InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Overslaan van het hart

Overslaan van het hart

Overslaan van het hart Het overslaan van het hart komt bij iedereen, jong en oud, wel eens voor. Vaak is er geen enkele reden tot paniek, maar het geeft wel een heel vervelend gevoel. En uiteraard kan je je er wel paniekerig door gaan voelen.

Overslaan van het hart

Het overslaan van het hart wordt het in de volksmond genoemd. in feite slaat het hart geen slag over maar maakt het een slag extra. En dat voel je. Je hart slaat een extra slag waardoor de pauze tussen de volgende slag net iets langer duurt. En dat voel je dan als het overslaan van het hart. Dit kan even benauwend aanvoelen. Vaak komt dit eenmalig voor, maar het kan ook meerdere keren achter elkaar zijn.

Waarom die extra slag?

Het hart is erop geprogrammeerd om met een bepaalde ritme te slaan. Al tijdens de aanleg van het ongeboren kind, de 22e dag na de bevruchting, begint de eerste cel ritmisch samen te trekken. De overige cellen die eraan vast zitten, nemen dit ritme al snel over. En het hartje klopt! De rest van het mensenleven zal dit hart zo blijven kloppen. Naarmate men ouder word, zal het hart wel steeds trager werken maar het blijft wel met dezelfde regelmaat slaan.

Dat ritme kan soms verstoord worden. Het kan komen door bijvoorbeeld nicotine, cafeïne of alcohol in het bloed. Het hart krijgt dan even een verkeerde prikkel en slaat een extra slag. Maar ook door bepaalde ziekten een aandoeningen kan het hart verkeerde prikkels krijgen. Stress en koorts kunnen ook het hart doen overslaan.

Wat te doen

Het overslaan (of het extra slaan dus) van het hart is even een vervelend gevoel. Ga in ieder geval niet je hartslag gelijk meten. Je hart zal namelijk wat sneller kunnen slaan om weer in het ritme te komen. Hierdoor raak je in paniek en je hart gaat nog sneller slaan. Met alle gevolgen van dien: nog meer paniek. Wanneer je hart eenmalig overslaat, haal dan even diep adem en je kan gewoon weer door met waar je gebleven was. Niks aan de hand. Ieder hart maakt wel eens een sprongetje. Net als het feit dat iedere spier wel eens even ongewild samen trekt. Het hart is ook een spier en ook deze spier wil wel eens even niet doen wat het behoort te doen.

Slaat je hart meerdere malen even uit zijn ritme, ga dan even rustig erbij zitten of liggen en haal adem vanuit de buik. Even tot rust komen. Je hart zal snel genoeg weer zijn oude ritme oppakken. Raak vooral niet in paniek want dan gaat je hart alleen maar sneller slaan. Jouw hart weet heus wel wat het moet doen, en bij rust komt het vaak wel weer goed.

Hartritmestoornis

Wanneer het overslaan wel erg vaak voorkomt en je ook snel vermoeid raakt, kan het duiden op een hartritmestoornis. Je hart slaat dan te snel, te langzaam of heel onregelmatig. Het overslaan van het hart komt hier dus ook bij voor. Vermoed je dit, ga dan zeker even langs de huisarts. Deze zal je hartslag opmeten en je eventueel doorsturen naar een cardioloog, een hartspecialist.

Hartaanval

Bij een hartaanval komt ook het overslaan van het hart voor. Maar hier komen nog andere dingen bij kijken: pijn op de borst, benauwdheid, beklemmend gevoel op de borst, duizeligheid en flauwvallen. Indien je deze klachten langer dan 15 minuten hebt of vaker dan eenmaal per uur, bel dan een arts.
© 2011 - 2014 Bibiana, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het hart slaat overHet hart slaat overHet overslaan van het hart maken we allemaal wel eens mee: het lijkt alsof het hart even vergeet te slaan. Daarna voel j…
Hartritmestoornissen: oorzaken, verschijnselen, behandelingHartritmestoornissen: oorzaken, verschijnselen, behandelingHartritmestoornissen, ook wel aritmie genoemd, geven vervelende effecten en kunnen behoorlijk beangstigend zijn. Er zijn…
Cardioversie helpt bij hartritmestoornisJaarlijks worden zo'n 35.000 personen met een ernstige hartritmestoornis in het ziekenhuis opgenomen. Cardioversie is da…
Ritmestoornis, hartritmestoornisRitmestoornis, hartritmestoornisHartritmestoornis, ritmestoornis, hart, gevaarlijk, symptomen. Een hartritmestoornis kan weinig klachten veroorzaken en…
De Implanteerbare Cardioverter (ICD)De ICD is een klein apparaatje voor mensen met een gevaarlijke, onvoorspelbare hartritmestoornis bij wie medicijnen niet…

Reageer op het artikel "Overslaan van het hart"

Reacties

Kelly, 17-01-2014 18:53 #8
De laatste tijd ben ik vaak moe ik ben jong iemand van 22 maar kan mijn vermoeidheid niet meer onder controle houden nu de laatste tijd slaat mijn hart altijd supersnel ook wanneer ik stilzit/lig slaat ijn hart 100 tellen/minuut heb hierdoor ook last van ademhaling ik weet niet wat dit is maar vind t het niet juist wat moet ik doen?

