InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Buikgriep: vaak is de oorzaak een virus

Buikgriep: vaak is de oorzaak een virus

Buikgriep: vaak is de oorzaak een virus Bij plotselinge diarree en braken wordt gesproken van buikgriep. De oorzaak is meestal een virus en men kan zich hier erg ziek door voelen. Het is een zeer besmettelijke infectie. Bij jonge kinderen en oudere mensen bestaat het gevaar van uitdroging. Hoe raakt men hiermee besmet, hoelang duurt de infectie en wat is verder handig om te weten?

Buikgriep, wat is dat?

Wat in de volksmond buikgriep wordt genoemd, is een ontsteking van de slijmvliezen van de maag, dunne en dikke darm. Het heeft niets met de echte griep of het griepvirus te maken. De officiële naam voor buikgriep is gastro-enteritis. Als gastro-enteritis wordt veroorzaakt door een virus wordt gesproken van virale gastro-enteritis. Er zijn jaarlijks wereldwijd zo’n 3 tot 5 miljard gevallen van virale gastro-enteritis en zo'n 10 miljoen mensen sterven aan de gevolgen ervan. In Nederland krijgen elk jaar ongeveer 4,5 miljoen mensen buikgriep.

Wat zijn de ziekteverschijnselen van virale gastro-enteritis?

De meest algemene ziekteverschijnselen zijn:
  • buikpijn
  • overgeven
  • koorts
  • verminderde eetlust
  • waterige diarree

De ontlasting bevat bijna nooit slijm of bloed. Ook kan men last hebben van hoofdpijn of spierpijn. Er ontstaat snel een groot verlies van vocht en elektrolyten (zouten) door het braken en de diarree, wat gevaarlijk kan worden voor met name oudere mensen en jonge kinderen. In dat geval is soms opname in een ziekenhuis nodig, om via een infuus dit tekort aan te vullen.

Hoe raakt men ermee besmet?

Buikgriep, acute virale gastro-enteritis, is een zeer besmettelijke aandoening.
De besmettingsweg is 'van ontlasting naar de mond' (faecaal-oraal) wat behalve direct contact op deze manier - zoals bij kleine kinderen vaak gebeurt - ook betekent dat overdracht van het virus gebeurt door onvoldoende handen wassen na toiletbezoek. Het virus is aanwezig in de ontlasting en ook in het braaksel. Bij het braken kan het virus ook via de lucht anderen besmetten. Indirect kan de besmetting optreden door voedsel dat door een besmet persoon is bereid, of via drinkwater dat verontreinigd is met ontlasting waarin het virus voorkomt.

Welke virussen veroorzaken gastro-enteritis?

Er zijn verschillende (groepen) virussen die gastro-enteritis kunnen veroorzaken; de meest voorkomende zijn:
  1. Rotavirus
  2. Norovirus
  3. Astrovirus
  4. Adenovirus

1.Rotavirus
het virus:
Dit virus werd in de jaren '70 van de vorige eeuw ontdekt en is de belangrijkste oorzaak van diarree en uitdroging bij jonge kinderen; dit geldt voor zowel ontwikkelde als ontwikkelingslanden. Het komt het meeste voor bij kinderen onder de 2 jaar en dan voornamelijk op een leeftijd tussen de 3 en 15 maanden. De infectie duurt meestal 4 tot 6 dagen. Voor hun 3e verjaardag hebben de meeste kinderen al eens een infectie met rotavirus gehad.Volwassenen kunnen het rotavirus ook krijgen, bijvoorbeeld door contact met een besmet kind, maar zijn er over het algemeen niet zo ziek van als kinderen.

incubatietijd:
De periode tussen het moment van besmetting en het uitbreken van de ziekteverschijnselen is 1 tot 3 dagen.

bijzonderheden:
In gebieden met een gematigd klimaat komen de meeste infecties in de wintermaanden voor. Het rotavirus is verantwoordelijk voor 6% van de sterfgevallen van jonge kinderen. Er bestaat een vaccin voor het rotavirus, maar dit wordt niet vergoed omdat het niet in het rijksvaccinatieprogramma zit. Rotavirus is bestand tegen de meeste ontsmettingsmiddelen; het enige middel dat goed desinfecterend werkt is chloor.

