InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Gonorroe: symptomen + behandeling geslachtsziekte druiper

Gonorroe: symptomen + behandeling geslachtsziekte druiper

Gonorroe: symptomen + behandeling geslachtsziekte druiper Gonorroe symptomen zijn niet altijd aanwezig. Vrouwen met gonorroe ervaren vaak weinig of geen klachten, terwijl mannen met gonorroe meestal duidelijke klachten hebben. Gonorroe is een geslachtsziekte die wordt veroorzaakt door een bacterie. De symptomen bij vrouwen zijn vaak: een pijnlijk of branderig gevoel bij het plassen; jeuk en branderig gevoel van de vagina, aandrang tot plassen; verhoogde vaginale afscheiding (vies ruikende dikke vaginale afscheiding, geel of groen van kleur); of vaginale bloeden tussen de periodes. De symptomen bij mannen zijn onder meer: pusachtige afscheiding uit de plasbuis, vaak wit, geel of groen van kleur; gezwollen teelballen. De bacterie die gonorroe veroorzaakt wordt steeds resistenter voor antibiotica. Gonorroe is daardoor mogelijk snel onbehandelbaar. Daarvoor waarschuwde de Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO) in juni 2012.

Gonorroe symptomen man en vrouw

Wat is gonorroe?

Gonorroe is een seksueel overdraagbare aandoening (SOA). Gonorroe wordt veroorzaakt door de bacterie Neisseria gonorrhoeae. Deze bacterie groeit en vermenigvuldigt zich gemakkelijk in de warme en vochtige gebieden van het voortplantingskanaal, met inbegrip van de baarmoederhals, de uterus (baarmoeder) en eileiders bij vrouwen, en in de urethra (urinekanaal) bij zowel vrouwen en mannen. De bacterie kan zich ook ophouden in de mond, keel, ogen en anus.

De overdracht van gonorroe

De infectie wordt overgebracht van de ene persoon naar de andere persoon door sekueel contact met de penis, vagina, mond of anus. Ejaculatie hoeft niet plaats te vinden om gonorroe te verwerven. Gonorroe kan ook worden verspreid van moeder op kind tijdens vaginale bevalling. Mensen die eerder gonorroe hebben gehad en daarvoor effectief zijn behandeld, kunnen opnieuw besmet worden als ze seksueel contact met een besmet persoon hebben.

Door het hebben van seksuele betrekkingen met een vrouw die is besmet met gonorroe, heeft een man een kans van 20% op het krijgen van de infectie. Vrouwen daarentegen hebben 50% kans op het krijgen van de infectie door het hebben van seksuele betrekkingen met een man die is besmet met gonorroe.

Gonorroe symptomen

Binnen 2-10 dagen na blootstelling aan een geïnfecteerde persoon, kunnen klachten ontstaan. Deze periode kan zelfs oplopen tot drie weken voor vrouwen.

Ongeveer 30-40% van de vrouwen heeft geen directe klachten of symptomen. Bij vrouwen zijn de symptomen van gonorroe vaak mild. De symptomen worden nogal eens verward met een blaasontsteking of een vaginale infectie. De symptomen die bij vrouwen in veel gevallen optreden zijn:
  • een pijnlijk of branderig gevoel bij het plassen,
  • jeuk en branderig gevoel van de vagina, aandrang tot plassen,
  • verhoogde vaginale afscheiding (onaangenaam ruikende dikke vaginale afscheiding, geel of groen van kleur), of
  • vaginale bloeden tussen de periodes.

Vrouwen met gonorroe lopen het risico op het ontwikkelen van ernstige complicaties, ongeacht de aanwezigheid of de ernst van de symptomen.

Sommige mannen met gonorroe hebben helemaal geen symptomen. De overgrote meerderheid van de mannen krijgt daarentegen last van symptomen die twee tot vijf dagen na de besmetting verschijnen. De symptomen bestaan vaak uit:
  • pusachtige afscheiding uit de plasbuis, die vaak wit, geel of groen van kleur is,
  • een branderig of geïrriteerd gevoel bij het urineren,
  • regelmatig kleine beetjes plassen.
  • pijnlijke of gezwollen testikels (teelballen of zaadbalen) bij sommige mannen.

Symptomen van rectale infecties kunnen bij zowel mannen als vrouwen anale jeuk, anale pijn en soms slijmerige afscheiding
of pijn tijdens het poepen veroorzaken. Rectale besmetting hoeft niet per se klachten te geven. Infecties in de keel kunnen een zere keel tot gevolg hebben, maar veroorzaken meestal geen symptomen.

Complicaties van gonorroe

Onbehandelde gonorroe kan leiden tot ernstige en blijvende gezondheidsproblemen bij zowel vrouwen als mannen.

