InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Cellulitis verminderen en verwijderen

Cellulitis verminderen en verwijderen

Cellulitis kan je gemakkelijk verminderen en verwijderen. Door onderstaand programma op de voet te volgen, kan je cellulitis na 6 maanden volledig weg zijn. Wij leggen je ook uit waarom je cellulitis krijgt en waarom het met dieet, sport en anti-cellulitiscrèmes zo moeilijk te verminderen en te verwijderen is.

Dieet, sport en anti-cellulitiscrèmes

Als je zoals het merendeel van de vrouwen bent, dan zal je waarschijnlijk hebben geprobeerd om je cellulitis te verminderen en te verwijderen met dieet, sport en anti-cellulitiscrèmes. Waarschijnlijk was het resultaat teleurstellend. Hoe komt het dat dieet, sport en anticellulitiscrèmes nauwelijks effect hebben op cellulitis?

Cellulitis en vet
De meeste vrouwen brengen cellulitis nog steeds in verband met vet. Uiteraard bevindt cellulitis zich op plaatsen waar vetcellen opgezwollen zijn, maar het probleem kan door vermageren alleen niet opgelost worden. Als je een beetje logisch nadenkt, begrijp je vanzelf dat cellulitis niet aan overgewicht en vet gebonden is. Neem de Hollywoodsterren even als voorbeeld. Waarschijnlijk heb je al foto’s gezien van superslanke actrices, met geen grammetje te veel op billen en dijen, maar die toch met cellulitis te kampen hebben. Daarnaast heb je ook zwaardere dames zonder cellulitis. Dat betekent dat sporten en diëten zo goed als geen effect hebben op je sinaasappelhuid.

Cellulitis en bloedsomloop
Het grootste deel van de cellulitis hangt samen met een slechte werking van de bloedsomloop, meer bepaald van de plaatselijke microcirculatie. Het lichaam slaat haar vet op daar waar de microcirculatie het slechtst is. Vandaar dat veel vrouwen wat voller zijn aan de heupen, de billen en de buik. Niet alleen de vetten raken geblokkeerd op deze plaatsen, ook afvalstoffen en vocht blijven hier klem zitten. Om cellulitis te verminderen en te verwijderen, moeten we ons dus op de eerste plaats richten op het verbeteren van deze microcirculatie. Dit kunnen we doen via speciale massages en essentiële oliën (zie verder). Eenmaal de microcirculatie terug op gang is, komt het erop aan overtollig vocht en afvalstoffen te verwijderen via een aangepaste voeding en voedingssupplementen.

Cellulitis en verklevingen
Als je cellulitis recent is (minder dan een jaar), dan ben je er binnen de kortste keren vanaf. Zit je cellulitis er wat langer, dan zal het verwijderen ervan meer tijd en moeite kosten. Dit komt omdat er zich in de loop der jaren een laagje bindweefsel heeft gevormd rond de cellulitis. Hoe harder en pijnlijker je cellulitis, hoe meer dit proces zich heeft voltrokken. De cellulitis heeft zich letterlijk in de huid ingekapseld. Je moet het zien als een dikke kleverige massa die moeilijk losgemaakt kan worden en waarvan het omhulsel ondoorbreekbaar is. Maar moeilijk betekent niet onmogelijk. Speciale massages en essentiële oliën helpen bij het verwijderen van deze verklevingen. Een ander goed middel om het bindweefsel rond de cellulitis te doorbreken en de verklevingen los te maken, is het nemen van een ananassupplement. Verwacht geen mirakels op dit gebied. Verklevingen die er al jaren zijn, hebben minimum vier tot zes maanden nodig om te verdwijnen.

Massage en essentiële oliën

De verschillende massagetechnieken en het gebruik van essentiële oliën zijn de belangrijkste middelen om cellulitis te verminderen en te verwijderen. Doe ze dagelijks, liefst zelfs meerdere keren per dag en gebruik elk vrij moment om je sinaasappelhuid te masseren en de plaatselijke bloedcirculatie te stimuleren. Hoe meer, hoe beter.

