InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wortelpuntontsteking: symptomen en klachten

Wortelpuntontsteking: symptomen en klachten

Wortelpuntontsteking: symptomen en klachten Wortelpuntontsteking: wortelkanaalbehandeling, symptomen, klachten. Een wortelpuntontsteking komt vaak voor na niet behandelde cariës of na een niet goed uitgevoerde wortelkanaalbehandeling. Hoe herken je een wortelpuntontsteking en wat zijn de klachten en behandeling?

Wat is een wortelpuntontsteking?

Bij een wortelpuntontsteking is er sprake van een ontsteking van het weefsel dat rond de wortelpunt van de tand of kies ligt. In veel gevallen zijn er geen directe klachten, waardoor een wortelpuntontsteking zich verder kan uitbreiden. Vaak is er wel een soort puistje op het tandvlees zichtbaar.

Ontstaan van een wortelpuntontsteking

De ontsteking is meestal het gevolg van gaatjes (cariës) die eerst de pulpa heeft aangetast. Wanneer de cariës zich verder uitbreidt, wordt de wortelpunt aangetast en raakt ontstoken. Ook kan een wortelpuntontsteking ontstaan na een niet goed uitgevoerde of mislukte wortelkanaalbehandeling.

Symptomen

De symptomen van een wortelpuntontsteking zijn vaak anders dan de klachten. Een eerste symptoom is vaak het uitbreken van een soort puistje op het tandvlees, ter hoogte van de wortelpunt. Het puistje bevindt zich ter hoogte van het midden van de tand of iets zijwaarts, Maar kan ook tussen twee kiezen inzitten. Dit puistje is een fistel. Een fistel is een niet natuurlijke verbinding tussen de huid en een lichaamsholte. Een fistel is ervoor bedoeld om ontstekingsvocht af te voeren. Een fistel op het tandvlees betekent vrijwel altijd een ontsteking of de aanwezigheid van een abces. Uit de fistel kan ook wat pus komen, wat een vieze smaak in de mond geeft.

Een fistel is niet altijd het eerste symptoom bij een wortelpuntontsteking. Soms is er geen sprake van een fistel, omdat de ontsteking niet naar buiten toe treedt. Een ander symptoom kan een zeurende pijn zijn, die sterker wordt wanneer de tand of kies aangetikt wordt.

Klachten

Echte klachten van een wortelpuntontsteking zijn hevige kiespijn of tandpijn, vaak verergerd wanneer de kies of tand wordt aangetikt. Wanneer de ontsteking naar buiten toe breekt, een fistel, kan deze pus vrij geven. Er ontstaat dan een vieze smaak in de mond. Ook kan er sprake zijn van een slechte adem, vaak ligt de fistel dan wat verborgen waardoor de patiënt niet in de gaten heeft dat er sprake is van een fistel.

Een extra-orale huidfistel is een abces aan de wortelpunt, dat is doorgebroken door de huid. Er kan dan in de huid, vaak aan de wang of aan de kin, een putje of gaatje zichtbaar worden, waaruit ontstekingsvocht komt.

Behandeling

Wanneer er geen klachten zijn, wordt er soms een afwachtende houding aangenomen. Echter, een wortelpuntontsteking gaat nooit uit zichzelf weg. Vaak wordt de ontsteking erger of komen er klachten opzetten wanneer de afweer van de patiënt verminderd is. Een wortelpuntontsteking zal dus altijd behandeld moeten worden om deze weg te nemen.

Wanneer de ontsteking nog niet zo ver is uitgebreid, kan via een wortelkanaalbehandeling de ontsteking worden weggenomen. Vaak wordt hierbij de wortelpunt iets ingekort en daarna gevuld met een materiaal. Wanneer de ontsteking al verder zit, zal de wortelpunt verwijderd worden. Dit heet een apexresectie. Hierbij wordt de punt van de wortel en wat omliggend weefsel weggenomen. Vervolgens wordt het wortelkanaal goed afgesloten. Voorafgaande aan het verwijderen van de wortelpunt, zal er minstens eenmaal een wortelkanaalbehandeling nodig zijn.