2.Norovirus
het virus:
Het norovirus heeft een aantal verschillende typen en werd vroeger ook aangeduid met Norwalk-virus, genoemd naar de plaats Norwalk, Ohio, Verenigde Staten. Daar is deze groep virussen ontdekt na een uitbraak in deze plaats eind jaren 60 van de vorige eeuw.

incubatietijd:
De tijd tussen het vermoedelijke tijdstip van besmetting en ziek worden is 15 tot 48 uur.

bijzonderheden:
Infecties met het norovirus kunnen zich het hele jaar voordoen. Het zijn meestal oudere kinderen en volwassenen die erdoor geïnfecteerd raken. Van alle gevallen van virale gastro-enteritis in Nederland, 4,5 miljoen dus, komt een half miljoen voor rekening van het norovirus. Bekeken over alle leeftijdsgroepen is dit virus de voornaamste oorzaak van dit ziektebeeld.

De klachten duren ongeveer 1 tot 4 dagen, maar men kan zich heel ziek voelen. Het begint meestal opeens met braken, dat ook voorkomt als projectielbraken: dit wordt zo genoemd omdat het erg heftig kan verlopen. Kinderen hebben meestal meer last van braken, terwijl volwassenen vaker diarree hebben van dit virus. Behalve de bovengenoemde klachten kan ook spierpijn optreden. Een infecie met dit virus kan voor sommige mensen langer duren en ook ernstiger verlopen: bijvoorbeeld bij jonge kinderen en oudere mensen. Aan de ander kant zijn er ook mensen die er niet ziek van worden maar die zijn - omdat ze het virus kunnen doorgeven - wel besmettelijk zijn voor anderen.

Men schat dat over de hele wereld ongeveer 50% van de aanvallen van gastro-enteritis door het Norovirus worden veroorzaakt. Er ontstaan nog al eens uitbraken op plaatsen waar mensen dicht bij elkaar verblijven, zoals cruiseschepen, gevangenissen, ziekenhuizen en verpleeghuizen.

Oesters
Het eten van rauwe schelpdieren blijkt de kans op besmetting met het norovirus behoorlijk te vergroten. Dat is gebleken uit een onderzoek van de Voedsel- en Warenautoriteit (VWA) uit 2008. In het algemeen geldt dat schelpdieren (mosselen, oesters) vaak besmet zijn met het norovirus, waarbij moet worden opgemerkt dat dit vaker het geval is bij Engelse en Franse schelpdieren dan bij Nederlandse. Mosselen zijn vaker besmet dan oesters, maar omdat mosselen bijna altijd verhit worden voor consumptie wordt het risico weer verkleind. Maar de kans om besmet te raken met het norovirus door het eten van rauwe oesters is groot (Bron: Noordhollands Dagblad, 3 maart 2011).

3.Astrovirus
het virus:
Een infectie met het astrovirus komt voor bij mensen van alle leeftijden, maar meestal zijn het zuigelingen en jonge kinderen die geïnfecteerd raken. De meeste besmettingen doen zich voor in de winter.

incubatietijd:

bijzonderheden:
De verschijnselen die door dit virus worden veroorzaakt zijn te vergelijken met die van een mild verlopende rotavirusinfectie.

4.Adenovirus
het virus:
Het adenovirus staat op de vierde plaats voor wat betreft de oorzaak van virale gastro-enteritis bij kinderen, het gaat dan om 10 tot 15 % van de gevallen. Er zijn 49 typen van bekend die verschillende ziektebeelden kunnen veroorzaken; de typen 40 en 41 zijn belangrijk als oorzaak van gastro-enteritis.

incubatietijd:

bijzonderheden:
De overdracht van het virus gebeurt op dezelfde manier als bij het rotavirus; bij infecties met het adenovirus komt echter niet het hoge sterftecijfer voor. Wel zijn het ook bij dit virus voornamelijk kinderen jonger dan 2 jaar die ziek worden. Het belangrijkste ziekteverschijnsel is diarree, die zo'n 1 tot 2 weken duurt. Na een infectie kan het virus nog een aantal maanden worden uitgescheiden via de ontlasting. Dit virus kan lange tijd overleven buiten de gastheer. Infecties met het adenovirus komen het hele jaar door voor, maar er is een lichte piek in de zomermaanden.