Loofah
Masseer je huid minimum één keer per dag met een loofah handschoen. Gebruik op je benen en je dijen lange stroken die in de richting van het hart gaan; op de billen gebruik je cirkelvormige bewegingen. De huid moet roze tot rood worden, dus aarzel niet de bewegingen energiek te maken. Je zult merken dat er plaatsen zijn waar de huid moeilijker rood wordt. Dit zijn de plaatsen waar de bloedcirculatie het slechtst is. Deze plaatsen zult u meer en langer moeten masseren. In het begin zal je huid erg gevoelig zijn voor de massages met de loofah. Na enkele weken zal je hier niets meer van voelen.

Rollen-knijpen (palper-rouler)
Na de massage met de loofah, moet je rol- en knijpbewegingen uitvoeren op de huid. Dit zorgt ervoor dat verklevingen losgemaakt worden en het verstevigt de huid door de productie van collageen en elastine te stimuleren. Voor de rol- en knijpmassage gebruik je het beste je duim en wijsvinger, maar je kan ook je volledige hand nemen. Als je niet bang bent je belachelijk te maken, kan je ook de kop van de stofzuiger nemen en die zachtjes over je sinaasappelhuid bewegen.

Essentiële oliën tegen cellulitis
Na de massage is het tijd om de essentiële oliën op de huid aan te brengen. Essentiële oliën mag je nooit puur gebruiken, maar moet je altijd mengen met een natuurlijke basisolie zoals amandelolie, olijfolie of druivenpitolie.

De beste essentiële oliën om cellulitis te verminderen en te verwijderen zijn:
  • Rozemarijn
  • Grapefruit
  • Cipres
  • Geranium

Deze oliën mag je apart gebruiken of mengen. Mengen is het beste omdat elke olie andere eigenschappen heeft en dus ook een andere oorzaak van de cellulitis aanpakt.

De oliën hebben vrij lang nodig om volledig in de huid te trekken. Blijf masseren in de richting van het hart en in cirkelvormige bewegingen tot de olie volledig in de huid is ingetrokken. De volledige massage (loofah + rollen-knijpen + aanbrengen van essentiële oliën) neemt gemakkelijk 30 à 40 minuten in beslag.

Voeding

Voedingsprogramma
Het is aangeraden het voedingsprogramma te volgen dat uitgewerkt is in het artikel Striemen Vervagen Met Voeding. Dit voedingsprogramma zorgt ervoor dat de huid in topconditie is, dat de productie van collageen en elastine wordt verhoogd zodat de huid steviger is en cellulitis minder zichtbaar wordt, en dat het lichaam van afvalstoffen wordt ontdaan.

Smoothies tegen cellulitis en vochtophopingen
Probeer de ochtend te beginnen met een smoothie die cellulitis en vochtophopingen tegengaat. Ideeën voor smoothies en sapjes die sinaasappelhuid verminderen, vind je in het artikel Smoothies tegen cellulitis en vochtophopingen.

Verboden voedingsmiddelen
  • Zout (dus ook geen gepekelde vis)
  • Suiker
  • Witte meelproducten zoals wit brood, witte spaghetti, witte rijst, pizza, koekjes
  • Dierlijk vet

Zuur / Base
Eet zoveel mogelijk voedingsmiddelen die base zijn omdat voeding dat als ‘zuur’ bestempeld wordt cellulitis in de hand werkt. ‘Zuur’ heeft in dit geval echter niets te maken met de smaak (citroenen en appelazijn zijn bijvoorbeeld base en dus geschikt om cellulitis te verminderen en te verwijderen). Vlees, sinaasappels en tomaten zijn daarentegen erg zuur en zullen cellulitis verslechteren.

Biologische voeding
Omdat cellulitis in de eerste plaats een probleem van afvalstoffen is in plaats van een probleem van vet, is het van belang dat u zoveel mogelijk biologisch eet.

Water drinken

Drink minimum anderhalve liter water, kruidenthee of groene thee per dag. Alle andere dranken zijn te vermijden. Nog beter is om een detoxkuur of een anti-cellulitiskuur in een fles water op te lossen en dit verdeeld over de dag op te drinken.

