InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Leaky Gut Syndroom, lekkende darm

Leaky Gut Syndroom, lekkende darm

Leaky Gut Syndroom, lekkende darm Leaky Gut betekent ‘lekkende darm’, dit ontstaat doordat bepaalde onverteerde voedingsstoffen een ontsteking hebben veroorzaakt van het slijmvlies waardoor er gaten in de darmwand ontstaan en de dunne darm gaat lekken. Dit kan een heel scala aan klachten veroorzaken.

Vaak voorkomende symptomen bij het Leaky Gut Syndroom

  • Vermoeidheid
  • Malabsorptie (onvoldoende voedingsstoffen worden opgenomen)
  • Spier- en gewrichtsklachten
  • Maag- en darmklachten, zoals misselijkheid, opgeblazen buik, constipatie, diarree, prikkelbare darm, zuurbranden.
  • Migraine
  • Huidklachten
  • Tekort aan bepaalde vitaminen en mineralen

Ontstaan Leaky Gut Syndroom

De darmen spelen een belangrijke rol in het verteringssysteem. De stoffen die bruikbaar zijn worden door de wand van de dunne darm opgenomen. De wand werkt als een soort filter en wanneer deze natuurlijke barrière meer doorlaatbaar wordt kan er het Leaky Gut Syndroom ontstaan. De minder goed verteerbare voedseldeeltjes en ook kleine gifstoffen komen dan via de darmen in de bloedbaan terecht. Er ontstaan dan heftige immunologische reacties van het immuunsysteem. Ook de darmflora raken uit evenwicht, met overwoekering van ongunstige bacteriën, schimmels en gisten.

De precieze oorzaak over hoe dit kan gebeuren, het verdere verloop en de prognose van deze aandoening is nog niet helemaal bekend. Daarvoor zou meer onderzoek moeten gebeuren.

Mogelijke oorzaken en beïnvloedingsfactoren:

  • Bacteriën. Een oorzaak van bacteriële overbelasting is o.a. een te lage zuurgraad van de maag. Als er te veel bacteriën in de dunne darm komen kan een ontsteking het resultaat zijn. Veel allergieën die met bacteriële infecties in verband worden kunnen neurologische gevolgen hebben, zoals: depressie, angst, chronische vermoeidheid, chronische hoofdpijn en migraine.
  • Ontsteking
  • Infecties van parasieten
  • Medicijnen (o.a. gebruik van NSAID’s, antibiotica, cortisone)
  • Tekort aan vitamine A, zink en foliumzuur.
  • Voeding (bijvoorbeeld zemelen, gluten, lectine)
  • Erfelijke aanleg voor hyperpermeabiliteit (grotere doordringbaarheid van de darmen)
  • Chronische stress waardoor het immuunsysteem verzwakt is
  • Operatie
  • Langdurige immobiliteit
  • Chemotherapie, bestraling
  • Alcohol
  • AIDS

Mogelijke gevolgen van Leaky Gut

Bij onvoldoende ontgifting ontstaan er in het lichaam veel vrije radicalen die schade aan cellen kunnen aanrichten, bijvoorbeeld met betrekking tot het immuunsysteem, zenuwstelsel, hormonaal stelsel… etc.

  • Verstoring darmflora, overwoekering met ongunstige bacteriën en schimmels
  • Ontstekingen van de darmen
  • Voedselallergieën
  • Chronische vermoeidheid
  • Fibromyalgie
  • Allergische reacties
  • Prikkelbaar Darm Syndroom (PMS)
  • Ziekte van Crohn
  • Coeliakie
  • Chronische huidaandoeningen (Psoriasis, eczeem)
  • Reumatische aandoeningen
  • Astma
  • Auto-immuunziekten
  • Psychische problemen
  • Schizofrenie

Diagnose

Een diagnose is moeilijk te stellen, aangezien Leaky Gut alleen aan te tonen is door een biopt te nemen van een stukje darm, dan kunnen de ‘gaten’ worden aangetoond onder de microscoop. Aangezien zulke onderzoeken duur zijn wordt dit alleen gedaan als er een medische noodzaak voor is, er moeten dan aanwijzingen zijn dat er sprake is van een ernstige aandoening. Vaak zijn de klachten vaag, bijvoorbeeld buikpijn en misselijkheid, waardoor er geen medische noodzaak is. Voeding blijkt een grote en belangrijke rol te spelen, een onderzoek naar voedselintoleranties en allergiën kan een begin zijn om het voedingspatroon aan te pakken en te kijken of dat verandering in klachten geeft.