Hoe wordt duidelijk dat het om een virus het gaat?

Het ziektebeeld dat bij virale gastro-enteritis voorkomt is meestal duidelijk genoeg om de diagnose te stellen. Als er toch onderzoek in het laboratorium wordt gedaan richt dit zich op het aantonen van het specifieke antigeen van het virus in de ontlasting. Deze zogenaamde sneltesten bestaan voor een aantal van de virussen en de uitslag is dan snel bekend.

Waaruit bestaat de behandeling?

Gastro-enteritis veroorzaakt door een virus gaat vanzelf weer over, er bestaat geen behandeling voor. Wel is het belangrijk om te zorgen dat het vochttekort wordt aangevuld om uitdroging te voorkomen. Dit gevaar bestaat als gevolg van het overgeven en de diarree; het grootste risico op uitdroging lopen jonge kinderen en ouderen. Het kan het handig zijn om ORS (Oral Rehydration Solution) te gebruiken: kant en klare zakjes die suikers en zouten bevatten, en die met water kunnen worden ingenomen. Ze zijn vrij verkrijgbaar bij de apotheek. Eventueel kan met de dokter overlegd worden.

Gevoel van misselijkheid doorbreken
Als het stadium van overgeven voorbij is maar het gevoel van misselijkheid blijft nog hangen, kan het moeilijk zijn dit te doorbreken. Komt de misselijk nog van het virus of komt het omdat er al een tijdje niets is gegeten? Een middel om het gevoel van misselijkheid te doorbreken en zo weer voorzichtig te kunnen gaan eten is gemberpoeder. Doe een theelepeltje hiervan in een glas thee en drink het met kleine slokjes op. Gember staat erom bekend dat het het gevoel van misselijkheid kan verdrijven. Gemberpoeder is gewoon bij de supermarkt verkrijgbaar, bij de kruiden. Wie niet zo van de smaak van gember houdt kan suiker in de thee doen.

Hoe kan verdere verspreiding van het virus worden voorkomen?

Omdat deze infectie zeer besmettelijk is kan het virus makkelijk worden overgedragen op andere mensen. Er is een aantal voorzorgsmaatregelen dat kan worden genomen om de kans op besmetting kleiner te maken:

  • iemand die ziek is mag geen eten klaarmaken tot 3 dagen nadat de klachten zijn verdwenen
  • iedereen in de buurt van de zieke moet goed de handen wassen na toiletbezoek, voor (bereiden) van eten, enz.
  • handdoeken zeer regelmatig verschonen
  • het toilet en alle onderdelen die daarbij aangeraakt worden dagelijks schoonmaken met een chlooroplossing (1 op 40)
  • was kleding en beddengoed waar braaksel en/of ontlasting op zit bij hoge temperatuur, liefst bij 90 graden

