Schatzki-ring: Vernauwing van slokdarm met slikproblemen

Schatzki-ring: Vernauwing van slokdarm met slikproblemen Een Schatzki-ring (Schatzki-Gary-ring) is een aangeboren of verworven slokdarmafwijking, waarbij de patiënt een ringvormige vernauwing heeft van de slokdarm. Wanneer de doorgang van de slokdarm erg klein is, kan vast voedsel moeilijk door de slokdarm passeren. Dit resulteert in onder andere slikproblemen en een vol gevoel na het eten. De behandeling bestaat uit voedingsadviezen, een uitrekking van de vernauwing en soms een operatie. De vooruitzichten zijn in de meeste gevallen goed, al keert de vernauwing soms terug. Richard Schatzki (1901-1992), een Amerikaanse arts (geboren in Duitsland) beschreef voor het eerst de gelijknamige aandoening in de medische literatuur in 1953 samen met Samen met Dr. John Gary.

Oorzaken van Schatzki-ring

De pathogenese van de Schatzki-ring is onduidelijk (oktober 2020). Mogelijk resulteert de aandoening uit langdurige schade door reflux van maagzuur (gastro-oesofageale refluxziekte, GERD). De ringvormige vernauwing bevindt zich aan de onderkant van de slokdarm. Vast voedsel kan door de vernauwing, die bedekt is met normaal slokdarmslijmvlies, niet goed door de slokdarm passeren.

Risicofactoren: Vaak door slokdarmprobleem

Meer dan de helft van de patiënten heeft een geassocieerde slokdarmaandoening zoals:

Soms komt de ziekte voor in families en dan is de slokdarmafwijking aangeboren.

Opvallend genoeg is er een verminderde incidentie van een Barrett-slokdarm (schade aan wand van slokdarm door reflux) bij patiënten met een Schatzki-ring.

Symptomen: Slikproblemen en vol gevoel

Diagnostisch criterium

Afhankelijk van de doorganggrootte van de slokdarmvernauwing komen klachten voor:
  • <13 mm: bijna altijd symptomatisch (klachten zijn vrijwel steeds aanwezig)
  • 13-20 mm: soms symptomatisch
  • > 20 mm: zelden symptomatisch

Wanneer het symptomatisch is, is sprake van een ‘Schatzki-ring’. De meerderheid van de patiënten ervaart echter geen symptomen.

Tekenen

Schatzki-ringen bevinden zich bij de overgang van de slokdarm naar de maag. Bij de meeste patiënten komen de symptomen pas na 25-jarige leeftijd tot uiting. Meestal presenteert de patiënt zich met intermitterende (met tussenpozen optredende) slikpijn en slikproblemen (dysfagie), vooral van vast voedsel. Dysfagie komt vaker voor bij patiënten met een stoornis van de darmbewegingen. Verder heeft de patiënt het gevoel dat het eten niet zakt. Een opgeblazen gevoel, pijn achter het borstbeen, pijn bovenaan in de buik en zuurbranden zijn andere symptomen van een Schatzki-ring.

Diagnose en onderzoeken

Diagnostisch onderzoek

De patiënt ondergaat een bariumsliktest waarbij hij eerst barium moet inslikken waarna de arts een röntgenfoto maakt van het slokdarmgebied. Ook een oesofagoscopie (inwendig kijkonderzoek van de slokdarm) bevestigt de diagnose.

Differentiële diagnose

De aandoening lijkt soms op volgende slokdarmproblemen:

Behandeling via voeding, uitrekking van vernauwing of operatie

Milde symptomen

Patiënten met milde symptomen krijgen voedingsadviezen door een voedingsdeskundige. Meestal moeten beter en langer kauwen op vaste voedingsmiddelen zoals brood en vlees.

Ernstigere symptomen

Patiënten met chronische of ernstige tekenen hebben een behandeling nodig. De arts voert tijdens een inwendig kijkonderzoek van de slokdarm een uitrekking (endoscopische dilatatie) uit van de vernauwing. Hij gebruikt hiervoor een ballonnetje dat hij langzaam opblaast in de vernauwing (ballondilatatie). De ingreep gebeurt meestal onder een roesje. De patiënt krijgt na de ingreep maagzuurremmers voorgeschreven omdat zuurbranden een mogelijke bijwerking is van de ballondilatatie. Verder moet de arts deze procedure af en toe terug uitvoeren omdat de Schatzki-ring soms terugkeert. Helpt deze behandelmethode onvoldoende of niet, dan is een operatie nodig. De arts moet echter zelden een operatie uitvoeren omdat de andere behandelingen vaak voldoende effectief zijn.

Prognose

Een Schatzki-ring is een goedaardige aandoening die soms wel vervelend is voor de patiënt. Dankzij voedingsadviezen of een medische behandeling verdwijnen de klachten.

