijn voet is ook erg gevoelig. Echter, nu is het geval dat ik sindsdien nog 3 keer dezelfde voet gestoten heb en iedere keer doet die ene teen weer of nog meer pijn. Nu trekt het nog meer naar de onderkant van mijn voet toe en doet joggen op blote voeten logisch pijn, maar dus op renschoenen ook pijn. Ik heb het gevoel dat de pijn en de gevoeligheid breder wordt. Moet ik nu toch maar naar de huisarts? Ik zit er over na te denken, maar wil tegelijkertijd ook weer niet voor niets gaan. 5 maanden er al last van hebben lijkt mij best wel lang. Graag advies gewenst.
Alvast bedankt! Reactie infoteur, 27-11-2011
Vijf maanden wachten om naar de dokter te gaan is erg lang! Laat er toch maar even naar kijken. Pijn van een kneuzing kan heel lang duren, maar er kan net zo goed ergens een ontsteking zitten of iets dergelijks. Dus op naar de dokter! Beter een keertje voor niets, dan veel te laat!

Chantal, 30-10-2011 03:18 #4
Ik heb ongeveer 4 weken geleden mn teen heel erg hard gestoten. Hij is niet gebroken want ik kan de teen wel bewegen (is wel een beetje pijnlijk) en hij staat niet scheef of iets dergelijk. Wel heb ik er nu nog steeds heel erg veel last van en doet het heel erg pijn. Moet ik hiermee naar de dokter of niet?

Denker, 22-07-2011 18:00 #3
Als je meteen na het stoten je vingers in een vuist doet (doet wel even pijn) en dan even die stand vasthoudt heb je er naderhand minder last van.

Shayne Te Hoonte, 15-03-2011 21:01 #2
Hallo ik heb een vraagje ik heb zaterdag mijn teen gestoten en aankomende zaterdag een tenniswedstrijd mijn teen is nu dus gekneusd en wil heel graag zaterdag mijn tenniswedstrijd spelen ik heb nu wel al redelijk veel pijn aan mijn voet maar heeft er iemand tips met wat ik zou kunnen doen en hoe ik het moet intapen. Alvast hardstikke bedankt
Groetjes shayne

Shayne Te Hoonte, 15-03-2011 20:58 #1
Hallo ik heb een vraagje ik heb zaterdag mijn teen gestoten en aankomende zaterdag een tenniswedstrijd mijn teen is nu dus gekneusd en wil heel graag zanikende zaterdag mijn tenniswedstrijd spellen ik heb nu wel al redelijk veel pijn aan mijn voet maar heeft er iemand tips met war ik zou kunnen doen en hoe ik het moet intepen. Alvast hardstikke bedankt
Groetjes shayne

Infoteur: Ceetee
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 20
Medische informatie…
Schrijf mee!