Lees verder

© 2009 - 2014 Lexia, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Aandoeningen: gastro-enteritis (buikgriep)Gastro-enteritis (buikgriep) is een infectieziekte. Het is een ziekte die veel voorkomt en iedereen heeft het wel eens g…
Maagdarmcatarre: ontsteking van het maag-en darmslijmvliesMaagdarmcatarre: ontsteking van het maag-en darmslijmvliesMaagdarmcatarre wordt ook wel gastro-enteritis genoemd. Het is een ontsteking van het maag-darmslijmvlies. Bekende vorme…
Diarree, overgeven, buikkrampen, koorts, hoofdpijn: oorzaak?Diarree, overgeven, buikkrampen, koorts, hoofdpijn: oorzaak?Last van diarree, overgeven, buikkrampen (buikpijn), koorts en eventueel hoofdpijn? Mogelijk dat je last hebt van buikgr…
Darm ontstekingEnteritis is een ontsteking van de darmen, meestal vooral de dunne darm. Meestal gaat dit gepaard met buikpijn, buikkram…
Buikgriep symptomen: buikkrampen, diarree, misselijk en moeBuikgriep symptomen: buikkrampen, diarree, misselijk en moeBuigriep symptomen ontwikkelen zich vaak binnen enkele uren. Buikgriep symptomen zijn: (hevige) buikkrampen, maagpijn, m…
Bronnen en referenties
  • http://www.rivm.nl/cib/infectieziekten-A-Z/infectieziekten/calicivirus/isi_norovirus.jsp
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Norovirus
  • http://www.rivm.nl/cib/infectieziekten-A-Z/infectieziekten/rotavirusgroep_ABC/Rotavirus.jsp
  • http://commons.wikimedia.org/wiki/File:3205_-_Milano,_Duomo_-_Giorgio_Bonola_-_Miracolo_di_Marco_Spagnolo_(1681)
  • Noodhollands Dagblad, 3 maart 2011

Reageer op het artikel "Buikgriep: vaak is de oorzaak een virus"

Reacties

Dirk, 20-05-2014 08:21 #23
Kan het ook wezen dat eten niet goed verhit wordt, of het staat al te lang? ik heb het al een paar keer gehad bij de firma mc donalds en laats nog bij de afhaal chinees, hevige diaree[buikgriep].

Carolijn, 23-04-2014 08:37 #22
Vanaf vorige week een woensdag heb ik diarree. Vanaf die dag loopt het er iedere ochtend en avond eruit. Met ontzettende pijn in mijn buik. Ook moet ik vaak in de nacht een keertje naar de wc toe. Je wordt er zo moe en lamlendig van. Want het is nu al een week zo. Volgens de huisarts mag ik alles eten en drinken. Behalve dan de producten waar melk in zit. Het kan zo ongeveer een dag of 10 duren. Maar daar zit ik nu al bijna aan. Want dat is aankomende vrijdag.

Weet u misschien hoe lang het kan gaan duren en heeft u misschien wat adviezen?

Linda, 04-01-2014 13:50 #21
Hallo ik heb een vraag? Werd vannacht om 05:00 wakker van maagzuur, 15 min later had ik diarree, en ik ging water en thee drinken, maar om 06:00 moest ik spugen, 2x achter mekaar, daarna beetje water gedronken en verder gaan slapen. Werd om 10:00 wakker en tot nu toe geen diarree gehad of gespuugd. Ben wel moe en sloom. Me buik rommelt ook niet meer, maar heb geen zin in eten. Wat kan het zijn?

Rania, 25-10-2013 12:30 #20
Ik heb nu al een week last van buikgriep en pijnstillers lijken helemaal niet te werken. Ik voel me heel zwak en heb nu ook al een week niets kunnen eten, ik probeer wel goed te blijven drinken omdat dat me wel gewoon lukt. Verder had ik al last van ondergewicht en ben ik bang het zo dus erger word. Kan iemand me vertellen wat je nou precies zou moeten eten?

Fauve, 19-06-2013 15:45 #19
Hallo,

Afgelopen maandagochtend een epidurale gehad ivm een nekhernia (medicatie voor hernia: oxycontin, lyrica en amitriptyline, waardoor ik al maanden flinke obstipatie heb en daar heb ik dan weer lactulose voor heb, dat helpt enigzins)
Gistermiddag begon ik mij koorts te voelen en had de hele dag al wat dunne ontlasting. Specialist gebeld en om bepaalde dingen uit te sluiten moest ik direct naar t zkh. Bloedonderzoek gehad en een mri. In dat apparaat begon ik me steeds beroerder te voelen en eenmaal thuis voelde t aan alsof mijn benen helemaal beurs waren.
Ik heb toen mijn medicijnen ingenomen en ben naar bed gegaan.

Afgelopen nacht heb ik, in mijn slaap, m'n ontlasting tot twee keer toe laten lopen (ik ben 26). Vanmorgen maar langs de ha geweest en hij zei dat het waarschijnlijk een virus is, buikgriep.

