InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Wat gebeurt er met je haar tijdens het permanenten?

Wat gebeurt er met je haar tijdens het permanenten?

Wat gebeurt er met je haar tijdens het permanenten? Voor wie van nature geen bos met krullen heeft is er de mogelijkheid om bij de kapper een permanent te laten zetten. Maar wat gebeurt er eigenlijk met het haar als het “gepermanent” wordt? Welke processen spelen zich af in het haar zelf? En hoe komt het dat die krullen die de kapper maakt niet verdwijnen na een wasbeurt? Hier lees je wat er zich afspeelt onder het plastic dat over de rollers wordt gespannen en waar nou toch die akelige lucht vandaan komt wanneer ze de permanentvloeistof aanbrengen.

Wat bepaalt de vorm van je haar?

De vorm van je haar -stijl, krullend of met slag- wordt bepaald door drie chemische verbindingen in het haar zelf. Zo zijn er natriumverbindingen, waterstofverbindingen en zwavelverbindingen. De natrium- en waterstofverbindingen kunnen gemakkelijk van elkaar losgemaakt worden met vocht of hitte (of allebei zoals bij föhnen gebeurt), daarom zorgt een hete stijl -of krultang voor verandering in je haarpatroon. Dan worden de natrium -en waterstofverbindingen losgemaakt en vormen zich weer in een andere positie. In je haar zitten meer natrium -en waterstofverbindingen dan er zwavelverbindingen zijn, maar ze zijn qua kracht zwakker dan de zwavelverbindingen.

Wat gebeurt er tijdens het permanenten?

Wanneer je je haar laat permanenten worden je haren door de kapper lok voor lok rond een roller gedraaid, hoe dikker de roller hoe groter de uiteindelijke krul. Daarna wordt er op je haar een alkalische vloeistof aangebracht, in deze permanentvloeistof zit ammonium thioglycolaat. Deze stof geeft ook de typische ammoniak-lucht die je ruikt wanneer hij wordt aangebracht op je haar.

De ammonium thioglycolaat in de vloeistof zorgt voor twee dingen; in eerste instantie zorgt deze stof ervoor dat de haarschubben van je haar open gaan staan waardoor de stof nog verder binnen in het haar kan dringen, eenmaal daar zorgt deze stof ervoor dat de bestaande zwavelverbindingen in je haar verbroken worden. Op dat moment wordt de oorspronkelijke vorm van je haar als het ware “opgelost”. Je kunt het zien als wanneer je de sporten van een trap zou verwijderen, dan kan je met de zijkanten van de trap vrij draaien en ze in een andere positie neerzetten om vervolgens nieuwe aangepaste sporten terug te zetten. Na het inwerken van de permanentvloeistof wordt je haar met water gespoeld en daarmee wordt zoveel mogelijk van de ammonium thioglycolaat weer uit je haar gehaald. De rollers blijven echter in je haar zitten, want de nieuwe ondersteunende zwavelverbindingen moeten nog gemaakt worden! Dit gebeurt met de neutralisatievloeistof waar waterstofperoxide in zit. Deze waterstofperoxide zorgt ervoor dat nieuwe zwavelverbindingen zich weer vormen, deze nieuwe verbindingen houden je haar in de nieuwe gekrulde vorm vast. Een voordeel is dat de zwavelverbindingen zich niet laten beïnvloeden door water en daardoor heb je nu langdurig houdbare krullen en ook daarom heet een permanent ook “permanent”.

Nadelen van een permanent

Een nadeel van een permanent behandeling is dat je niet 100% van de oorspronkelijk aanwezige zwavelverbindingen terug krijgt´. Tien tot twintig procent komt niet terug, dit betekent dat je haar aan kracht in moet leveren. Hierdoor kan het eerder breken en makkelijker splijten. Ook zijn de haarschubben beschadigd door de permanentvloeistof, dit maakt je haar poreuzer. Ten slotte kan de waterstofperoxide in de neutralisatievloeistof je haarkleur wat oplichten, vandaar dat ook aangeraden wordt je haar pas te kleuren nadat je een permanent hebt laten zetten. Omdat je haar zeker de eerste weken na een permanent extra kwetsbaar en poreus is, is het verstandig je haar in deze periode even met rust te laten en geen agressieve verfbehandeling te geven.

Lees verder

© 2012 - 2014 Brendag, gepubliceerd in Beauty (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.dralisyed.com/2009/03/a-quick-history-of-the-permane.html
  • http://www.exploratorium.edu/exploring/hair/hair_4.html
  • http://www.hairfinder.com/info/permingprocess.htm

Reageer op het artikel "Wat gebeurt er met je haar tijdens het permanenten?"

Infoteur: Brendag
Subrubriek: Beauty
Special: Haren permanenten
Schrijf mee!