Maria, 10-01-2014 15:06 #7
Hallo sinds vorig jaar oktober 2013 kreeg ik steeds vaker last van Hartoverslag de symptomen zijn ieder hier bekend.
Ik had een nieuwe baan waar ik gevoel en wat het ook is " opgejaagd" te worden in combinatie met onregelmatige diensten en ook het " nieuwe" van deze baan.
De baan raakte ik aan gewend echter opgejaagd worden als een wolf niet.
Met als gevolg op den duur 7 dagen 24 last an Hartoverslag zeker als ik weer werkte maar ook in daarna als ik vrij was.
Angstig was ik niet zoals ik an vele kan lezen wel moe en hoofdpijn.
Na 2 weken ziektewet weer langzaam begonnen omdat ik meer rust ervaren en zo ook mijn hart.
Ik heb voorgesteld een andere functie wat ook onderdeel was van mijn werk waarin ik niet opgejaagd werd.
Dit bouw ik nu langzaam weer op maar na 3 uurtjes voorzichtig te werken weer hoofdpijn en Hartoverslag wel
Minder in de opgejaagde baan.
En vooral vermoeidheid in de middag moet ik ook echt even rusten of slapen.na medische onderzoeken cardioloog komt er niets van hart aandoeningen uit maar ja hoe nu verder?

Marinda, 16-04-2013 22:54 #6
Mijn hart sloeg net ook weer ''over''. Deze voelde ik duidelijk, en ging automatisch even rustig en diep ademhalen hierdoor. Werd toch nieuwsgierig waarom het eigenlijk wel eens gebeurde, en googlede het even. Heerlijk als je dan meteen op een goeie site terecht komt die niet meteen voor paniek zaaien zorgt, maar waar ook het simpele ervan even aantipt :)
Duidelijke tekst, leuk om te lezen, niet paniekzaaierig, en bovendien leerzaam ^_^ Reactie infoteur, 17-04-2013
Veel mensen hebben wel eens last van een overslaand hart. Een groot gedeelte van de mensen merkt dit niet eens. Paniek is inderdaad niet altijd nodig. Pas wanneer een overslaand hart erg vaak voorkomt dan kan een bezoek aan de arts wellicht zinvol zijn.

Anita, 11-03-2013 19:16 #5
Hoi sjef ik heb dat ook heel vaak dat me hart een tel extra slaat of 1 tel overslaat en dan gaat me hart te keer en bonzen ben ok door de medice molen gedraaid een 24 uurs kastje gedragen, dokter en cardiokoog zeggen kan geen kwaad maar voeld zo eng dat ik dan angstig word soms gewoon als ik stil zit, dan moet ik hoesten en dan is het weer goed, hoe komt dit. grt

Berry, 17-08-2012 17:09 #4
Ik krijg af en toe een lichte druk op mijn borst.en dan voel ik aan mijn pols en dan voel ik geen hartslag.en dan begint mijn hart weer volop te bonken.en dat gebeurt dan drie keer in 10 minuten.en dan raak ik in paniek.
wat zou dat kunnen zijn?

Gerarda Lukassen, 27-07-2012 15:45 #3
Ik heb het nu al dagen lang dat overslaan.ik voel me er echt niet lekker onder.bang dat er toch iets niet goed zit.dan weer weg en hup daar is het weer, kan het ook te maken hebben met warm weer, bedankt Reactie infoteur, 27-07-2012
Sommigen mensen zijn gevoelig voor de warmte, daar kan het hart inderdaad van overslaan, of het gevoel hiervan geven. Probeer zo koel mogelijk te slapen, gebruik desnoods een ventilator op de slaapkamer en in de woonkamer. Niet in de volle zon gaan zitten. Blijven de klachten aanhouden, ga dan even langs je arts.

Sharon, 08-07-2012 20:15 #2
Ik heb heel vaak hart overslagen op een dag wel meer als 30 achter elkaar en tussen de dag door. Maar omdat mijn docter zegt dat ik hyperventilatie heb en omdat het bijna niet kan als je 16 bent wilt niemand mij geloven. Zelfs mijn moeder niet, ik zit hier zo erg mee elke dag heel moe als ik het heb gehad. dit beheerst mijn hele leven Reactie infoteur, 26-07-2012
Iemand met hyperventilatie, kan vaker in paniek raken of leven onder grote angst of stress. Hierbij kan ook het hart overslaan. Wanneer je het echter niet vertrouwt, kan er heel makkelijk een hartfilmpje gemaakt worden. Je kan dit via de huisarts aanvragen, je hebt geen toestemming van je ouders nodig.

Sjef, 15-01-2012 12:21 #1
Hallo,
de klachten die hierboven beschreven worden zijn allemaal zeer herkenbaar, al meerdere
keren door de molen geweest conclusie niets verontrustend extraslag van het hart, echter ik ben zeer vermoeid en de extraslag komt zeker 5 keer voor per minuu tvoor, is er iemand die mij een tip kan geven of een specialist die hierin is gespecialiseerd is.
grt sjef

Infoteur: Bibiana
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 8
Medische informatie…
Schrijf mee!