Wat is uw visie hier op?

Met vriendelijke groet, Reactie infoteur, 19-06-2013
Hallo,

Het is goed dat u naar de huisarts bent gegaan, dat is de juiste weg. Ik ben geen arts, maar zelfs als dat wel zo was geweest had ik niet op via deze weg iets over uw situatie kunnen zeggen, dus zonder u te zien en te onderzoeken. Als u het niet vertrouwt en de klachten houden aan is een tweede bezoek aan de huisarts aan te raden. Beterschap.

Met vriendelijke groet,
Lexia

K., 02-05-2013 16:10 #18
Ik heb afgelopen maandag buikgriep gehad, acute diarree en koorts. Dinsdag alleen nog last van een rommelende maag en wat waterige ontlasting maar wel al aan het opknappen.
Nu heb ik op zich geen last meer maar ben wel enorm vermoeid (algehele malaise gevoel) en blijf weinig eetlust hebben, is dit een normale nasleep? Reactie infoteur, 02-05-2013
Hallo,

Dat lijkt me vrij normaal, het lichaam moet toch een virusaanval 'wegwerken'. Geef het lichaam nog een paar dagen de tijd; na een week zult u vast wel opgeknapt zijn.

Gr. Lexia

Zineb, 31-01-2013 20:37 #17
Hallo
Mijn zoon heeft nu al 6 dagen de griep, misselijk, buikgriep en koorts. Is dat niet te lang? Wat moet ik nu doen? Wat zou er aan de hand kunnen zijn?
Gr. Zineb Reactie infoteur, 01-02-2013
Hallo Zineb,

Als je het niet vertrouwt zou je even telefonisch contact op kunnen nemen met de huisarts voor overleg.

Beterschap voor je zoon,
Groeten, Lexia

J., 07-12-2012 14:51 #16
Afgelopen dinsdagnacht begon onze 5 jarige met braken. Aangezien dit de hele nacht door ging, was het wel duidelijk dat het om buikgriep ging. Donderdag stuiterde hij weer vrolijk rond en at het 's avonds frietjes. Donderdagavond, giav dus, ging ik met mijn dochter winkelen. We zijn afhankelijk van openbaar vervoer. En je raad het al, je loopt de winkel in en jawel hoor, je moet DRINGEND naar een wc. Yeah. Ik had dus buikgriep. Mijn diarree was behoorlijk aanwezig. Tegen de misselijkheid heb ik metoclopramide genomen. Diarree is 1 ding, daarbij ook nog braken… nee, laat maar. De meto heeft perfect gewerkt. Vannacht kwam mijn dochter met een bespuugd dekbed naar beneden om daarna de toilet op te duiken. (diarree). Manlief heeft op zijn werk al van alles bevuild (ook braken en diarree) dus we hebben er hier een gezellige family happening van gemaakt. Gelukkig duurt deze buikgriep bij ons maar een dagje (we zitten aan de probiotica en die doet wonderen. De theekoekjes beginnen vrij snel naar binnen te gaan). En het fijnste van alles is dat we dit virus dit seizoen al als gezin gehad hebben en we er niet met de aanstaande feestdagen mee overvallen worden. Ik wens iedereen beterschap die hiermee in bed ligt. Overleg je eens om probiotica van Ortica te nemen tegen de diarree, bij ons werkt het supergoed!

Raya, 05-12-2012 11:05 #15
Hallo,
Ik heb nu voor de eerste keer buikgriep. Ik heb enorme last van buikkrampen die soms erg pijnlijk kunnen zijn en ik moet telkens naar de wc en dan heb ik waterige diarree maar ik heb nog geen enkele keer hoeven braken. Heb ik dan wel buikgriep is mijn vraag?

Raya Reactie infoteur, 06-12-2012
Hallo Raya,

Ja, dat kan. Buikgriep gaat vrij snel weer over, als dat niet zo is, ga dan even naar de dokter.
Beterschap.