Voedingssupplementen

Voedingssupplementen zijn geen must in deze behandeling, maar ze kunnen het verminderen en verwijderen van cellulitis wel gemakkelijker maken. Kies voor capsules en tabletten die een ontgiftende en vochtafdrijvende werking hebben of die speciaal voor cellulitis bestemd zijn (dus geen vermageringspillen en afslankpreparaten).

Begin vanaf dag 1 van dit programma met een ananassupplement. Dit doorboort als het ware het bindweefsel dat zich rond de cellulitis heeft gevormd en zorgt er zo voor dat opgestapeld vet, vocht en toxines gemakkelijker verwijderd kunnen worden. Ananas zit tegenwoordig in de meeste anti-cellulitispreparaten verwerkt. Kijk wel eerst naar de ingrediënten om zeker te zijn. Ananassupplementen moeten doorlopend genomen worden gedurende minimum 6 maanden.

Velashape

Indien er na 4 maanden nog steeds een beetje cellulitis zichtbaar is, kan je dit laten verwijderen door behandelingen met de Velashape. Dat is een toestel dat rol- en depressomassage combineert met infrarood licht en bipolaire radiofrequenties. Het effect van Velashape op een cellulitishuid is verbluffend. Het prijskaartje van Velashape is vrij hoog, dus doe dit alleen indien je de laatste restjes cellulitis moeilijk kan verwijderen. Het laatste beetje cellulitis is vaak het hardnekkigste; het grootste deel kan je echter gemakkelijk zelf verwijderen.

Meer informatie over Velashape vind je in het artikel Velasmooth & Velashape en in ons dossier Cellulitis te verwijderen met cosmetische behandelingen.

Tips

  • Geef niet meteen op als je geen tijd en/of zin hebt om het hele programma op de letter na uit te voeren. Hoe meer elementen je kunt combineren, hoe beter. Bij cellulitis komt het er echter op aan zo snel mogelijk te beginnen om verklevingen te vermijden, dus je zult het jezelf gemakkelijker maken om al een deel van het programma te volgen in plaats van helemaal niets.
  • Geef ook niet op als je niet meteen resultaat ziet. Cellulitis heeft verschillende maanden nodig om los te komen, dus de kans is groot dat je de eerste maand nog geen resultaat zult zien. Word je cellulitis na verloop van tijd erger, dan is dit zelfs een goed teken. Het wil zeggen dat de cellulitis is losgekomen en dat ze vanaf nu gemakkelijk verwijderd zal kunnen worden.
  • Heb je geen tijd om de essentiële oliën twee keer per dag aan te brengen, dan mag je dit af en toe vervangen door een gewone anti-cellulitiscrème.

Lees verder

© 2008 - 2014 Avalon, gepubliceerd in Beauty (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Cellulitis: hoe kom je er vanaf?Cellulitis ontstaat als het bindweefsel tussen de vetruimtes en de huid dunner of zwakker wordt. Het gevolg is dat je ee…
Cellulitis of sinaasappelhuid bestrijden of tegengaan!Veel vrouwen krijgen last van cellulitis of een sinaasappelhuid. Het is en aandoening die zorgt voor hobbeltjes op de hu…
Cellulitis: blijf je lichaam de baas!Cellulitis: blijf je lichaam de baas!"De sinaasappelhuid" oftewel "Cellulitis", welke vrouw heeft er geen last van...Hoe kom je er aan? en het belangrijkste…
Cellulitis, wat kan je eraan doenCellulitis, wat kan je eraan doenCellulitis is de schrik van iedere vrouw. Niemand is blij met een sinaasappelhuid, het is een typische vrouwenkwaal. Cel…
Cellulite of cellulitis: sinaasappelhuidCellulite of cellulitis: sinaasappelhuidCellulite, sinaasappelhuid of peau d'orange is een aandoening waarbij er putjes in de huid ontstaan. Hierdoor lijkt de h…

Reageer op het artikel "Cellulitis verminderen en verwijderen"

Reacties

T. Huisman, 09-09-2013 05:43 #18
Ook slanke mensen kunnen last hebben van cellulitis. Ze zeggen dat je maar beter geen suiker kunt nemen als je al last hebt van cellulitis om het te voorkomen. Een goede doorbloeding weinig suiker.