Gonorroe kan bij vrouwen PID (Pelvic Inflammatory Disease: ontsteking in het bekkengebied) veroorzaken. PID is een algemene term die verwijst naar infectie van de uterus (baarmoeder), de eileiders en de andere voortplantingsorganen. Het is een veelvoorkomende en ernstige complicatie van een aantal seksueel overdraagbare aandoeningen, met name gonorroe en chlamydia. PID kan schade veroorzaken aan de eileiders en weefsels in en nabij de baarmoeder en eierstokken. PID kan ernstige gevolgen hebben, zoals onvruchtbaarheid, buitenbaarmoederlijke zwangerschap, abcesvorming en chronische pijn in het bekken. Vrouwen met een PID kunnen klagen over:
  • pijn in de onderbuik,
  • abnormale vaginale afscheiding,
  • doffe pijn in de onderbuik (aan een zijde of beide zijden) die kunnen verergeren bij wandelen of bewegen,
  • pijn tijdens of na de seks,
  • bloeden tussen periodes of na de seks,
  • pijn in de onderrug (hetzij dof of scherp),
  • een gevoel van druk of zwelling in de onderbuik,
  • koorts (vaak met koude rillingen)
  • moe of algehele malaise,
  • misselijkheid, braken en duizeligheid,
  • pijn in het been,
  • over langere periode pijn,
  • meer pijn bij ovulatie,
  • branderig gevoel of pijn tijdens het urineren vaker plassen dan normaal, of het gevoel dat de blaas niet geheel geleegd kan worden,
  • onregelmatige menstruaties.

Een ernstige complicatie van gonorroe is perihepatitis: ontsteking van het buikvlies rondom de lever (leverkapsel). Dit gaat gepaard met koorts, pijn in de rechter bovenbuik en verhoogde leverenzymen in het bloed.

Bij mannen kan gonorroe epididymitis (bijbalontsteking) veroorzaken. Ander complicaties bij de man zijn ontstekingen van urinebuis en (bij anale besmetting na anale gemeenschap met een besmet persoon) endeldarm, respectievelijk urethritis en proctitis genoemd. Ontsteking van de bijbal geeft heftige pijn in de balzak (scrotum). Deze pijn straalt soms uit naar de lies. In de balzak is een zwelling voelbaar; de zaadstreng kan pijnlijk en gezwollen zijn. Soms kan een bijbalontsteking een ontsteking van de teelbal veroorzaken. Dit geeft zwelling en (hevige) pijn.

Mensen met gonorroe kunnen gemakkelijker het HIV-virus oplopen. HIV-geïnfecteerde personen met gonorroe kunnen gemakkelijker HIV aan iemand anders overdragen, dan wanneer zij niet besmet zijn met gonorroe.

De behandeling van gonorroe

Verschillende antibiotica kunnen met succes gonorroe bij adolescenten en volwassenen genezen. Het aantal resistente stammen van gonorroe neemt de laatste tijd in veel gebieden van de wereld toe en dit bemoeilijkt steeds vaker een succesvolle behandeling van gonorroe.

Een eerdere infectie resulteert niet in bescherming tegen herinfectie.

Het voorkomen van gonorroe

De meest effectieve manier om overdracht van soa's te voorkomen, is zich te onthouden van geslachtsgemeenschap of door het aangaan van een duurzame en wederzijds monogame relatie met een partner die is getest en bekend is dat deze niet-geïnfecteerd is.

Latex condooms, mits consequent en correct gebruikt, kan het risico van overdracht van gonorroe verminderen.

Gonorroe steeds lastiger te behandelen met antibiotica
Wereldwijd lopen miljoenen mensen met gonorroe het risico om niet geholpen te kunnen worden met de huidige behandelingsmogelijkheden, tenzij dringend maatregelen worden genomen, aldus de Wereld Gezondheids Organisatie (WHO). In verscheidene landen, waaronder Australië, Frankrijk, Japan, Noorwegen, Zweden en het Verenigd Koninkrijk zijn gevallen bekend waarbij de bacterie resistent is tegen antibiotica. In het nieuwe door de WHO uitgebrachte advies staat dat er grote waakzaamheid betracht moet worden op het gebruik van juiste antibiotica en dat er meer onderzoek naar alternatieve behandeling gedaan moet worden naar gonorroe infecties. (Bron: WHO, 6 juni 2012)