Groeten, Lexia

Kees, 04-12-2012 15:51 #14
Hallo goede mensen,
Ik heb al bijna 11 dagen last van mijn buik, de eerste 5 dagen had ik een enorme last van ontlasting en een pijn boven mijn maag. De afgelopen dagen is het verminderd met het ontlasten en pijn, maar ik krijg nog wel af en toe een nog een pijn in mijn maag. En hiernaast heb ik helemaal geen trek in iets… Ook als ik gewoon niks eet. Wat moet ik doen?

Francisca, 24-09-2012 15:19 #13
Hoi ik kreeg afgelopen vrijdag last van misselijkheid sinds afgelopen zaterdag moet ik- veel overgeven en ben ook erg misselijk en ook last van maagzuur en voel me erg lamlendig. Ik drink wel en hou genoeg vocht binnen. Maar hoe lang duurt dit en is het buikgriep?

Hallo, 12-04-2012 13:56 #12
Gisternacht kreeg ik plotseling last van misselijkheid en moest spugen dit ging er hevig aan toe. Dit ging gepaard met diarree wat alleen uit water bestond. Dit is door gegaan tot in de middag. Ook kreeg ik later koorts. In de avond was het weer over volgende dag alleen nog beetje zwakjes maar na wat te gegeten te hebben ging het een stuk beter. Raad jullie aan om genoeg vocht binnen te krijgen en lekker uit te zieken.

Joost, 06-09-2011 13:18 #11
Sinds afgelopen donderdag heb ik last van diarree en hoofdpijnen. Ik drink elke keer nadat ik naar de wc ben geweest een glas water. Voel me ook best wel lamlendig, enig idee of het normaal is om zo lang last van diarree te hebben? (ga gemiddeld 1 a 2 keer per uur naar het toilet) kan ook heel slecht slapen hierdoor. Reactie infoteur, 06-09-2011
Beste Joost,
Het lichaam heeft even tijd nodig om te herstellen van een buikgriep, maar als je het niet vertrouwt zou ik even langs de huisarts gaan, zeker als je ook koorts hebt. Misschien is er toch een bacteriële oorzaak. Zolang je genoeg water kunt drinken loop je niet zo gauw het gevaar van uitdroging, maar je wilt er natuurlijk wel vanaf! Beterschap, Lexia.

Laura, 06-09-2011 03:48 #10
Ik heb sinds zondag avond jast van me buik! Ik had net wat gegeten. Later op de avond en in de nacht kwam alles eruit! Had ook hele waterige diarree! Hoelang gaat dit nog duren? Heb ook koorts van 39 graden.

Rachna, 28-07-2011 02:01 #9
Hallo, mijn neefje v 27 maanden is sinds gisterenavond 7 ontzettend ziek.Hij heeft last v braken. Geeft alles over wat hij eet of drinkt zelfs water en thee.Hij wilt graag eten en drinken maar alles komt eruit.Hij had gister tot vanmiddag last v buikgriep maar dat is voorlopige gestopt.Wat heeft hij en wat kunnen wij eraan doen.Want het is zo sneu voor die kleine man.

Greetje, 21-06-2011 14:03 #8
Hoi ik heb al sinds de nacht van vrijdag op zaterdag buikgriep (voor de 2 de keer van het jaar) eerst een dag constant overgeven toen zaterdag middag bijna vlauwgevallen zondag hoefde ik niet meer over te geven maar ik voelde me nog steeds lamlendig en moe gisteren (maandag) had ik buikpijn en erg rommelig in de darmen dat is vandaag zo goed als over alleen ik ben wel ongeloofelijk moe in m, n lichaam en ik heb nog steeds weinig trek in eten hoe lang duurt zo, n buikgriep en is het normaal als je het 2 keer per jaar krijgt? Reactie infoteur, 21-06-2011
Hallo Bonnie,
Er zit wel vooruitgang in, dus je bent al aan het herstellen. Zoals ook in het artikel staat zijn er verschillende virussen die dit kunnen veroorzaken dus als je pech hebt kun je best twee keer in een jaar dit soort klachten krijgen. Gezien wat je vertelt gaat het blijkbaar al vanzelf over, maar heeft het nog even wat tijd nodig. Beterschap.
Groeten, Lexia