Wanneer het wegnemen van de wortelpunt niet helpt of niet mogelijk is, zal de gehele tand of kiezen verwijderd worden. Om het gat op te vullen, kan gekozen worden voor een implantaat met kroon of voor een (ets)brug. Het nadeel van een brug is dat het kaakbot geen steun meer heeft en zal gaan slinken. Een implantaat echter is een kostbaar iets dat veel meer tijd met zich meebrengt voordat alles er fijn uitziet. Wel behoudt het kaakbot bij een implantaat zijn normale dikte en hoogte.

Complicaties na behandeling

Soms kan een niet goed uitgevoerde behandeling een verdere ontsteking met zich meebrengen. Bij pijnklachten die langer dan drie dagen aanhouden, zwellingen, warmte en roodheid, is het raadzaam om de tandarts te raadplegen. De tandarts kan dan bekijken of er sprake is van een verdere ontsteking.
Gerelateerde artikelen
Wortelpuntontsteking: oorzaak en behandelingWortelpuntontsteking: oorzaak en behandelingEen wortelpuntontsteking is een ontsteking van de punt van de wortel van een tand of kies. Deze ontstaat niet zomaar: de…
Operatie wortelpuntontstekingWanneer een zenuw in je kies of tand afsterft, zal de tandarts een wortelkanaalbehandeling uitvoeren. Soms is het echter…
Kiespijn, wat kunt u er tegen doen?Kiespijn, wat kunt u er tegen doen?Kiespijn veroorzaakt vaak een zeurende pijn, die meestal plotseling komt opzetten. De meest voorkomende oorzaak van kies…
Antibiotica werkt soms nietAntibiotica werkt soms nietAntibiotica zijn medicijnen die bacteriën moeten doden of de groei moeten remmen. Ze worden vaak voorgeschreven bij infe…
Een ongewone lichaamsholteverbinding: de fistelEen ongewone lichaamsholteverbinding: de fistelEen goed functionerend lichaam dat willen we allemaal. Iedere dag komen we in aanraking met bacteriën of virussen en som…

Reageer op het artikel "Wortelpuntontsteking: symptomen en klachten"

Reacties

Renata, 29-10-2013 16:08 #6
4 weken geleden heb ik 5 gaatjes laten vullen. ik ga al mijn hele leven 2x per jaar naar de tandarts en er is nog nooit iets schokkends gebeurd. door omstandigheden moest mijn tandarts ermee stoppen en moest ik naar een andere tandarts. deze ontdekte een stuk of 14 gaatjes en kwam met een heel saneringsplan. hij is begonnen met 5 gaatjes vullen. normaal heb ik daar geen napijn van, maar van 1 vulling heb ik nu al 4 weken last! ik kan er niet lekker op kauwen. ik ben terug geweest, ondanks mijn angst, en hij heeft wat testjes gedaan (met stikstof o.a.). de test met de stikstof (-40 graden) deed geen pijn, alleen het tikken op de kies was gevoelig. volgens de tandarts was het bijna niet mogelijk dat ik last van die vulling had, omdat dat het kleinste gaatje was van de 5. ik ben naar huis gegaan met het advies het een paar weken aan te kijken. nu, 4 weken later, kan ik nog steeds niet kauwen op die kies aan de rechterkant van mijn mond. sinds gisteravond bonst mijn hele rechterkant, tot achter mijn oor! dan is het ineens weer weg en dan begint het weer heel evenů? ik heb echt nog nooit problemen met mijn gebit en nu dit! kan iemand mij vertellen wat er aan de hand is en wat ik eraan kan doen? mijn vertrouwen in mijn 'nieuwe' tandarts is inmiddels wel behoorlijk gekelderd en ik sta niet echt te springen om terug te gaan.

Eva, 10-09-2013 20:54 #5
Vergat er nog bij te vermelden, keek vandaag en er was geen wit puntje te zien en bultje was zeer klein. een half uurtje later was het opeens een wit bultje met vocht erin. uitgeknepen (ging bijna vanzelf) en weg was het weer. nu zie je bijna niets meer.