Lees verder

Gerelateerde links
Alles over gonorroe, Gonorroe keel en Gonorroe behandeling.
Gerelateerde artikelen
Orale gonorroe symptomen: keelpijn, pijn bij slikken, koortsOrale gonorroe symptomen: keelpijn, pijn bij slikken, koortsGonorroe is een veel voorkomende seksueel overdraagbare aandoening, afgekort 'soa'. Het wordt veroorzaakt door een bacte…
Aandoeningen: gonorroeGonorroe is een infectieziekten. Gonorroe is ook een SOA, een seksueel overdraagbare aandoening. In de volksmond wordt g…
SOA's: GonorroeSOA's: GonorroeEen SOA is een infectie die vooral tijdens het vrijen van persoon op persoon wordt overgedragen. De meeste mensen gaan e…
Geslachtsziekte, seksueel overdraagbare aandoeningen (Soa)Geslachtsziekte, seksueel overdraagbare aandoeningen (Soa)Iedereen die seksueel actief is, man of vrouw, jong of oud, vaginaal, oraal of anaal, moet serieus rekening houden met i…
Hoe herkent u een druiper?Hoe herkent u een druiper?Een druiper is een teken dat er een gonorroe bacterie infectie aanwezig is in de urineleider. Het lijkt op een witgroeni…
Bronnen en referenties
  • http://www.cdc.gov/std/gonorrhea/stdfact-gonorrhea.htm
  • http://www.emedicinehealth.com/gonorrhea
  • http://www.rivm.nl/vtv/object_document/o1392n17090.html
  • http://www.womenshealthlondon.org.uk/leaflets/pid/pid.html
  • http://www.kinderwens.nl/testingAndDiagnoses/femaleDiagnosis/pathologyAbnormalities/pelvicDisease/index.asp?C=59961402300042824074
  • http://www.medicinfo.nl/d_ls1471
  • http://www.who.int

Reageer op het artikel "Gonorroe: symptomen + behandeling geslachtsziekte druiper"

Reacties

Johan, 05-10-2013 02:38 #7
Hoi,

Ik ben positief getest op gonoerroe. Behandeld en ik heb geen symtonen meer na 3 weken betekent dit dat de bacterie verdwenen is of zou het nog steeds kunnen dat ik de bacterie bij me draag?

Zowel het branderig gevoel bij plassen en daarna zijn verdwenen en ook de afschijding uit mijn eikel.

Bedankt alvast Reactie infoteur, 13-10-2013
Na behandeling is de gonorroe-infectie meestal verdwenen, maar dit moet wel eerst aangetoond worden. Wanneer je geen vaste partner hebt, blijf dan veilig vrijen met condoom. Heb je wel een vaste partner, blijf dan veilig vrijen totdat jij en je partner(s) helemaal zijn behandeld en tests geen andere soa’s hebben aangetoond.

Azitromycine, Zithromax, Azacleus of Nuzaca is een van de belangrijkste medicijnen voor de behandeling van gonorroe. Ook na behandeling is het belangrijk te testen of de infectie is verdwenen! Spreek (van tevoren) af wanneer je weer voor controle moet komen.

Joep, 12-06-2013 00:02 #6
Vraag: ik ben getest op een s.o.a. En de test was negatief, toch heb ik sinds een jaar last van afscheiding beetje slijmerig doorzichtig. Kan het dat ik een druiper heb en toch negatief op een soa test ben?

Lala, 10-09-2012 20:06 #5
Heb gonoroe van mijn ex opgelopen maar heb het meegedragen naar mijn volgende relatie. mijn partner is niet besmet (zegtie) ik ben pas behandeld. klopt het wat hij zegt als wij eigenlijk sinds januari onveilig seks hebben en ik hdt dus sinds daarvoor heb. Ik ben nu namelijk in verwachting en durf geen gemeenschap te hebben ookal zegt de dokter dat de test negatief was. Als ik weer wordt besmet kan dit ernstige complicaties veroorzaken bij de geboorte. Dus ik vertrouw de arts zn resultaat niet. Reactie infoteur, 19-09-2012
De incubatietijd van gonorroe is 2-5 dagen, maximaal 2 weken. Het beeld van een infectie bestaat bij de vrouw vaak uit geelgroene, vaak onaangenaam ruikende afscheiding, en bij de man geelgroene afscheiding uit de plasbuis (druiper). Een asymptomatisch beloop komt echter ook voor, d.w.z. dat je geen ziekteverschijnselen hebt. Ook als de infectie geen klachten geeft, kan de ziekte wel op anderen worden overgedragen.

Omdat gonorroe door seksueel contact wordt overgedragen, moet u aan uw (vroegere) sekspartner(s) tot in ieder geval een halfjaar terug, laten weten dat u deze infectie heeft. Dit is van belang om alle seksuele partners met gonorroe en ook hun partners zo (snel) mogelijk te behandelen, om verdere uitbreiding van de ziekte te voorkomen en ervoor te zorgen dat u zelf niet voor een tweede keer besmet wordt.

Het is van belang dat niet alleen u maar ook uw huidige partner zich laat testen op gonorroe (en andere soa laten). Uw huidige partner kan alleen maar na een test met zekerheid zeggen dat hij net besmet is.