Ricardo, 29-03-2011 08:16 #7
Hee allemaal. Kan iemand mij misschien helpen? Ik heb vrijdag iets teveel gedronken. En werd zaterdag super ziek kotsen enzov. Toen dacht ik het zal wel over zijn. Want ik voelde niets meer. Dus ik lekker aan de cola en toen moest ik weer kotsen, en diaree en was echt super misselijk. En had super erge buikkrampen heb er nu al dikke 3 dagen last van kan iemand me uitleggen wat ik het beste kan doen? Gr Ricardo

Kees, 16-03-2011 12:15 #6
Halverwege dit jaar, januari heb ik ook de buikgriep opgelopen. Na 4 dagen ben ik hiervan ook weer genezen. Alleen sinds ik deze buikgriep heb gehad heb ik nog steeds lichtelijk een bont gezicht, soort van rode pukkeltjes. Deze heb ik toen opgelopen met de buikgriep. Ik heb er geen last van, maar gaan deze ook nog weer weg? Reactie infoteur, 16-03-2011
Beste Kees,

Ik zou hiermee even naar de huisarts gaan, want deze klacht bestaat dus al twee maanden.
Met pukkeltjes, vlekjes, huidirritatie en dergelijke is het soms lastig te bepalen waardoor ze zijn ontstaan, maar ik kan me voorstellen dat het met een creme of zalf wel te verhelpen is.
Beterschap!
Groeten, Lexia

Joop Vonk, 22-05-2010 09:32 #5
Geachte heer/mevrouw,
Op 17 mei is onze kleindochter van 16 maanden overleden. Zoals u kunt begrijpen is dit verlies onverdraaglijk. Maar helaas zullen we het moeten accepteren. Estella is plotseling overleden in het Sophia kinderziekenhuis in Rotterdam. Ze is naar het ziekenhuis gebracht omdat mijn dochter, thuis ontdekte, dat ze in haar bedje niet meer ademde. In eerste instantie werd er gedacht aan verstikking. Maar uit onderzoek in het ziekenhuis is gebleken dat haar longetjes en hartje er goed uitzagen en dat verstikking eigenlijk niet kon. Wel constateerde men dat ze buikgriep had, opgezette lymfklieren en een darminfectie. Er lopen nog onderzoeken er is namelijk ook een obductie uitgevoerd. De uitslagen hiervan zullen pas over 5 a 6 weken bekend zijn.

De afgelopen dagen echter kwam mij ter ore dat er in kinderen overleden zijn als gevolg van een BMR vaccinatie. Dit is ook vermeld in het ziekenhuis. Estella is op 6 mei gevaccineerd met BMR en DKTP. Is bij u bekend dat er inderdaad kinderen zijn overleden aan deze vaccinatie? En kunnen de geconstateerde bevindingen een relatie hebben met de vaccinatie?

Zoal u wellicht kunt begrijpen zijn we op zoek naar antwoorden waardoor dit tragische ongeval heeft kunnen plaatsvinden. We krijgen met de antwoorden onze kleindochter niet terug maar met juiste antwoorden kunnen we het misschien wel een beter plaatsje geven.

Met vriendelijke groet, Joop Vonk Reactie infoteur, 22-05-2010
Geachte heer Vonk,

Allereerst wil ik u en uw familie mijn medeleven betuigen met dit onvoorstelbare verlies. Ik kan me er geen voorstelling van maken hoe je als ouder en grootouder verder moet na het overlijden van een kind of kleinkind, dit is te schrijnend voor woorden. Ik was dan ook heel erg geraakt door uw bericht.

Wat er met Estella aan de hand was waardoor zij zo plotseling kwam te overlijden is vooralsnog onduidelijk, begrijp ik uit wat u schrijft. Ik moet u zeggen dat ik u daar helaas ook niet verder mee kan helpen, hoe graag ik dat ook zou willen. Ik ben geen arts, en zelfs als dat wel het geval was geweest zou ik niet zomaar uitspraken hebben kunnen doen over de oorzaak van het overlijden van uw kleindochter, zelfs niet in algemene termen.

