InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Gezichtsveldonderzoek bij de oogarts, hoe gaat dat?

Gezichtsveldonderzoek bij de oogarts, hoe gaat dat?

Gezichtsveldonderzoek bij de oogarts, hoe gaat dat? Een gezichtsveldonderzoek is een onderzoek waarbij onderzocht wordt of het gezichtsveld van de patiënt in orde is. Het gezichtsveldonderzoek is geen eenvoudig onderzoek omdat het nogal wat concentratie van de patiënt vereist. Het gezichtsveld is het veld wat we in de omgeving van een vast punt kunnen waarnemen, terwijl we naar dat vaste punt kijken. U kijkt naar een bepaald punt maar er omheen neemt u de omgeving ook waar, als het goed is. Het gezichtsveld is het gebied wat u kunt zien in de omgeving van een vast punt waarnaar u met een oog kijkt. Het vaste punt is scherp te zien, de omgeving niet echt scherp, maar wel waar te nemen, dat gebied is het gezichtsveld. Als u rechtuit kijkt, kunt u het gezichtsveld goed overzien.

Gezichtsveldonderzoek, waarom?

Het gezichtsveld is van belang bij het zien en veilig functioneren. Omdat het gezichtsveld de omgeving in beeld brengt, voorkomt het dat we vallen, ongelukken krijgen of veroorzaken, spullen omgooien, ergens tegenaan botsen, van de trap af vallen, enzovoorts. Als een deel van het gezichtsveld uitvalt, kunnen er vervelende ongelukken gebeuren. In het verkeer kunt u gemakkelijk mensen over het hoofd zien, wat levensgevaarlijke gevolgen kan hebben.

Als een deel van het gezichtsveld uitvalt door een oogziekte of een andere aandoening, loopt u of mensen in uw omgeving, risico’s als u deelneemt aan het verkeer. Het is te vergelijken met een dode hoek. U kunt bijvoorbeeld een voetganger, fietser of bromfietser over het hoofd zien. U hoeft niet bijziend of verziend te zijn om afwijkingen in het gezichtsveld te hebben. Uw gezichtsscherpte kan gewoon goed zijn terwijl er toch afwijkingen in het gezichtsveld zijn ontstaan. Om dit vast te stellen is er het gezichtsveldonderzoek.

Oogarts en gezichtsveldonderzoek (GVO)

Het linker en het rechteroog hebben elk een eigen gezichtsveld. Deze overlappen elkaar. Om die reden is het niet altijd meteen merkbaar als het gezichtsveld niet volledig is. Een gezichtsveldafwijking kan dan enige tijd onmerkbaar ernstiger worden. Afwijkingen in het gezichtsveld worden ook wel gezichtsvelddefecten of scotomen genoemd. Uitval van gezichtsveld komt bijvoorbeeld voor bij glaucoom. Een onderzoek van het gezichtsveld wordt door een oogarts of assistent van de oogarts, uitgevoerd. Elk oog wordt afzonderlijk onderzocht. Een oog wordt afgedekt terwijl het andere oog naar een vast punt kijkt. Er wordt dan gekeken wat het oog kan waarnemen en wat niet. Van de patiënt wordt veel concentratie verwacht waardoor het onderzoek niet altijd even eenvoudig is. Met het onderzoek, wat pijnloos is, wordt vastgesteld of het gezichtsveld hiaten vertoont. Na afloop hoort u meestal direct de uitslag.

Afwijkend gezichtsveld

Als er een afwijkend gezichtsveld wordt vastgesteld kan dat meerdere oorzaken hebben. Aan de ‘verschijnselen’ van de uitval kan vrijwel altijd bepaald worden wat de achterliggende oorzaak is. Oorzaken kunnen bijvoorbeeld zijn:
  • Glaucoom
  • Laag gezichtsvermogen
  • Neurologische aandoeningen (bijvoorbeeld herseninfarct of hersentumoren)
  • Afwijkingen van de oogzenuw
  • Bijwerkingen van medicijnen

Afhankelijk van de uitkomt van het onderzoek, kan vervolgonderzoek nodig zijn of andere behandelingen. Bij aandoeningen als glaucoom zal met enige regelmaat worden gecontroleerd of de aandoening stabiel is gebleven of verslechterd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://web.mac.com/omca/Gezichtsveldonderzoek/Gezichtsveldonderzoek.html
  • Huisarts

Reageer op het artikel "Gezichtsveldonderzoek bij de oogarts, hoe gaat dat?"

Reacties

B. Kruidenier, 13-12-2012 15:48 #2
Is herstel vaan een oogzenuwinfarct mogelijk?

Willeke, 06-12-2009 23:13 #1
Kan ik ook gewoon weigeren om aan dit onderzoek mee te doen omdat ik vind dat de onderzoeker heel onvriendelijk overkomt en is het uberhaupt verplicht om dit onderzoek te doen. Zijn de onderzoekers ook verplcht om bij een negatief resultaat de autoriteiten in te schakelen die mij dan gaan verbieden om auto te rijden.

Infoteur: Kisses
Laatste update: 23-07-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Oogproblemen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!