Jan, 02-11-2011 02:29 #4
Hallo, ik ben een jongen van 18, heb nog nooit sex gehad, maar als ik mij ruk, is mijn sperma 'klonterig'. Ik heb nog met geen enkel meisje sexueel kontact gehad, moet ik mij zorge maken? Reactie infoteur, 03-11-2011
Sperma kan er van persoon tot persoon verschillend uitzien. Ook kan iemands ejaculaat er per keer anders uitzien. Dit is afhankelijk van veel factoren. Als je veel vocht inneemt, ziet je sperma er vaak wat waterig, doorzichtig uit. Het tegenovergestelde kan ook gebeuren: bij weinig vochtinname kan sperma er klonterig uit zien.

Brenda, 12-09-2011 01:02 #3
Hallo, Ik heb hier juist aandachtig het artikel wat betreft gonorro of druiper gelezen. Nu mijn vriend liet me weten dat hij last had aan zijn plasbuis en dat er zo geel groene afscheiding eruit komt, hij toonde het mij en ik had gezegd dat hij naar de dokter moest, nu ik deze pagina gelezen heb zou dat ook van de vrouw kunnen komen, maar ik kan enkel zeggen dat ikzelf geen last heb van jeuk of vaginale ontsteking dat zou gepaard gaan met geur. Het enige wat ik heb ins dan gewoon wat wit verlies, maar dat heb ik altijd al gehad van jongsaf en dan altijd juist voor mijn menstruatie. We kennen elkaar al iets meer dan twee jaar, dan vraag ik me af, of dit wel van mij komt terwijl ik die kenmerken toch allemaal niet heb. Reactie infoteur, 14-09-2011

Niet alle vrouwen hebben klachten. Ongeveer 30-40% van de vrouwen heeft geen directe klachten of symptomen. Als uw partner een SOA heeft, dan is het belangrijk dat u daar ook op getest wordt.

Bij mannen krijgt 90 procent klachten na het oplopen van een Gonorroe infectie (ook wel ‘druiper’ genoemd). De verschijnselen komen twee dagen tot twee weken na de besmetting. Omdat gonorroe door seksueel contact wordt overgedragen, moet hij aan zijn (vroegere) sekspartner(s) tot in ieder geval een halfjaar terug, laten weten dat hij deze infectie heeft. Dit is van belang om:
- alle seksuele partners met gonorroe en ook hun partners zo (snel) mogelijk te behandelen;
- verdere uitbreiding van de ziekte te voorkomen; en
- te zorgen dat hij zelf niet voor een tweede keer besmet wordt.
(Bron: NHG-Patiëntenbrief)

Daarom is het dus ook belangrijk dat u getest wordt.

Lissie, 09-03-2011 23:14 #2
Mijn vriend heeft voorheen ook sex met mannen gehad en nu regelmatig nog, als ik hem pijp zonder condoom, of als hij mij beft, kan ik dan ook gonorroe oplopen, neuken doen we altijd met condoom. Reactie infoteur, 11-03-2011
De infectie wordt overgebracht van de ene persoon naar de andere persoon door sekueel contact met de penis, vagina, mond of anus. Daar valt dus ook beffen en pijpen onder. De NHG-patientenbrief vermeld het volgende:

"Veilig vrijen is de beste manier om soa te voorkomen. Het gaat erom contact tussen de slijmvliezen van de penis, vagina, anus en mond te vermijden. Tongzoenen en elkaar met de vingers bevredigen is over het algemeen veilig, maar zorg dat er geen (menstruatie)bloed, sperma (of vocht dat voor het klaarkomen uit de penis komt) of vaginaal vocht op het slijmvlies van de ander komt, want dat verhoogt de kans op overdracht van soa. Gebruik bij vaginale en anale seks (contact tussen penis en anus) of bij het uitwisselen van een dildo altijd een nieuw condoom. Bij orale seks (contact tussen mond en geslachtsdelen: pijpen of beffen) geeft een condoom of een beflapje bescherming."

Florian Norah, 10-11-2010 12:55 #1
Ik vind het artikel leerrijk maar er is och wat verwaaring over het oplopen van druiper. Veel mannen zijn de mening toegedaan dat als je een voetbal tegen je geslachtsdeel krijgt je druiper kunt oplopen. Ik weet dat alleen bij onveilig vrijen je een druiper kunt oplopen. Ben ik juist? Reactie infoteur, 11-11-2010
De besmettingsweg is via seksueel contact, waarbij slijmvliezen met elkaar in aanraking komen. De belangrijkste verspreidingsweg is genitaal contact tussen penis-vagina en penis-anus. Ook is besmetting van moeder op kind mogelijk. Tijdens de vaginale baring kan het kind worden geïnfecteerd. Meestal gaat het dan om een conjunctivitis gonorrhoïca.

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Geslachtsziekten (SOA's)
Reacties: 7
Medische informatie…
Schrijf mee!