Donny, 05-06-2013 14:40 #17
Die scala broekjes laten cellulite tijdelijk een aantal uur na het dragen minder worden… dus je moet ze altijd blijven dragen. (net zoals een crème die je erop smeert, die je moet blijven smeren) En dat is in de winter niet erg, maar zodra het iets warmer word of je iets teveel in beweging bent zijn het te hete dingen om te dragen. Dus zit je zomers nog steeds met je cellulite. Helaas er is geen wondermiddel voor, ook niet de schoonheidsbehandelingen die je portemonnee leegtrekken. Bij de meeste mensen is de cellulite na zoveel behandelingen weg… ja JIJ bent dan zogenaamd de uitzondering die meer behandelingen nodig heeft en arm en MET cellulite de deur uitgaat.

Ilona, 30-08-2012 10:47 #16
Na het lezen van deze ervaringen heb ik toen der tijd ook een broekje aangeschaft van scala europe, en was in het begin erg sceptisch, eerst zien en dan geloven. Ik moet zeggen, het broekje doet waar het voor staat. Direct een slanker figuur, dat is al zekers een plus punt, kan ik eindelijk dat jurkje aan die al zo lang in mijn kast hangt. Verder moet ik ook zeggen dat ik al 5 cm in omvang kwijt ben, net als Mijke IK WIL OOK NOOIT MEER ZONDER! Ik wou dat ik broekje van scala europe eerder had ontdekt. Heb nu ook de afslank body gekocht bermuda gekocht, ideaal voor onder jurkjes en tunieken.

Nicky, 20-11-2011 23:22 #15
Ik probeer het zoveel mogelijk, heb de firming gel van kruidvat om het elke dag in te smeren, werkt ook onwijs goed, heb in een half jaar onwijs veel cellulitis gekregen op mijn billen en bovenbenen terwijl ik nog maar 17 jaar ben! Goed, ik heb nu allemaal blauwe plekken/bloeduitstortingen, is dit ook normaal? Hartelijk dank voor deze tips!

Mijke Doorn, 14-04-2011 12:00 #14
Nou het is al weer even geleden maar na de tip van Fien P. heb ik inderdaad zo'n anti-cellulite broek van Scala gekocht! Ik draag het nu al bijna 3 maanden, en ik bestel vandaag mijn tweede. IK WIL NOOIT MEER ZONDER! Mijn cellulite is gewoon bijna weg! Okay je moet het scala broekje in het begin wel hele dagen dragen maar ik heb het broekje om de twee dagen met de hand gewassen en snachts laten drogen. Ik ben normaal heeel erg sceptisch maar eindelijk is er een bedrijf wat waarmaakt wat ze beloven! Ik denk eraan nu de BioPromise afslanklegging te kopen.

Anoniempje Anonymous, 03-04-2011 23:28 #13
Haha wat een onzin over dat zure en basische eten. 'citroenen zijn base' are you kidding me? citroensap heeft een ph waarde van 2 ofzo. Dat dieet is ook echt kletskoek. geen zout, suiker, koolhydraten en vetten, wat blijft er dan over? Jammer

Fien P., 01-02-2011 16:04 #12
Hoi Mijke Doorn,
Ik zou het gewoon proberen, mijn zus heeft ook een broekje van ScalaEurope en die is helemaal enthousiast!
Ze zegt dat het echt werkt! Just give it a try;) (en Kim Kotter presenteert ook wel eens op RTL4)

Mijke Doorn, 02-12-2010 10:32 #11
Nu ik 19kg ben afgevallen na bloed, zweet en tranen wil ik nu ook wel eens van die cellulite af! Overal lees je dat dit o.a. te maken heeft met de doorbloeding. Hier ben ik op gaan Google'en en kwam die broekjes tegen van Scalaeurope. Heeft iemand hier ervaring mee? Ze zeggen dat het wetenschappelijk is bewezen! En er staan zelf hele positieve verhalen op hun site van o.a. (ik ken haar niet) Kim Kotter(vroeger miss NL). Zal ik het proberen?

