InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hemiplegie: een halfzijdige verlamming

Hemiplegie: een halfzijdige verlamming

Hemiplegie: een halfzijdige verlamming Bij Hemiplegie of Hemiplegia word er gesproken van een een halfzijdige verlamming van het lichaam dat rond de geboorte kan gebeuren ten gevolgen van een hersenbeschadiging. Hemiplegie kan nog niet volledig genezen worden maar kan wel behandeld worden zodat men kan functioneren in het dagelijks leven.

Wat is hemiplegie?

Hemiplegie is een aandoening waarbij je 1 kant van je lichaam niet goed of zelfs helemaal niet meer kan bewegen. Meestal gebeurt dit bij lichaamsdelen zoals het been, voet, arm en/of hand aan één kant van het lichaam. Hemiplegie word bij de meeste mensen al tijdens of rond de geboorte vastgesteld maar kan ook op latere leeftijd voorkomen door oorzaak van een hersenvliesontsteking, hersenbloeding, te veel vocht in het hoofd of door te weinig zuurstof. Andere voorkomende kenmerken bij het vaststellen van hemiplegie zijn epilepsie,beperkt zicht, taalachterstand en achterstand in verstandelijke ontwikkelingen.

Behandeling

Hemiplegie kan niet worden genezen maar kan wel behandeld worden zodat de symptomen verminderd worden. Deze aandoening word opgevolgd door een fysiotherapeur die je zal leren je lichaam te functioneren door middel van oefeningen en masseringen van de spieren. Men kan ook overgaan tot het behandelen met middel van een operatie, medicijnen of bestraling.

Soorten Parese

Er bestaan ook andere soorten vormen van deze aandoening zoals:

Monoplegie
Mooplegie kan een verlamming zijn van één arm of één been in tegenstelling tot hemiplegie waar je een heel gedeelte van je lichaam verlamd is.

Diplegie
Diplegie wilt zeggen dat je een verlamming hebt aan twee dezelfde lichaamsdelen zoals de twee armen of twee benen.

Paraplegie
Paraplegie heb je wanneer beide benen of armen verlamd zijn samen met het gedeelte van de romp en kan ontstaan door wervelbreuken of gezwellen op de plaats van het wervelkolom.

Hemiparese
Hemiparese is bijna zoals hemiplegie alleen spreekt men bij hemiplegie van een volledige verlamming en bij hemiparese van een gedeeltelijke verlamming.

Triplegie
Bij triplegie is e sprake van verlamming in drie verschillende ledematen, meestal is dit in de twee benen en een van de armen.

Tetraplegie
Hierbij is er een verlamming aan alle vier de ledematen, zowel beiden benen als beide armen.
© 2011 - 2017 Krisdeprest, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een spastische arm beter kunnen bewegen met CI therapieEen spastische arm beter kunnen bewegen met CI therapieDit kan middels Constraint Induced (Movement) Therapy (CI(M)T). CI(M)T is een therapievorm waarbij er door een beperking…
Pepermunt en IBSPepermuntthee en pepermuntolie worden van oudsher gebruikt bij maag en darmklachten, dyspepsie, misselijkheid, winderigh…
Nederlandse deelnemers Paralympics 2014Nederlandse deelnemers Paralympics 2014Wil je eens zien hoe een held eruit ziet? Kijk dan naar de Paralympische Winterspelen in maart 2014. Zeven Nederlandse s…
De risicofactoren van een hersenaandoeningDe risicofactoren van een hersenaandoeningEr zijn een aantal hersenaandoeningen waar je door genetische aanleg weinig aan kunt doen. Leeftijd speelt hierin een gr…
Dementie (hersenaandoening)Dementie is een hersenaandoening, waardoor alle mentale vermogens steeds verder achteruitgaan, tot uiteindelijk zelfstan…

Reageer op het artikel "Hemiplegie: een halfzijdige verlamming"

Infoteur: Krisdeprest
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!