InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Luxatie van de heup: Oorzaken, symptomen en behandeling

Luxatie van de heup: Oorzaken, symptomen en behandeling

Luxatie van de heup: Oorzaken, symptomen en behandeling Een heupluxatie is een aandoening waarbij de heupkop van de femur (bovenbeen) uit de heupkom 'schiet', meestal ten gevolge van een slecht zittende heupprothese, heupdysplasie of een trauma. Deze aandoening is vrij pijnlijk en een snelle medische interventie (repositie van de heup) is gewenst om complicaties te voorkomen.

Oorzaken

Een Totale Heup Prothese (THP)
Heupluxatie is de meest voorkomende complicatie van een THP, en kan soms worden gelinkt aan een slecht passende prothese. Ook wanneer de patiënt met een heupprothese ouder wordt en de spiermassa rond de prothese afneemt, kan de heup vlugger luxeren.

Trauma
Tijdens een (auto)ongeval kan een traumatische heupluxatie voorkomen. Vaak veroorzaakt zo'n traumatische luxatie redelijk veel schade aan gewrichtsbanden, weefsel en zenuwen rond de heup. Ook die extra schade moet in de behandeling worden meegenomen om een goed herstel van de heup te garanderen.

Heupdysplasie
Bij baby's met deze aangeboren misvorming van de heupen kan een luxatie gemakkelijk gebeuren. Net vanwege de misvorming kan de heupkop veel vlugger uit de heupkom 'schieten' dan bij een gezond kindje.

Symptomen en diagnose

De symptomen van een heupluxatie zijn:
  • De heup en het been kunnen niet (voldoende) kunnen bewegen.
  • Veel pijn aan de heup, eventueel uitstraling van pijn naar het bekken en het been.
  • Zwelling van het weefsel rond het heupgewricht.
  • Eventuele bloeduitstorting aan de heup.

De diagnose bestaat meestal uit een anamnese, lichamelijk onderzoek en het nemen van een RX.
Bij bepaalde luxaties moet er een extra CT-scan worden gemaakt om alles goed in beeld te krijgen.

Complicaties

Mogelijke complicaties van een heupluxatie:
  • Een tweede luxatie
  • Schade aan de zenuw van het been (aan de nervus ischiadicus)
  • Coxarthose: slijtage aan de heupkop
  • Necrose (afsterven) van de femurkop

Hoe langer het duurt om de heup te repositioneren, hoe groter de kans op een femurkopnecrose. Daarom is een snelle medische interventie bij een heupluxatie zeker aangewezen.

Behandeling

De normale behandeling van een heupluxatie bij een heupprothese is een repositie. Daarbij wordt de heup weer op de goeie plaats gezet/getrokken onder plaatselijke of algemene narcose. Vervolgens wordt er volgens de specifieke oorzaak een verdere behandeling gekozen door de artsen.
Bij een vroege luxatie kan bedrust of een brace aangewezen zijn. Wanneer een probleem wordt gevonden aan de prothese kan een operatie soms een oplossing zijn.
Bij een late luxatie wordt, naargelang de oorzaak, een brace of een revisie van de heupprothese aangeraden.

In het geval van een traumatische luxatie geldt eveneens dat de heup zo vlug mogelijk terug repositioneerd moet worden, met het oog op complicaties (femurkopnecrose).

Bij een baby met heupdysplasie bestaat de behandeling eruit om de beentjes in spreidstand te houden met een spreidbroekje of gipsbroekje. Dit zorgt ervoor dat de heupen de volgende maanden correct kunnen ontwikkelen.
Als dat niet voldoende effect heeft, kan er tractie op de beentjes worden toegepast. Dit vindt meestal in een ziekenhuis plaats en zorgt ervoor de beentjes elke dag iets verder worden gespreid, met minder gevaar op beschadigingen of een nieuwe luxatie.
Als de heupdysplasie op kinderleeftijd niet correct wordt behandeld, kan de patiënt ook op volwassen leeftijd erg gevoelig blijven voor nieuwe heupluxaties.
© 2012 - 2014 Chuck, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Heupdysplasie bij baby'sHeupdysplasie bij baby'sHeupdysplasie bij baby's. Regelmatig zie je baby's waarbij de beentjes in spreidstand staan. Waarom is dit? Wat voor aan…
Patella luxaties - Knieschijf uit de komPatella luxaties - Knieschijf uit de komTot op heden is er nog te weinig onderzoek gedaan naar een actief stabiliserend behandel protocol gericht op de instabil…
Pijn in heup, heuppijn (coxalgie): oorzaken en klachtenPijn in heup, heuppijn (coxalgie): oorzaken en klachtenPijn aan de heup en heuppijn: klachten en oorzaken. Het heupgewricht bestaat uit de heupkop en de heupkom, welke onderde…
Aangeboren heupontwrichtingAangeboren heupontwrichtingEen heupontwrichting is ook wel bekend als HD of heupdyplasie. Bij heupdysplasie is de heupkom niet diep genoeg waardoor…
Heupprothese bij de hond met heupdysplasie (HD)Heupprothese bij de hond met heupdysplasie (HD)Een (totale) heupprothese is een behandeling die word toegepast bij honden die lijden aan heupdysplasie. De heupprothese…
Bronnen en referenties
  • www.med-info.nl
  • www.ntvg.nl
  • www.ziekenhuis.nl

Reageer op het artikel "Luxatie van de heup: Oorzaken, symptomen en behandeling"

Reacties

Martin, 07-10-2014 09:12 #3
Hoi Karl, ik heb ruim maanden terug een heupluxatie gehad na een wielren ongeluk. De orthopeed heeft ook mij geen fysio geadviseerd omdat ik eerst weer moest leren lopen en weer het gevoel krijgen van druk op mijn zere been. Na een kleine twee maanden heb ik besloten om de osteopaat te bezoeken. Dit is een verademing geweest, omdat ik zelf echt niet goed leek te herstellen omdat heel mijn bekken 'vastgeroest' voelde. Daardoor kon ik absoluut niet goed 'weer leren lopen' op krukken. Na de eerste behandeling al voelde ik verbetering en kon ik bijna helemaal rechtop staan. Ik hoop dat alles genezen en hersteld is.

Luc van den Broeck, 12-08-2013 09:10 #2
Weet iemand wat te doen tegen de pijn na een heupluxatie? ('opgelopen' tijdens een ongeval) Ik heb altijd pijn in rechter been en heup/zitvlak bij zitten en staan, constant dus.
Ik had ook nog oa een bekkenbreuk en één arts vertelde me dat de uitstralende pijn naar mijn been daarvan komt? Dank bij voorbaat!

Karl Houdijk, 02-01-2013 23:37 #1
Ik heb 4 maanden geleden mijn heup de kom gehad door een wakeboard ongeluk. De dokter vertelde mij dat ik een jaar niet mocht sporten vanwege het kraakbeen dat moet terug groeien. Ik heb geen fisio of revalidatie aangeboden of geadviseerd gekregen
Weet iemand of dat ook echt niet hoeft? Ik mocht niet sporten niet zwaar tillen en of trekken!niet hard of te ver lopen. Maar heb inmiddels nergens meer last van!kan ik dan misschien zachtjes aan weer gaan fietsen of misschien wat gaan hardlopen?of belet dat, het genezingsproces te veel?

Infoteur: Chuck
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!