InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Bijen- en wespensteek, oorzaken, symptomen en behandeling

Bijen- en wespensteek, oorzaken, symptomen en behandeling

Een bijensteek en wespensteek is doorgaans erg pijnlijk, maar doorgaans ongevaarlijk. Er zijn drie lichamelijke reacties mogelijk op een bijensteek en wespensteek. Er kan een lokale reactie ontstaan, een toxische reactie en een allergische reactie. Een allergische reactie kan een ernstige anafylactische shock tot gevolg hebben. Om een allergische reactie op te vangen kan een epipen gebruikt worden.

Inhoud

Wat zijn oorzaken van een bijensteek en wespensteek?

Bijen en wespen steken vaak alleen als zij zich bedreigd voelen. Het uit angst bewegen van de armen, zorgt ervoor dat de bij en/of wesp zich bedreigd voelt en gaat steken. Dicht onbeschermd bij bijenkorf, wespennest en bloementuin in de buurt komen vergroot de kans op een bijensteek en/of wespensteek. Ook het dragen van een sterk ruikend parfum en fel gekleurde kleding trekken bijen aan. Loop nooit met blote voeten in het gras. Zet verder containers zo ver mogelijk van het huis af.

Wat zijn symptomen van een bijensteek?

Doorgaans is de reactie op een bijensteek en/of wespensteek een pijnlijke lokale reactie. Er kan echter ook een toxische reactie en een allergische reactie optreden. Van zowel een lokale reactie, toxische reactie als allergische reactie worden de symptomen beschreven.

Lokale reactie op een bijensteek of wespensteek
De lokale reactie op een bijensteek blijft beperkt tot de locatie waar de bij heeft gestoken. De lokale reacties op een bijensteek zijn:
  • Lokale roodheid
  • Lokale zwelling van de huid, soms ontstaat eerst een witte zwelling die later rood wordt.
  • Lichte verharding van de huid
  • Na verloop van tijd treedt er jeuk op
Afhankelijk van de plaats waar de bij heeft gestoken kan de zwelling zeer groot worden. Een bijensteek op de hals, gezicht, oren, oogleden en lippen geeft een grote zwelling. Een steek in of op de keel kan een zwelling veroorzaken die de luchtpijp dichtdrukt en verstikking kan veroorzaken. Er moet dan direct contact met de hulpdiensten gezocht worden.

Toxische reactie op een bijensteek of wespensteek
Een volwassene die meerdere bijensteken en/of wespensteken heeft, kan een toxische reactie ontwikkelen. Symptomen van een toxische reactie zijn naast de lokale reacties op de bijensteken:
  • Oedeem
  • Vermoeidheid
  • Bewusteloosheid
  • Braken
  • Bloeddrukdaling
  • Hoofdpijn
  • Diarree
  • Stuipen
Bij een toxische reactie is contact opnemen met de hulpdiensten noodzakelijk.

Allergische reactie op een bijensteek en/of wespensteek
Een allergische reactie kan in het meest ernstige geval een anafylactische shock leiden. Symptomen van een anafylactische shock zijn:
  • Galbulten
  • Ernstige zwelling van de huid
  • Roodheid
  • Diarree
  • Misselijkheid
  • Braken
  • Bloeddrukdaling
  • Duizeligheid
  • Bewusteloosheid
  • Zwelling van de tong, waardoor verstikking kan optreden
  • Constrictie van de luchtpijp, waardoor verstikking kan optreden
  • Blauwkleuring van de huid (cyanose)
Bij een anafylactische shock moet direct contact gezocht worden met de hulpdiensten.

Hoe verloopt de behandeling van een bijensteek en/of wespensteek?

Bij een lokale reactie is verder geen behandeling nodig. Om de lokale reactie te verminderen is het handig om met een mesje of nagel de angel te verwijderen. Verwijder de angel niet met een pincet. Het gifblaasje wordt dan in de wond uitgeknepen. Een wesp laat geen angel achter. Doe verder ringen en armbanden af, wanneer men is gestoken op de hand en/of arm. Het bijengif is kort na een steek te inactiveren met warmte. Vlak na een bijensteek warm water over de steek laten lopen inactiveert het bijengif. Daarna kan men koelen met koud water, of ijs. Desinfecteer de wond goed met water, zeep en later met jodium, of alcohol. Doorgaans verdwijnen de klachten binnen een aantal dagen. In het geval men allergisch is voor bijen of wespen, of men is gestoken door meerdere bijen of wespen is het aan te raden het insect te identificeren wat heeft gestoken en direct contact te zoeken met de hulpdiensten. Mensen die allergisch zijn voor bijensteken dragen doorgaans een adrenalinepen (epipen), corticosteroid en antihistaminicum bij zich om de anafylactische shock tegen te gaan.

Lees verder

© 2011 - 2014 Wieschrijft, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
Hoewerktmijnlichaam.nl en Zowerkthetlichaam.nl.
Gerelateerde artikelen
Bijensteek behandelen / Wespensteek behandelenBijensteek behandelen / Wespensteek behandelenEr bestaan verscheidene natuurlijke behandelingen en middeltjes om een bijensteek of wespensteek te behandelen zodat de…
Een wespensteek/bijensteek, wat nu? Snel behandelen!Wespensteken en bijensteken kunnen een pijnlijke steek achterlaten. Vooral in de zomer, wanneer u lekker naar buiten gaa…
Allergie insectenstekenAllergie insectenstekenEen insectensteek kan giftig of niet giftig zijn, en op basis hiervan kan men dan ook de reacties op verschillende insec…
Allergieën: Beten en stekenEen steek van een bij of wesp kan pijnlijk en beangstigend zijn. Sommige mensen ontwikkelen een allergie voor het gif in…
De hommel- en bijensteekDe hommel- en bijensteekHet is erg vervelend maar het gebeurt helaas wel eens: gestoken worden door een hommel of bij. In dit artikel vind je in…
Bronnen en referenties
  • http://www.bijenwereld.nl/index.php?id=70
  • http://www.poisoncentre.be/article.php?id_article=209
  • http://www.huidziekten.nl/folders/nederlands/bijenwespen.htm
  • http://www.allergologie.nl/Insectengif_en_Allergie.htm

Reageer op het artikel "Bijen- en wespensteek, oorzaken, symptomen en behandeling"

Reactie

M. Passchier, 20-09-2013 22:47 #1
Vraagje. ik ben zondag 14-9jl gestoken door een wesp in mijn onderarm.
nu nog steeds een grote rode vlek die soms jeuk.
kwalijk of gewoon negeren? dank u

Infoteur: Wieschrijft
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidaandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!