Behandeling

  • Ontsteking aanpakken
  • Onderzoek naar voedselovergevoeligheden en allergieën
  • Vermijd producten waar een allergie of intolerantie voor is
  • Gezonde voeding
  • Probiotica voor een gezonde darmflora
  • Aanvullende supplementen

Begeleiding door een arts of therapeut is hierbij heel belangrijk, er kunnen veel factoren meespelen die de klachten kunnen veroorzaken.
© 2011 - 2014 Emi1, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Lekkende darm (leaky gut) genezenLekkende darm (leaky gut) genezenGezonde darmen hebben altijd een bepaalde doorlaatbaarheid nodig om voedingsstoffen op te kunnen nemen. maar als de darm…
Darmproblemen en darmfloraDarmproblemen en darmfloraDarmklachten en spijsverteringsproblemen zijn eerder regel dan uitzondering in onze moderne maatschappij, evenals tekort…
Het Kortedarmsyndroom (Short Bowel Syndroom)Het Kortedarmsyndroom (Short Bowel Syndroom)Een patiënt met het kortedarmsyndroom, ook wel het Short Bowel Syndroom (SBS) genoemd, heeft een tekort aan goed functio…
Spijsvertering; opname van natrium, kalium, calcium en ijzerDe mineralen worden als ionen door het spijsverteringsstelsel opgenomen. De mineralen die door het spijsverteringsstelse…
Bronnen en referenties
  • www.ziekdoorvoeding.nl/
  • www.weguitchronischevermoeidheid.com/darmen.html
  • www.lucvanoost.be/meeruitleg/Lekkendedarm.htm

Reageer op het artikel "Leaky Gut Syndroom, lekkende darm"

Reacties

Emmy Masselink, 28-06-2014 00:53 #3
Dank je wel, ik heb het boek '' Diseaseless '' gekocht. Volgens Ken Drew worden heel heel kwalen veroorzaakt door allergien van voedsel, wat dan Leaky Gut Syndrom veroorzaakt. Ook heeft hij het veel over inflammation. Ik neem aan dat dat zuurbrand is.
Ik heb bijna alle symtomen, maar zelden zuurbrand. En als ik het al eens heb, staat ''echt'' mijn keel in brand. Zo intens is het dan. Omdat mij niets bij een lekkende darm voor kon stellen, ben ik gaan zoeken, naar antwoorden. En mede door jullie artikel ben ik nu op de hoogte van wat het is. Warme groetjes Emmy

Lotte, 07-03-2014 08:39 #2
De dunne darm zit op een andere plek gelokaliseerd dan de dikke darm en maag. Misschien moet u doen alsof (of beter gezegd: uiten) dat de klachten op die plek zitten (buikpijn, krampen) en bij de huisarts een dunne darmonderzoek eisen. Leg uit dat u denkt dat er sprake is van het leaky gut syndroom, benoem ook de andere symptomen die eraan worden geschreven. Klachten moeten helaas vaak worden "overdreven", omdat je anders minder serieus genomen wordt, vooral als je al wat vaker bij de huisarts komt.
Zwarte ontlasting duidt vaak op oud bloed, wat (inderdaad) meestal van "hoger" in het lichaam komt, zoals de dunne darm. Het is dus van belang om de oorzaak te onderzoeken!

Recent ben ik erachter gekomen dat ik een gluten-, koemelk-, en suikerintolerantie heb, terwijl de artsen allemaal zeiden dat mijn lichamelijke klachten niks te maken hadden met voeding, dus dat ik gewoon alles mocht eten. Luister dus altijd goed naar uw lichaam!

Hannen, 13-09-2013 11:08 #1
Geachte Hr./Mv.
Ik heb al een half jaar last van zwarte ontlasting en heb een een maag en dikke darm onderzoek gehad. Maar mijn klacht is nog steeds niet verdwenen. Ze hebben wel bloedarmoede geconstateerd en daar heb ik reeds 5 zakjes bloed en ijzer voor toegediend gekregen.Maar ik begrijp niet waarom ze de dunne darm niet onderzocht hebben want ik denk dat daar de kwaal zit. Inmiddels hebben ze mij staaltabletten voorgeschreven.Kunt U mij een suggestie aan de hand doen wat ik nu moet doen?
Groeten,
Frans hannen

Infoteur: Emi1
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!