InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Baarmoederontsteking: symptomen ontsteking van de baarmoeder

Baarmoederontsteking: symptomen ontsteking van de baarmoeder

Baarmoederontsteking: symptomen ontsteking van de baarmoeder Baarmoederontsteking kan bij vrouwen de volgende symptomen en klachten veroorzaken: lichte koorts; hoofdpijn; algehele malaise en gevoel van zwakte; verlies van eetlust; pijn in de rug (onderrug) en het onderste deel van de buik (onderbuik) en het bekken; pijn bij plassen en pijn tijdens de geslachtsgemeenschap; abnormale vaginale afscheiding of vaginale bloedingen; onregelmatige menstruaties; jeuk in de vagina. Een ontsteking van de baarmoeder kan adequaat behandeld worden met antibiotica. Pijnstilling is ook mogelijk.

Baarmoederontsteking

De baarmoeder

De baarmoeder, ook wel uterus genoemd, is het inwendige, vrouwelijke geslachtsorgaan. Het is een peervormige spier, een hol en dikwandig orgaan met een stevige elastische spierwand, die meerekt met de groei van het kind. Tijdens de geboorte trekt deze spier zich samen met steeds korter wordende tussenpozen, waardoor de baby de vagina uitgeperst wordt. De baarmoeder ligt tussen blaas en rectum, diep in het kleine bekken.

Waar ligt de baarmoeder?
Waar ligt de baarmoeder?
De uterus heeft een lengte van 8-10 cm, is 5 cm breed en ongeveer 2,5 c. dik. Het bovenste deel is het corpus uteri en het onderste gedeelte de cervix uteri (dat is de baarmoederhals). De baarmoederholte wordt cavum uteri genoemd.

De belangrijkste functie van de baarmoeder is dat een bevrucht eitje zich innestelt en kan uitgroeien tot een kind. De binnenkant van de baarmoeder is met een slijmlaagje bedekt, die gedurende de cyclus een beetje dikker wordt met het oog op de innesteling van een bevrucht eitje. Een niet bevrucht eitje sterft af. Tijdens de menstruatie verlaat het eitje, samen met het overtollige slijm, het lichaam.

De baarmoeder is kwetsbaar

De baarmoeder is het meest kwetsbare orgaan van de vrouw. Het kan leiden tot stoornissen van allerlei aard, zoals baarmoederbloedingen (uterusbloedingen), baarmoederkanker (uteruscarcinoom), baarmoederhalskanker (cervixcarcinoom), baarmoederslijmvlieskanker ( endometrium-carcinoom), endometriose, poliepen ( goedaardige slijmvliesgezwellen op een steeltje) en vleesbomen (myomen, meestal goedaardig baarmoedergezwel).

Een ontsteking van dit orgaan is een veelvoorkomend verschijnsel bij vrouwen. Het kan acuut of chronisch zijn. Er kan een onderscheid gemaakt worden tussen endometritis, infectie van het endometrium, de binnenwand van de baarmoeder en metritis, een ontsteking aan de spierlagen van de baarmoeder.

Mogelijke oorzaken baarmoederontsteking

Een veelvoorkomende oorzaak van een ontsteking van de baarmoeder(hals) is een infectie die via seksueel contact is overgedragen, bijvoorbeeld chlamydia of gonorroe. Een baarmoederontsteking kan ook ontstaan door uitbreiding van een ontsteking elders in het lichaam. Voorts kan na een bevalling soms een deel van de moederkoek of de vliezen in de baarmoeder achterblijven en deze weefselresten kunnen voor een ontsteking zorgen. Tot slot kan een spiraaltje, zoals Mirena, aanleiding geven tot een steriele baarmoederontsteking.

De klachten en symptomen van baarmoederontsteking

Acute endometritis kan bij vrouwen de volgende symptomen en klachten veroorzaken:
  • lichte koorts;
  • hoofdpijn;
  • algehele malaise;
  • verlies van eetlust;
  • pijn in de rug (onderrug) en pijn in het onderste deel van de buik (zeer gevoelige onderbuik) en het bekken;
  • pijn bij plassen en pijn tijdens de geslachtsgemeenschap;
  • abnormale vaginale afscheiding of vaginale bloedingen;
  • onregelmatige menstruaties;
  • jeuk in de vagina.

Bij chronische endometritis zijn de verschijnselen dezelfde, maar niet zo ernstig als in de acute vorm.

Behandeling baarmoederontsteking

De diagnose wordt gesteld op basis van de anamnese van patiënt, diens beschrijving van de klachten en de ziekteverschijnselen. Daarnaast wordt een lichamelijk onderzoek verricht en aanvullend onderzoek, zoals microscopisch onderzoek van vaginale afscheiding of van het weefsel van de baarmoederhals.

De behandeling van een baarmoederontsteking bestaat primair uit het voorschrijven van antibiotica en pijnstillers. Mogelijke complicaties van een baarmoederontsteking zijn onvruchtbaarheid of verdere verspreiding van de ontsteking. Na behandeling is een recidief niet uitgesloten.

Lees verder

Gerelateerde links
Symptomen & behandeling.
Gerelateerde artikelen
Baarmoederontsteking bij de katBaarmoederontsteking bij de katAls je besluit dat de poes enig moment gecastreerd moet worden, zal je weinig problemen ondervinden met de baarmoeder va…
Baarmoederontsteking bij rattenBaarmoederontsteking bij rattenEen baarmoederontsteking bij ratten is zeer gevaarlijk. Je moet direct naar je dierenarts als je zoiets ontdekt. Wat is…
Sterilisatie bij de katSterilisatie bij de katSterilisatie bij de kat is een ingrijpende operatie, dus is het als eigenaar altijd nodig een geïnformeerde keuze te gaa…
Baarmoederontsteking bij gecastreerde poesBaarmoederontsteking bij gecastreerde poesHet is vrij onbekend, maar juist daarom zinvol om er meer aandacht aan te schenken. De gecastreerde poes die een baarmoe…
De groei en ontwikkeling van de hondDe groei en ontwikkeling van de hondDe hond word geboren en kan dan nog lang niet alles wat een volwassen hond kan, het zelfde als bij mensen baby's. Er moe…
Bronnen en referenties
  • C. van Heycop ten Ham, H.J.C. Hendriks, J.H. in de Bosch, J.H.M. Schormans, J.W. van der Krans (redactie): Basisboek Pathologie, ThiemeMeulenhoff, Utrecht/Zutphen, eerste druk, tweede oplage, 2000, p. 279.
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Endometritis

Reageer op het artikel "Baarmoederontsteking: symptomen ontsteking van de baarmoeder"

Reacties

Marijke Sardjoe-Vliet, 07-10-2012 20:09 #2
Betrof een hardnekkige baarmoeder ontsteking. Had zelfs geen klachten. Bij routine onderzoek/uitstrijkje zag men dat er iets niet in orde was. Onderzoek heeft uitgewezen dat er een wond was. Dat is 6 sept j.l uitgesneden. De weefsels zijn niet beschadigd en de cellen zijn in takt gebleven. Er is helemaal geen sprake van baarmoederhalskanker in deze. We zijn een maand verder en heb helemaal geen pijn/klachten gehad. De 17 okt. ga ik wederom voor controle.

Anuschka, 02-12-2011 15:18 #1
Ik heb net uitslag uitstrijkje gekregen en dat was ok. Maarnu zijn er afwijkende ontstekingswaarden gevonden met de naam: anti-nonmisus ofzoiets. Wat is dat? Assistente wist absoluut niet wat het is maar onder tussen moet ik tot volgende week wachten?

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Baarmoederaandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!