Aan statistieken heeft u niets, want ook al is bekend dat er in zeldzame gevallen kinderen overlijden als gevolg van een vaccinatie zegt dit nog niets over wat er met Estella is gebeurd. Ik denk dat ook een arts niet zomaar iets zinnigs kan en mag zeggen over de omstandigheden die tot het plotselinge overlijden van uw kleindochter hebben geleid, zonder specifieke kennis over haar ziekteverloop.

Dat er om antwoorden te krijgen over de oorzaak nog onderzoek wordt gedaan blijkt wel uit wat u schrijft over de obductie; ook de artsen willen uiteraard weten wat er met Estella is gebeurd en daarvoor moet allereerst uitgebreid en zorgvuldig onderzoek plaatsvinden.

Hopelijk krijgen u en uw familie dan antwoord op uw vragen om - zoals u het zelf noemt - het verlies iets beter een plaatsje te kunnen geven.

Ik hoop dat u begrip heeft voor mijn antwoord en wens u en uw familie heel veel kracht toe.

Met hartelijke groeten, Lexia

Madam_mikmak, 17-05-2010 12:12 #4
Jippie (maar niet heus) vandaag weer getroffen door buikgriep. Ik heb dit helaas 2 tot 3 keer per jaar en ben er goed zat van. Is het normaal dat iknzo vatbaar ben voor dit virus? Reactie infoteur, 17-05-2010
Hallo Madame mikmak,

Het hoeft natuurlijk niet steeds hetzelfde virus te zijn. Misschien is er ook een andere oorzaak waarbij de klachten lijken op die van een virusinfectie? Het lijkt me toch een vraag voor de huisarts… ik zou maar een keer langs gaan. Succes en beterschap!

Groeten, Lexia

Daphne Dijkstra, 26-02-2010 23:24 #3
Ik ben zelf 12 jaar en ik heb al voor de 3e keer buikgriep gehad maar is dat wel normaal? mijn zus en ijn hele familie hebben dit echt nog nooit gehad en toen kwam ik. bij mijn 1e keer dat ik buikgriep kreeg had ik in de zomer vakantie toen was het zo erg dat ik rood uitbraakte, bij mijn 2e keer dat ik het kreeg toen was het wat minder, en nu op vrijdag 26 Feb 2010 heb ik het weer en nu heb ik alleen de eerste nacht last van die buikgriep gehad:-(

Daphne Reactie infoteur, 27-02-2010
Hallo Daphne,

Het lijkt me allemaal erg vervelend wat je beschrijft, en ik begrijp dat je ook bloed opgeeft? Dat lijkt mij sowieso een goede reden om naar de huisarts te gaan, dus als ik jouw moeder was zou ik je daar naartoe meenemen. Dan kan er eens goed naar gekeken worden.

Beterschap en groeten,

Lexia

Lexia (infoteur), 15-01-2010 21:03 #2
Er bestaat geen behandeling voor in de vorm van antivirale middelen. Van Norovirus is het niet helemaal duidelijk hoe immuniteit ontstaat, maar deze werkt niet langdurig. Daarom worden er bij een uitbraak mensen uit alle leeftijdsgroepen (opnieuw) ziek.

Het rotavirus hebben de meeste mensen als kind al doorgemaakt en als ze het als volwassene weer krijgen worden ze er meestal minder ziek van; dat betekent dat er wel een bepaalde immuniteit is opgebouwd.

Ik hoop dat ik je vraag hiermee beantwoord heb.

Groeten, Lexia

Ronnie, 15-01-2010 18:36 #1
Ik zie nergens staan dat als mensen dit virus, of een van deze virussen, hebben gehad zij dan een weerstand hebben opgebouwd.
Waarom bestaan er geen antivirale middelen tegen deze virussen, net zoals bij de influenza.
Ronnie

Infoteur: Lexia
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Buikklachten
Reacties: 23
Medische informatie…
Schrijf mee!