InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Gonioscopie: Inspectie van de drainagehoek bij glaucoom

Gonioscopie: Inspectie van de drainagehoek bij glaucoom

Gonioscopie: Inspectie van de drainagehoek bij glaucoom Een oogarts voert een gonioscopie uit om te kijken naar het voorste deel van het oog (voorkamer) tussen het hoornvlies en de iris. Dit oogonderzoek is pijnloos en is standaard bij een uitgebreid oogonderzoek. De oogarts bekijkt hiermee of het gebied dat kamerwater afvoert uit het oog (de drainagehoek) geopend of gesloten is, wat met name interessant is om te weten bij de ontwikkeling van glaucoom. Daarnaast is het mogelijk om via een gonioscopie een behandeling uit te voeren bij de patiënt.

Oogaandoening glaucoom

Glaucoom is een sluipende oogziekte waarbij de oogdruk te hoog is. Dit leidt tot slechtziend- of zelfs blindheid bij de patiënt als de oogzenuw is aangetast. Met gonioscopie bepaalt de oogarts het glaucoomtype van de patiënt. Voor het opsporen van glaucoom voert de oogarts mogelijk nog andere onderzoeken uit zoals een spleetlamponderzoek, tonometrie (medische term voor "oogdrukmeting"), oftalmoscopie (controleert de oogzenuw), en perimetrie (gezichtsveldonderzoek). Een gonioscopie zit meestal standaard verweven in een uitgebreid oogonderzoek.

Indicatie gonioscopie

De oogarts voert een gonioscopie uit omdat hij hiermee glaucoom opspoort, controleert en behandelt.
  • Hij behandelt hiermee glaucoom. Tijdens de gonioscopie voert hij een laserbehandeling uit, waarbij hij een speciale contactlens op de drainagehoek plaatst. Een laserbehandeling verlaagt de oogdruk in het oog en is een goede behandeloptie van deze oogziekte. Helpt de laserbehandeling niet, dan gaat hij over tot een trabeculectomie of een drainage-implant om de oogdruk chirurgisch te verlagen.
  • Hij bekijkt of de drainagehoek van het oog gesloten of nagenoeg gesloten is. Hierdoor bepaalt de oogarts het type glaucoom bij de patiënt. Gonioscopie geeft eveneens littekens of andere schade aan de drainagehoek weer.
  • Hij bekijkt de voorzijde van het oog om dit op glaucoom te controleren.
  • Hij controleert met een gonioscopie geboorteafwijkingen die mogelijk glaucoom veroorzaken.

Voor het onderzoek

De patiënt verwijdert de contactlenzen voor het onderzoek. Daarnaast regelt hij best vervoer naar huis daar hij na het onderzoek nog wazig ziet (wazig gezichtsvermogen).

Tijdens het onderzoek

Het onderzoek duurt minder dan vijf minuten en verloopt pijnloos. De oogarts verdooft namelijk eerst de ogen van de patiënt via oogdruppels. Hierdoor voelt de patiënt de gonioscoop niet en heeft hij geen ongemak tijdens het onderzoek. Soms prikken of branden de druppels een beetje, maar dit verdwijnt snel. Soms ligt de patiënt of soms zit hij op een stoel tijdens het onderzoek. De oogarts gebruikt een microscoop (spleetlamp) om in de ogen te kijken. Bij een zittend onderzoek plaatst de patiënt zijn kin tegen een kinsteun en plaatst hij zijn voorhoofd tegen een hoofdsteun. Daarna kijkt hij op vraag van de oogarts omhoog zodat de oogarts het onderste ooglid opent en de gonioscoop (een speciale grote contactlens) in dit gleufje plaatst. De patiënt kijkt daarna recht vooruit. De oogarts ziet vervolgens een smalle lichtbundel in het oog. De oogarts kijkt door de spleetlamp naar de breedte van de drainagehoek. De patiënt knippert hierbij zo weinig mogelijk. Het onderzoek gebeurt meestal in een verdonkerde ruimte. Een helder verlichte kamer vernauwt namelijk de pupil waardoor de drainagehoek opent.

