InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Slokdarmvernauwing: Oorzaken, symptomen en behandeling

Slokdarmvernauwing: Oorzaken, symptomen en behandeling

Slokdarmvernauwing: Oorzaken, symptomen en behandeling Een vernauwing van de slokdarm is een aandoening waarbij de slokdarm door een bepaalde oorzaak niet meer voldoende 'breed' is. Deze aandoening kan aangeboren zijn, maar ook op volwassen leeftijd kan men door externe of interne problemen een vernauwing van de slokdarm oplopen. De behandeling bestaat meestal uit een (kijk)operatie of het plaatsen van een stent. De slokdarm een een gespierde buis die de vanuit de keel naar de maag loopt en als functie heeft om voedsel, drank en speeksel naar de maag te brengen. De slokdarm bevat (anatomisch gezien) een natuurlijke, lichte vernauwing, boven de aansluiting van de slokdarm naar de maag. Deze bestaat bij alle mensen en is niet de vernauwing waar het in dit artikel over gaat.

Oorzaken

De oorzaak van een slokdarmvernauwing kan meestal gezocht worden in vijf grote categorieën:
  • Aangeboren: Baby's kunnen worden geboren met een vernauwing of zelfs een volledige verstopping van de slokdarm, door een slechte of verkeerde aanleg van de slokdarm in de baarmoeder als foetus.
  • Ontsteking: Een slokdarmontsteking, zeker een ernstige, kan littekenweefsel veroorzaken op de binnenkant van de slokdarm. Dit littekenweefsel kan wild gaan groeien en dan op zijn beurt een vernauwing veroorzaken als het te groot groeit.
  • Medische behandelingen: Bij bestraling (tumor van de slokdarm/slokdarmkanker), of de behandeling van slokdarmspataderen, kan de slokdarm een beschadiging oplopen en eveneens littekenweefsel opbouwen die een vernauwing kunnen veroorzaken.
  • Operaties: Na een slokdarmoperatie kan men een vernauwing krijgen, zeer vaak op de plaats van de wonde/naad waar men heeft geopereerd.
  • Ziektes: Zoals een slokdarmtumor of een vergrote schildklier, die de slokdarm (gedeeltelijk) dichtdrukt van 'buitenaf'.

Symptomen

Het belangrijkste symptoom is de moeilijkheid om te eten (en drinken). Voedsel gaat moeizaam voorbij de slokdarm of geeft het gevoel dat het blijft steken achter het borstbeen (kan een pijnlijk gevoel zijn).

Andere symptomen die men kan opmerken bij een slokdarmvernauwing zijn:
  • Last van te veel speeksel in de mond.
  • Misselijkheid
  • Braken
  • Teruglopen van voedsel naar de keel of mond
  • Slechte adem
  • Vermagering

Complicaties

  • De vernauwing kan in bepaalde gevallen doorgroeien, de slokdarm volledig dichtdrukken en zo leiden tot een slokdarmverstopping.
  • Ondervoeding: Door verminderde voedselinname kan men niet genoeg voedselstoffen opnemen. Dit zie je vaker bij oudere patiënten.
  • Longontsteking: Wanneer er sprake is van terugvloei van voedsel naar de keel, bestaat de kans dat er een deel van het voedsel in de luchtpijp terechtkomt en daar een levensbedreigende longontsteking veroorzaakt.

Diagnose

Om de diagnose van een vernauwing te stellen wordt altijd een anamnese afgenomen om zo de (eventuele) oorzaak te kunnen achterhalen. Men kan gebruik maken van medische beeldvorming (RX, CT-scan of MRI-scan, eventueel met contraststof). Als laatste kan men een slokdarmonderzoek doen, waarbij men met een camera de binnenkant van de slokdarm onderzoekt en zo al dan niet een vernauwing kan constateren.

Behandeling

Er zijn verschillende behandelingsmogelijkheden bij een vernauwing van de slokdarm:
  • Operationeel de vernauwing wegnemen. Hierbij word tijdens een heelkundige ingreep de slokdarm blootgelegd en het vernauwde stuk verwijderd. Meestal is er nog genoeg slokdarmweefsel om de twee uiteinden terug aan elkaar te naaien.
  • Een stent (buisje) plaatsen om de vernauwing open te houden.
  • Een dilatatie van de slokdarm (oprekken), dit kan via een kijkonderzoek gebeuren.

Vaak moet de onderliggende oorzaak (zoals ontsteking) ook behandeld worden om een goed en blijvend resultaat te bekomen.
Na de operatie mag er vaak de eerste dagen niets gegeten worden om de wond de kans te geven om goed te genezen.
© 2012 - 2014 Chuck, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Slikklachten: Oorzaken en behandelingDysfagie ( Letterlijk moeilijk eten) komt meestal door een probleem in de slokdarm en minder vaak ligt de oorzaak in de…
Slokdarmklachten en -problemen: achalasie van de slokdarmSlokdarmklachten en -problemen: achalasie van de slokdarmAchalasie is een aandoening van de slokdarm, waarbij de zenuwvoorziening in het onderste deel van de slokdarm is vermind…
Slokdarmdivertikel: Oorzaken, symptomen en behandelingSlokdarmdivertikel: Oorzaken, symptomen en behandelingEen divertikel van de slokdarm kan men het beste omschrijven als een uitstulping van de slokdarmwand, die eruit ziet als…
Snurken, slapeloze nachtenSnurken, slapeloze nachtenSnurken. Voor velen erg irritant. Vooral als je naast iemand ligt die snurkt. Het maakt een irritant geluid, en je partn…
Bronnen en referenties
  • www.medicinfo.nl
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Slokdarmvernauwing: Oorzaken, symptomen en behandeling"

Reacties

Cecile Lafourt, 02-04-2013 10:29 #3
Hallo ik moet een onderzoek ondergaan van de slokdarm. Ik heb pijn op het borstbeen, moeilijk ademhalen, overgeven. Weet iemand raad? Heeft iemand die symptomen ook gehad? Bedankt.

Davy, 01-01-2013 20:50 #2
Na mijn eerste kijkonderzoek blijf ik regelmatig last krijgen dat mijn eten drinken niet zakt en moet ik gaan braken, heb wel pilletjes die ik moet oplossen ipv oraal gebruik.ik moet nu terug gaan voor een kijkonderzoek en hopelijk weet ik dan meer want nu uit eten gaan is super vervelend!het is een ernstige slokdarmvernauwing dus opereren?groetjes

Gvanleeuwen, 29-12-2012 15:23 #1
Mijn moeder hoest al langer dan een jaar, ze heeft nu medicijnen gehad want de arts zei dat ze een vernauwing had in haar slokdarm.De pillen heeft ze op en ze hoest nog net zo.

Infoteur: Chuck
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!