Complicaties van slokdarmafwijking

Een mogelijke complicatie van een Schatzki-ring is een verstopt stukje voedsel ('Steakhouse-syndroom'). Een brok voedsel blokkeert hierbij de slokdarm volledig, vaak omdat de patiënt dit niet goed genoeg heeft gekauwd. Deze complicatie brengt ernstige pijn op de borst met zich mee en is een medisch noodgeval. De behandeling bestaat uit een endoscopie (inwendig kijkonderzoek van de binnenkant van het lichaam) waarbij een arts het voedselbrok wegduwt of wegtrekt met een endoscoop (een lange, flexibele buis).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Steakhouse-syndroom: Vastzittende voedselbrok in slokdarmSteakhouse-syndroom: Vastzittende voedselbrok in slokdarmDe slokdarm is een buis die voedsel en vloeistoffen van de mond naar de maag vervoert. Het Steakhouse-syndroom is een aa…
Sieraden: Aparte ringen trendsEen cocktailring is al jaren een statement sieraad, maar we zien steeds meer andere soorten ringen voorbijkomen. Zoals d…
Slokdarmvernauwing: Oorzaken, symptomen en behandelingSlokdarmvernauwing: Oorzaken, symptomen en behandelingEen vernauwing van de slokdarm is een aandoening waarbij de slokdarm door een bepaalde oorzaak niet meer voldoende 'bree…
Bariumsliktest: Röntgenfoto van problemen maag en slokdarmBariumsliktest: Röntgenfoto van problemen maag en slokdarmEen bariumsliktest is een onderzoek waarbij de arts de oorzaak van onder andere slikproblemen, bloed braken en aanhouden…

Spierkrampen & spierspasmen: Oorzaken, soorten & behandelingSpierkrampen & spierspasmen: Oorzaken, soorten & behandelingMeer dan 95 procent van de mensen ervaart minimaal één keer in hun leven spierkrampen. Spierkrampen gebeuren zonder waar…
Hiv en aids: Virale infectie met aantasting immuunsysteemHiv en aids: Virale infectie met aantasting immuunsysteemHiv (humaan immunodeficiëntievirus) is een virus dat het immuunsysteem aanvalt, waardoor patiënten na verloop van tijd i…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 2 juni 2018:
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Diagnose » Schatzki-ring, https://www.simpto.nl/diagnose/schatzki-ring/
  • Schatzki Ring (Schatzki's) Symptoms, Causes, and Natural Treatments, https://www.medicinenet.com/schatzki_ring/article.htm
  • Schatzki ring, https://radiopaedia.org/articles/schatzki-ring
  • What is Schatzki Ring or Esophageal Ring: Causes, Symptoms, Treatment, Diet, Pathophysiology, Prevention, https://www.epainassist.com/chest-pain/esophagus/what-is-schatzki-ring-or-esophageal-ring
  • What to know about a Schatzki ring, https://www.medicalnewstoday.com/articles/322002.php

Reageer op het artikel "Schatzki-ring: Vernauwing van slokdarm met slikproblemen"

Reacties

Jos Haring, 10-02-2020 13:41 #2
Mijn vraag gaat over een vriend van mij die een vernauwde slokdarm heeft van ong. 4 mm heeft als kind zijnde castric soda geslikt en heeft veel problemen hiermee hij is 33 jaar en woont in roemenie alwaar hij in een kliniek al een keer een behandeling heeft ondergaan maar hem wordt aangeraden een operatie te ondergaan maar wil die niet in roemenie laten doen aangezien hij geen vertrouwen heeft in de chirurg daar, het is de bedoeling dat hij in nederland komt wonen
mijn vraag is wat het beste is voor hem om te doen en wat zijn de mogelijkheden, ik heb gehoord dat het mogelijk is om de maag op te rekken en dan te verbinden met het goede gedeelte, klopt dit?
bvbd jos haring

Hans Overhage, 18-10-2019 13:51 #1
Bij mij is in mijn slokdarm een schatzki-ring geconstateerd. De behandelend arts durft dilatatie niet aan omdat mijn slokdarm al ruim genoeg zou zijn (geconstateerd bij een endoscopie). De arts stelt nu voor om de ring op 4 plaatsen "in te knippen" om zodoende verkramping (spasme) te voorkomen. Ik heb regelmatig last van spasmes (eten passeert niet) en dit gaat gepaard met pijn. Ik schrik een beetje van dit voorstel, maar heb wel voldoende vertrouwen in de kwaliteiten van de arts. Ik kan verder op internet niets vinden over inknippen, dus vandaar mijn vraag aan u: bent u bekend met deze methode en wordt deze vaker uitgevoerd? Wat zijn eventuele consequenties?
Graag zie ik uw antwoord tegemoet.

Infoteur: Miske
Laatste update: 10-10-2020
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Slokdarmproblemen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!