Eva, 10-09-2013 20:50 #4
Ik bezoek de tandarts om de 9 maanden en ben voor het laatst half juni geweest. sinds anderhalve maand heb ik een klein bultje (wit) boven mijn kies. De ene keer is die wat dik en zit er vocht in en als je er aan komt is deze gelijk open en kan het vocht eruit en vervolgens zie je bijna niets meer. 4 weken geleden heb ik het ook eens op een andere plek gehad (aan zijkant van voortand) en deze is niet meer terug gekomen. Heb gekeken op internet waar mijn bultje op leek en kwam ik uit op afte maar lees vaak dat dat pijn moet doen en bij mij doet het absoluut geen pijn ook niet gevoelig of zo (ook geen last van mijn tanden op kiezen). Wat kan ik doen en wat is het? Poets mijn tanden met paradontax. Ben vreeslijk bang voor huisarts of tandarts dus daar ga ik liever niet heen. Reactie infoteur, 11-09-2013
Ik heb toch het idee dat je continue pus eruit knijpt: dit blijft terug komen zolang er sprake is van een ontsteking. Een ontsteking gaat nooit vanzelf weg. Weel kan deze tijdelijk minder aanwezig zijn, waardoor het lijkt alsof alles weg is. Daarna komt de ontsteking in alle hevigheid terug. Ik kan van hier uit niet beoordelen wat bij jou het geval is, maar een bezoek aan de tandarts is toch wel de moeite waard. ik snap dat je bang bent voor de tandarts maar door nog langer te wachten kan de ontsteking zo groot worden dat je met vreselijke pijnen komt te zitten en behandeling ook pijnlijk zal worden. De tandarts kan voor jou kijken of je een ontsteking hebt of dat het toch iets anders is.

Fran, 07-07-2013 11:53 #3
Toen ik op mijn 25e nog een keer een beugel wilde plaatsen, kwam de orthodontist er achter dat ik een ontsteking in mijn kaak had. De tandarts heeft een wortelkanaalbehandeling uitgevoerd en de wortelpunt is bij de kaakchirurg verwijderd. Zelf heb ik totaal geen last gehad van de ontsteking. De ontsteking is echter altijd blijven zitten. Pas, drie jaar later, ik denk Door een verminderde weerstand, kwamen enorme klachten opzetten. Ik heb nog nooit zo'n pijn aan mijn kies gehad. Na drie tandartsbezoeken is besloten de kies te trekken. Wat een opluchting! Het mooie is ook dat mijn kin problemen (flinke ontstekingen en puistjes) hiermee ook verdwenen lijken te zijn! Is er meer bekend of je van een langdurige kaakontsteking idd puistjes krijgt?

Diny, 12-01-2013 20:29 #2
1en een half jaar geleden had ik een fistel aan een wortelpunt van mijn voortand. De wortel is er toen uitgehaald omdat hij gebroken was. Dus heb ik nu een brug, maar ik heb nog steeds pijn aan mijn neus en aan de zijkant daarvan.
Kan dit nog steeds met de fistel te maken hebben.
mvg.Diny

Stephan, 02-11-2011 01:35 #1
Hallo ik heb op dit moment een heftige pijn in mijn mond. ik ben de afgelopen week al 3x bij de tandarts geweest hij heeft bij mijn tweede bezoek een kies open geboord waarna er een hele vieze geur vrij kwam (een rottende kies denk ik dan maar) nu denk ik zo wie zo aan een ontsteking maar wat ik heb nu een AB (Amoxicilline) gehad maar waarom helpt hij me niet gewoon van de pijn af de laatste keer dat ik ben geweest keek hij alleen en schreef me antibiotica voor. nou ik ga nog door de grond ik vraag me nu echt af hoeveel pijn kan een mens verdragen ik wens maar 1 ding en dat is HAAL DE PIJN WEG thats all.
maar heb ik nu een wortelpuntontsteking of een tandvlees probleem? Reactie infoteur, 02-11-2011
Vaak wordt er een antobioticum voorgeschreven voordat men tot behandelen overgaat, om het geheel rustiger te krijgen.

Een tandvleesprobleem uit zich door bloedned, rood, gezwollen en pijnlijk tandvlees. Na verloop van tijd gaan tanden en kiezen losstaan en kunnen een vieze geur verspreiden.

Waarschijnlijk gaat het bij jou om een ontsteking aan of onder de kies, maar dat is vanaf het internet heel moeilijk te beoordelen. Vraag ernaar bij je tandarts.

Infoteur: Bibiana
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!