Na het onderzoek

Na één uur na het onderzoek mag de patiënt zijn contactlenzen weer indoen. De verdoving is dan namelijk uitgewerkt.

Risico's

Als de pupillen verwijd zijn, ziet de patiënt wazig na het onderzoek. Dit houdt nog enkele uren aan. De patiënt mag zeker gedurende twintig minuten na het onderzoek niet in de ogen wrijven totdat de verdoving is uitgewerkt. Verder is er een zeer klein risico op een ooginfectie of een allergische reactie op de gebruikte verdovende oogdruppels.

Resultaten

Gonioscopie is een oogonderzoek waarbij de oogarts kijkt naar het voorste deel van het oog (voorkamer) tussen het hoornvlies en de iris. Bij een gonioscopie controleert de oogarts de drainagehoek van het oog. Hij meet de drainagehoek, de breedte, en bepaalt of deze open of gesloten is. De drainagehoek is normaal wanneer deze wijd open en niet geblokkeerd is. Bij een abnormale drainagehoek ziet deze er smal uit, is er een sleuf in of is de hoek gesloten. Dit betekent dat de hoek gedeeltelijk of volledig geblokkeerd is. Daarnaast loopt de patiënt risico op een gesloten hoek in de toekomst. Bij een gedeeltelijk of volledig geblokkeerde drainagehoek heeft de patiënt gesloten hoek glaucoom. Een geblokkeerde en drainagehoek heeft verschillende oorzaken. Deze omvatten littekenweefsel, abnormale bloedvaten, verwonding, infectie en extra kleurpigment van de iris.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Glaucoom: Verhoogde oogdruk met verlies van gezichtsvermogenGlaucoom: Verhoogde oogdruk met verlies van gezichtsvermogenGlaucoom is een oogaandoening waarbij vaak (maar niet altijd!) de normale oogdruk (intra-oculaire druk) langzaam of snel…
Posner-Schlossman Syndroom: Glaucoom (verhoogde oogdruk)Posner-Schlossman Syndroom: Glaucoom (verhoogde oogdruk)Het Posner-Schlossman Syndroom is een milde oogontsteking waarbij de patiënt in korte tijd een heel hoge oogdruk creëert…
Risicofactoren voor de oogziekte glaucoom (hoge oogboldruk)Risicofactoren voor de oogziekte glaucoom (hoge oogboldruk)De oogaandoening glaucoom is wereldwijd een belangrijke oorzaak van blindheid, met name bij oudere patiënten. Een vroege…
Primair congenitale glaucoom: Aangeboren verhoogde oogdrukPrimair congenitale glaucoom: Aangeboren verhoogde oogdrukPrimair congenitale glaucoom presenteert zich meestal spontaan bij patiënten tussen de nul en drie jaar. Deze oogziekte…
Chandler-syndroom: Aandoening hoornvlies van het oogChandler-syndroom: Aandoening hoornvlies van het oogHet Chandler-syndroom (CS) is een zeer zeldzame oogaandoening waarbij het endotheel groeit; dit is de epitheelcellenlaag…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tpsdave, Pixabay
  • http://eyewiki.aao.org/Gonioscopy
  • http://home.zonnet.nl/jcamps/goniosco.htm
  • http://www.hopkinsmedicine.org/wilmer/glaucoma_center_excellence/book/ch06s02.html
  • http://www.oogartsdevogelaere.be/Onderzoeken%20-%20Gonioscopie
  • http://www.webmd.com/children/gonioscopy
  • http://www.webmd.com/children/gonioscopy?page=2

Reageer op het artikel "Gonioscopie: Inspectie van de drainagehoek bij glaucoom"

Infoteur: Miske
Laatste update: 10-06-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Oogonderzoeken
Medische informatie…
Schrijf mee!