InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat zijn typische zomerkwalen? Tips tegen zomerkwaaltjes

Wat zijn typische zomerkwalen? Tips tegen zomerkwaaltjes

Wat zijn typische zomerkwalen? Tips tegen zomerkwaaltjes De zomer staat niet alleen voor zon, zee en luieren op het strand. Of je nu op vakantie gaat of thuisblijft, de warmte kan altijd zomerkwaaltjes met zich meebrengen, waaronder zonnebrand, zonnesteek en diarree. Denk bijvoorbeeld aan het typische geval van buikpijn te krijgen nadat je te koud water hebt gedronken. Een misselijk gevoel, koorts, hoofdpijn en algemene vermoeidheid zijn symptomen die kunnen optreden als je veel tijd in de zon hebt doorgebracht. Daarom is het goed om steeds diarreeremmers en paracetamol bij de hand te hebben. Welke tips kunnen nog zoal helpen tegen die vervelende zomerkwaaltjes?

Tips tegen zomerkwaaltjes

Je hebt er maanden naar uitgekeken en eindelijk is het zover: de zomervakantie is aangebroken. Na een jaar werken of schoolgaan kan je nu eens echt van het zonnetje en het mooie weer genieten. Maar de zomer is niet alleen luieren op het strand of cocktails drinken aan de bar. Een lange, hete zomer kan ook addertjes onder het gras met zich meebrengen, zoals de typische zomerkwaaltjes. Bij elke van deze lastige kwaaltjes is het nuttig om rekening te houden met enkele tips. Hierdoor ben je er beter op voorbereid en kan je ook de symptomen ervan beter bestrijden.

Zonnebrand

Veel mensen zijn blij dat ze hun natte, koude landje achter zich kunnen laten om naar een zonnige bestemming te vertrekken. Lekker luieren op het strand, zwemmen in de zee, of een bergtocht maken behoren tot de mogelijkheden. Verraderlijk aan deze activiteiten is dat de zonnestralen je snel kunnen verrassen: je lichaam is niet gewoon om zich bloot te stellen aan de zon en ondervindt daar al snel de gevolgen van, denk maar aan zonnebrand. Belangrijkste tip is om een goede zonnelotion te gebruiken, zowel voor als na het zonnen. Enkele voorbeelden van goede zonnebrandcrèmes zijn:
  • Nivea
  • Biodermal
  • Garnier Ambre Solaire

Zonneslag of zonnesteek

Behandeling

Al te vaak komen zonnebrand en zonneslag samen voor. Als je plezier aan het maken bent met vrienden en er waait bovendien een frisse wind, dan heb je er vaak geen erg in dat je huid aan het verbranden is. Ook de te lange blootstelling van je hoofd en je hersenen aan de hitte is gevaarlijk en kan leiden tot zonneslag. Aangeraden is om te drinken vóórdat je dorst krijgt, je tijd in de zon te beperken en een hoofddeksel te dragen. Leg koude kompressen op je hoofd en nek en neem bij koorts een koortswerend middel zoals bijvoorbeeld paracetamol.

Symptomen

Symptomen die te maken hebben met zonnesteek zijn onder meer:
  • hoofdpijn
  • duizeligheid
  • braken
  • misselijkheid
  • uitdroging
  • vermoeidheid

Diarree en buikpijn

Behandeling

Diarree is een vaak voorkomende aandoening bij toeristen die in zuiderse landen op vakantie gaan. Daarom wordt deze reizigersdiarree ook wel "turista" genoemd. Diarree kan gepaard gaan met buikpijn en misselijkheid. Diarree is een reactie van het lichaam die het zuivert van ongewenste stoffen. Belangrijk is om na het beteren van de symptomen weer voldoende water te drinken, want bij diarree verliest het lichaam veel vocht. Aangeraden is om bij erge diarree een diarreeremmer te nemen om verdere uitdroging te voorkomen. Enkele voorbeelden van diarreeremmers zijn:
  • Imodium
  • Norit

Oorzaken

Mogelijke oorzaken van deze diarree en buikpijn zijn oa.:
  • te koude dranken drinken
  • te weinig drinken
  • onhygiënisch voedsel eten
  • jetlag

Voedselvergiftiging

Als het echt warm is, dan moet voedsel koud en hygiënisch bewaard en getransporteerd worden. Dit is geen sinecure als er een loden hitte over het land hangt. Daarom is het te vermijden om op restaurant of op hotel slaatjes te eten, vermits je nooit zeker weet of deze wel goed bereid zijn. Als je zelf eten maakt, bewaar je voedsel dan zolang mogelijk fris en laat vlees ontdooien in de koelkast. Als je een barbecue organiseert, let er dan op dat je vlees en salades pas op het laatste moment op tafel zet om de versheid zo lang mogelijk te verzekeren. Laat het vlees goed doorbakken zodat alle slechte bacteriën gedood worden en geen kans hebben om je ziek te maken.

Zomerdepressie

Zomerdepressie is een aandoening die de laatste jaren meer en meer opgang maakt. Het is een vorm van seizoensgebonden depressie die gelinkt is aan vakantie, zomer en mooi weer. Waar de meeste mensen van het mooie weer genieten, hebben depressieve mensen in de zomer te maken met gevoelens van lusteloosheid, leegte en pessimisme. Vaak heeft het depressieve gevoel te maken met het niet kunnen of willen voldoen aan het verwachtingspatroon van de vakantie, met name reizen, op vakantie gaan en luieren in de zon.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat te doen bij een zonnesteek of zonneslag?Wat te doen bij een zonnesteek of zonneslag?Warme zomerse dagen waar de temperaturen stijgen en de zon krachtig aan een onbewolkte hemel schijnt kan iedereen die on…
Zonnesteek of zonneslag door zonnebankZonnesteek of zonneslag door zonnebankEen zonnesteek of zonneslag hebben beiden nagenoeg dezelfde symptomen zoals hoofdpijn, duizeligheid en misselijkheid. Oo…
Vochtverlies bij diarree: tips om uitdroging tegen te gaanVochtverlies bij diarree: tips om uitdroging tegen te gaanDiarree is een aandoening waar we allemaal wel eens last van hebben gehad. Bij diarree verlies je veel vocht waardoor je…
Informatie over een zonnesteekInformatie over een zonnesteekNaast verbranding door de zon is er nog een ander onplezierig gevolg van langdurig zonnen: de zonnesteek. Het lichaam ve…
EHBO bij kinderen: de zomerEHBO bij kinderen: de zomerKinderen zijn dol op de zomer. Er zijn echter nare klachten die veel voorkomen bij kinderen, vooral in de zomer. Zo hebb…
Bronnen en referenties
  • http://www.goedgevoel.be/gg/nl/220/Medicatie/article/detail/21679/2008/01/01/Maak-komaf-met-zomerkwaaltjes.dhtml (geraadpleegd op 14/05/16).

Reageer op het artikel "Wat zijn typische zomerkwalen? Tips tegen zomerkwaaltjes"

Reactie

Kimberley Pex, 12-03-2017 14:27 #1
en t wordt ieder jaar warmer en warmer. Als t regent of stormt of sneeuwt hoort niemand mij klagen. Geen zomermens dus, ook nooit geweest. Uitgerekend; over ongeveer 6 jaar is t in Nederland in de zomer 40 graden.

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 26-04-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Zomertips
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!