Selena, 08-06-2010 14:21 #10
Ook ik heb een gedeelte van bovenstaand programma gevolgd. Met name met de loofah handschoen en de essentiele olieen. Ik heb een ander soort olie gebruikt, dan hier vermeld staat. Omdat deze niet te verkrijgen waren. Ik zal het nog even opzoeken en ook hier vermelden.
Na een half jaar tot een jaar merkte ik eerst dat mijn cellulitis minder leek te worden, nu na een jaar lijken er meer putjes te vormen op mijn billen en achterbovenbenen. In het verhaal hierboven staat dat dat juist een goed teken is, nou ben benieuwd.
Ik heb periodes aangehouden van een maand of twee maanden lang dat ik vrijwel dagelijks 1 a 2 keren mijn billen gemasseerd heb met de loofah handschoen. Maar verloor steeds mijn geduld… Een maand bijvoorbeeld weer nix gedaan en vervolgens weer wel…
Dus ik ga nu toch maar even proberen vol te volhouden.

De handschoen is bij de kruidvat te verkrijgen. Aan de ene kant is hij van tricot en de andere kant lijkt op kleine dunne harde draadjes, wat aanvoelt als hout. 3 of 4 euro was hij geloof ik. Je hebt er ook een borstel van, maar die vind ik niet zo handig.

Joke, 24-03-2010 16:03 #9
Gewoon 'echte' verse annanas eten! Geen supplementen…

Nadia, 07-03-2010 01:58 #8
Ik wil ook wel weten hoe de hanschoen er uit ziet en namen van de olien?
en daarnaast moet er toch ook wel sport oefeningen zijn die de boel verbeteren/

Kamille (infoteur), 05-03-2010 18:06 #7
Jammer dat je… geen hoeveelheden aangeeft: verhouding basisolie en aantal druppels e.o. Sommige mensen denken dat meer olie beter is, maar aangezien etherische oliën sterk geconcentreerde stoffen zijn, is dat natuurlijk niet zo… je geen ct. (chemotype) van de rozemarijn opgeeft, er zijn n.l. verschillende soorten rozemarijn (verbenon, cineol).

Dina, 16-02-2010 13:17 #6
Ja, ik wil ook weten waar je die ananas supliment kan kopen.
en ik heb ook gehoord als je brandnetel thee mengt met mint thee
en de gehe dag drinkt dat het je huid reinigt van alle afvalstoffen.
mijn buurvrouw drinkt het al jaren en ik dacht dat ze 49 jaar was maar
haar echte leeftijd is 55 jaar. Zij adviseerde mij dit te doen voor mijn cellulitus en lichaam.

Linda, 11-02-2010 18:48 #5
Waar kan ik ananas supplementen en essentiële oliën kopen?

Michelle, 25-01-2010 11:01 #4
Ik zie in het artikel staan dat bij het masseren de collageen productie wordt gestimuleerd die voor een strakkere huid zorgt. Nu heb ik collageen marshmallows van vitadore gevonden die hetzelfde effect hebben, weet iemand daar meer over? Zag op die website ook iets van OPC grapefruit staan dat ook zou kunnen helpen tegen cellulite. Ik zit er aan te denken een van de 2 te kopen of misschien wel een pakket. heeft iemand misschien een goede tip hierover of ervaring hiermee?

Alyda_j (infoteur), 03-09-2009 13:48 #3
Hai,

Ik was heel blij met deze informatie en ga zeker de instructies opvolgen.

Bedankt!

Gerlinde, 17-08-2009 13:06 #2
Ik heb het hele verhaal gelezen wat hier boven staat over cellulitis en wat je moet doen om er van af te komen. Nu ben ik op zoek gegaan naar dat annanas supplement, maar ik kan het nergens vinden. Kunnen jullie mij vertellen waar en hoe ik dat kan krijgen?

Truus van Dillen, 28-05-2009 10:29 #1
Ben erg blij met deze site. Ik had nog wel een vraagje in de winkels wordt het nivea product aan geboden kost 21 euro voor 30 capsules en 30 mg gel. Het beste is 3 maal per dag dan doet je er 10 dagen mee. Maar hoelang moet je dat dan gebruiken?

Infoteur: Avalon
Subrubriek: Beauty
Reacties: 18
Schrijf mee!